|

دومین روز از حمله روسیه به اوکراین

در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شده که به نظر می‌رسد که از جنوب غربی این شهر می‌آمد.

دومین روز از حمله روسیه به اوکراین

در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شده که به نظر می‌رسد که از جنوب غربی این شهر می‌آمد. مسئولان شهر کی‌یف همچنین از ساکنان خواستند به دلیل تهدید هوایی، فوراً به دنبال سرپناه باشند.

گزارش‌های تایید نشده از ورود ارتش روسیه به کی‌یف

طبق گزارش‌ها و تصاویری که در فضا مجازی منتشر شده ارتش روسیه اکنون وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شده و در محله Obolon در شمال شهر هستند. گارد ملی اوکراین در حال تلاش برای دفاع از شهر است و صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

روسیه هواپیماهای انگلیسی را از حریم هوایی خود منع کرد

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه اعلام کرد روسیه هواپیماهای ثبت شده در انگلیس را از فرود یا عبور از حریم هوایی خود منع می‌کند.

کنترل ۳ شهر توسط نیروهای دونتسک

خبرنگار الجزیره گزارش داد جدایی‌طلبان دونتسک پس از نبرد با ارتش اوکراین، ۳ شهر در محور جنوبی را به کنترل درآوردند. آن‌ها همچنین از تلفات در صفوف خود در نبردهای جبهه دونباس خبر می‌دهند.

وزارت دفاع روسیه: ۱۸ تانک و ۷ سیستم پرتاب راکت اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه ضمن ارائه آمار، تایید کرد که نظامیان روسیه موفق شدند کنترل نیروگاه چرنوبیل در اوکراین را در اختیار بگیرند. این وزارتخانه سطح تشعشعات رادیواکتیو در نیروگاه اتمی چرنوبیل را نرمال خوانده است.

استقبال از نیروهای روسیه در نزدیکی «خارکِف»

شبکه «راشا تودی» گزارش داد ویدئویی تایید نشده در فضای مجازی منتشر شده که ظاهراً خودروهای زرهی روسی را نشان می‌دهد که وارد یک شهرک در نزدیکی «خارکف» در شرق اوکراین شده و از سوی شهروندان آن تشویق می‌شوند.

لودریان: امنیت رئیس‌جمهور اوکراین موضوع اصلی است

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت این کشور آماده کمک به رئیس‌جمهور اوکراین در صورت تهدید جانی علیه اوست. وی همچنین مدعی شد تحولات اوکراین به ویژه در دونباس چیزی جز بهانه‌ای برای پوتین به منظور آغاز یک جنگ همه‌جانبه نبود.

به گزارش شبکه الجزیره، وزیر اقتصاد فرانسه هم گفت که هدف تحریم‌های اقتصادی اروپا ضربه زدن به اقتصاد روسیه و منزوی کردن آن از سیستم مالی است. وی افزود: به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی برای تقویت استقلال اروپا در زمینه انرژی به ویژه گاز هستیم.

وزیر دفاع انگلیس: روسیه به دنبال حمله به تمام اوکراین است

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس با بیان این که ارتش روسیه موفق نشد یک روزه اوکراین را بگیرد، افزود: ما معتقدیم که روسیه قصد دارد به کل اوکراین حمله کند.

مقابله نیروهای اوکراین با نیروهای روسیه خارج از کی‌یف

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اوکراین از نبرد نیروهای این کشور با نیروهای روسیه در خارج از کی‌یف پایتخت این کشور خبر داد.

ارتش اوکراین: نیروهای روسی عقب رانده شدند

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور توانسته‌اند در نزدیکی شهر «چرنیهیف» (شمال اوکراین) راه را بر نیروهای روسیه ببندند و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

یک مسئول دفتر وزیر دفاع اوکراین هم در گفت‌و‌گو با الجزیره مدعی شد: نیروهای ما لحظاتی قبل یک کاروان زرهی روسیه را در نزدیکی «هوستمل» (شمال غرب کی‌یف) منهدم کردند.

به صدا درآمدن آژیرهای خطر در کی‌یف پس از حمله موشکی ادعایی روسیه

تلویزیون اوکراین اعلام کرده که آژیرهای خطر پس از آنچه حمله موشکی روسیه در کی‌یف خواند، به صدا درآمده‌اند. خبرنگار الجزیره گزارش داده خیابان‌های کی‌یف تقریبا خالی شده و مردم به پناهنگاه‌ها رفته‌اند و همزمان مقامات نگران هستند که روسیه آماده ورود به شهر باشد.

تلویزیون اوکراین گزارش داد شنیده شدن صدای انفجار در پایتخت را تأیید می‌کند. به گزارش خبرنگار الجزیره، ارتش اوکراین یک پل را در نزدیکی کی‌‌یف منفجر و حرکت تانک‌های روسیه را به سمت شهر متوقف کرد.

درخواست اوکراین از ترکیه برای بستن تنگه «بسفر» و «داردانل»

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که اوکراین به طور رسمی از دولت ترکیه درخواست کرده که عبور کشتی‌های جنگی روسیه از تنگه بُسفر و داردانل را محدود کند.

اوکراین از سرنگونی یک «هواپیمای دشمن» بر فراز کی‌یف خبر داد

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیروهای این کشور در ساعات اولیه امروز (جمعه) یک هواپیمای دشمن را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند که سپس با یک ساختمان مسکونی برخورد کرد و آن را به آتش کشید.

به گزارش رویترز، مشخص نیست که آیا این هواپیما دارای سرنشین بوده یا یک موشک بوده است. مقامات شهرداری کی‌یف اعلام کردند که بر اثر برخورد آن با یک بلوک آپارتمانی حداقل هشت نفر مجروح شدند.

رویترز گزارش داد، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف مورد حمله موشکی قرار گرفته است. پیش از این، چند انفجار در این شهر شنیده شد که هراشچنکو گفت صدای شلیک پدافند هوایی به سمت یک هواپیما بود. یک شاهد رویترز گفت که صدای انفجارهای بیشتری درست قبل از سپیده دم شنیده شد.

«ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف صبح جمعه در توییتی گفت که سه نفر که حال یکی از آن‌ها وخیم است در اثر اصابت لاشه راکت به یک ساختمان مسکونی در خیابان «کوشیتسیا» زخمی شدند.

در همین حال، در خبری متناقض سی‌ان‌ان به نقل از «اوگنی ینین» معاون وزیر کشور اوکراین گزارش داد یک جنگنده «سوخو سو-۲۷» اوکراین بامداد روز جمعه بر فراز کی‌یف پایتخت این کشور سرنگون شد.

این شبکه آمریکایی گزارش داد به نظر می‌رسد عکس‌هایی که توسط نیروهای اورژانس اوکراین در توییتر منتشر شده، آتش‌سوزی در یک خانه دو طبقه را پس از سقوط قطعات هواپیما بر روی آن نشان می‌دهد که مشخص نیست که آیا بقایای جنگنده سو-۲۷ هستند یا خیر.

زلنسکی: در اوکراین می‌مانم/ دیر یا زود روسیه مجبور به گفت‌وگو با ما است

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین صبح جمعه با انتشار یک پیام ویدئویی جدید، خواستار مقاومت در برابر روسیه شد و از متحدان اوکراین برای دومین بار در چند ساعت گذشته انتقاد کرد. او در اظهاراتی که به نظر می‌رسید به ایالات متحده اشاره دارد، گفت: امروز صبح، ما به تنهایی از کشور خود دفاع می‌کنیم. درست مثل دیروز، قدرتمندترین کشور جهان از دور به آن نگاه می‌کرد.

به گزارش رویترز، وی متعهد شد در حالی که نیروهایش با نیروهای روسیه که در حال پیشروی به سمت پایتخت در «بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم می‌جنگند»، در کی‌یف بماند.

زلنسکی در پیامی ویدیویی گفت: دشمن من را به عنوان هدف شماره یک مشخص کرده، خانواده من هدف شماره دو هستند. آن‌ها می‌خواهند با نابود کردن رئیس دولت، اوکراین را از نظر سیاسی نابود کنند. من در پایتخت خواهم ماند. خانواده من نیز در اوکراین هستند.

پیش‌تر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، در پاسخ به این سوال که آیا نگران امنیت زلنسکی است یا خیر، به «سی‌بی‌اس» گفت: تا جایی که می‌دانم، رئیس‌جمهور زلنسکی در سمت خود در اوکراین باقی می‌ماند و البته ما نگران امنیت همه دوستانمان در اوکراین هستیم، مقامات دولتی و دیگران.

زلنسکی همچنین با بیان این که جهان همچنان آنچه را که در حال وقوع است از دور تماشا می‌کند، گفت: «اوکراین تنها ماند، روسیه تحت تاثیر تحریم‌های جدید قرار نگرفت». وی افزود: دیر یا زود، روسیه باید با ما در مورد پایان دادن به این عملیات نظامی، در مورد پایان دادن به این تهاجم صحبت کند و هر چه زودتر این گفت‌وگو آغاز شود، خسارات روسیه کمتر خواهد بود.

وی همچنین مدعی شد نیروهای روسیه مناطق غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند و از روس‌ها خواست که علیه جنگ اوکراین اعتراض کنند. زلنسکی گفت: در ساعت ۴ صبح، نیروهای روسی به حملات موشکی خود به خاک اوکراین ادامه دادند. آن‌ها می‌گویند که فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار می‌دهند، اما این‌ها دروغ است. در واقع، آن‌ها تشخیص نمی‌دهند که در کدام مناطق عملیات انجام می‌دهند. در آسمان کی‌یف (امروز صبح)، گلوله‌باران شد. در یک آپارتمان مسکونی آتش‌سوزی شد. چنین حملاتی به پایتخت ما از سال ۱۹۴۱ رخ نداده است.

ادعای اوکراین درباره ۸۰۰ تلفات در میان نیروهای روسی

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که نیروهای مسلح این کشور از آغاز تهاجم در ساعات اولیه روز پنجشنبه، حدود ۸۰۰ تلفات به نیروهای روسیه وارد کرده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، هنوز مشخص نیست که آیا این وزارتخانه تنها به تعداد کشته‌شدگان اشاره می‌کند یا خیر.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که بیش از ۳۰ تانک روسی و همچنین هفت هواپیمای روسی و شش بالگرد منهدم شده است. سی‌ان‌ان گزارش داد به طور مستقل نمی‌تواند آمار ارائه شده از سوی اوکراین را تایید کند.

وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف از زمان حمله نازی‌ها در سال ۱۹۴۱ چنین چیزی را تجربه نکرده بود

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در توییت بامداد جمعه آنچه حملات موشکی روسیه به کی‌یف خواند را محکوم کرد.

او نوشت: آخرین باری که پایتخت ما چنین چیزی را تجربه کرد در سال ۱۹۴۱ بود که توسط آلمان نازی مورد حمله قرار گرفت. اوکراین شر را شکست داد و این شر را نیز شکست خواهد داد. پوتین را متوقف کنید. روسیه را منزوی کنید. (قطع) همه روابط. روسیه را از (همه جا) بیرون کنید.

به گزارش سی‌ان‌ان، «یوهان ینین» معاون وزیر کشور اوکراین انفجار روز جمعه را به سیستم ضد موشکی اوکراینی نسبت داد که به گفته وی یک موشک روسیه را هدف قرار داد.

کی‌یف هدف حمله با موشک‌های بالستیک و کروز

مشاور دولت اوکراین اعلام کرد کی‌یف، پایتخت این کشور پیش از سحر امروز (جمعه) هدف حمله با موشک‌های بالستیک قرار گرفته است.

این خبر در حالی منتشر شده که روسیه به حمله نظامی خود علیه اوکراین که به کشته شدن ده‌ها نیروی نظامی این کشور منجر شده، ادامه می‌دهد.

"آنتون گراشچنکو"، مشاور وزیر کشور اوکراین در پیامی به خبرنگاران گفت: حملات علیه کی‌یف با موشک‌های کروز یا بالستیک ادامه دارد.

یک تیم از شبکه خبری سی.ان.ان درمنطقه گزارش داد که دو انفجار بزرگ در مرکز کی‌یف و سومین انفجار مهیب در دوردست شنیده شده است. تصاویر نشان می‌دهد که یک بلوک آپارتمانی در حال آتش گرفتن است، اما علت آتش سوزی مشخص نیست.

معاون وزیر کشور اوکراین نیز انفجار در کی‌یف را ناشی از ساقط کردن یک موشک روسی توسط یک سامانه ضد موشکی اوکراینی دانست.

معاون وزیر کشور اوکراین روز پنجشنبه نیز به سی.ان.ان گفته بود که به نظر می‌رسد نیروهای روسی در حال محاصره شهر و آماده حرکت به داخل آن هستند. مقام‌های دولت کی‌یف بر این باورند که نقشه روسیه سرنگونی رهبری اوکراین و روی کار آوردن یک دولت طرفدار روسیه است.

غیلم‌ها و تصاویر متعددی از انفجار ساختمان‌ها در کی‌یف که ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر ساکن دارد منتشر شده است. ساکنان این شهر با شنیدن صدای آژیر حمله‌های هوایی از خواب بیدار شده و به آنها گفته شده که به پناهگاه‌ها بروند.

روسیه پس از پیشروی در شهرهایی در شرق، شمال و جنوب اوکراین حملات خود را برای تصرف پایتخت اوکراین تشدید کرده است. گزارش‌ها حاکی از نبردهایی در سرتاسر اوکراین بوده‌ که شدیدترین درگیری‌ها در مناطق جدا شده شرقی و همچنین در خارکف دومین شهر بزرگ این کشور است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین همچنان در شهر کی‌یف است اما گفته بر این باور است که گروه‌های خرابکار دشمن وارد شهر شده و او هدف اول آنها و خانواده‌اش هدف بعدی هستند.

نیروهای روسی از شمال وارد کی‌یف شده‌اند

وزارت دفاع اوکراین در حساب توییتر خودش نوشت که نیروهای نظامی روسیه وارد شهر کی‌یف پایتخت این کشور شده‌اند. به گفته وزارت دفاع اوکراین "دشمن" در منطقه اوبولون که در حدود ۹ کیلومتری شمال پارلمان کی‌یف در مرکز شهر قرار دارد، موضع گرفته است.

به گزارش ایسنا، ارتش اوکراین مردم محلی را تشویق کرده که برای مقابله اقدام به ساخت کوکتل مولوتف کنند و از سایرین خواسته که به دنبال پناهگاه باشند.

ارتش به مردم توصیه کرده که خانه‌های خود را ترک نکنند

از سوی دیگر آنتون هراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین هشدار داده است که امروز "سخت‌ترین روز مقاومت در برابر روسیه" خواهد بود.

او می‌گوید که روسیه در تلاش است تا با ستون‌های تانک و یگان‌های زرهی از شمال شرق و شمال غرب به پایتخت وارد شود.

یک منبع در سازمان ضداطلاعات اوکراین به یک وب سایت اوکراینی جزئیات برنامه روسیه برای کنترل شهر کی‌یف را تشریح کرده است.

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای مسلح در حومه کی‌یف پایتخت این کشور و در دایمر و ایوانکیف در حال جنگ با نیروهای روسیه هستند.

در منطقه‌های دایمر و ایوانکیف تعداد زیادی از خودروهای زرهی روسیه در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند.

ارتش اوکراین در یک پست در صفحه فیس بوک نوشته است که که نیروهای نظامی این کشور "به مقاومت" در برابر نیروهای روسیه در شمال غرب پایتخت ادامه می‌دهند.

به گفته ارتش اوکراین سربازان برای جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای روسی، پلی را در مرز رودخانه تتریو تخریب کرده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، در ادامه این بیانیه آمده است که سربازان اوکراین همچنان کنترل فرودگاهی را در حومه شهر کی‌یف در اختیار دارند و در صورت تصرف این فرودگاه توسط نیروهای روسی، از این فرودگاه بعنوان سکوی پرشی برای حمله تمام عیار ارتش روسیه به کی‌یف استفاده خواهد شد.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با نخست وزیر انگلیس خواستار تحریم‌های قوی‌تر علیه روسیه و حمایت بیشتر از مردم اوکراین شد و گفت: "اوکراین بیش از هر زمان دیگری به حمایت شرکای خود نیاز دارد".

بوریس جانسون هم گفته است همچنان از اوکراین حمایت می‌کند و "شجاعت" نیروهای نظامی این کشور را "مملو از تحسین" خواند.

رئیس جمهور اوکراین گفته است که تلفات سنگینی به اوکراین وارد شده، اما خسارات سنگینی نیز به روسیه وارد شده است.

زلنسکی همچنین از رهبران غربی خواست تا اعتراضات ضد جنگ در روسیه را مورد حمایت قرار دهند.

براساس گزارش‌ها جانسون قول داد که "هر کاری که می‌تواند" انجام دهد.

وی به رئیس جمهور اوکراین گفت: "ما معتقدیم پوتین شکست خواهد خورد و این اکنون یکی از اهداف کلیدی دولت بریتانیا است".

در همین حال ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نسبت به حفظ جان زلنسکی ابراز نگرانی کرده است.

وزارت امور خارجه طالبان با اعلام بی‌طرفی در سیاست خارجی از روسیه و اوکراین خواست که مشکلات موجود را از مسیر گفت‌وگو حل کرده و خشونت‌ها را کاهش دهند

نیروهای روسیه در ادامه پیشروی‌های خود وارد منطقه اوبولون در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین شدند.

مشاور ریاست جمهوری اوکراین در گفتگو با رویترز: ما خواهان صلح هستیم و اگر مذاکرات همچنان امکان پذیر است، باید انجام شود.

لاوروف گفت: غرب چشمان خود را به روی جنایات اوکراین بسته است

وزارت دفاع اوکراین از پیشروی اولین واحدهای روسی به کی‌یف خبر داده و ارتش اوکراین اعلام کرده که جاسوسان روسی در کم‌تر از ۵ کیلومتری پایتخت دیده شده‌اند و بر این اساس صدای تیراندازی در نزدیکی مقرهای دولتی شنیده شده است.

آندری ملنیک، سفیر اوکراین در آلمان پس از حمله روسیه به کشورش، دولت آلمان را به "سردی و بی‌تفاوتی" متهم کرد. ملنیک در کانال تلویزیون ZDF گفت: »هر درخواستی برای کمک به ما تاکنون به سادگی رد شده است».

ابراز نگرانی غرب از سقوط دولت اوکراین

وزیر امور خارجه آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس درخصوص سقوط دولت اوکراین در پی عملیات روسیه در این کشور ابراز نگرانی کردند.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» و در پاسخ به سوالی برای تلاش روسیه جهت سرنگونی دولت اوکراین گفت: «اعتقاد دارم که او (رئیس جمهور روسیه) برای انجام چنین کاری تلاش خواهد کرد».

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره مداخله مستقیم نظامی آمریکا در صورت حمله روسیه به کشورهای عضو ناتو گفت: «آیا این احتمال وجود دارد که [ولادیمیر] پوتین فراتر از اوکراین برود؟ یقیناً، این یک احتمال است اما بر سر راه آن‌ها مانع قدرتمندی وجود دارد».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «این مانع همان بند پنجم پیمان ناتو است. بدین معنا که حمله به یک کشور عضو ناتو به معنای حمله به تمام اعضای آن است».

بلینکن گفت: «ما به دفاع از ناتو متعهدیم و اگر لازم باشد اقدام می‌کنیم اما در حال حاضر تمرکز ما بر اوکراین است و تلاش می‌کنیم مانع از پیشروی پوتین شویم. اما این‌طور به نظر می‌رسد که او قرار است هرچه که می‌تواند را به‌دست آورد».

از سوی دیگر، به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده اگر مقامات اوکراین قصد گریختن به مکانی امن به دور از نیروهای روسیه را داشته باشند، لندن آمادگی دارد به آن‌ها پناه داده و مقدمات تشکیل دولت در تبعید را فراهم کند.

جانسون درباره تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت: «یکی از نکاتی که اشاره کردم این بود که ممکن است لازم شود او و کابینه‌اش به جایی امن بروند».

او در پاسخ به سوالی درباره پناه دادن به مقامات اوکراینی گفت: «البته که ما تمام حمایتی که بتوانیم از جمله حمایت لجستیک یا هر حمایت یگری را مشابه آنچه بریتانیا درباره دولت‌های در تبعید انجام داده، صورت خواهیم داد».

نخست‌وزیر انگلیس افزود: «به لحاظ اقتصادی، دیپلماتیک، سیاسی و بله به لحاظ نظامی از اوکراینی‌ها حمایت می‌کنیم و می‌دانم که در زمان مقتضی موفق خواهیم شد».

جانسون در ادامه گفت، «هدف تزلزل‌ناپذیر» دولت انگلیس این است که مطمئن شود عملیات روسیه در اوکراین با شکست مواجه می‌شود.

دولت‌های مختلف غربی از روز گذشته و پس از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بسته‌های تحریمی متعددی را علیه مقامات این کشور وضع کرده و حمایت نظامی از اوکراین را افزایش داده‌اند.

در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین بامداد امروز صدای چند انفجار در پایتخت این کشور شنیده شد و متعاقب آن آژیر خطر به صدار درآمد. ارتش اوکراین می‌گوید در حوالی شمال کی‌یف در حال مقابله با نیروهای روسیه است که قصد ورود به این شهر را دارند.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

رئیس جمهور اوکراین از دسترس خارج شد!

هم‌زمان با انتشار اخبار مبنی بر ورود نظامیان روسیه به کی‌یف، ولودیمیر زلنسکی، رئیس دولت اوکراین از دسترس خارج شده است.

روسیا الیوم به نقل از نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد که انتظار یک ساعت و نیمه او برای تماس با رئیس جمهور اوکراین بیهوده بوده است نتوانسته با او ارتباط برقرار کند.

زلنسکی حضور خود در کی‌یف را تایید کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته اعلام کرد که او وبه همراه خانواده‌اش کشور را ترک نکرده‌اند. زلنسکی تاکید کرد که خانواده و فرزندانش نیز در کشور باقی خواهند ماند.

وی همچنین قصد دارد با فدراسیون روسیه درباره وضعیت بی‌طرف اوکراینی گفتگو کند.

کرملین: اوکراین باید از دست نازی‌ها آزاد شود

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران توضیح داد که در شرایط ایده‌آل، نازی‌زدایی اوکراین باید مهمترین دستاورد اقدامات روسیه باشد. پسکوف در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «در حالت ایده‌آل، باید اوکراین را آزاد کرد، آن را از دست نازی‌ها، از افراد و ایدئولوژی طرفدار نازی‌ها پاک کرد».

سخنگوی کرملین همچنین توضیح داد که غیرنظامی کردن اوکراین به معنای "خنثی کردن توان بالقوه نظامی این کشور است که اخیراً به طور قابل توجهی، از جمله به دلیل فعالیت شدید کشورهای خارجی افزایش یافته است".

رایزنی تلفنی پوتین و نخست وزیر هند درباره عملیات روسیه برای حفاظت از دونباس

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز پنج‌شنبه، 24 فوریه، روند اوضاع پیرامون اوکراین را بررسی کردند.

پوتین در این گفتگوی تلفنی به اقدامات تهاجمی کی‌یف و اقدامات غیرقابل قبول ناتو اشاره کرد که در رابطه با آن عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس آغاز شد.

پوتین ارزیابی اصولی خود را از اقدامات تهاجمی دولت اوکراین علیه غیرنظامیان دونباس و همچنین سیاست مخرب چندین ساله آن با هدف شکست توافقات مینسک را تشریح کرد.

چین از روسیه خواست که بحران را از طریق مذاکره حل کند

با افزایش تنش‌ها در منطقه مرزی روسیه و اوکراین، وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه از همه طرف‌های درگیر در مساله اوکراین درخواست کرد آرامش خود را حفظ کنند، تنش‌ها را کاهش دهند و اختلافات را از طریق گفتگو و مذاکره حل کنند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین این اظهارات را در کنفرانس مطبوعاتی در پکن بیان کرد.

وزارت امور خارجه چین با اشاره به اینکه نگرانی‌های امنیتی مشروع هر کشوری باید رعایت شود، گفت: چین نگران اوضاع در اوکراین است، موضع چین در قبال مساله این کشور ثابت است و معتقدیم منشور سازمان ملل باید حفظ شود.

وانگ یی، گفت: وضعیت کنونی بحران اوکراین ارتباط تنگاتنگی با تاخیر در اجرای موثر توافقنامه جدید مینسک دارد و پکن به تماس‌های خود با همه طرف‌های ذیربط ادامه خواهد داد.

وی تصیریح کرد: چین بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهد که خویشتن‌دار باشند و اختلاف‌ها را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنند.

پیش تر نیز «ژانگ ژون» نماینده دائم چین در سازمان ملل، روز سه شنبه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل، گفت: چین خواستار گفت و گوی بیشتر درباره بحران اوکراین است.

این نشست به درخواست اوکراین و پس از آن برگزار شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه دو فرمان را امضا کرد که در آن «جمهوری خلق لوگانسک» و «جمهوری خلق دونتسک» به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخته شدند.

ژانگ با تاکید بر اینکه همه طرف های ذینفع باید با خویشتنداری از هر اقدامی که ممکن است به تنش دامن می زند اجتناب کنند، گفت: "وضعیت فعلی در اوکراین نتیجه بسیاری از عوامل پیچیده است. "

وی افزود: همه کشورها باید اختلاف های بین المللی را از راه های مسالمت آمیز و در راستای اهداف و اصول منشور سازمان ملل حل و فصل کنند.

ژانگ با تاکید بر اهمیت پایبندی به راه حل دیپلماتیک، از همه طرف های ذیربط خواست به گفتگو و مشورت ادامه دهند. وی گفت که همه طرف ها باید به دنبال راه حل هایی معقول برای رفع نگرانی های یکدیگر بر اساس برابری و احترام متقابل باشند.

چین اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین در گفتگوی با رهبر چین، پذیرفته است که مذاکره با مقامات اوکراینی در سطح عالی، صورت بگیرد.

بشار اسد در گفتگوی تلفنی با پوتین از حمله نظامی روسیه به اوکراین استقبال کرد

آمادگی پوتین برای گفتگو با رئیس جمهور اوکراین​

المیادین: پوتین در تماس تلفنی با همتای چینی خود گفت که مسکو آماده گفتگو با اوکراین در بالاترین سطح است.

الجزیره: رئیس جمهور چین از پوتین خواست تا با اوکراین وارد مذاکره شود.

پیش نویس تحریم های اروپا علیه مقامات روسیه و بلاروس

خبرنگار گاردین به پیش نویس تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه و بلاروس دست یافته که بر اساس آن تمامی اعضای دوما (پارلمان) و شورای امنیت روسیه و هر مقام بلاروسی در ارتش و وزارت دفاع این کشور که در تهاجم به اوکراین نقش تسهیل کننده داشته اند مشمول ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی هایشان در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا می شوند.

کی‌یف وارد فاز دفاعی شده است

شهردار کی‌یف اعلام کرد که پایتخت اوکراین به دلیل آنکه هدف اصلی روسیه تلقی می‌شود، وارد فاز دفاعی شده است.

نیروهای اوکراینی در شهر "اوبلولون" واقع از شمال این کشور با نیروهای روسی می‌جنگند و به مردم نیز گفته شده تا در خانه‌ها بمانند.

شهردار کی‌یف گفته که شهر اکنون وارد فاز دفاعی شده است.

وزار دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش روسیه کی‌یف را از غرب محاصره کرده اما به مناطق مسکونی حمله نمی‌کند.

رویترز نیز گزارش کرد، ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف امروز گفت که شهر وارد مرحله دفاعی شده است.

پیشتر نیز اعلام شده بود نیروهای روسی از شمال وارد بخش‌هایی از کی‌یف شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، روسیه کنترل فرودگاه نزدیک کی‌یف را به دست گرفته و چتربازان در آن فرود آمده‌اند.

در همین حال ارتش اوکراین بار دیگر در توییتی از همه غیرنظامیان خواسته است بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی به نیروهای دفاعی این کشور بپیوندند.

در بیانیه منسوب به یوری گالوشکین، فرمانده نیروهای اوکراین آمده است: "امروز اوکراین به همه چیز نیاز دارد و تمام مراحل برای پیوستن ساده شده است."

ارتش گفته است که داوطلبان "تنها پاسپورت و شماره شناسایی خود را همراه داشته باشند".

ارتش بعدا در توضیحاتی گفت که این اطلاعیه مربوط به افراد زیر شصت سال است. درباره حداقل سن داوطلبان توضیحی داده نشده است.

وزارت دفاع اوکراین: پایتخت در کنترل ما است

وزارت دفاع اوکراین طی بیانیه‌ای تاکید کرد «کی‌یف» هنوز تحت کنترل نیروهای این کشور است اما خطرناک‌ترین منطقه، هوستومل است.

این وزارتخانه همچنین مدعی شد که تلفات نیروهای روسی از آغاز عملیات نظامی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر بوده است.

بعد از سلب میزبانی روسیه از فینال لیگ قهرمانان اروپا، مسئولان فرمول یک هم مسابقات گرند پریکس در سوچی روسیه را لغو کردند.

دارایی‌های پوتین در اتحادیه اروپا مسدود می‌شود​

اتحادیه اروپا براساس طرحی دارایی‌های ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را به عنوان بخشی از دو سوم تحریم ها علیه این کشور مسدود می‌کند.

واشنگتن: کی‌یف تا آخر هفته سقوط می‌کند

شبکه «سی‌اِن‌اِن» به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نگران هستند پایتخت اوکراین ظرف چند روز و نهایتاً تا آخر هفته تحت کنترل نیروهای روسی قرار بگیرد.

اتحادیه اروپا براساس طرحی دارایی‌های ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را به عنوان بخشی از دو سوم تحریم ها علیه این کشور مسدود می‌کند.

پرواز هواپیماهای انگلیسی بر فراز آسمان روسیه ممنوع شد

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد که عبور هر گونه هواپیمای بریتانیایی از حریم هوایی این کشور ممنوع است.

پوتین ارتش اوکراین را به کودتا دعوت کرد

رئیس‌جمهور روسیه خطاب به ارتش اوکراین: اگر قدرت در دستان شما باشد، توافق آسان خواهد بود.

وزارت امور خارجه اوکراین: آینده امنیت اروپا در اوکراین مشخص می‌شود. عدم واکنش قدرتمند به روسیه، باعث افزایش تهدیدها در اروپا می‌شود.

همراهی نکردن امارات با آمریکا

برخی رسانه‌ها گزارش دادند که عدم همراهی امارات با آمریکا در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل علیه حمله روسیه به اوکراین و رای ممتنع ابوظبی به این قطعنامه، تبعاتی را برای این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس به همراه خواهد داشت.

پنتاگون: از راه دور به نظامیان اوکراینی آموزش می‌دهیم

وزیر دفاع آمریکا در جمع اعضای کنگره گفت در صورتی که روسیه کنترل اوکراین را در دست بگیرد، از راه دور به نظامیان اوکراینی آموزش داده خواهد شد.

اوکراین: یک بالگرد و یک جنگنده روسی را سرنگون کردیم

ارتش اوکراین اعلام کرد که یک بالگرد و یک جنگنده سوخو-25 روسیه را در دونباس سرنگون کرده است.

خزانه داری آمریکا، پوتین، لاوروف و شویگو را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا، رئیس جمهور، وزیر خارجه و وزیر دفاع روسیه را تحریم کرد.

قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین رد شد

روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت اقدام نظامی در اوکراین را وتو کرد.
امارات، هند و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند.


11 عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت دادند.

زلنسکی: امشب روسیه تلاش خواهد کرد کی‌یف را به کنترل در آورد

رئیس جمهور اوکراین در پیامی ضبط شده گفت که امشب روسیه تلاش خواهد کرد که کی‌یف را به کنترل در آورد.

واکنش توییتری زلنسکی به پشت کردن غربی‌ها به اوکراین

رئیس جمهور اوکراین، ساعتی پس از آنکه کشورهای غربی، اوکراین را در برابر روسیه تنها گذاشتند، اقدام به لغو پیگیری (Unfollow) صفحات تمامی سران و مقام‌های کشورهای غربی کرد.

روسیه شهر «ماریوپول» در جنوب شرق اوکراین را به کنترل در آورد

وزارت دفاع روسیه خبر داد که نیروهای روسیه کنترل شهر «ماریوپول» در جنوب شرق اوکراین را در دست گرفته‌اند.

پوتین و لاوروف را تحریم می کنیم

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا:
پوتین و لاوروف را تحریم می کنیم و از محرومیت روسیه از سوئیفت حمایت می کنیم.

موافقت اوکراین برای گفت‌وگو با روسیه

سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین:
کی‌یف با ابتکار روسیه درباره مذاکرات موافقت کرده است.
ما اظهارات مبنی بر امتناع خود از مذاکره را رد کرده و آماده گفت‌وگو درباره آتش‌بس و صلح هستیم.
هر چه مذاکرات زودتر آغاز شود، شانس از سرگیری زندگی عادی بیشتر می‌شود.

کاخ سفید: جنگ با روسیه به نفع ما نیست
سخنگوی کاخ سفید بامداد روز شنبه گفت که جنگ با روسیه به نفع آمریکا نبوده و بنابراین واشنگتن نیرویی به اوکراین اعزام نمی‌کند.

فرانسه نظامی و جنگنده به استونی اعزام می‌کند

ریاست جمهوری فرانسه خبر داد که این کشور چهار جنگنده میراژ 2000 و 200 نظامی به استونی اعزام خواهد کرد.

آغاز سومین روز حمله روسیه به اوکراین

سومین روز حمله روسیه به اوکراین در حالی آغاز می‌شود که نظامیان اوکراینی حالت تدافعی در اطراف کی‌یف، پایتخت این کشور اتخاذ کرده‌اند.

ارتباط حمله روسیه به اوکراین با برنامه هسته‌ای ایران

ند پرایس،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت امیدوار است که حمله روسیه به اوکراین، چراغ سبزی برای ایران برای توسعه سلاح هسته‌ای نباشد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که هیچ قصدی برای تولید سلاح هسته‌ای نداشته و برنامه هسته‌ای ایران صرفا با مقاصد صلح‌آمیز پیگیری می‌شود و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تا کنون هیچگونه انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران گزارش نداده‌اند.

شدت تحریم‌های آمریکا علیه روسیه

شبکه خبری فاکس نیوز، با انتشار کاریکاتوری در صفحه اینستاگرام خود،‌ شدت تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین را به تصویر کشید.

واشنگتن: درهای ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که درهای ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است.

سفیر رژیم‌صهیونیستی در مسکو احضار شد

خبرنگار والا نیوز خبر داد که سفیر اسرائیل در مسکو به دلیل انتقاد این رژیم از حمله روسیه به اوکراین، به وزارت خارجه روسیه احضار شد.

کی‌یف: روسیه حمله گسترده‌ای برای سیطره بر کی‌یف انجام داده است

وزارت خارجه اوکراین گفت که روسیه از سرزمین‌های خود، از دریای سیاه و دریای آزوف، شبه جزیمه کریمه، دونباس و بلاروس به ما حمله می‌کند.

وزارت خارجه اوکراین اضافه کرد که روسیه حملات موشکی به زیرساخت‌های کی‌یف و دیگر شهرها انجام داده است.

طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت

کنگره آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند.

درخواست زلنسکی از بِنِت برای میانجی‌گری

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که رئیس جمهور اوکراین از نخست وزیر اسرائیل درخواست کرده که برای مذاکرا با روسیه میانجی‌گری کند.

صدای گلوله باران توپخانه در کی‌یف
رویترز از شنیده شدن صدای گلوله‌باران توپخانه‌ای در کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر داد.

پاپ به سفارت روسیه در واتیکان رفت

رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه در اقدامی بی‌سابقه، به سفارت روسیه در واتیکان رفت و نگرانی خود از حمله روسیه به اوکراین را ابراز داشت.

کلاه اسرائیلی بر سر زلنسکی

خبرنگار شبکه 2 رژیم صهیونیستی با انتشار تصویری از رئیس جمهور اوکراین، که در حال گشت در خیابان‌های کی‌یف است گفت که وی کلاه جنگی اسرائیلی بر سر گذاشته است.

گفت‌وگوی رئیس جمهور اوکراین با بایدن
رئیس جمهور اوکراین خبر داد که با بایدن درباره تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و افزایش کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین گفت‌وگو کرده است.

کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف: دولت بایدن ما را رها کرده است

کارکنان محلی سفارت آمریکا در کی‌یف با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه دولت جو بایدن گفته‌اند احساس آنها این است که واشنگتن بدون هیچ حمایتی آنها را رها کرده است.

استولتنبرگ: به روسیه پیام واضحی درباره حمایت از اوکراین ارسال کردیم

دبیر کل ناتو: نیروهای اوکراینی به صورت شجاعانه در حال مبارزه بوده و قادر هستند که به نیروهای روسیه آسیب وارد کنند.
پیام سران ناتو این است، ما اینجا هستیم تا از اوکراین دفاع کنیم.

مخالفت ترکیه با درخواست اوکراین برای بستن تنگه بسفر

کشف حجم زیادی از تسلیحات غربی در اوکراین

وزارت دفاع روسیه خبر داد که حجم بزرگی از تسلیحاتی که غرب به اوکراین داده بود را کشف و ضبط کرده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه،‌دست کم 211 تاسیسات نظامی اوکراین از کار افتاده است.

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد: « 6 جنگنده، یک بالگرد و پنج پهپاد وابسته به ارتش اوکراین سرنگون شده است».

مشاور رئیس جمهور اوکراین خبر داد که «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین همچنان در کی‌یف، پایتخت این کشور حضور دارد.

اتحادیه اروپا: شورای امور خارجی اروپا با شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه موافقت خواهد کرد

پنتاگون:روسیه 200 موشک به اوکراین شلیک کرده است
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، دست کم شلیک 200 موشک به اوکراین را رصد کرده‌ایم.

مقام پنتاگون: آمریکا معتقد است که روسیه هنوز در مرحله نخستین حمله به اوکراین قرار دارد

وزارت خارجه انگلیس سفیر بلاروس را در اعتراض به کمک این کشور به روسیه در حمله به اوکراین فراخواند.

شورای اروپا حق نمایندگی روسیه را به تعلیق در آورد

در نشست روز جمعه این شورا، 42 عضور از 47 عضو با درخواست مشترک اوکراین و لهستان برای تعلیق حق نمایندگی روسیه در این نهاد اروپایی موافقت کردند.

انگلیس قطع دسترسی روسیه به سوییفت را خواستار شد

وزیر دفاع انگلیس گفت لندن قطع دسترسی روسیه به سیستم بانکی سوییفت را خواستار است و برای متقاعد کردن دیگران رایزنی خواهد کرد.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه

زلنسکی: شاید آخرین باری است که مرا زنده می‌بینید

خبرنگار پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین شامگاه روز گذشته در ویدئو کنفرانس با سران کشورهای اروپایی گفت که این شاید آخرین باری است که من را زنده می‌بینید.

پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در دست بگیرد

رئیس جمهور روسیه خطاب به ارتش اوکراین:اگر قدرت در دستان شما باشد، توافق آسان خواهد بود.

کی‌یف: آینده امنیت اروپا در اوکراین مشخص می‌شود

وزارت امور خارجه اوکراین عصر جمعه هشدار داد که آینده امنیت اروپا در اوکراین مشخص می‌شود.

وزارت امور خارجه اوکراین در ادامه اضافه کرد: «عدم واکنش قدرتمند به روسیه، باعث افزایش تهدیدها در اروپا می ‌شود».

استولتنبرگ: حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو گفت که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و از مسکو می‌خواهد عملیات نظامی علیه کی‌یف را متوقف کند.

اتحادیه اروپا از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت بیشتر متضرر می‌شود.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه عصر جمعه گفت که مسکو حق واکنش به اقدام غرب در قبال رسانه‌های روسی را حفظ می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها