|

سومین روز از حمله روسیه به اوکراین

سومین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در شرایطی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی از جمله آمریکا تهدید به وضع تحریم‌های شدید علیه رئیس‌جمهور، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه کرده‌اند.

سومین روز از حمله روسیه به اوکراین

سومین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در شرایطی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی از جمله آمریکا تهدید به وضع تحریم‌های شدید علیه رئیس‌جمهور، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه کرده‌اند.

بلینکن:به حمله روسیه پاسخ بی‌سابقه می‌دهیم

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با تأکید بر لزوم تحریم‌ مقام‌های عالیرتبه روسیه نوشتم «به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه ولادیمیر پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه، به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه‌ می‌دهیم».

نظرسنجی: آمریکایی‌ها ضعف بایدن را علت حمله روسیه به اوکراین می‌دانند

طبق نتایج نظرسنجی مرکز مطالعات سیاسی هاروارد، 59 درصد آمریکایی‌ها، عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را نتیجه ضعف عملکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌دانند.

نتایج این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که ۶۲ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور بود، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.

هشدار سفارت آمریکا در خصوص وضعیت امنیتی در اوکراین

سفارت آمریکا در «کی‌یف» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت امنیتی در سراسر اوکراین به شدت ناآرام است و ممکن است وضعیت بدون هشدار بدتر شود و از شهروندان آمریکایی درخواست کرد تا در نزدیکی‌ترین پناهگاهها اقامت گزینند.

در بیانیه سفارت آمریکا در کی‌یف آمده است:«وضعیت امنیتی در سراسر اوکراین به شدت بی ثبات است و شرایط ممکن است بدون هشدار بدتر شود. شهروندان ایالات متحده باید هوشیار باشند و محل نزدیکترین پناهگاه یا فضای محافظت شده شما را بدانند».

اوکراین: کی‌یف تحت کنترل ارتش و مردم است

شورای امنیت ملی اوکراین تأیید کرد که کی‌یف تحت کنترل ارتش و مردم این کشور قرار دارد.

درگیری شدید در خیابان‌های جنوب کی‌یف

شبکه آمریکایی «سی ان ان» گزارش کرد که شهردار شهرک «واسیلکیف»، در حدود ۳۵ کیلومتری (۲۱.۷۵ مایلی) جنوب کی‌یف پایتخت اوکراین اعلام کرده است که که درگیری شدید اکنون در وسط این شهرک در جریان است.

«ناتالیا بالاسینویچ» شهردار این شهرک که در اوایل روز شنبه در کانال پارلمان اوکراین صحبت می‌کرد، گفت: «این کشور کاملاً درگیر جنگ است».

وی در ادامه افزود که تلفاتی در اوکراینی‌ها برجای مانده است و «متأسفانه تعداد زیادی مجروح شده‌اند که شمار آن‌ها به بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسد».

سی ان ان: شنیده شدن صدای تیراندازی در کی‌یف

شبکه سی ان ان گزارش کرد که در حدود ساعت ۰۵:۴۵ امروز (شنبه) به وقت محلی (حدود ساعت ۰۷:۱۵ به وقت تهران) صدای چندین تیراندازی در «کی‌یف» نزدیک به مرکز شهر شنیده شد. به نظر می رسد که این تیراندازی در جنوب شرقی کی‌یف رخ داده است.

آموزش ساخت کوکتل مولوتوف به شهروندان اوکراینی

در حالیکه رهبران اوکراین از ساکنان می‌خواهند تا مواضع خود را حفظ کنند و برای مقابله با نیروهای روسیه به میدان بیایند، یکی از شبکه‌های تلویزیونی اوکراین روز گذشته (جمعه)، دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه ساخت کوکتل مولوتف پخش کرد.

این شبکه تلویزیونی، شخصی را نشان می‌دهد که این مواد منفجره موقت را ایجاد می‌کند و مایع رنگی را درون یک بطری شیشه‌ای می‌ریزد و با نموداری در کنارش قرار گرفته است، نشان می‌دهد چگونه بطری با فتیله پارچه‌ای بسته شود.

بلومبرگ: آمریکا به دنبال حذف روسیه از سامانه سوئیفت

پایگاه خبری-تحلیلی بلومبرگ به نقل از دو منبع گزارش کرد که مقام‌های ارشد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال مذاکره با مسئولان ارشد بانک مرکزی آمریکا برای حذف روسیه از سامانه سوئیفت به دلیل حمله به اوکراین هستند.

حمله نظامیان اوکراینی به رانندگان ترکیه

یکی از رانندگان کشور ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که نظامیان اوکراینی به آنها در حالیکه تلاش می‌کردند به کشورشان بازگردند، حمله کرده‌اند.

مناطقی که نیروهای روسیه در اوکراین به آن تسلط یافته‌اند

بر اساس تحلیل موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن دی سی، نیروهای روسیه کنترل بخش‌هایی از شمال اوکراین را در خارج از کی‌یف، از جمله منطقه انحصاری چرنوبیل، به دست گرفته‌اند.

مؤسسه مطالعات جنگ در واشنگتن همچنین مدعی شده است که نیروهای روسی به سمت شهر خرسون در شمال شبه‌جزیره کریمه نقل مکان کرده اند.

محدودیت‌های شبکه فیس‌بوک برای رسانه‌های دولتی روسیه

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، یکی از نمایندگان شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرده است که این شبکه اجتماعی، رسانه های دولتی روسیه را از تبلیغات و کسب درآمد در این شبکه اجتماعی منع کرد.

درخواست بایدن برای کمک نظامی فوری به اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا یادداشتی را برای کمک نظامی فوری به اوکراین برای مقابله با روسیه ارائه کرده است که طبق آن به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مجوز می‌دهد که خیلی فوری کمک‌های نظامی در اختیار اوکراین قرار دهند.

مقام‌های کاخ سفید همچنین اعلام کردند که بایدن قصد دارد ساعت ۱۰:۰۰ صبح امروز به وقت محلی (۱۶:۴۵ شنبه به وقت تهران) با تیم امنیت ملی کاخ سفید درباره اوضاع اوکراین نشست برگزار کند.

یکی از مقام‌های کاخ سفید اعلام کرد: «رئیس‌جمهور [بایدن] و کامالا هریس معاون وی ساعت ۱۰:۰۰ به وقت محلی از طریق یک خط ارتباطی امن با تیم امنیت ملی درباره جدیدترین تحولات اوکراین و حمله عمدی، بی‌دلیل و غیرقابل توجیه روسیه بحث و گفت‌وگو خواهند کرد. این گفت‌وگو پشت درهای بسته انجام می‌گیرد».

جو بایدن طی یادداشتی به وزارت خارجه آمریکا دستور داد تا ۶۰۰ میلیون دلار کمک از جمله ۳۵۰ میلیون دلار در بخش دفاعی به اوکراین ارائه کنند.

در یادداشت امضا شده توسط رئیس جمهور ایالات متحده آمده است: «به وزیر امور خارجه اختیارات زیر را ... برای ارائه کمک نظامی فوری به اوکراین بدهید».

اتحادیه اروپا ۶۴ ساختار روسیه را تحریم کرد​

اتحادیه اروپا روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد اروپایی، تحریم‌های مالی و فناوری شدیدی علیه ۶۴ ساختار کلیدی روسیه از جمله ریاست‌جمهوری، وزات دفاع، سرویس اطلاعات خارجی و دیگر سازمان‌های دولتی روسیه و دیگر شرکت‌های روسی در بخش صنعتی‌-نظامی، انرژی، ساخت هواپیما و بخش‌های مالی فدراسیون روسیه وضع کرده‌ است تا دسترسی آنها به بازارهای مالی و فناوری اروپا را محدود کنند.

مذاکره ژاپن با اروپا برای تأمین گاز طبیعی مایع

خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش کرد که دولت ژاپن در حال مذاکره با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص امکان عرضه بیشتر گاز مایع طبیعی (ال ان جی) به اروپا در اوضاع فعلی اوکراین است.

در حال حاضر، شرایط عرضه، به ویژه حجم و شرایط خاص عرضه نامشخص است. همچنین گزارش نشده است که آیا ژاپن از ذخایر ال ان جی خود برای عرضه به اروپا استفاده می‌کند یا اینکه قصد دارد از طریق یک کشور ثالث، گاز مایع طبیعی به اروپا عرضه کند.

رویترز: تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز «کی‌یف»

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی در اوکراین گزارش کرده است که صدای تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز کی‌یف شنیده شده است.

از طرف دیگر شبکه الجزیره از وقوع انفجارهایی در پایتخت اوکراین خبر داده است و از طرف دیگر پلیس اوکراین از ساکنان کی‌یف خواسته در خانه بمانند و یا به صدا درآمدن آژیر به پناهگاهها بروند.

ژاپن بلاروس را به دلیل حمایت از روسیه تحریم می کند

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آگاه گزارش کرد که در هماهنگی با کشورهای گروه هفت (G7) قصد دارد بلاروس را به دلیل حمایت از روسیه در حمله به اوکراین تحریم کند اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نشده است و وزارت خارجه ژاپن حاضر به اظهارنظر در این رابطه نشده است.

پیش از این ایالات متحده، تحریم‌هایی را علیه 24 شخصیت و شرکت بلاروسی وضع کرده بود و آنطور که رویترز گزارش کرده است ساعاتی پیش «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که با وزیر خارجه ژاپن در خصوص نحوه همکاری این کشور با همپیمانان و شرکای خود برای مسئول دانستن روسیه به دلیل حمله به اوکراین گفت‌وگو کردند.

اوکراین: روسیه در حال حمله موشکی به فرودگاهها است

ارتش اوکراین می‌گوید روسیه با حملات هوایی و موشک‌های «کالیبر» شلیک‌شده از دریای سیاه، فرودگاه‌های شرق این کشور را هدف قرار داده است.

پیشنهاد واشنگتن برای خارج کردن زلنسکی از اوکراین،زلنسکی نپذیرفت

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش کرد که به گفته مقامات آمریکایی و اوکراینی، دولت ایالات متحده اعلام آمادگی کرده است تا به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین کمک کند تا کی‌یف را ترک کند تا از دستگیری یا کشته شدن توسط نیروهای روسی جلوگیری کند اما رئیس جمهور تاکنون از رفتن خودداری کرده است.

زلنسکی: سلاح خود را زمین نگذاشته‌ام، شایعات را باور نکنید

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (شنبه) در هنگام بازدید از نزدیکی مقر ریاست‌جمهوری اوکراین با انتشار ویدئویی گفت: «من قصد زمین گذاشتن اسلحه خود را نداشته‌ام و شایعات را باور نکنید. نیروهای مسلح ما واقعیت ما هستند. این سرزمین ما است و فرزندان ما در آن هستند و ما از آن محافظت می‌کنیم».

سقوط بالگرد و جنگنده روس

وزارت دفاع اوکراین از سرنگونی یک بالگرد نظامی و یک جنگنده «سوخو-۲۵» روسیه خبر داد.

حمله به حومه کی‌یف

رسانه‌های محلی در اوکراین از حمله موشکی به «ژولیانی» در حومه کی‌یف خبر می‌دهند. رسانه‌های روسی می‌گویند حمله به فرودگاه نظامی این منطقه انجام شده است.

روسیه از تسلط بر شهر «ملیتوپول» اوکراین خبر داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کنترل کامل شهر «ملیتوپول» در جنوب اوکراین را برعهده گرفه است و همچنین نیروهای روس زیرساخت‌های نظامی اوکراین را از زمین، هوا و دریا با موشک‌های دقیق هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که ۷ هواپیما، ۷ بالگرد و ۹ پهپاد اوکراینی را در نبردهای شب گذشته سرنگون کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که ۸۷ تانک، ۲۸ موشک انداز، ۱۱۸ خودرو و یک خودروی اوکراینی را منهدم کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که ۲۴ سکوی پدافند هوایی یعنی ۳۰۰، OSA و ۴۸ رادار را منهدم کرده است و ناوگان روسیه ۸ قایق نیروی دریایی اوکراین را منهدم کرد.

اوکراین: ۱۴ جنگنده و ۸ بالگرد روسی ساقط شده‌ است

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که ۱۴ جنگنده روسی و ۸ بالگرد این کشور را از ابتدای حمله سرنگون کرده‌‌اند.

رسانه اوکراین از حمله موشکی روسیه در کی‌یف پایتخت اوکراین به شرکت دولتی ارتباطات آرسنال خبر دادند.

انتقال یگان‌های ذخیره روسیه به مرز اوکراین

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که روسیه، انتقال یگان‌های ذخیره خود به نزدیکی مرز اوکراین را آغاز کرده است.

مشاور زلنسکی: اوضاع در حومه و اطراف کی‌یف تحت کنترل است

«میهایلو پودولیاک» مشاور ارشد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اوایل امروز (شنبه) اعلام کرد: «نیروهای روسیه تلاش کردند تا حداکثر مقادیر تجهیزات را وارد شهر کی‌یف کنند اما در حال حاضر اوضاع در حومه و مناطق اطراف کی‌یف تحت کنترل است».

برخورد راکت به یک ساختمان در حومه کی‌یف

رسانه‌های اوکراینی از برخورد راکت روسیه به یک ساختمان مسکونی در منطقه «ژولیانی» در حومه کی‌یف خبر داده‌اند. وزارت کشور اوکراین گفته این حمله تلفاتی در پی نداشته است.

چارلز میشل: در کنار اوکراین خواهیم بود

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در خصوص تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد: « من با رئیس جمهور اوکراین صحبت کردم و به او گفتم که در کنار آنها خواهیم بود و حمایت خود را از آنها تقویت خواهیم کرد. خشونت روسیه باید متوقف شود و بمباران بی رویه غیرنظامیان نقض قوانین بین المللی است».

موافقت چک با ارسال ۸.۶ میلیون دلار تسلیحات به اوکراین

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که دولت چک با ارسال ۸.۶ میلیون دلار سلاح و مهمات به اوکراین موافقت کرد.

وزارت بهداشت اوکراین: ۱۹۳ غیرنظامی کشته شدند

شبکه الجزیره به نقل از وزارت بهداشت اوکراین گزارش کرد که ۱۹۳ غیرنظامی از جمله ۳ کودک در نبردهای سه روز گذشته کشته شدند.

از سکوت تا مخالفت؛ مواضع برخی دولت‌های عربی درباره بحران اوکراین

همزمان با تحولات درگیری بین روسیه و اوکراین، کشورهای عربی مواضع مختلفی را از مخالفت تا دعوت به کاهش تنش‌ها در این خصو ص اتخاذ کردند.

بورل خواستار صدور قطعنامه ضدروسی در مجمع عمومی سازمان ملل شد

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد در ارتباط با رأی‌گیری در خصوص رد قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل با وتوی روسیه نوشت: «رأی شورای امنیت سازمان ملل، بی‌اعتنایی روسیه به مسئولیت‌ها و تعهداتش به عنوان یک عضو دائم را نشان داد».

وی ادامه داد: «من از تمام جامعه بین‌الملل درخواست می‌کنم تا به نیروها بپیوندند و با تصویب قطعنامه مربوطه در مجمع عمومی سازمان ملل، به پایان تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین کمک کنند».

تسلیم شدن ۸۰ نظامی اوکراینی در جزیره مار

ناوگان دریای سیاه روسیه اعلام کرد که ۸۰ نظامی اوکراینی در جریان کنترل جزیره مار تسلیم و به کریمه منتقل شدند.

زلنسکی: تسلیحات غرب در مسیر اوکراین است

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد گفت: «یک روز جدید در جبهه دیپلماتیک با گفت‌وگو با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه آغا شده است. تسلیحات و تجهیزات از سوی شرکای ما در مسیر اوکراین است. ائتلاف ضدجنگ کار خود را انجام می‌دهد».

زلنسکی همچنین امروز درباره عضویت کشور خود در اتحادیه اروپا اعلام کرد: «لحظه تعیین‌کننده‌ای برای اتمام بحث‌ها و تصمیم‌گیری درباره مسئله عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است».

وی ادامه داد: «من با رئیس شورای اروپا صحبت کردم و درباره کمک‌های بیشتر برای نبرد مردم اوکراین برای آینده آزاد آنها، بحث و گفت‌وگو کردم».

روایت متناقض کی‌یف و مسکو از ماجرای جزیره «مار»​

روز گذشته رسانه‌ها و مقام‌های اوکراینی گفته بودند نیروهای مستقر در جزیره مار واقع در دریای سیاه حاضر به تسلیم در برابر نیروی دریایی روسیه نشدند و در حمله آن‌ها کشته شدند.

امروز اما رسانه وابسته به وزارت دفاع روسیه تصاویری منتشر کرده و گفته روز جمعه درگیری در این جزیره صورت نگرفته و نظامیان اوکراینی تسلیم شدند.

اقدام کشورهای اروپایی علیه خطوط هوایی روسیه

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که بلغارستان، لهستان و جمهوری چک پرواز بر فراز حریم هوایی کشورهایشان را برای خطوط هوایی روسی ممنوع کردند.

مالزی خواستار کاهش تنش‌ها در اوکراین شد

«اسماعیل صبری یعقوب» نخست‌وزیر مالزی در واکنش به جدیدترین تحولات اوکراین گفت: «مالزی درباره تشدید منازعه در اوکراین نگرانی جدی دارد و از همه طرف‌های می‌خواهد فوراً اقداماتی برای کاهش تنش و جلوگیری از تخریب و کشته شدن انسان‌ها انجام دهند».

ماکرون: جهان برای جنگ طولانی‌مدت آماده باشد​

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی اعلام کرد که «جهان باید برای یک جنگ طولانی‌مدت» در اوکراین آمادگی داشته باشد.

نبنزیا قطعنامه شورای امنیت درباره اوکراین را سندی ضدروسی خواند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که توسط گروهی از کشورهای غربی ارائه شده و عملیات نظامی روسیه برای دفاع از مردم دونباس را محکوم می‌کند، ضدروسی و ضداوکراینی است.

این دیپلمات گفت: «من به کسانی که روسیه را به سوء استفاده از حق وتو متهم کردند پاسخی نخواهم داد. دلیل اصلی رأی منفی ما آن چیزی نیست که در این سند وجود دارد، بلکه واقعیاتی است که وجود ندارد.»

وی همچنین از کشورهایی که به این سند رأی مثبت ندادند، تشکر کرد.‎

چین: به حق حاکمیت اوکراین و درعین حال نگرانی‌های امنیتی روسیه احترام می‌گذاریم

وزیر خارجه چین در پی گفتگو با مقامات ارشد روسیه و اروپا از ادبیاتی استفاده کرده که به نظر حاکی از موضع بی طرف پکن و بی میلی این کشور به ادامه تنش میان روسیه و اوکراین است. ( +لینک )

تضمین عدم امکان خرابکاری در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

طبق اطلاعات روز شنبه وزارت دفاع روسیه، نظامیان روسی و اوکراینی تضمین داده‌اند که گشت زنی مشترک در محوطه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که به تصرف نیروهای مسلح روسیه درآمده، امکان خرابکاری توسط گروه‌های ملی گرای افراطی در اوکراین را منتفی کرده است.

کنترل نیروگاه اتمی چرنوبیل یکی از مهمترین وظایف تعیین شده در جریان عملیات، پس از اظهارات مقامات کی‌یف در خصوص تمایل به دست یابی به سلاح اتمی است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که واحدهای نیروهای مسلح این کشور کنترل کامل بر شهر ملیتوپل اوکراین را به دست گرفته است.‎

اصابت موشک به یک ساختمان مسکونی در کی‌یف

کاربران شبکه‌های اجتماعی از هدف قرار گرفتن یک ساختمان مسکونی در منطقه ژولیانی کی‌یف خبر می‌دهند.

این محله در نزدیکی یک فرودگاه قرار دارد. به گفته شاهدان عینی، احتمالا اصابت موشک دلیل این انفجار بوده است.

ادامه حملات روسیه به تاسیسات نظامی اوکراین

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه دقایقی قبل در جمع خبرنگاران مدعی شد که نیروهای مسلح روسیه در طول شب گذشته با استفاده از موشک‌های کروز مستقر در دریا و زمین به زیرساختارهای نظامی در خاک اوکراین حمله کردند.

این مقام نظامی با اشاره به اینکه حملات با استفاده از سلاح‌های دقیق دوربرد انجام شدند، تاکید کرد که حملات فقط به زیرساختارهای نظامی انجام می شود، بدون اینکه آسیبی به زیرساختارهای مسکونی و اجتماعی اوکراین وارد شود.‎

توزیع سلاح در کی‌یف بین داوطلبان برای دفاع از شهر خود

نیویورک تایمز در ویدئویی گزارش می دهد که در کی‌یف، پایتخت اوکراین بین داوطلبانی که می خواهند از شهر خود دفاع کنند، سلاح توزیع شده است.‎

افزایش تلفات درمیان غیرنظامیان ساکن منطقه دونباس

نماینده منطقه لوهانسک در مرکز مشترک نظارت و هماهنگی آتش‌بس و تثبیت اوضاع در جنوب شرق اوکراین امروز، شنبه اعلام کرد که هفت غیرنظامی تنها در 24 ساعت گذشته در نتیجه گلوله باران نیروهای مسلح اوکراین به مناطق مختلف دونباس کشته شدند.

شب گذشته نیز مشخص شد که دو معلم در اثر گلوله باران مدرسه‌ای در یکی ازمناطق مسکونی دونتسک توسط ارتش اوکراین کشته شدند. به گفته مقامات محلی، نیروهای مسلح اوکراین از سیستم‌های پرتاب متعدد، موشک خمپاره‌ها و توپخانه استفاده کردند.

روز جمعه چند نفر از ساکنان در نتیجه گلوله باران نیروهای اوکراینی در مناطق مختلف دونتسک جان خود را از دست داد.

نگهداری از سربازان تسلیم شده نیروهای مسلح اوکراین در لوهانسک

لئونید پاسچنیک، رئیس جمهوری منطقه خودمختار لوهانسک شب گذشته اعلام کرد که نظامیان اوکراینی که سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم نیروهای مردمی شدند در شرایطی مناسب و انسانی نگهداری می‌شوند و بعداً آزاد خواهند شد تا نزد خانواده های خود بازگردند.

وی افزود، علاوه بر این، بسیاری از نظامیان زخمی شده اوکراینی توسط نیروهای مردمی نجات یافته و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.‎

اوکراین از درگیری‌ها در نزدیکی شهرهای ساحلی دریای سیاه خبر داد

دولت اوکراین همچنین از درگیری در نزدیکی شهرهای ماریوپل، خرسون، میکولایف و اودسای اوکراین در سواحل دریای سیاه خبر داده است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین در یک نشست خبری گفت: درگیری های شدیدی در نزدیکی ماریوپل در جریان است، اما هیچ شانسی وجود ندارد که این شهر تسلیم یا تصرف شود.

زلنسکی: در کی‌یف می‌مانم

رئیس جمهور اوکراین در ویدئویی مقابل ساختمان ریاست جمهوری این کشور می‌گوید: در کی‌یف می‌مانم.

وی در ادامه می‌گوید که ارتش اوکراین نیز میدان نبرد را رها نخواهد کرد.

زلنسکی همچنین گفت: اطلاعات دروغین بسیاری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه من از ارتش خواسته‌ام سلاح خود را زمین بگذارند. من اینجا هستم. ما دست از سلاح بر نخواهیم داشت. ما از کشورمان دفاع خواهیم کرد.

به گزارش واشنگتن پست، "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد آمریکا برای کمک به وی به منظور خروج از کی یف و نجات جانش را رد کرده است

تلاش روسیه برای تحت کنترل در آوردن یک فرودگاه نظامی در جنوب کی‌یف

نیروهای روسی با یک عملیات هوایی در تلاش هستند تا کنترل فرودگاه نظامی Wassylkiv در جنوب کی یف را در دست بگیرند.

ناتالیا بالاسینویچ، شهردار این شهر شب گذشته به رسانه‌های اوکراینی گفت: سربازان اوکراینی در درگیری شدید کشته و زخمی شدند و بسیاری از چتربازان روسی در منطقه فرود آمدند.

وی تاکید کرد: «ما تلفات و مصدومین زیادی تا حدود 200 نفر داشتیم." این پایگاه هوایی در حدود 40 کیلومتری مرکز کی یف قرار دارد.‎

جدی‌تر شدن حذف روسیه از سیستم سوئیفت

کانادا، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا از تلاش طی روزهای آینده برای خارج کردن روسیه از سیستم پرداخت بین بانکی سوئیفت در دور جدید تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل تهاجم علیه اوکراین خبر داده‌اند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند این تصمیم پس از آن جدی تر شده که آلمان و ایتالیا در روزهای اخیر از مخالفت خود با خارج کردن روسیه از سوئیفت کاسته‌اند.

سخنگوی زلنسکی: اوکراین برای مذاکرات احتمالی با دولت روسیه در ارتباط است

"سرهی نیکی‌فوروف"، سخنگوی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در صفحه فیس بوک خود از تماس ها با روسیه برای مذاکرات احتمالی خبر داده و تاکید کرده که اوکراین همیشه آماده مذاکره برای توقف جنگ و برقراری صلح بوده است. وی نوشت: «بلافاصله در این ساعات، طرفین در حال رایزنی درباره مکان و زمان فرآیند گفتگو هستند».

در عین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که اوکراین در ابتدا مذاکره را رد کرد و این موضوع را به شنبه موکول کرد.‎

آغاز روند تخلیه شهروندان ترکیه در اوکراین

مولود چاووش‌ اوغلو وزیر خارجه ترکیه از آغاز روند تخلیه شهروندان ترکیه در اوکراین از طریق مرزهای زمینی خبر داد.

تاکید بر لزوم به حداقل رساندن تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه شب گذشته اعلام کرد که لازم است تا تأثیر تحریم‌های غربی بر اقتصاد این کشور به حداقل برسد.

وی این تلاش را برای ادامه توسعه کشور، حفظ ثبات سیستم مالی و اجرای کامل برنامه‌ها و پروژه‌هایی آتی مهم دانست.

میشوستین یادآور شد که روسیه دیدگاه و برنامه خاصی درباره چگونگی پاسخ گویی به تحریم‌ها دارد که بزودی مشخص خواهد شد.

گزارش‌هایی درباره اختلال و قطع اینترنت در اوکراین

با ادامه درگیری‌ها در اوکراین، گزارش‌ها مبنی بر اختلال و قطع اینترنت در حال افزایش است. یک سازمان نظارت بر شبکه در عین حال اعلام کرد که این اختلال‌ها به چند شهر از جمله خارکف در شرق کشور محدود می‌شوند. با این همه میزان کامل این اختلال‌ها هنوز مشخص نیست.‎

استقبال برخی از ساکنان شهر ملیتوپل با پرچم سرخ از نظامیان روسیه

وزارت دفاع فدراسیون روسیه امروز شنبه، اعلام کرد که ساکنان شهر ملیتوپل اوکراین از نیروهای مسلح روسیه که وارد شهر شده بودند استقبال کردند، برخی از شهروندان مسن‌تر حتی با پرچم‌های قرمز رنگ به خیابان‌ها آمدند.

طبق این اطلاعات، نظامیان روسیه بدون هیچ مقاومتی وارد ملیتوپل اوکراین شدند.

آغاز نبردهای خیابانی در کی‌یف

مقامات اوکراینی از آغاز نبردهای خیابانی در کی یف خبر می‌دهند. همانطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد، مقامات کی یف به مردم توصیه می کنند به دنبال سرپناه باشند و خیلی نزدیک به پنجره ها یا بالکن ها ننشینند.

هشدار هوایی در چندین شهر اوکراین

ارتش اوکراین در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که نبردهای سنگین همچنان در داخل پایتخت این کشور در جریان است. "مبارزه فعال" در برخی از خیابان ها انجام می شود. بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت در پایتخت اوکراین، بیش از 50 انفجار در طول شب رخ داده است.

به گزارش رسانه‌های محلی در ساعات ابتدایی صبح امروز هشدار هوایی در چندین شهر اوکراین به صدا در آمد.

تکذیب خبر هک شدن وب سایت وزارت دفاع روسیه

وزارت دفاع روسیه امروز شنبه، هک شدن وب سایتش توسط هکرها را تکذیب کرد. این وزارتخانه یادآور شد که تمامی سخت افزارها و نرم افزارهای پورتال اینترنتی آنها به طور عادی کار می‌کنند.‎

بایدن 350 میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص داد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به وزارت خارجه این کشور دستور اختصاص 350 میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را صادر کرد.

بایدن در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه خود دستور اختصاص 350 میلیون دلار از کانال قانون کمک خارجی به نیروهای دفاعی اوکراین را صادر کرد.

قزاقستان درحال تخلیه شهروندانش از اوکراین است

وزارت امور خارجه قزاقستان صبح امروز، شنبه اعلام کرد که بیش از 500 تن از شهروندان قزاقستانی که در حال حاضر در خاک اوکراین به سر می‌برند، برای کمک به بازگشت به میهن به سفارت این کشور در کی‌یف مراجعه کردند.

طبق این اطلاعات، خودروهای حامل اتباع قزاقستانی به همراه تعدادی ازدیپلمات‌های این کشور در حال عزیمت به سمت مرز لهستان هستند.‎

سازمان ملل کارکنان خود را از کی‌یف به مکان امن‌تری منتقل می‌کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، "امین عواد" را به عنوان هماهنگ کننده ویژه بحران پیرامون اوکراین و کمک‌های انسان دوستانه به این کشور منصوب کرد. یکی از وظایف وی، ایجاد کریدور انسانی، در صورت ضرورت در اوکراین است.

علاوه بر این، سازمان ملل تصمیم گرفته تا کارکنان خود را از کی‌یف به مکان امن تری منتقل کند. البته نمایندگان این سازمان قصد ترک خاک اوکراین را ندارند، ولی حضور خود را در اروپای شرقی گسترش خواهند داد.

شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در کی‌یف

رویترز به نقل از شاهدان عینی از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز کی‌یف خبر می‌دهد.

بررسی آخرین وضعیت عملیات دونباس در شورای امنیت روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست عملیاتی روز جمعه با اعضای شورای امنیت این کشور در خصوص روند عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس تبادل نظر کرد.

پوتین با اشاره به اینکه ناسیونالیست‌ها و نازی‌ها در اوکراین مانند تروریست‌ها عمل می‌کنند، گفت: درگیری‌های نظامی اصلی در جریان عملیات در اوکراین نه با نظامیان عادی اوکراین، بلکه با تشکل‌های ملی گرای افراطی در این کشور است. رئیس جمهوری روسیه همچنین از نیروهای مسلح اوکراین خواست که توسط نازی‌ها رهبری نشوند و اجازه استفاده از کودکان و خانواده‌ها به آنها به عنوان سپر انسانی را ندهند. پوتین از اقدامات نیروهای مسلح روسیه در جریان عملیات ویژه حفاظت از دونباس تمجید کرد.

وزارت دفاع از عدم تلفات در نیروهای مسلح روسیه خبر داد

سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد که در جریان عملیات ویژه حفاظت از مردم دونباس هیچ تلفاتی در میان نیروهای مسلح این کشور گزارش نشده است.

تصرف فرودگاهی در حومه شهر کی‌یف توسط نیروهای مسلح روسیه

به گفته سخنگوی وزارت دفاع، نیروهای هوابرد روسیه یک عملیات فرود موفقیت آمیز را در منطقه فرودگاه گاستومل در حومه شهر کی‌یف انجام دادند، بیش از 200 بالگرد روسی در این عملیات شرکت داشتند. نیروهای خودی هیچ تلفاتی نداشتند، ولی در جریان تصرف این فرودگاه، بیش از 200 نیروی ملی‌گرا از یگان‌های ویژه اوکراینی کشته شدند.

این مقام نظامی افزود، موفقیت فرود نیروها با سرکوب کامل سامانه پدافند هوایی منطقه، جداسازی کامل منطقه رزمی از هوا و انجام فعال جنگ الکترونیک تضمین شد.

زاخارووا شایعات درباره تمایل روسیه به اشغال اوکراین را تکذیب کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که عملیات ویژه برای نجات غیرنظامیان در دونباس را نمی توان به عنوان تمایل روسیه برای اشغال خاک اوکراین ارزیابی کرد. به گفته وی، این اقدام برای از کار انداختن سیستم فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح و غیرنظامی کردن اوکراین انجام شده است.

زاخارووا یادآور شد، همه اهداف عملیات از قبل مشخص شده، صحبتی از گلوله باران غیرنظامیان نیست و حملات بسیار دقیق و فقط به تأسیسات زیرساختارهای نظامی انجام می شود.

هیچ موردی از کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین وجود ندارد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد اوایل صبح امروز، شنبه، 26 فوریه اعلام کرد که هیچ موردی از کشته شدن غیرنظامیان در جریان عملیات نیروهای مسلح روسیه برای حفاظت از دونباس گزارش نشده است. به گفته این دیپلمات، نظامیان روسیه شهرهای اوکراین را بمباران نمی کنند و ما از قبل اعلام کردیم که مردم عادی در خطر نیستند. و هیچ تایید قابل اعتمادی در مورد مرگ غیرنظامیان وجود ندارد.

نماینده دائم اوکراین از آمادگی برای مذاکرات مستمر خبر داد

سرگئی کیسلیتسا، نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل نیز صبح امروز، شنبه در نشست اضطراری شورای امنیت این سازمان در پاسخ به همتای روسی خود اعلام کرد که کشورش آماده مذاکرات با مقامات مسکو به صورت دائمی است. نماینده دائم اوکراین در عین حال افزود که اوکراین تسلیم نخواهد شد و به دفاع از مواضع خود ادامه خواهد داد.

تبلیغات روسیه در فیس بوک و توییتر ممنوع شد

گروه فیس بوک متا و سرویس پیام کوتاه توییتر با محدودیت هایی در شبکه های اجتماعی خود به جنگ روسیه علیه اوکراین واکنش نشان می دهند.

ناتانیل گلیچر، رئیس امنیت فیس بوک، در توییتی اعلام کرد که رسانه های دولتی روسیه از قرار دادن تبلیغات در این شبکه های اجتماعی منع شده اند.

اعلام منع آمد و شد در کی‌یف

شهردار کی‌یف اعلام کرده منع آمد و رفت از ساعت ۱۷ امروز تا هشت صبح فردا اعمال خواهد شد و غیرنظامیانی که در این ساعت در خیابان رفت و آمد کنند، خرابکار محسوب می شوند.

مسکو: آماده گفت‌وگو با اوکراین هستیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره احتمال مذاکره روسیه و اوکراین گفته مسکو همیشه آماده گفت‌وگو حتی با مخالفان خود بوده اما مواضع کی‌‌یف به‌عنوان مانع اصلی در مسیر مذاکرات است.

پرچم اوکراین در سفارت انگلیس در تهران

سفیر انگلیس در تهران: در کنار مردم اوکراین ایستاده‌ایم

تسلیم شدن ۸۰ تن از نیروهای اوکراین

۸۰ تن از نیروهای مرزبانی اوکراین تسلیم نیروهای روسیه شدند.

مسکو: آماده گفت‌وگو با اوکراین هستیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره احتمال مذاکره روسیه و اوکراین گفته مسکو همیشه آماده گفت‌وگو حتی با مخالفان خود بوده اما مواضع کی‌‌یف به‌عنوان مانع اصلی در مسیر مذاکرات است.

روسیه: وقتش رسیده که سفارتخانه‌های غربی را ببندیم

مدودوف، معاون شورای امنیت روسیه: باتوجه به تحریم‌های سنگین غربی‌ها، مسکو دیگر نیازی به روابط دیپلماتیک با آن‌ها ندارد. زمان آن رسیده که سفارتخانه‌هایی را مُهروموم کنیم.

اعلام منع آمد و شد در کی‌یف

شهردار کی‌یف اعلام کرده منع آمد و رفت از ساعت ۱۷ امروز تا هشت صبح فردا اعمال خواهد شد و غیرنظامیانی که در این ساعت در خیابان رفت و آمد کنند، خرابکار محسوب می شوند.

مشاور زلنسکی: روسیه شروطی غیرقابل‌ قبول دارد

مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین گفت: کی‌یف مذاکره را رد نکرده بلکه روسیه شروطی گذاشته که قبول آن‌ها غیرممکن است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی نیز تا کنون چندین نوبت تحریم علیه روسیه معرفی کرده‌اند.

اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف

شبکه خبری فاکس‌نیوز به استناد یک کانال تلگرام نزدیک به دولت اوکراین از اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

این انفجار به ایجاد آتشی مهیب منجر شده است. مسئولان از ساکنان مناطق اطراف خواسته‌اند در خانه‌هایشان بمانند و پنجره‌ها را ببندند.

لوفت‌هانزا به مدت یک هفته پروازها به روسیه را متوقف می‌کند

آلمان بامداد یکشنبه اعلام کرد در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین آماده بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه است.

در تحولی جداگانه، شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان، لوفت‌هانزا اعلام کرد که تمامی پروازهای خود به مقصد روسیه را در هفته پیش رو لغو کرده است.

توافق متحدان غربی برای اخراج برخی بانکهای معین روسیه از سوئیفت

در بیانیه‌ای که سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند آمده است آنها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانکهای معین روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع می‌شود.

این طرف‌ها گفته‌اند علاوه بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخائر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند.

شنیده شدن صدای چند انفجار در نزدیکی کی‌یف

برخی منابع خبری از جمله الجزیره از شنیده شدن صدای انفجار در مناطق «اوبولون»، «بوچا» و «هوستومل» در نزدیکی کی‌یف خبر می‌دهند.

اوکراین از ساکنان کی‌یف خواست پناه بگیرند

دولت اوکراین به ساکنان کی‌یف هشدار داده سریعاً با توجه به احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه پناه بگیرند.

اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند

برخی منابع خبری بین‌المللی مدعی شده‌اند اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند.

ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره خسارات و تلفات ارتش روسیه

وزارت دفاع اوکراین با انتشار یک تصویر گرافیک مدعی شده تا کنون ۱۳ فروند هواپیما، ۵۳۶ خودروی زرهی، ۸ بالگرد، ۱۵ توپ و ۱۰۲ تانک ارتش روسیه منهدم شده‌اند. مطابق این ادعا همچنین ۳۵۰۰ نظامی روسیه کشته یا زخمی شده و ۲۰۰ نظامی به اسارت گرفته شده‌اند.

فرانسه برای اوکراین تجهیزات نظامی بیشتر ارسال می‌کند

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد پاریس قصد دارد تجهیزات نظامی بیشتری برای اوکراین ارسال کند. فرانسه علاوه بر این گفته که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها