|

اهمیت شهر روستوف در چیست؟/ چرا نیروهای واگنر در آنجا مستقر شدند؟

روستوف-آن-دون بزرگترین شهر در جنوب روسیه و پایتخت منطقه روستوف است که در مجاورت بخش‌هایی از اوکراین واقع شده که جنگ در آن جریان دارد.

اهمیت شهر روستوف در چیست؟/ چرا نیروهای واگنر در آنجا مستقر شدند؟

به گزارش شبکه شرق، یورونیوز نوشت: یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر پس از یک شب سردرگمی و هرج و مرج اعلام کرد که در مقر ارتش روسیه در روستوف-نا-دونو است. اما عجیب‌تر آنکه وی مدعی شد نیروهایش کنترل مکان‌های نظامی شهر را در دست دارند.

این ادعاها به‌طور مستقل قابل تایید نیستند و پریگوژین سابقه اظهارات عجیب و غریب و نادرست را دارد. با این حال واضح است که وضعیت در این شهر جنوبی روسیه آشفته است و این آشفتگی در منطقه‌ای که از نظر استراتژیک برای مسکو بسیار مهم است می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای درگیری‌های اوکراین داشته باشد.

چه اتفاقی افتاده است؟

پریگوژین روز جمعه نیروهای روس را به حمله موشکی متهم کرد که منجر به کشته شدن شمار زیادی از نیروهای او شد. او گفت که نیروهایش به سمت روستوف حرکت خواهند کرد.

ویدئوها و تصاویر تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی در ساعات بعد، مردان مسلح را در خیابان‌های روستوف، اطراف مقر پلیس و در تانک‌هایی که خارج از مقر فرماندهی نظامی محلی قرار داشتند نشان می‌داد.

فرماندار منطقه‌ای از مردم خواست که از تردد در مرکز شهر خودداری کنند و در صورت امکان از خانه‌های خود خارج نشوند.

پریگوژین در اوایل صبح شنبه ویدئویی را منتشر کرد که در آن ادعا می‌کرد در داخل مقر اصلی فرماندهی نظامی روستوف است و این مکان تحت کنترل قرار دارد.

بیشتربخوانید: چرا گروه واگنر روسیه دست به کودتا زد؟/ آیا شورش یوگنی پریگوژین برای پوتین دردسرساز است؟

چرا روستوف مهم است؟

روستوف-آن-دون بزرگترین شهر در جنوب روسیه و پایتخت منطقه روستوف است که در مجاورت بخش‌هایی از اوکراین واقع شده که جنگ در آن جریان دارد.

به گفته اندیشکده مطالعات جنگ، این شهر فقط ۱۰۰ کیلومتر از محل استقرار فرماندهی منطقه جنوب روسیه فاصله دارد؛ جایی که ارتش ترکیبی گارد پنجاه و هشتم روسیه در حال مقابله با ضدحملات کی‌یف در جنوب اوکراین است.

روستوف همچنین مقر فرماندهی گروه مشترک نیروهای روسیه در اوکراین است بنابراین یک مرکز لجستیکی حیاتی برای ارتش روسیه به حساب می‌آید.

اندیشکده مطالعات جنگ می‌گوید هرگونه تهدیدی برای حضور ارتش روسیه در آنجا احتمالا بر برخی از جنبه‌های حیاتی تلاش‌های جنگی تاثیر می‌گذارد.

این چه معنایی برای درگیری‌ها در اوکراین دارد؟

پریگوژین علیرغم اینکه مدعی است کنترل سایت‌های نظامی روستوف را در اختیار دارد، گفته است که عملیات او مانع عملیات جنگی روسیه در اوکراین نخواهد شد.

او در بیانیه روز شنبه خود گفت که نیروهایش کنترل یک فرودگاه را در دست دارند اما هواپیماهای حاضر در جنگ اوکراین می توانند به روال عادی از فرودگاه خارج شوند.

پریگوژین گفت: «ما فرودگاه را تحت کنترل گرفتیم تا جنگنده‌ها به ما ضربه نزنند بلکه به اوکراینی‌ها حمله کنند.»

در ویدئویی جداگانه و تایید نشده پریگوژین به مقامات نظامی می‌گوید که مزدورانش «در فرماندهی نیروها دخالت نخواهند کرد» اما دستورات آن‌ها در اوکراین منجر به خسارات عظیمی شده است.

پریگوژین گفت: «ما به اینجا آمدیم تا جلوی رسوایی را در کشوری که در آن زندگی می‌کنیم بگیریم.»

 

منبع: رویداد 24
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها