|

چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین

مقام‌های کرملین می‌گویند که همچنان آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند و در قبال آن، مقام‌های اوکراینی ظاهراً گفت‌وگو با مقام‌های روس را رد کرده‌اند.

چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین

با گذشت چهار روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که همچنان آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند و در قبال آن، مقام‌های اوکراینی ظاهراً گفت‌وگو با مقام‌های روس را رد کرده‌اند.

آلمان حریم هوایی خود را به روی روسیه بست

همچون برخی کشورهای اروپایی، مقام‌های آلمانی نیز گزارش کردند که حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه خواهد بست و وزارت حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال فدرال آلمان شب گذشته (شنبه) اعلام کرد که «ولکر ویسینگ» وزیر حمل و نقل آلمان، «از مسدود شدن حریم هوایی آلمان برای هواپیمای روسیه حمایت می‌کند و دستور داده است که تمامی اقدامات برای این مسئله آماده شود».

اعلام آمادگی استرالیا برای ارائه کمک‌های مرگبار به اوکراین

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که کشورش آمادگی دارد تا از «طریق شرکای ناتوی خود به ویژه ایالات متحده و بریتانیا، کمک‌های مرگبار» به کی‌یف عرضه کند.

ترامپ: پوتین باهوش است، غرب احمق است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی سخنرانی در «اورلاندو» ایالت فلوریدا درباره جدیدترین تحولات اوکراین تأکید کرد که عملکرد این مدت نشان می‌دهد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه فردی باهوش است و در عوض رهبران کشورهای غربی که روسیه را با تحریم تهدید می‌کنند، احمق هستند.

ترامپ روز گذشته (شنبه) در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران در اورلاندو درباره جدیدترین تحولات اوکراین بار دیگر با تأکید بر عملکرد ضعیف دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من تنها رئیس‌جمهور قرن ۲۱ هستم که روسیه در دوران ریاست‌جمهوری من به هیچ کشوری حمله نکرد…در دولت من به دلیل قوی بودن آمریکا، جهان یک مکان صلح‌آمیز بود. آمریکا کشوری باهوش بود، هم‌اکنون کشوری احمق است».

وی سپس ادامه داد: «البته که وی (ولادیمیر پوتین) فردی باهوش است اما کاری که ناتو می‌کند، خلاف هوشمندی را نشان می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که روسیه را تحریم می‌کنیم، پوتین می‌گوید من ۲۵ سال تحت تحریم بودم . مسئله این نیست که پوتین باهوش است که البته فردی باهوش است، مسئله این است که رهبران ما احمق هستند».

اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف

شبکه خبری فاکس‌نیوز به استناد یک کانال تلگرام نزدیک به دولت اوکراین از اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

این انفجار به ایجاد آتشی مهیب منجر شده است. مسئولان از ساکنان مناطق اطراف خواسته‌اند در خانه‌هایشان بمانند و پنجره‌ها را ببندند.

لوفت‌هانزا به مدت یک هفته پروازها به روسیه را متوقف می‌کند

آلمان بامداد یکشنبه اعلام کرد در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین آماده بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه است.

در تحولی جداگانه، شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان، لوفت‌هانزا اعلام کرد که تمامی پروازهای خود به مقصد روسیه را در هفته پیش رو لغو کرده است.

توافق متحدان غربی برای اخراج برخی بانکهای معین روسیه از سوئیفت

در بیانیه‌ای که سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند آمده است آنها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانکهای معین روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع می‌شود.

این طرف‌ها گفته‌اند علاوه بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخائر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند.

شنیده شدن صدای چند انفجار در نزدیکی کی‌یف

برخی منابع خبری از جمله الجزیره از شنیده شدن صدای انفجار در مناطق «اوبولون»، «بوچا» و «هوستومل» در نزدیکی کی‌یف خبر می‌دهند.

اوکراین از ساکنان کی‌یف خواست پناه بگیرند

دولت اوکراین به ساکنان کی‌یف هشدار داده سریعاً با توجه به احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه پناه بگیرند.

اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند

برخی منابع خبری بین‌المللی مدعی شده‌اند اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند.

ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره خسارات و تلفات ارتش روسیه

وزارت دفاع اوکراین با انتشار یک تصویر گرافیک مدعی شده تا کنون ۱۳ فروند هواپیما، ۵۳۶ خودروی زرهی، ۸ بالگرد، ۱۵ توپ و ۱۰۲ تانک ارتش روسیه منهدم شده‌اند. مطابق این ادعا همچنین ۳۵۰۰ نظامی روسیه کشته یا زخمی شده و ۲۰۰ نظامی به اسارت گرفته شده‌اند.

فرانسه برای اوکراین تجهیزات نظامی بیشتر ارسال می‌کند

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد پاریس قصد دارد تجهیزات نظامی بیشتری برای اوکراین ارسال کند. فرانسه علاوه بر این گفته که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

ابراز نگرانی آ سه آن از وضعیت اوکراین

وزرای خارجه کشورهای «آ سه‌ آن» ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اوکراین اعلام کردند: «ما نگرانی عمیق خو را درباره خصومت‌های مسلحانه در اوکراین ابراز می‌کنیم و معتقدیم که هنوز برای گفت‌وگوهای صلح‌آمیز به منظور جلوگیری از خارج شدن کنترل اوضاع در اوکراین فضا وجود دارد».

گوگل رسانه‌های روسیه را محدود کرد

شرکت گوگل کسب درآمد از طریق پلتفورم‌های خود را برای رسانه‌های روسی که تأمین منابع مالی آ‌نها به دولت روسیه وابسته است، به حالت تعلیق درآورد.

ابراز آمادگی سوئیفت برای اجرای تحریم علیه روسیه

انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (سوئیفت) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمادگی دارد پس از «دستور قانونی» مناسب، تصمیم کشورهای اروپایی در مورد تحریم برخی بانک‌های روسی را اجرا کند.

پکن: آمریکا مسئول وضعیت فعلی در اوکراین است

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، ایالات متحده را مسئول وضعیت فعلی اوکراین توصیف کرد و گفت: «ایالات متحد باید از خود بپرسد که چه کسی تمامی این چیزها را آغاز کرد».

هشدار فرانسه به بلاروس درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک این کشور

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با "الکساندر لوکاشنکو"، حاکم بلاروس، نسبت به اجازه این کشور برای استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس هشدار داد. علاوه بر این، ماکرون از لوکاشنکو خواسته است تا هر چه سریع‌تر نیروهای روسیه را از بلاروس خارج کنند.

کاخ الیزه اعلام کرد، ماکرون همچنین از رهبر بلاروس خواست تا با جامعه بین‌المللی در انجام عملیات کمک های بشردوستانه به اوکراین همکاری کند.

امروز قرار است یک همه پرسی در بلاروس در مورد اصلاحیه قانون اساسی برگزار شود که به لوکاشنکو اجازه می دهد دوره های بیشتری را در مقام ریاست جمهوری بماند. همچنین قرار است درباره استقرار طولانی مدت و دائمی نیروهای روسی و تسلیحات اتمی روسیه در این کشور تصمیم گیری شود.

اعلام آمادگی آلمان برای بستن حریم هوایی خود بر روی روسیه

با توجه به تشدید درگیری ها در اوکراین دولت فدرال آلمان آماده می شود تا حریم هوایی خود را برای هواپیماهای روسی مسدود کند.

وزیر حمل و نقل فدرال آلمان از این امر حمایت می کند و دستور داده است که همه چیز برای آن آماده شود. این وزارتخانه شب گذشته این خبر را اعلام کرد.. یک دیپلمات اتحادیه اروپا هم به خبرگزاری آلمان گفت: به احتمال زیاد سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز حریم هوایی خود را بر روی روسیه خواهند بست.‎

آژیر خطر در کی‌یف به صدا درآمد

خبرگزاری رویترز از به صدا درآمدن آژیر خطر در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داد.

هشدار لهستان به روسیه درباره حمله نظامی به جناح شرقی ناتو

ماتئوش موراویچکی، نخست وزیر لهستان درباره حملات روسیه به جناح شرقی ناتو هشدار داده و در گفتگویی اظهار اشت: مقصد بعدی می تواند کشورهای حوزه بالتیک، لهستان، فنلاند یا سایر کشورهای حاشیه شرقی باشد. پوتین می خواهد امپراتوری روسیه را احیا کند.

با این حال وی تاکید کرد که باور ندارد جنگ اوکراین امروز به اروپا هم سرایت کند.

وی افزود: ناتو قوی ترین ائتلاف نظامی است که جهان تا به حال دیده است. ما باید کنار هم بمانیم، هزینه‌های دفاعی را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم، سپس در امنیت خواهیم بود. وی همچنین از آمادگی کشورش برای پذیرش صدها هزار پناهجو خبر داد.

وزرای گروه 7 نشست اضطراری تشکیل می‌دهند

وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد که وزیران امور خارجه هفت قدرت اقتصادی (G7) به دلیل درگیری در اوکراین، روز یکشنبه برای یک نشست اضطراری آنلاین گرد هم می‌آیند.

وزیر امور خارجه ژاپن گفت: تهاجم روسیه «تلاشی یکجانبه برای تغییر وضع موجود با زور» است. اقدامات روسیه کاملا غیرقابل قبول است، زیرا آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض می کند. وی تاکید کرد که ژاپن به اروپا و آمریکا پیوسته و تحریم هایی علیه روسیه وضع می کند.‎

پکن از تحریم‌های ضد روسی حمایت نمی‌کند

وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در توییتر از عدم تمایل پکن برای حمایت از تحریم های ضد روسی خبر داده و با اشاره به بیانیه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نوشت: چین از استفاده از تحریم ها برای حل مشکلات حمایت نمی کند و با تحریم های یکجانبه‌ای که مبنایی در قوانین بین‌المللی ندارد، مخالف است.

وانگ یی در گفت‌وگوی تلفنی با آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید به حل بحران کنونی کمک کند نه ایجاد رویارویی‌های جدید. در این گفتگو، بائربوک هم به مسئولیت ویژه چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد.

نبردهای شدید نیروهای روسی و اوکراینی در اطراف فرودگاه واسیلکوو کی یف

یگان‌های روسیه و اوکراین بامداد یکشنبه در اطراف فرودگاه واسیلکوو در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین، نبردهای شدیدی داشتند.

بر اساس گزارش رسانه ها، واحدهای روسی همچنان در تلاش برای به دست گرفتن کنترل این فرودگاه که یکی از بزرگترین فرودگاه های حومه کی یف است هستند.‎

وزیر دفاع اوکراین: چنین ارتشی در هیچ کجای اروپا وجود ندارد

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین پس از چند روز نبرد سنگین علیه ارتش روسیه، سربازان خود را تشویق کرد.

وی در پستی در فیس بوک از "سه روزی که کشور ما و جهان را برای همیشه تغییر داد" صحبت کرد.

وی تاکید کرد که روس ها در تصرف کی یف آنطور که برنامه ریزی کرده بودند موفق نشدند؛ در عوض، من ارتشی قهرمان، نگهبانی پیروز، مرزبانان بی باک، امدادگران فداکار، افسران پلیس قابل اعتماد، فرشتگان پزشکی خستگی ناپذیر را می بینم.

این مقام اوکراینی ارتش را تشویق کرده و اعلام کرد که مردم هر ساعت بیشتر و بیشتر متوجه می‌شوند که چنین ارتشی در هیچ کجای اروپا وجود ندارد. وی تاکید کرد: اوکراین حالا در انتظار کمک‌هایی است که سه روز پیش ممکن نبود.

ترامپ: پوتین رهبری باهوش است، رهبران کشور ما بسیار نادان هستند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا صبح امروز، یکشنبه در جمع طرفدارانش براز عقیده کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یک رهبر باهوش است، ولی برعکس دولت فعلی ایالات متحده، احمق است.

بایدن: جایگزین تحریم‌های روسیه جنگ جهانی سوم است

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره بحران اوکراین گفت: ما دو راه پیش رو داریم؛ یا باید با روسیه وارد جنگ شویم که جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد یا مطمئن شویم کشوری (روسیه) که خلاف قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، بهای اقداماتش را بپردازد.

بایدن همچنین گفت: تحریم‌هایی که ما علیه روسیه اعمال کرده‌ایم بزرگترین تحریم‌ها در تاریخ هستند.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه روسیه در کوتاه مدت و درازمدت بهای سنگینی را برای حمله به اوکراین خواهد پرداخت، از ادامه ارائه کمک‌های نظامی و اقتصادی به کی‌یف خبر داد.

آمریکا خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت درباره اوکراین شد

یک منبع آگاه اعلام کرد که آمریکا خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت اوکراین شده است.

منبع آگاه افزود: درخواست ارسال شده است و طبق روال، رئیس شورای امنیت تاریخ برگزاری این نشست را اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که اخیرا روسیه از وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد و از پیش نویس قطعنامه محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین جلوگیری کرد.

پیش نویس قطعنامه روز جمعه از سوی آمریکا و برخی کشورهای دیگر به شورای امنیت ارائه شد.

روسیه توزیع بی‌رویه سلاح بین مردم اوکراین را خطرناک دانست

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که توزیع گسترده و کنترل نشده سلاح بین مردم در اوکراین ادامه دارد و به غیرنظامیان مسلسل خودکار، نارنجک انداز و مهمات داده می‌شود. به عقیده مقامات نظامی روس، درگیر کردن مردم غیرنظامی اوکراین توسط نیروهای ملی‌گرایان منجر به حوادث تلخ و تلفات خواهد شد. ما از مردم اوکراین می خواهیم که هوشیار باشند، تسلیم این تحریکات رژیم کی‌یف نشوند و خود و عزیزانشان را در معرض خطر بی مورد قرار ندهند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیش از این روز شنبه گفت که قصد دارد به همه افراد داوطلب برای حفاظت از حاکمیت کشور سلاح بدهد.

مذاکره تلفنی پوتین و علی‌اف درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شب گذشته، شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی خود، روند اجرای عملیات ویژه روسیه برای حفاظت از غیرنظامیان منطقه دونباس را تشریح کرد.

پیش از این ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و الهام علی‌اف، رهبر آذربایجان، پیشنهاد سازماندهی مذاکراتی با روسیه را دادند.

ترکیه ادعای زلنسکی درباره بسته شدن تنگه‌ها به روی کشتی‌های روسی را تکذیب کرد

اداره امنیت سواحل استانبول امروز یکشنبه اعلام کرد که تنگه‌های بسفر و داردانل در خاک ترکیه برای عبور کشتی‌های روسی باز است.

پیش از این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین پس از گفتگو با رجب طیب اردوغان مدعی شد که ، رئیس جمهوری ترکیه با ممنوعیت عبور کشتی‌های جنگی روسیه از تنگه‌های این کشور موافقت کرده است. البته هیچ تایید رسمی از طرف ترکیه در این خصوص وجود نداشت.

اداره امنیت سواحل استانبول یادآور شد:«تنگه ها باز هستند. ما چنین تصمیمی دریافت نکرده‌ایم.»

روسیه خود را برای مقابله با تحریم‌های غرب آماده کرده است

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه به خبرنگاران اعلام کرد، تحریم‌های غرب بسیار جدی است، اعمال این اقدامات محدود کننده طی چند روز گذشته ادامه داشته، ولی روسیه نیز به طور جدی و از قبل خود را برای مقابله با آنها آماده کرده است.

روز شنبه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا بسته دوم تحریم‌های ضدروسی، از جمله تحریم مالی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را تصویب کرد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، سرگئی لاوروف اجازه ندارد که حسابی در خارج از کشور داشته باشد که در ارتباط با اعمال تحریم‌های شخصی بتواند توسط غرب مسدود شود، بدین ترتیب این اقدام غرب کاملاً بی معناست.

اوکراین مرزهای خود با روسیه و بلاروس را بست

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که این کشور به طور موقت پست‌های بازرسی در سراسر خطوط مرزی با روسیه و بلاروس را بسته است. چند روز قبل، اوکراین حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای غیرنظامی بسته بود.

مقامات هواپیمایی روسیه نیز به خطوط هوایی اطلاع داده بودند که از روز پنجشنبه، حریم هوایی این کشور در مرزهای غربی با اوکراین و بلاروس به روی هواپیماهای غیرنظامی بسته است تا خطری متوجه آنها نشود.

هواپیمای سرنگون شده اوکراینی، روسی معرفی شد

در اوکراین ساقط شدن یک فروند هواپیمای ترابری نظامی آن-26 روسی که متعلق به ارتش اوکراین بود، بعنوان هواپیمای نیروهای مسلح روسیه تلقی گردید. روز شنبه در یکی از کانال‌های تلگرام اوکراین ویدئویی از سقوط "هواپیمای روسی" منتشر شد. در حالی که این هواپیمای روسی متعلق به نیروهای مسلح اوکراین بود که منهدم شد.

در فیلم ضبط شده، یک هواپیمای در حال سوختن دیده می شود که صدای گوینده از آن بعنوان ساقط شدن یک "هواپیمای ترابری روسی" روسی نام برد. هواپیمای اوکراینی آن-26 روز شنبه در نزدیکی شهر کی‌یف سقوط کرد که در نتیجه این حادثه، پنج نفر جان باختند. در مجموع 14 نظامی اوکراینی در هواپیما حضور داشتند.

کشته شدن 12 نفر بر اثر گلوله باران نیروهای مسلح اوکراین در منطقه دونتسک

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش‌بس صبح امروز، یکشنبه اعلام کرد که در این منطقه طی 10 روز گذشته، 12 غیرنظامی در نتیجه اقدامات نیروهای مسلح اوکراین کشته شده‌اند. توپخانه ارتش اوکراین وز شنبه گلوله باران فعال مناطق مختلف دونتسک را از سر گرفت که در نتیجه آن چندین خانه مسکونی تخریب شدند.

طبق این اطلاعات، از آغاز عملیات آزادسازی، واحدهای شبه نظامی مردمی جمهوری خلق دونتسک 12 روستا در جنوب دونباس را تحت کنترل خود درآوردند.

دفتر نمایندگی منطقه لوهانسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی نیز روز یکشنبه اعلام کرد که ارتش اوکراین 10 حمله به هشت منطقه مسکونی انجام داده است.

‌وزارت دفاع روسیه گفت: شهر‌های خرسون و بردیانسک اوکراین به محاصره نیرو‌های روس درآمده اند و نیرو‌های روسیه تاکنون ۹۷۵ تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده اند و به پیشروی خود در چندین محور ادامه می‌دهد.

کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیوکا در جنوب اوکراین به دست روس ها افتاده است.

نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین در وضعیت عادی هستند

گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: نیروگاه‌های برق هسته‌ای اوکراین در ضمن تداوم اقدام نظامی روسیه وضعیتی پایدار داشته و به طور عادی کار می‌کنند.

زلنسکی: در ورشو، باکو یا استانبول با روسیه مذاکره می‌کنیم

رئیس جمهوری اوکراین امروز با رد پیشنهاد روسیه در مورد برگزاری گفت و گوهای دوجانبه در مینسک(پایتخت بلاروس)، پایتخت های لهستان، ترکیه و یا جمهوری آذربایجان را برای برگزاری چنین نشستی پیشنهاد کرد.

سفارت روسیه در تهران از پست توییتری اخیر سفارت انگلیس در ایران در محکومیت حمله کرملین به اوکراین انتقاد کرد.

وزیر خارجه انگلیس: رخدادهای اوکراین ممکن است آغازِ پایان پوتین باشد​

اوکراین: سه هزار سرباز روس کشته شده‌اند

مهلت ۲ ساعته روسیه به اوکراین برای ورود به میز مذاکرات

رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه گفته تا ساعت ۱۵:۰۰ به وقت مینسک (حدود ۲ ساعت دیگر) منتظر پاسخ اوکراین برای مذاکره خواهند بود و در غیر این صورت، تمام عواقب تحولات بعدی بر عهده کی‌یف است.

تجمع گروهی از مردم بلگراد در حمایت از روسیه

در بلگراد، پایتخت صربستان، شب گذشته یک تجمع خودرویی در حمایت از عملیات نظامی روسیه برای محافظت از غیرنظامیان در منطقه دونباس برگزار شد. اتومبیل‌های حامل پرچم‌های روسیه، صربستان و بلاروس در خیابان‌های مرکزی شهر تردد کردند. گردهم آیی جدیدی برای آینده نزدیک برنامه ریزی شده است.

آمار جدید تلفات روسیه طبق ادعای اوکراین:4300کشته،27 جنگنده و 26 بالگرد

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد که روسیه در جریان حمله به اوکراین تا کنون 4هزار و 300 نظامی خود را از دست داده است.

تعلیق پوتین از ریاست افتخاری فدراسیون جهانی جودو

در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، فدراسیون جهانی جودو (IFJ) ریاست افتخاری ولادیمیر پوتین را معلق کرد و نمایندگی نمادین این رشته ورزشی را از او گرفت. رییس جمهور روسیه کمربند سیاه جودو دارد.

کره شمالی آمریکا را مسئول بحران اوکراین خواند

کره شمالی برای اولین بار رسماً در باره تشدید بحران اوکراین اظهار نظر کرد و ایالات متحده را مسبب وضعیت موجود دانست.

چند کشور اروپایی دیگر حریم‌ هوایی خود را به روی روسیه می‌بندند

ایرلند، اتریش و دانمارک نیز همچون بسیاری از کشورهای اروپایی قصد دارند حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه ببندند.

شکایت اوکراین از روسیه در دیوان بین‌المللی دادگستری

زلسنکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: علیه روسیه در دیوان بین المللی دادگستری شکایت کردیم و انتظار داریم هفته آینده جلسات محاکمه آغاز شود.

سازمان ملل: ۲۰۰هزار نفر از اوکراین گریخته‌اند

کمیساریای عالی پناهجویان UNHCR می‌گوید شمار آوارگان اوکراینی که به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند از ۲۰۰هزار نفر گذشته است.

نشریه اسپانیایی: پوتین پیروز جنگ در اوکراین است

نشریه ال اکونومیستا اسپانیا با اشاره به اینکه «تحریم‌های غرب علیه روسیه اثر بومرنگی به اروپا خواهد داشت، نوشت: پوتین، پیروز جنگ در اوکراین است به نحوی که با کمک به پایان جهانی شدن، سیاست بلوک‌های دوران جنگ سرد باردیگر احیا می‌شود.»

رایزنی پوتین و بنت درباره اوکراین

کرملین اعلام کرد نخست‌وزیر اسراییل در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهاد میانجیگری برای توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین را مطرح کرده است.

پوتین به بنت گفته روسیه آماده مذاکره با اوکراین در شهر «گومل» بلاروس است اما اوکراین هنوز از این فرصت استفاده نکرده است.

پوتین: اوکراین فرصت را از دست داد

رئیس‌جمهور روسیه گفت: روسیه آماده گفت‌وگو با اوکراین در بلاروس است ولی اوکراین این فرصت را از دست داده است.

یوتیوب کانالهای مالی رسانه‌های روسی را بست

یوتیوب به دنبال تحریم‌ها، کسب درآمد برای رسانه‌های روسیه را متوقف کرد.

آلمان: آماده هر حمایت ممکن از پناهجویان اوکراینی هستیم

خانم نانسی فزر، وزیر کشور آلمان وعده داده که از هیچ کمکی به پناهجویان اوکراینی دریغ نمی‌شود. او به روزنامه "بیلد ام زونتاگ" گفته است: «ما برای هرگونه پیامد قابل تصور این جنگ آماده‌ایم.» فزر افزوده، مهم آن است که همه در اروپا با سرعت و همبستگی در این زمینه عمل کنند.

مناطقی که نیروهای روسیه در اوکراین به آن تسلط یافته‌اند

رنگ سفید نقشه مناطقی است که روسیه به آنها تسلط ندارد.

25

رئیس هیات مذاکره کننده روسیه:

اوکراین با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت کرد، هیئت روسی عازم گومل می شود.

سناتور آمریکایی: همانند ایران، روسیه را از سوئیفت محروم کنیم

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه «آرکانزاس» گفته آمریکا می‌تواند روسیه را از نظام مالی سوئیفت حذف کند، حتی اگر اروپا مایل نباشد. او گفته اروپا در مورد ایران نیز مایل به قطع دسترسی به سوئیفت نبود اما در نهایت مجبور شد.

فرانسه و هلند حریم هوایی خود را به‌روی خطوط هوایی روسیه بستند.

فرانسه: روسیه باید از جام جهانی 2022 اخراج شود

فدارسیون فوتبال فرانسه که قهرمان دوره قبلی جام جهانی است خواستار حذف روسیه از جام جهانی 2022 شد.

پوتین دستور داد نیروهای جنگ هسته ای روسیه در حالت آماده باش کامل قرار گیرند.

مقایسه تجهیزات نظامی روسیه و اوکراین

روسیه با تجهیزات نظامی نوین و توسعه یافته خود راهی اوکراین شده، در حالی که ارتش اوکراین از قدیمی‌ترین سلاح‌‌ها برخوردار است؛ تسلیحاتی مربوط به دورانی که روسیه را با نام اتحاد جماهیر شوروی می‌شناختیم.

58

اوکراین مذاکره با روسیه را تأیید کرد

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفته مذاکره با روسیه «بدون هیچ پیش‌شرطی» و در منطقه مرزی میان این کشور و بلاروس برگزار می‌شود.

بلاروس میگوید ممکن است تحت شرایطی خواستار بازگرداندن تسلیحات هسته ای به مینسک شود ( خروج از موافقتنامه ۱۹۹۴ برای پیوستن به NPT)

فرانسه: روسیه باید از جام جهانی 2022 اخراج شود

فدارسیون فوتبال فرانسه که قهرمان دوره قبلی جام جهانی است خواستار حذف روسیه از جام جهانی 2022 شد.

شبکه راشا تودی گزارش داد که شورای امنیت سازمان سازمان به ریاست روسیه به تشکیل مجمع عمومی این سازمان برای بررسی بحران اوکراین در روز دوشنبه رای مثبت داد. رئیس مجمع عمومی نیز برگزاری این نشست در بامداد دوشنبه به وقت محلی را براساس قطعنامه شورای امنیت تایید کرد.

روزنامه گاردین گزارش داد که دولت انگلیس به دنبال اعمال ممنوعیت پهلوگیری کشتیهای روسی در بنادر این کشور است.

وزارت خارجه فرانسه به شهروندانش هشدار داد که باید فورا خاک روسیه را ترک کنند.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که شهر اودسا در کناره دریای سیاه زیر آتش حملات ارتش روسیه است.

نماینده اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که از آغاز عملیات نظامی روسیه 16 کودک قربانی شده‌اند. وی همچنین مدعی شد که 4300 نیروی نظامی روسیه نیز کشته شده‌اند. نماینده اوکراین با بیان اینکه روسیه در حال انجام یک حمله خشونت آمیز علیه اوکراین است گفت که ارتش روسیه از انواع سلاحهای سنگین از جمله موشک استفاده می‌کند.

«ویتالی کلیتچکو» شهردار اوکراین در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که کی یف محاصره شده است و در حال حاضر امکان تخلیه غیرنظامیان وجود ندارد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، وی در عین حال اعتراف کرد که مقامات دولت کنترل کاملی بر گردانهای دفاع مدنی که به اسلحه مجهز شده‌اند را ندارند.

روزنامه سعودی از تماس تلفنی «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درباره اوکراین و تاثیر آن بر بازار انرژی خبر داد.

شبکه الجزیره به نقل خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که اتحادیه اروپا به دنبال تحریم چهره‌های تجاری و سیاسی روسیه از جمله «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین است.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس دستور ولادیمیر پوتین برای آماده باش نیروهای بازدارنده اتمی روسیه را برای ایجاد سردرگمی و انحراف از واقعیاتی که در اوکراین می‌گذرد، خواند.

شرکت هواپیمایی «آئروفلوت» روسیه تمامی پروازهای خود را به سراسر اروپا به حالت تعلیق درآورد.

شبکه الجزیره از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در پایتخت اوکراین پس از شنیده شدن یک انفجار قوی خبر داد.

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه وسواس ضدروسی غرب را عامل تشدید تنشها در جهان و تحریف واقعیات خواند. وی تاکید کرد که سیاست آمریکا و متحدانش مبتنی بر دروغ، اطلاعات نادرست و تحریف گذشته و حال است. تبلیغات رسانه ای و سیاسی تحریک شدده آنها برای حفظ هرج و مرج در جهان به نفع جنایتکاران،تروریستها و نئونازیهاست.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه با هزینه بروکسل جت‌های جنگنده در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

بورل در یک نشست خبری بعد از نشست اضطراری ویدئو کنفرانسی وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین گفت: اعضای اتحادیه اروپا با ارسال 450 میلیون یورو سلاحهای کشنده به اوکراین موافقت کردند. اتحادیه اروپا همچنین قرار است 50 میلیون یوروی دیگر سلاحهای غیرمرگبار، سوخت و تجهیزات محافظتی به اوکراین ارسال کند.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس با هشدار درباره تحریمهای سخت کشورهای غربی علیه روسیه تاکید کرد که این اقدامات می‌تواند روسیه را به سمت جنگ جهانی سوم سوق دهد.

براساس گزارش رسانه‌های محلی بلاروس، وی گفت: «الان صحبتهای زیای علیه بخش بانکی، نفت و گاز و سوئیفت است. اینها بدتر از جنگ است. این می‌تواند روسیه را به سمت جنگ سوم جهانی هُل بدهد.»

خبرگزاری رویترز گزارش داد قیمت نفت خام برنت در معاملات آتی با 7 دلار افزایش به بشکه‌ای 105 دلار رسید.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه یک روسیه در پاسخ به سوال مجری برنامه عصر این شبکه درباره اینکه آیا روسیه هنوز دوستانی در جهان دارد گفت: «البته. ما دوستانی داریم. روسیه هنوز دوستانی در سطح جهان دارد. به عنوان مثال چین.»

وی افزود: به واکنش غولهای جهان نگاه کنید. هرچند که خودشان نمیخواهند خودشان را غول معرفی کنند اما در واقع غول هستند. به ویژه چین. شما باید این واکنشها را دیده باشید.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از تماس تلفنی با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و «آندژی دودا» رئیس جمهور لهستان در شامگاه یک شنبه خبر داد. وی در حساب توئیتری خود نوشت: با نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهور لهستان درباره شرایط امنیتی صحبت کردم. برای اقدامات بیشتر برای مقابله با مهاجم توافق کردیم. ائتلاف ضدجنگ در حال اقدام است.

دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که بوریس جانسون در گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس جمهور اوکراین گفته است که تمام تلاش خود را برای ارسال کمکهای دفاعی این کشور و متحدان اروپایی به اوکراین به کار می‌گیرد.

براساس این گزارش، زلنسکی نیز تاکید کرده است که 24 ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.

خبرنگار روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از منابع صهیونیستی گزارش داد که آمریکا از تصمیم تل آویو برای عدم حمایت از قطعنامه هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل ابراز ناامیدی کرده است.

الجزیره به نقل از خبرگزاری اوکراین: نیروهای اوکراینی یک کاروان نظامی روسیه را در نزدیکی منطقه «ماکارف» در 60 کیلومتری کی‌یف بمباران کردند.

«اورسولا فن درلین» رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه با یک شبکه اروپایی گفت که اتحادیه اروپا می‌خواهد اوکراین را عضوی از این اتحادیه کند که اوکراین یکی از ماست.

«الکساندر نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت به اطلاعات نادرست و اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی علیه عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین از جمله بمباران غیرنظامیان اشاره کرد.

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی افزود: امروز شاهد جنگ اطلاعاتی علیه روسیه در شبکه های اجتماعی هستیم. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روسیه زیرساختهای غیرنظامی را هدف قرار داده است. در شبکه های اجتماعی به راحتی میتوان آموزشهایی را مشاهده کرد که چگونگی انتشار اخبار جعلی را آموزش میدهد تا عملیات نظامی ما را خدشه دار کند. در کل بیش از 1.2 میلیون اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی اوکراین وجود دارد.

نبنزیا همچنین تاکید کرد که شواهد زیادی وجود دارد که کی یف از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند که نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و تاکنون از سوی سیاستمداران غربی و رسانه‌های خارجی نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه این تاکتیکهای تروریستها است تاکید کرد که مسئولیت عواقب آن برعهده دولت دیوانه اوکراین است.

نماینده چین در شورای امنیت تاکید کرد که سازمان ملل باید به سرد شدن شرایط در اوکراین کمک کند و پکن از تلاشهای دیپلماتیک در این زمینه حمایت خواهد کرد.

شرکت آمریکایی گوگل از تعلیق موقت سرویس نقشه آنلاین(google map) خود در اوکراین خبر داد. گوگل مدعی است که این تدابیر به خاطر مسائل امنیتی و با مشورت مقامات میدانی اوکراین گرفته شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها