|

«شبکه شرق» در گفت‌وگو با ایرانیان حاضر در روسیه بررسی کرد؛

بلاتکلیفی اتباع ایرانی در روسیه؛ سفارت از صبح پاسخگوی هیچ کس نیست

جمعی از ایرانیان حاضر در روسیه از بلاتکلیفی خود در این کشور پس از درگیری‌های رخ داده خبر دادند و خواستار پاسخگویی مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شدند.

بلاتکلیفی اتباع ایرانی در روسیه؛ سفارت از صبح پاسخگوی هیچ کس نیست
میلاد علوی خبرنگار سیاسی شبکه‌شرق

بامداد دیشب، به وقت ایران بود که اخباری جسته و گریخته از «شورش نظامی» در روسیه و «کودتا» به گوش می‌رسید. هرچه بیشتر زمان گذشت، اوضاع عجیب‌تر هم شد. در عرض چند ساعت، اخباری درباره اعلام وضعیت اضطراری در این کشور مخابره شد. همزمان گزارش‌ها حاکی از آن بود که اینترنت در روسیه محدود و نیر‌وهای وگنر وارد شهرها شده‌اند. همه این اخبار در کنار هم، نشان می‌داد اوضاع روسیه  بحرانی است.

مقامات کشورهای مختلف به اوضاع روسیه واکنش نشان دادند، دست کم تا لحظه نگارش این گزارش خبری از  واکنش  سفارت ایران در روسیه نیست و گروهی از ایرانیان حاضر در روسیه در گفت‌وگوهای جداگانه با «شبکه شرق» از بلاتکلیفی و نگرانی خود گزارش دادند.

 

هیچ کس پاسخ نمی‌دهد

پوریا، یکی از دانشجویان ایرانی حاضر در روسیه است. او در دانشگاه «رودن» مشغول به تحصیل است. این دانشجوی ایرانی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» درباره آخرین وضعیت ایرانیان حاضر در مسکو، اظهار کرد: «شرایط ما در روسیه بسیار عجیب است. هم اتاقی‌های روس یا کشورهای دیگر من در دانشگاه، چمدان‌های خود را بسته و با هماهنگی مقامات مربوط به خود، از دانشگاه رفته‌اند ولی ما دانشجویان ایرانی، بلاتکلیف در دانشگاه مانده‌ایم، نمی‌دانیم وضعیت‌مان چیست.»

او تصریح کرد: «ما از صبح امروز تلاش کردیم با سفارت ایران در روسیه ارتباط برقرار کنیم، هرچقدر تماس گرفتیم، هیچ کس پاسخگوی ما نبود. هیچ راهی برای ارتباط با مقامات ایرانی در سفارت مسکو نداریم. ما هیچ اطلاعی نداریم، نمی‌دانیم چرا کسی پاسخگو نیست.»

این دانشجوی ایرانی حاضر در مسکو، با اشاره به نگرانی خانواده‌هایشان، بیان کرد: «خانواده‌های ما نگران‌اند. آن‌ها هم هرچقدر از وزارت امور خارجه پیگیری کرده‌اند، بی‌نتیجه بوده است. ما و خانواده‌هایمان نگرانیم بلایی که بر سر ایرانیان حاضر در اوکراین آمد، سر ما هم بیاید.»

پوریا متذکر شد: «همانطور که می‌دانید، قانون سربازی اجباری باعث شده که ما دانشجویان ایرانی خارج از کشور نگران باشیم که در صورت ورود به کشور، دیگر امکان خروج نداشته باشیم. حداقلش این است که مثل دوران کرونا، مهر خروج اضطراری در پاسپورت‌های ما ثبت شود تا دست کم برای مدت محدود و تا آرام شدن اوضاع، بتوانیم به ایران برگردیم.»

 

نه بلیت هست، نه سفارت!

یاسمن، یکی دیگر از ایرانیان حاضر در شهر مسکو است. او نیز مشغول به تحصیل در دانشگاه است. یاسمن در گفت‌وگو با «شبکه شرق»، با انتقاد از پاسخگو نبودن مقامات سفارت جمهوری اسلامی در مسکو، گفت: «جو مسکو بسیار متشنج و پر از استرس است. از صبح امروز هرچقدر تلاش کردیم با سفارت ایران در روسیه ارتباط بگیریم، موفق نشدیم. حتی یک ابلاغیه ساده هم برای راهنمایی ایرانیان حاضر در مسکو صادر نشده است.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «ما می‌ترسیم و نگرانیم ماجرای اوکراین تکرار شود و ما وسط درگیری بمانیم. بلیت هواپیما هم برای برگشت به ایران پیدا نمی‌کنیم. قیمت بلیت تا دو روز پیش، ۷ میلیون تومان بود ولی امروز قیمت‌ها به ۳۰ میلیون تومان رسیده اما بلیتی پیدا نمی‌شود. حداقل انتظار ما پاسخگویی مقامات وزارت امور خارجه و سفارت ایران است.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها