|

اولین روز از حمله روسیه به اوکراین

ولادیمیر پوتین در خصوص صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفت: تمامی تلا‌ش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد.

اولین روز از حمله روسیه به اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پیام خود خطاب به شهروندان روسیه اعلام کرد تصمیم گرفته است که عملیات نظامی ویژه در دونباس اجرا شود.

به گزارش اسپوتنیک، پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به شهروندان روسیه گفت: "شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می‌کند. جمهوری‌های مردمی دونباس با درخواست کمک به روسیه متوسل شدند. در این راستا طبق ماده 51، قسمت 7 منشور سازمان ملل متحد، با تایید شورای فدراسیون و بر اساس معاهدات دوستی و کمک متقابل با جمهوری های مردمی دونتسک و لوهانسک، تصویب شده توسط مجمع فدرال ، تصمیم گرفتم یک عملیات نظامی ویژه انجام شود.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که برنامه های روسیه شامل اشغال اوکراین نیست اما مسکو برای غیرنظامی کردن آن تلاش خواهد کرد.

پوتین گفت: "هدف آن (عملیات ویژه روسیه) حفاظت از افرادی است که به مدت هشت سال توسط رژیم کی یف مورد آزار و نسل کشی قرار گرفته اند و برای این منظور ما تلاش خواهیم کرد تا اوکراین را کنیم و همچنین کسانی را که مرتکب بسیاری از آنها جنایات خونین علیه ساکنان صلح جو، از جمله شهروندان فدراسیون روسیه شده اند به دست عدالت بسپاریم".

به گفته رئیس جمهور روسیه ، درگیری بین روسیه و نیروهای ملی گرا در اوکراین اجتناب ناپذیر است. پوتین گفت: " این فقط مسئله زمان است. آنها در حال آماده شدن و منتظر زمان مناسب هستند. اکنون آنها ادعای کسب سلاح هسته ای را نیز دارند. ما به آنها اجازه این کار را نمی دهیم."

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه پیوستن اوکراین به اتحادیه آتلانتیک شمالی غیرقابل قبول است، خاطرنشان کرد: روسیه نمی تواند با تهدید دائمی ناشی از اوکراین احساس امنیت کند، توسعه یابدو وجود داشته باشد.

رئیس جمهور گفت که آزادی در قلب سیاست روسیه قرار دارد، همه باید از این حق برخوردار شوند، از جمله ساکنان اوکراین. او گفت "آزادی انتخاب برای همه برای تعیین مستقل آینده خود و آینده فرزندانشان. و ما مهم می دانیم که این حق، حق انتخاب، می تواند توسط همه مردم ساکن در قلمرو اوکراین امروزی استفاده شود. هر کسی که بخواهد".

به گزارش فارس، بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پوتین گفته این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

ولادیمیر پوتین در خصوص صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفت: « تمامی تلا‌ش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد».

شبکه راشاتودی گزارش کرد، مجموعه ای از انفجارها در سراسر اوکراین گزارش شده است و شاهدان عینی می‌گویند که انفجارها در نزدیکی تعدادی از شهرهای بزرگ رخ داده است زیرا ولادیمیر پوتین دستوری مبنی بر مجوز «عملیات نظامی ویژه» در منطقه دونباس را امضا کرده است.

طبق این گزارش، «متیو چنس» خبرنگار سی‌ان‌ان، صبح پنج‌شنبه از پشت بامی در مرکز کی‌یف گزارش کرد که صدای چهار یا پنج انفجار را شنیده است که در شهر رخ داده است اما ادامه داد:«نمی‌توانم توضیح دهم که این‌ها چه چیزی هستند».

بر اساس این گزارش، این خبر لحظاتی پس از آن منتشر شده است که پوتین عملیات نظامی را به نمایندگی از جمهوری‌های جدا شده دونتسک و لوهانسک اعلام کرد؛ جایی که سال‌ها درگیری نظامی بین نیروهای جدایی‌طلب و دولت اوکراین در جریان است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انفجارهای در «خارکیف» واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق کی‌ف، نزدیک‌تر به مرز دونباس شنیده شده است. از طرف دیگر، خبرگزاری فرانسه به طور جداگانه از وقوع یک انفجار در شهر ساحلی «ماریوپل» بندر مهمی که نیروهای کی‌یف در منطقه دونتسک در اختیار دارند، خبر داد.

بنا بر گفته «جنیفر گریفین» خبرنگار امنیت ملی شبکه آمریکایی فاکس نیوز، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، عملیات ویژه روسیه را،«آتش قبل از حمله» توصیف کرد که در پی آن حمله زمینی به وقوع خواهد پیوست.

بنا بر گزارش ها، این مقام آمریکایی در ادامه افزود که صدای انفجارها در شهرهای «اودیسه»، بندر اصلی دریای سیاه و ماریوپل، شهری در ساحل شمالی دریای آزوف نیز شنیده شد و گفت: «(جنگ) شروع شده است».

طبق گزارش راشاتودی، «ادریس علی» خبرنگار رویترز به نقل از یک شاهد محلی گزارش کرد که «یک سلسله انفجارها» در «بلگورود» روسیه شنیده شده است و این در حالی است که «فردریک پلیتگن» خبرنگار سی ان ان مدعی شده است که «صداهایی شبیه به توپخانه و شلیک موشک» را از همان منطقه شنیده است و سپس اضافه کرد که صدای جت بر فراز شهر شنیده شد.

حملات موشکی در کی‌یف و خارکیف

از طرف دیگر، رسانه‌های محلی به نقل از یک مقام در وزارت امور داخلی اوکراین گزارش کردند که مقرهای فرماندهی ارتش اوکراین در کی‌ف و خار‌کیف مورد حملات موشکی قرار گرفتند.

اوکراین: جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است

وزیر امور خارجه کی‌ف ساعاتی پس از صدور دستور مسکو برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است.

«دیمیتری کولیبا» وزیر خارجه اوکراین در بیانیه‌ای بامداد امروز (پنجشنبه) گفت که ولادیمیر پوتین «به‌ تازگی یک حمله تمام عیار را به اوکراین را آغاز کرده است».

وی با طرح این ادعا که انفجارهایی در نزدیکی «کی‌یف» رخ داده است، گفت: «شهرهای آرام اوکراین تحت حمله قرار گرفته است. این یک جنگ متجاوزانه است. اوکراین از خود دفاع می‌کند و پیروز می‌شود. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. هم‌اکنون زمان عمل فرارسیده است».

در فرمان پوتین برای صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس آمده است: «شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می‌کند». وی در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت گفت که او می‌خواهد اوکراین را «غیرنظامی» و «نازی‌زدایی» کند.

مسکو: عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان نیست

وزارت دفاع روسیه با تأکید بر اینکه عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان محسوب نمی‌شود گفت: «تسلیحات با دقت بالا، زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هوانوردی ارتش اوکراین را ناتوان می‌کنند».

برخلاف ادعاهای کشورهای غربی، ارتش روسیه گفته است که روسیه به شهرهای اوکراین حمله نمی‌کند و در بیانیه وزارت دفاع روسیه اینگونه نوشته شده است که غیرنظامیان اوکراینی در معرض تهدید نیستند.

وزارت دفاع روسیه اهداف حمله در اوکراین را مشخص کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه که ریانووستی آن را منتشر کرده است، آمده که از سلاح های دقیق علیه زیرساخت های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاههای نظامی و هواپیماها استفاده می شود.

بایدن: روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را اعلام کرد

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام یک «عملیات نظامی» روسیه علیه اوکراین گفت: «روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی‌شده را اعلام کرده است که منجر به تلفات فاجعه‌بار جانی و رنج انسانی خواهد شد».

بایدن در بیانیه‌ای که اواخر عصر چهارشنبه به وقت محلی (بامداد پنجشنبه) منتشر شد، از جهان خواست که مسکو را برای «مرگ و ویرانی» مسئول بداند.

بایدن با تهدید روسیه ادامه داد: «دعاهای جهان امشب با مردم اوکراین است زیرا آنها از حمله غیرقانونی و غیرقابل توجیه نیروهای نظامی روسیه رنج می برند. ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به روشی متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان،روسیه را مسئول خواهد دانست».

زلنسکی: حکومت نظامی در سراسر اوکراین اعمال می‌شود

«ولودیمیر زلنسکی» نیز با تأیید آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه تصریح کرد: «در حال اعمال حکومت نظامی در سراسر خاک اوکراین است».

حمله به منطقه«شاستیا» اوکراین از سوی لوهانسک

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز گزارش کرد که حملاتی از سوی جمهوری لوهانسک به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل اوکراین است، صورت گرفته است.

حریم هوایی مسکو برای پروازهای غیرنظامی مسدود شد

یکی از مسئولان هوانوردی روسیه اعلام کرد که مسکو حریم هوایی در نزدیکی مرزهای خود با اوکراین را برای پروازهای غیرنظامی مسدود کرده است. فرودگاههایی درمناطق هم مرز یا در نزدیکی اوکراین در شهرهای آناپا، الیستا، استاوروپل، بریانسک، کرسک، ورونژ و شهرهای دیگر، فعالیت‌های خود را به حال تعلیق درآوردند.

بایدن: فردا تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌شود

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توییتری خود در ارتباط با تحولات اوکراین نوشت: «فردا با سران گروه ۷ (G۷) نشست خواهم داشت و ایالات متحده و متحدان و شرکای این کشور تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد. ما به ارائه کمک و پشتیبانی به اوکراین و مردم اوکراین ادامه می‌دهیم»

درگیری در مرز بلاروس و اوکراین

یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

واکنش اتحادیه اروپا به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه در دونباس را محکوم کردند و گفتند: « ما شدیداً حمله غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم. در این ساعات تاریک، افکار ما با اوکراین و زنان و مردان و کودکان اوکراینی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شدند و نگران جان خود هستند. ما کرملین را مسئول می‌دانیم».

تیراندازی و انفجار در مرز کی‌یف و کریمه

رسانه های اوکراینی گزارش دادند که بخش تحت کنترل کی یف در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است. از طرف دیگر، مسئولان شهر کی‌یف از تهدید حملات هوایی خبر دادند و ویدئویی از سیستم حمله هوایی که در پایتخت اوکراین کار می‌کند در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

رئیس منطقه کریمه می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده می شود. او با این حال اعلام کرد که مردم در کریمه هایمن ستند اما اتوبوس‌هایی برای کسانی که در شمال شبه جزیره هستند و می‌خواهند به مناطقی دورتر از مرز نقل مکان کنند، در دسترس خواهند بود.

ادعای ارتش اوکراین درباره ساقط شدن هواپیمای روس

ارتش اوکراین مدعی شده است که نیروی هوایی ارتش اوکراین یک فروند هواپیمای روسی را در شرق اوکراین ساقط کرده است.

ناتو نشست اضطراری برگزار می‌کند

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که نمایندگان کشورهای ناتو صبح امروز (پنجشنبه) به وقت محلی پس از تصمیم روسیه در مورد عملیات نظامی در دونباس، نشست اضطراری برگزار خواهند کرد.

یکی از منابع ناتو در این خصوص گفت: «می‌توانیم تأیید کنیم که شورای سفرا امروز صبح (پنجشنبه) جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد».

روسیه: هواپیمایی را از دست نداده‌ایم

ارتش اوکراین مدعی شده است پنج هواپیما و یک بالگرد روسیه را ساقط کرده اما وزارت دفاع روسیه ساقط‌شدن هواپیماهای خود را تکذیب کرده است.

پوتین: برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم

ولادیمیر پوتین در جدیدترین اظهارات خود در خصوص عملیات نظامی ویژه در اوکراین تصریح کرد: ما هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم و می‌خوهیم که اوکراین خلع سلاح شود و از ش نئونازی‌ها خلاص شود. مسئولیت هرگونه خونریزی با رژیم اوکراین است».

از کار افتادن سامانه دفاع هوایی نیروهای مسلح اوکراین

وزارت دفاع روسیه در خصوص عملیات نظامی خود تصریح کرد که زیرساخت‌های نظامی پایگاه‌های هوایی اوکراین از کار افتاده‌ است.

تماس تلفنی صدراعظم آلمان با رئیس‌جمهور اوکراین

واحد مطبوعاتی دولت آلمان ضمن اعلام خبر تماس تلفنی «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با «ولودیمیر زلنسکی» اعلام کرد: «اولاف شولتز صدراعظم همین الان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تماس گرفت و به اوکراین در خصوص همبستگی کامل آلمان در این ساعت سخت اطمینان داد».

قیمت نفت از ۱۰۰ دلار گذشت

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، قیمت نفت خام از ۱۰۰ دلار عبور کرده که این رکوردی تازه در هفت سال گذشته است.

واکنش دبیرکل ناتو به عملیات نظامی ویژه روسیه

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو حمله روسیه به اوکراین را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و گستاخانه توصیف کرد و آن را تهدیدی جدی علیه امنیت اروپا-آتلانتیک خواند.

روایت زلنسکی از تماس تلفنی با سران اروپایی

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در صفحه توییتری خود تصریح کرد که در تماس تلفنی با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان، «آندرژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس خواستار توقف جنگ روسیه علیه اوکراین شده است.

وی در این پیام نوشت: «در گفت‌وگو با اولاف شولتز، آندرژی دودا و بوریس جانسون خواستار توقف قوری جنگ پوتین علیه ما و جهان شدم. یک ائتلاف ضدپوتین ایجاد کنید. فوراً تحریم‌هایی را وضع کنید و حمایت‌های دفاعی و مالی از ما کنید و حریم هوایی را مسدود کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند».

اوکراین ۴۵ بار آتش‌بس را در دونتسک نقض کرده است

دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین ۴۵ بار در روز آتش بس را نقض کردند.

ترامپ: بایدن مقصر حمله روسیه به اوکراین است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز»، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده را مقصر حمله روسیه به اوکراین توصیف کرد و گفت: «(ولادیمیر) پوتین در دوران دولت وی به دلایل بسیار خوبی به اوکراین حمله نمی‌کرد و من یه روز برای شما توضیح خواهم داد».

ترامپ مدعی شده است که رئیس‌جمهور روسیه با سوء استفاده از ضعف بایدن به اوکراین حمله کرده است.

اعلام حکومت نظامی در سراسر اوکراین

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (پنجشنبه) در سراسر این کشور اعلام حکومت نظامی کرد و از شهروندان اوکراین خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

پیشتر وی اعلام کرده بود که تلاش کرده چهارشنبه با پوتین تماس تلفنی برقرار کند که ناموفق بوده است.

ماکرون: برای توقف جنگ در اوکراین تلاش می‌کنیم

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و از مسکو خواست فوراً به آن پایان دهد و همچنین ضمن اعلام همبستگی با اوکراین، گفته در تعامل با شرکای فرانسه، برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تلاش می‌کند.

گزارش «ناتان هاج» خبرنگار سی ان ان از تحولات اوکراین

خبرنگار سی ان ان به نقل از ارتش روسیه گزارش کرد که نیروهای اوکراینی در مواجهه با حمله روسیه هیچ‌گونه مقاومتی نکرده‌اند.

طبق این گزارش، ارتش روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرویس مرزی اوکراین «هیچ مقاومتی» در برابر یگان‌های روسی که به خاک اوکراین حمله می‌کنند، از خود نشان نداده‌اند.

ارتش روسیه همچنین در این بیانیه گفته است که پدافند هوایی اوکراین را «سرکوب» کرده است و همچنین ادعای نیروهای اوکراینی مبنی بر سرنگونی چند هواپیمای روسی را رد کرد و گفت که گزارش ها «با واقعیت مطابقت ندارد».

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین پیشتر اعلام کرد که پنج هواپیمای روسیه و یک بالگرد روس، بامداد پنجشنبه در جریان حمله نیروهای روسی به اوکراین سرنگون شدند.

اوکراین: ۷ نفر در عملیات روسیه کشته شدند، ۹ نفر زخمی شدند​

ارتش اوکراین مدعی شده است که درجریان عملیات خمپاره‌ای روسیه، دست‌کم هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۹ نفر نیز زخمی شدند.

تجهیزات و نیروهای روس در خارکیف

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حضور نیروها و تجهیزات روسیه در نزدیکی شهر «خارکیف» اوکراین خبر می‌دهد.

پکن: حضور نیروهای روسیه با هدف اشغالگری نیست

وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارند و خواستار خویشتنداری طرفین شد، گفت: «آنطور که برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست».

وزارت خارجه چین با متهم کردن ایالات متحده به دامن زدن به تنش‌ها میان روسیه و اوکراین گفتک «آمریکا تنش‌ها را شعله‌ور کرده و تهدیدات جنگی را شعله‌ور کرده است و اتهام‌زنی پس از شعله‌ور شدن اوضاع غیرمنطقی است».

خروج شهروندان اوکراین از کی‌یف

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با انتشار تصویری نوشته همزمان با عملیات نظامی روسیه، شماری از مردم اوکراین در حال خروج از پایتخت هستند تا بتوانند خود را به غرب این کشور و مرزهای لهستان و ناتو برسانند.

بیانیه وزارت دفاع اوکراین درباره درگیری نیروهای روسیه و اوکراین

وزارت دفاع اوکراین امروز (پنجشنبه) مدعی شد که ارتش روسیه از سوی ارتش اوکراین متحمل خساراتی شده است.

وزارت دفاع اوکراین مدعی شده است که نیروهای این کشور «با عزت» در حال مقابله با عملیات تهاجمی روسیه هستند و خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین که بر روی واتس اپ منتشر شده، آمده است: «نیروهای دفاع ملی با استفاده از حق دفاع از خود مطابق با بند ۵۱ از منشور سازمان ملل با عزت در حال مقابله با تلاش‌های دشمن برای ورود غیرقانونی به مرزهای کشور هستند. اوضاع تحت کنترل است و ارتش روسیه متحمل خسارت شده است. هیچ‌گونه تلفاتی در میان مدافعان اوکراین وجود ندارد».

خروج کامل دیپلمات‌های روس از اوکراین

سفارت روسیه در اوکراین از تخلیه کامل سفارتخانه در «کی‌یف» خبر داد و گفت که تمامی دیپلمات‌های روس اوکراین را ترک کردند.

سفارتخانه روسیه در پایتخت اوکراین در این خصوص اعلام کرد: «تمام دیپلمات‌های روس، اوکراین را ترک کرده‌اند».

اروپا دسترسی روسیه به فناوری و بازارهای کلیدی اروپا را مسدود می‌کند

کمیسیون اروپا اعلام کرد که بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه بخش‌های استراتژیک اقتصاد روسیه پیشنهاد خواهد کرد که دسترسی این کشور به فناوری‌ها و بازارهای کلیدی اتحادیه اروپا را مسدود می‌کند.

انهدام یک انبار مهمات در کالینوفکا اوکراین

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از انفجار انبار تسلیحات ارتش اوکراین در «وینیتسا» واقع در مرکز این کشور خبر می‌دهد.

فرار نظامیان اوکراینی با تسلیم سلاح‌هایشان

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شمار زیادی از نظامیان اوکراینی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود از اوکراین فرار کرده‌اند.

سفارت ایران خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد

سفارت ایران در «کی‌یف» با صدور بیانیه‌ای خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد و اعلام کرد: «تمامی ایرانیان مقیم از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند».

سفارت ایران خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد

سفارت ایران در «کی‌یف» با صدور بیانیه‌ای خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد و اعلام کرد: «تمامی ایرانیان مقیم از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند».

اروپا: شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کنیم

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در «بروکسل» پایتخت بلژیک در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت: «اتحادیه اروپا با شدیدترین راه ممکن پاسخ خواهد داد.....(رهبران اروپا) بسته قوی‌تری را اتخاذ خواهند کرد، سخت‌ترین بسته تحریم‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ایم».

از طرف دیگر، «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در واکنشی مشابه متعهد شد که «پایه اقتصادی روسیه و ظرفیت این کشور برای مدرن‌سازی را تضعیف» کند.

وی اقدام نظامی روسیه را یک «حمله وحشیانه» توصیف کرد و گفت: «ما دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود می‌کنیم و دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد. ما این حمله وحشیانه و استدلال‌های بدبینانه‌ای که برای آن مطرح شده است را محکوم می‌کنیم».

فن درلاین ادامه داد که تحریم‌های «عظیم و استراتژیک» علیه روسیه را برای تصویب در اواخر امروز ارائه خواهد کرد. «این تحریم ها به گونه ای طراحی شده اند که خسارات سنگینی بر منافع کرملین و توانایی آنها برای تامین مالی جنگ وارد کنند. و ما می‌دانیم که میلیون‌ها روس خواهان جنگ نیستند».

وی تصریح کرد: «ما اجازه نخواهیم داد، رئیس جمهور [ولادیمیر] پوتین، حاکمیت قانون را با حاکمیت زور و بی‌رحمی جایگزین کند، اوکراین پیروز خواهد شد».

کنگره خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه روسیه شد

نمایندگان کنگره آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومکردن عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه مسکو شدند.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «امشب، قلب من برای مردم اوکراین سنگین است. بعنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، متعهد هستم تا اطمینان حاصل کنم که ایالات متحده، حداکثر هزینه را به پوتین، اقتصاد روسیه و آن‌هایی که پایمال شدن حاکمیت اوکراین را تسهیل کردند، وارد کند».

سناتور کریس مورفی دموکرات از ایالت کنتیکت نیز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را یک اقدام «شرورانه و وحشتناک ناشی از ضعف مسکو» خواند و تأکید کرد که ایالات متحده در نبرد با مسکو در کنار اوکراین خواهد ایستاد.

مورفی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است، در این خصوص گفت: «تصمیم پوتین برای حمله یک اقدام شرورانه، وحشتناک و ناشی از ضعف بوده است و این اشتباه تعیین‌کننده‌ای برای او است. مردم اوکراین تا زمانی که برای محافظت از ملت خود در برابر این ظالم خارجی لازم باشد، به نبرد ادامه می‌دهند و ایالات متحده در این نبرد در کنار آن‌ها خواهد بودم.

وی در ادامه افزود: « ما باید بی‌وقفه به مردم اوکراین کمک کنیم. ما باید تحریم‌های فلج کننده ای را علیه روسیه وضع کنیم و ما باید دست پوتین و دوستانش را از اقتصاد جهانی قطع کنیم. یک واکنش قوی و سریع ضروری است.»

سناتور میت رامنی جمهوری‌خواه از ایالت «یوتا» یکی دیگر از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، گفت که «سخت ترین مجازات های اقتصادی» باید علیه روسیه اعمال شود.

این جمهوری خواه یوتا گفت: «آمریکا و متحدان ما باید با قرار دادن پوتین و روسیه در معرض شدیدترین مجازات‌های اقتصادی، با اخراج آنها از نهادهای جهانی و متعهد کردن خود به گسترش و مدرن‌سازی دفاع ملی‌‌امان، به درخواست حفاظت از آزادی پاسخ دهند».

سناتور مارشا بلکبرن جمهوری‌خواه از ایالت تنسی که در کمیته نیروهای مسلح سنا حضور دارد، از بایدن خواست تحریم‌های شدیدتری از جمله حذف روسیه از سیستم بانکی سوئیفت را اعمال کند.

وی ادامه داد: « ما برای مردم اوکراین دعا می کنیم که در برابر تلاش پوتین برای بازسازی شوروی قدیمی دفاع می کنند. بایدن باید در مقابل پوتین بایستد و فوراً تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه وضع کند که این تحریم‌ها با حذف از سیستم بانکی سوئیفت شروع می‌شود. ایالات متحده در کنار اوکراین است. »

سناتور مارک وارنر دموکرات از ایالت ویرجینیا و رئیس کمیته اطلاعات سنا در بیانیه‌ای که از طریق توییتر منتشر شد گفت که وی معتقد است که برای تغییر مسیر روسیه و دنبال کردن دیپلماسی دیر نشده است ولی در عین حال ادامه داد: «دیگر نمی‌توانیم امیدوار باشیم که این بن‌بست از طریق مسالمت‌آمیز حل شود. آن‌چه در اوکراین اتفاق می‌افتد نه تنها برای اوکراین، بلکه برای مردم روسیه نیز یک تراژدی است. آنها هزینه گزافی را در خون و آسیب اقتصادی برای جاه طلبی بی پروا پوتین پرداخت خواهند کرد».

طعنه زاخارووا به انگلیس: شما قبلاً کمک کرده‌اید، استراحت کنید!

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات مقام‌های انگلیسی مبنی بر ارائه کمک به اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «رسانه‌های انگلیسی می‌گویند: "اوکراین عضو ناتو نیست اما به آنها در دفاع از خود کمک می‌کنیم." من به آنها می‌گویم: «شما قبلا کمک کرده‌اید، استراحت کنید!»

زلنسکی: تلفات زیادی دادیم؛ روابط با روسیه را قطع کردیم

رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه کشورش از شمال تا جنوب زیر حملات هوایی روسیه قرار دارد و تلفات زیادی را متحمل شده است، گفت کی‌یف روابط خود با مسکو را به‌طور کامل قطع کرده است.

تلفات انسانی در دونتسک و لوهانسک در نتیجه حمله اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که در جریان حملات خمپاره‌ای نیروهای کی‌یف به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک، تلفات غیرنظامی برجای مانده است.

یگان‌های ارتش اوکراین در حال تسلیم شدن هستند

وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که یگان های مختلف ارتش اوکراین در حال تسلیم سلاح‌های خود و ترک مواضع هستند. این مواضع مورد حمله ارتش روسیه قرار نخواهند گرفت.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که ارتش روسیه هیچ‌ حمله موشکی به شهرهای اوکراین انجام نداده است.

تلاش چهار کشور اروپایی برای اقدام جمعی علیه روسیه

کشورهای عضو ناتو، لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی، ماده ۴ قوانین ناتو را برای آغاز رایزنی در داخل ائتلاف در مورد حمله روسیه به اوکراین فعال کرده اند. در ماده ۴ پیمان آتلانتیک شمالی آمده است: «هر زمان که به نظر هر یک از اعضا، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از طرف‌ها مورد تهدید قرار گیرد، طرف‌ها با یکدیگر مشورت خواهند کرد».

آنطور که در وب‌سایت ناتو آمده است، مشورت بر اساس ماده ۴ می تواند منجر به اقدام جمعی بین ۳۰ کشور عضو شود. ماده ۴ پیش از این از زمان تشکیل ائتلاف ناتو در سال ۱۹۴۹ شش بار مورد استناد قرار گرفته است، آخرین مورد توسط ترکیه در فوریه ۲۰۲۰ به بهانه کشته شدن دهها سرباز ترکیه در حمله نیروهای دولتی سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه بوده است.

ماده ۴ جدا از ماده ۵ است که اعلامیه ائتلاف ناتو است مبنی بر اینکه حمله به یک عضو حمله به همه تلقی می شود.

اوکراین: بیش از ۴۰ سرباز و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند

ریاست جمهوری اوکراین مدعی شده است که در نتیجه عملیات نظامی ویژه روسیه، بیش از ۴۰ نظامی و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

پیشروی نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین

ارتش روسیه اعلام کرده است که نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین پیشروی کرده‌اندو جایی برای ترس برای غیرنظامیان وجود ندارد.

حملات روسیه در کدام مناطق از اوکراین انجام شده است؟

در این نقشه مناطقی از اوکراین که در نخستین عملیات نظامی روسیه مورد هدف قرار گرفته اند، مشخص شده است.

موشک‌های کروز و بالستیک روسی در کی‌یف پایتخت اوکراین فرود آمده است.

نیروهای زمینی روس‌ها در اودسا مستقر شده اند.

222

موشک‌های روسی همچنین نقاطی در خارکِف و دنیپرو را در مناطق شرقی اوکراین هدف گرفته اند.

صداهای انفجار در کراماتورسک هم شنیده شده است.

دود سیاه بر فراز فرودگاه بین‌المللی خرسن در جنوب اوکراین و در مرز شبه جزیره کریمه هم دیده شده است.

اوکراین سبب اختلاف تل‌آویو و مسکو

پس از حمایت تل‌آویو از کی‌یف، نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته مسکو حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد.

سفیر رژیم صهیونیستی: باورم نمی‌شود چنین چیزی در اوکراین رخ داده است

مایکل برودسکی سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین با انتشار تصویری در صفحه توییتر خود درباره عملیات نظامی ویژه روسیه نوشت: «باورم نمی‌شود که چنین چیزی در اوکراین رخ داده است».

تل‌آویو: حمله روسیه نقض نظم بین‌المللی است

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص گفت: «حمله روسیه به اوکراین، نقض جدی نظم بین‌المللی است و اسرائیل این حمله را محکوم می کند».

مخفی شدن مردم اوکراین در مترو

تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که مردم اوکراین را در حالیکه بر روی پله های مترو نشسته‌‌اند و مخفی شده‌اند، نشان می‌دهد.

افزایش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا

ناتو با صدور بیانیه‌ای از استقرار «نیروهای دفاعی زمینی و هوایی بیشتر» در بخش شرقی اروپا و افزایش آمادگی تمامی نیروهای ناتو «برای پاسخ به تمامی موارد احتمالی» در پی عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خبر داد.

ترکیه: حمله روسیه به اوکراین توافقات مینسک را باطل می‌کند

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: «این حمله توافقات مینسک را باطل می‌کند».

برلین: پوتین صلح و امنیت در تمام اروپا را تهدید می‌کند

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان امروز (پنجشنبه) گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با حمله به اوکراین، صلح و امنیت در تمام اروپا را تهدید می‌کند.

شولتز در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه علیه اوکراین توضیح داد: «از پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌خواهم که عملیات نظامی را متوقف کند و نیروهایش را از اوکراین خارج کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی ادامه داد: «ما رایزنی‌هایی با اتحادیه اروپا و ناتو برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام دادیم و رهبران روسیه باید بهای سنگینی بپردازند».

کرملین: هدف از حمله نظامی از بین‌ بردن توانمندی نظامی کی‌یف است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال از بین رفتن کامل ارتش اوکراین گفت: «هدف خنثی‌سازی و از بین‌بردن توانمندی‌های نظامی کی‌یف است زیرا تهدیدی برای امنیت ملی ما است».

وی با تأکید بر اینکه ولادیمیر پوتین، مدت زمان عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را برای غیرنظامی کردن کی‌یف، تعیین می‌کند، ادامه داد: «واژه "اشغال" در رابطه با عملیات نظامی ویژه روسیه برای غیرنظامی کردن اوکراین، کاربرد و مفهومی ندارد».

نشست مجازی ناتو فردا در بروکسل برگزار می‌شود

شبکه تلویزیونی «ال ان ۲۴» بلژیک گزارش کرد که نشست مجازی ناتو در خصوص اوضاع اوکراین فردا (جمعه) برگزار خواهد شد.

بعدازظهر امروز به وقت محلی، بروکسل همچنین میزبان نشست رو در روی رهبران اتحادیه اروپا در خصوص اوضاع اوکراین خواهد بود و آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد قرار است در این نشست تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به دلیل آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین تصویب شود.

مسکو-پکن: بحران فعلی اوکراین نتیجه امتناع کی‌یف از توافقات مینسک است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با «وانگ یی» وزیر خارجه چین به توافق رسیدند که علت بحران فعلی اوکراین، امتناع این کشور از اجرای توافقات مینسک بوده است که به تشویق ایالات متحده از اجرای این توافقات سرپیچی کرده است.

احتمال سوزانده شدن اسناد وزارت دفاع اوکراین

رسانه‌ها با انتشار تصاویری از مقابل ساختمان وزارت دفاع اوکراین، می‌گویند به‌نظر می‌رسد اسنادی سوزانده شده است.

استرالیا ۲۵ شرکت و شخصیت روس را تحریم کرد

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا ضمن اعلام خبر تحریم ۲۵ فرد و چهار مؤسسه مالی روس، عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را «وحشیانه و بی‌دلیل» توصیف کرد.

موریسون روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «ما اقدامات خصمانه یکجانبه در اوکراین را محکوم می کنیم. روسیه آشکارا قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل را نقض می کند. روسیه جنگ را انتخاب کرده است».

نخست وزیر استرالیا در اداه با تأکید بر لزوم اتخاذ اقداماتی شدید علیه روسیه گفتک «ما همراه با جامعه بین‌الملل با هم متحد می‌شویم تا این اقدامات ظالمانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کنیم.»

موریسون در پایان در خصوص تحریم شخصیت‌ها و شرکت‌های روسی گفت که تحریم‌های جدید، فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و عوامل وابسته به روسیه را که «مسئول تجاوز غیرقانونی و غیرقابل قبول» هستند و همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات به روسیه دست داشته‌اند، هدف قرار خواهد داد.

ساقط شدن هواپیمای نظامی اوکراین

برخی رسانه‌ها می‌گویند نیروهای روسیه یک هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف An-26 اوکراین را در منطقه کی‌یف هدف قرار داده‌اند. گفته شده این هواپیما ۱۴ سرنشین داشته و طبق اطلاعات اولیه پنج نفر کشته شده‌اند.

از طرف دیگر، سرویس اضطراری اوکراین اعلام کرد یک فروند هواپیمای نظامی این کشور با ۱۴ سرنشین در نزدیکی کی‌یف «سقوط» کرده است.

جانسون: روسیه تحریم می‌شود؛ وابستگی به نفت و گاز روسیه قطع خواهد شد

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس طی سخنرانی برای مردم کشورش در رابطه با اوضاع اوکراین گفت: بریتانیا و متحدانش روز پنجشنبه بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: «امروز، همراه با متحدانمان، بر روی بسته عظیم تحریم‌های اقتصادی که در زمان مناسب برای تضعیف اقتصاد روسیه طراحی شده است، به توافق خواهیم رسید و برای این منظور، ما همچنین باید به طور جمعی به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه پایان دهیم زیرا این وابستگی برای مدتهای طولانی به پوتین در قبال سیاست‌های غرب قدرت داده بود. تهاجم گسترده روسیه به اوکراین وجود دارد».

ماکرون: عواقب بسیار زیادی در انتظار اروپا است

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که بعدازظهر امروز در خصوص اقدام علیه روسیه تصمیم‌گیری خواهد شد و گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید روسیه را مسئول بداند».

وی بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز غرب ادامه داد: «ما تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از رسیدن به این نقطه بحرانی صورت دادیم. ما در مرحله جدیدی از تاریخ اروپا قرار داریم. برای این مرحله جدیدی که در اروپا آغاز شده است، عواقب زیادی وجود خواهد داشت».

ماکرون در ادامه با تأکید بر ادامه حمایت غرب از اوکراین گفت: «ما بدون تردید از اوکراین و حاکمیت و امنیت شرکای اروپایی خود حمایت می‌کنیم».

رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد: «در این ساعات تاریک، ما اصول آزادی، حاکمیت و دموکراسی را رها نخواهیم کرد».

تقابل جنگنده‌های روس و اوکراینی در نزدیکی «کی‌یف»

کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار این ویدئو نوشته‌اند جنگنده‌های اوکراینی «میگ-۲۹» و روسی «سوخو۲۷» در حال تقابل در نزدیکی کی‌یف هستند.

سرنگونی دو بالگرد روسیه در نزدیکی کی‌یف

وزارت دفاع اوکراین از سرنگونی دو فروند بالگرد روسیه در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

نظامیان آمریکایی به مرز اوکراین می‌روند

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که نظامیان آمریکایی برای کمک به شهروندان آمریکایی برای فرار از اوکراین به سمت مرز اوکراین روانه شدند.

طبق این گزارش، مقامات دفاعی و غیردفاعی ایالات متحده اعلام کردند که پرسنل نظامی ایالات متحده در لهستان آماده نزدیک شدن به مرز با اوکراین برای کمک به سیل عظیمی از آمریکایی ها و سایر اتباع خارجی که قصد فرار از مرز اوکراین را دارند، شدند.

بر اساس این گزارش، نظامیان آمریکایی در ۱۲ مایلی از مرز اوکراین هستند و احتمالاً عصر امروز پنجشنبه با آمریکایی‌ها و دیگر اتباع خارجی در مرز که قصد خروج از اوکراین و ورود به لهستان را دارند، ملاقات خواهند کرد.

طبق این گزارش، حدود ۸۰۰ نظامی نیز در منطقه «جی ۲ جیسیونا» در هفت مایلی از مرز لهستان و اوکراین مستقر هستند و این منطقه احتمالاً به عنوان یک پناهگاه موقت و مرکز بازرسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و آنطور که مقامات می‌گویند نیروهای آمریکایی در حال استقرار تخت‌خواب هایی در این منطقه هستند.

مقام‌های دفاعی آمریکا اعلام کرده‌اند که هرگونه اقدام ارتش آمریکا به درخواست وزارت خارجه آمریکا و با هماهنگی دولت لهستان صورت می‌گیرد و احتمالاً ارتش آمریکا امروز به مرز اوکراین می‌رسد.

کشورهای غربی که پیش از این با نزدیک شدن به مرز روسیه، بر آتش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین دامن می‌زدند هم‌اکنون از صبح امروز و با شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به تب و تاب افتاده تا فشارهای اقتصادی علیه روسیه را تشدید کنند به امید اینکه این کشور را در جامعه جهانی منزوی کنند.

مسکو: یک بالگرد و ۴ پهپاد اوکراین ساقط شده است

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش روسیه یک فروند بالگرد نظامی اوکراین و چهار پهپاد تهاجمی این کشور را ساقط کرده است.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص اعلام کرد: «در نتیجه حملات روسیه، ۷۴ شی‌ء از زیرساخت‌های نظامی اوکراین غیرفعال شده است که شامل ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، سه مقر فرماندهی و یک پایگاه نیروی دریایی و ۱۸ ایستگاه راداری اس-۳۰۰ و سامانه دفاع هوایی «بوک-ام ۱» می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به تمامی فرماندهان یگان‌ها دستور داده است که با احترام با آن دسته از نظامیان اوکراینی که اسیر شده‌اند، برخورد کنند.

روایت وزارت دفاع مسکو از تحولات اوکراین

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش روسیه یک فروند بالگرد نظامی اوکراین و چهار پهپاد تهاجمی این کشور را ساقط کرده است.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص اعلام کرد: «در نتیجه حملات روسیه، ۷۴ شی‌ء از زیرساخت‌های نظامی اوکراین غیرفعال شده است که شامل ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، سه مقر فرماندهی و یک پایگاه نیروی دریایی و ۱۸ ایستگاه راداری اس-۳۰۰ و سامانه دفاع هوایی «بوک-ام ۱» می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به تمامی فرماندهان یگان‌ها دستور داده است که با احترام با آن دسته از نظامیان اوکراینی که اسیر شده‌اند، برخورد کنند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که یک هواپیمای سوخو-25 روسی به دلیل خطای انسانی سقوط کرد و خلبان با چتر نجات در سمت روسیه فرود آمد.

جلسه شورای امنیت ملی آمریکا درباره اوضاع اوکراین

یکی از مقام‌های کاخ سفید گفته است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا صبح امروز جلسه شورای امنیت ملی را در اتاق وضعیت تشکیل داد تا آخرین تحولات اوکراین را بررسی کند.

لاوروف: اقدامات ما در اوکراین با هدف تضمین امنیت مردم روسیه است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه اقدامات مسکو در اوکراین با هدف تضمین امنیت مردم روسیه انجام‌ می‌گیرد، گفت: روسیه آماده گفت‌وگو با تمامی کشورها است».

وی ضمن انتقاد از کشورهای غربی گفت که امیدوار است فرصتی برای بازگشت به قوانین بین المللی و تعهدات بین المللی وجود داشته باشد و ادامه داد: متأسفانه دوستان غربی ما به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارند و سعی می‌کنند آن را از بین ببرند و آنچه را «نظم مبتنی بر قواعد» می‌نامند ترویج کنند.

وزیر امور خارجه روسیه درباره دستور امروز صبح پوتین برای آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه ر اوکراین توضیح داد: «همانطور که ممکن است شنیده باشید، پوتین رئیس جمهور روسیه صبح امروز در رابطه با اقدامات ناتو و بیانیه آنها مبنی بر آنکه دیگر محدود به قلمرو کشورهای عضو نیستند بلکه ادعا می کنند در مقیاس وسیع وجود دارند، بیانیه مفصلی ارائه کرد. آنها (ناتو) مسئول امنیت جهانی هستند. روشی که آنها به اصطلاح استراتژی‌ها را در منطقه هند و اقیانوس آرام ترویج می‌کنند، مطمئناً شاهدی بر این است که آنها برای کل سیاره زمین حریص هستند و اشتها دارند».

مسکو: به تحریم‌های غرب واکنش متقابل نشان می‌‌دهیم

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تهدیدات کشورهای غربی برای تحریم روسیه اعلام کرد: ما در تمامی این سالها آمادگی داشته‌ایم و به تحریم‌های اروپا و آمریکا واکنش نشان می دهیم».

حمله سایبری به شبکه «راشاتودی»

شبکه روسی «راشاتودی» گفته تحت «حمله سایبری شدیدی» قرار گرفته اما توانایی دفع آن را دارد.

اوکراین: ۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما منهدم شد

وزارت دفاع اوکراین گفته در جریان درگیری‌ها میان نظامیان این کشور با روسیه، ۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما نیز منهدم شده‌ است.

اوکراین: ارتش روسیه وارد منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل شده است

اوکراین مدعی شده است که ارتش روسیه از سمت بلاروس وارد منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل شده است.

شورای امنیت فردا درباره اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد

شبکه اسکای نیوز گزارش کرد که شورای امنیت سازمان ملل در صدد است فردا (جمعه) برای بحث درباره پیش نویس قطعنامه محکومیت عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تشکیل جلسه بدهد.

اوکراین خواستار قطع رابطه متحدان خود با روسیه شد

«دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از تمام شرکای این کشور دعوت کرد تا مثل کی‌یف روابط دیپلماتیک خود با روسیه را قطع کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وی در پیام خود تصریح کرد: «این اقدام ملموس نشان خواهد داد که در کنار اوکراین قرار دارید و واضح‌ترین تهاجم در اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون را رد می‌کنید».

سی ان ان: روسیه کنترل یک پایگاه هوایی در نزدیکی اوکراین را به دست گرفت

«متئو چنس» خبرنگار سی ان ان از کی‌یف گزارش کرد که ارتش روسیه کنترل فرودگاه «آنتونوف» در ۲۵ مایلی مرکز کی‌یف اوکراین را برعهده گرفت.

وی گزارش کرد: «آن‌ها به ما اجازه دادند که وارد شویم و در حالیکه از محیط این پایگاه هوایی دفاع می‌کنند، در کنار آن‌ها باشیم. در این فرودگاه اوایل ساعات صبح امروز، نظامیانی با بالگرد فرود آمدند تا یک پل هوایی را برای ورود تعداد نظامیان بیشتر، ایجاد کنند».

طبق گزارش سی ان ان، سربازان یک نوار نارنجی و سیاه روی بازوی لباس فرم خود دارند تا آنها را به عنوان نیروهای روسی شناسایی کنند. فرمانده یگان نظامیان روس به سی ان ان اعلام کرد که درگیری در این فرودگاه با نظامیان اوکراینی صورت گرفته است که به گزارش سی ان ان احتمالاً تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری کنترل این فرودگاه بوده است.

مخالفت چند کشور اروپایی با تحریم پوتین

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش کرده است در حالی که اتحادیه اروپا بسته تحریمی سنگینی را علیه روسیه تدارک دیده، برخی کشورهای اروپایی به رهبری آلمان خواستار عدم درج رئیس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه در لیست تحریم‌ها شده‌اند.

علت احتمالی چنین درخواستی، باز نگه‌داشتن امکان پیشبرد دیپلماسی و مذاکره با روسیه بر سر بحران اوکراین است.

اعلام حکومت نظامی در کی‌یف

«ویتالی کلیچکو» شهردار «کی‌یف» پایتخت اوکراین در اظهاراتی در تلویزیون دولتی این کشور پس از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، اعلام حکومت نظامی از ساعت ۲۲:۰۰ به وقت محلی تا ۰۷:۰۰ صبح در کی‌یف کرد.

پنتاگون ۶ جنگنده اف ۳۵ در دریای سیاه مستقر می‌کند​

پنتاگون در بیانیه‌ای در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه اعلام کرد که قصد دارد 6 جنگنده اف-35 آمریکایی را در بالتیک و دریای سیاه به منظور حمایت از دفاع جمعی مستقر کند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین مدعی شد: «نیروهای روس در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند و ما ارزیابی می‌کنیم که آن ها به دنبال فلج کردن دولت اوکراین و راه اندازی یک دولت جایگزین هستند».

پنتاگون همچنین در بیانیه خود مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین در چندین مرحله انجام خواهد گرفت و «ما طول مدت زمانی که این حمله ادامه خواهد داشت، نمی‌دانیم».

وزارت دفاع آمریکا با طرح این ادعا که نیروهای روسیه در اولین ساعات حمله به اوکراین بیش از ۱۰۰ موشک شلیک کردند، اعلام کرد: «نیروهای روسیه به دنبال کنترل مراکز جمعیتی مهم در اوکراین هستند».

زلنسکی: نیروهای روسیه به دنبال کنترل بر نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هستند

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه در تلاش هستند تا کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست بگیرند.

او در توییتی نوشت: نیروهای اشغالگر روسیه در تلاش برای تصرف چرنوبیل [نیروگاه هسته‌ای] هستند. مدافعان ما جان خود را فدا می‌کنند تا تراژدی ۱۹۸۶ تکرار نشود. این یک اعلان جنگ علیه کل اروپا است.

کرملین: مذاکره پوتین و زلنسکی منتفی نیست

در حالیکه پیش از این «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که پوتین به تماس تلفنی چهارشنبه شب وی پاسخ نداده است، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت: اگر اوکراین برای مذاکره درباره نگرانی‌های امنیتی روسیه آماده باشد، هیچ مانعی برای گفت‌وگوی پوتین و زلنسکی وجود ندارد».

پسکوف همچنین در خصوص استفاده از لفظ اشغال برای عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت که این عملیات را نباید «اشغال» توصیف کرد بلکه این عملیات برای دفاع از امنیت روسیه است.

وب‌سایت کرملین از کار افتاد

در بحبوحه درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید وب‌سایت کرملین از کار افتاده است.

گروه هفت: اقدام روسیه ثبات جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد

سران گرو هفت موسوم به «G7» با صدور بیانیه‌ای مشترک، عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را بعنوان یک «حمله بی‌دلیل و کاملاً غیرقابل توجیه» محکوم کردند و گفتند که این اقدام روسیه ثبات جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در این بیانیه در این خصوص آمده است: «این بحران، یک تهدید جدی برای نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین است و پیامدهایی فراتر از اروپا به همراه دارد. این اقدام اساساً اوضاع امنیت اروپا-آتلانتیک را تغییر می دهد».

توافق اتحادیه اروپا برای تحریم‌های تازه علیه روسیه

خبرگزاری «دویچه وله» آلمان گزارش کرد که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اضطراری خود در خصوص ویژگی‌ تحریم‌های شدید و جدید علیه مسکو به توافق رسیدند.

طبق گزارش رسانه‌ها، این بسته تحریمی در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل و حوزه‌های مالی و بانکی است و اعضا توافق کردند که کنترل‌های سختگیرانه‌ای بر صادرات فناوری‌های پیشرفته اعمال شود و صدور روادید برای مقامات روس نیز با محدودیت‌های خاص همراه باشد.

پوتین: چاره‌ای جز عملیات نظامی ویژه به اوکراین نداشتیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به عملیات نظامی ویژه کشورش به اوکراین تصریح کرد: آنچه در حال رخ دادن است اقدامی ضروری است. چاره‌ای به غیر از این اقدام برای ما باقی نگذاشتند».

با گذشت حدود ۱۸ ساعت از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دنباس، مقام‌های اوکراینی در حال توزیع سلاح گرم بین مردم غیرنظامی هستند و درگیری‌های شدیدی در برخی شهرهای مرزی این کشور در جریان است.

تسلط مجدد نیروهای اوکراینی بر فرودگاه «هوستومل»

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند نیروهای اوکراینی توانستند کنترل فرودگاه هوستومل در نزدیکی کی‌یف را از نظامیان روس پس بگیرند.

درگیری شدید در شهر «سومی»

منابع محلی با انتشار فیلم‌هایی گفتند درگیری‌های گسترده و تیراندازی شدیدی در شهر سومی واقع در شمال شرقی اوکراین در جریان است.

وقوع انفجارهای مهیب در «کی‌یف»

تصاویر منتشرشده از پایتخت اوکراین، از وقوع انفجارهای مهیب در این شهر و فرار شهروندان به مکان‌های امن حکایت دارد.

توزیع ۱۰ هزار سلاح بین اوکراینی‌ها

روزنامه «پراودا» چاپ اوکراین گزارش داد، دولت این کشور برای دفع حمله روسیه بیش از ۱۰ هزار سلاح بین مردم توزیع کرده است.

پنتاگون: بیش از ۱۶۰ موشک به اوکراین شلیک شد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «نیروهای اضافی که به آلمان می‌روند ممکن است در سایر نقاط اروپا مستقر شوند. روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اهدافی در اوکراین شلیک کرد».

این مقام نظامی آمریکایی اظهار داشت: «روسیه نیروهای بیشتری را در خارکیِف مستقر کرده است و نبردها همچنان در آنجا ادامه دارد. نیروهای روسیه هنوز کنترل مراکز عمده جمعیتی را که برای تقویت کنترل خود در اوکراین ضروری می‌داند، به دست نگرفته‌اند».

وی ادامه داد: «روسیه به طور کامل از قابلیت‌های سایبری نظامی خود استفاده نکرده است و مشخص نیست که چرا از این کار خودداری کرده است. حمله روسیه به اوکراین از سه محور اصلی شمال، جنوب و شرق ادامه دارد. هیچ مدرکی دال بر اینکه نیروهای روسی کنترل اودسا اوکراین را به دست گرفتند یا به آنها حمله کردند وجود ندارد».

موشک‌باران اهدافی نزدیک «خارکیِف»

رسانه‌های آمریکایی با انتشار این فیلم گزارش دادند که موشک‌باران شدیدی در نزدیکی دومین شهر بزرگ اوکراین واقع در شمال شرق این کشور رخ داده است.

تداوم سیاه‌نمایی واشنگتن درباره وضعیت اوکراین

یک مقام نظامی آمریکا مدعی شد: ارزیابی ما حاکی از مشارکت ۷۵ بمب افکن روسی در حملات به سراسر اوکراین است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد «آنتونی بلینکن» در تماس با همتایان خود در بالتیک، حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز اظهار داشت: با رهبران گروه هفت توافق کردم که توانایی روسیه برای حضور در اقتصاد جهانی را محدود کنیم.

بایدن اضافه کرد: «با رهبران گروه ۷ برای محدود کردن توانایی روسیه برای تامین مالی و افزایش ظرفیت نیروهای مسلح این کشور توافق کردیم. ما اکنون شاهد تاثیر اقداماتی هستیم که بر روی ارز و بازارهای سهام روسیه برداشته‌ایم».

کی‌یف: آمریکا سلاح بیشتری به ما می‌دهد

«دمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین گفت: «همتای آمریکایی‌ام به من گفت که کشورش تسلیحات دفاعی بیشتری برای ما ارسال خواهد کرد».

معاون وزیر دفاع اوکراین نیز خبر داد: «خسارات سنگینی به نیروهای روسی در هوستومل وارد کردیم و از شلیک هوایی آنها جلوگیری کردیم».

لندن نیز اعلام کرد وزرای دفاع بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و آمریکا راه‌های پاسخ به عملیات روسیه را بررسی کرند.

مسکو: تحریم‌های اروپا غیرقانونی است

کاخ کرملین اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون» همتی فرانسوی او تلفنی درباره وضعیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفتگو کردند.

کرملین گفت: «پوتین جزئیات و دلایل و شرایط عملیات نظامی روسیه در اوکراین را برای ماکرون شرح داد».

وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرد: «بسته اول تحریم‌های اتحادیه اروپا غیرقانونی و غیرقابل قبول است».

دستور بسیج عمومی در اوکراین

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه دستور بسیج عمومی در این کشور را با هدف مقابله با عملیات نظامی روسیه در دنباس صادر کرد.

طبق این دستور که مدت آن ۹۰ روز است، مردم اوکراین باید ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، تأسیسات، زمین، ابزارهای فنی و دیگر وسایل مورد نیاز را در اختیار دولت و ارتش قرار دهند.

زلنسکی همچنین از کشورهای غربی خواست تحریم‌های سخت‌تری را بر روسیه اعمال کرده و دسترسی آن به سامانه سوئیفت را قطع کنند.

ارتش اوکراین: روسیه در پی محاصره پایتخت است

ارتش اوکراین با بیان اینکه ۶۰ گردان تاکتیکی ارتش روسیه وارد خاک این کشور شده‌اند، گفت: هدف نیروهای روسیه محاصره کی‌ف و ایجاد یک کریدور زمینی در سواحل جنوبی به سمت کریمه است.

مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز خبر داد: «۲۰۰ سرباز نیروهای ویژه روسیه در فرودگاه هوستومل کشته شدند».

آسمان خالی اوکراین، بلاروس و مولداوی

پایگاه‌های ارائه‌دهنده سرویس ردیابی پروازهای بین‌المللی، می‌گویند هیچ هواپیمایی در حریم هوایی اوکراین، بلاروس، مولداوی و بخش‌هایی از غرب روسیه پرواز نمی‌کند.

۱۳۷ کشته در عملیات روسیه

ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد در پی عملیات نظامی روسیه، ۱۳۷ نفر کشته و ۳۰۶ تن دیگر زخمی شدند.

رویترز نیز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا گزارش داد: هیچ مدرکی دال بر تصرف یا حمله نیروهای روسی به «اودِسا» وجود ندارد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مدعی شد: از پوتین خواستم فورا عملیات نظامی روسیه در اوکراین را متوقف کند.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا: تحریم‌های شدیدتری اعمال کرده‌ایم و اقدامات بیشتری برای توقف تجاوز غیرموجه روسیه اتخاذ خواهیم کرد.

کاخ سفید: مدیران بانک‌های روسی را تحریم می‌کنیم

«دالیپ سینگ» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصاد بین‌الملل با ادعای اینکه تحریم‌های مالی تنها بخش کوچکی از پاسخ به تهاجم روسیه است، گفت تحریم‌ها بر استاندارد زندگی شهروندان روسیه نیز تأثیر می‌گذارد.

پلوسی: ۶۰۰ میلیون دلار سلاح به اوکراین می‌دهیم

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «پوتین در تلاش برای ایجاد تفرقه بین ما شکست خورد و ناتو متحدتر و مصمم‌تر از همیشه است. ما به تحمیل تحریم‌ها علیه روسیه ادامه خواهیم داد که از هر جهت روسیه را تضعیف خواهد کرد».

پلوسی همچنین خبر داد کنگره آمریکا قصد دارد ۶۰۰ میلیون دلار تسلیحات دفاعی مرگبار به اوکراین بدهد.

کولبا: امنیت ترکیه هم در خطر است

«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود درباره اقدامات عملی برای تضمین امنیت در منطقه دریای سیاه صحبت کرده است.

کولبا اعلام کرد که به چاووش‌اوغلو گفته امنیت مشترک اوکراین و ترکیه در خطر است.

زلنسکی: در نبرد با روسیه تنهایمان گذاشتند

رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه با بیان اینکه کشورش در نبرد با روسیه تنها گذاشته شد، گفت غرب فقط از حمایت از آن صحبت می‌کند تا ادعا کند کی‌یف را ترک نکرده است.

زلنسکی در ادامه ادعا کرد گروه‌های خرابکار مرتبط با روسیه در کی‌یف مشغول عملیات هستند.

همزمان، ارتش اوکراین نیز مدعی شد که ۳۰ تانک، ۵ هواپیما و ۶ بالگرد نظامی روسیه را در روز اول درگیری‌ها منهدم کرده است.

وزارت دفاع اوکراین گفت واحدهای مکانیزه ارتش ایم کشور به نیروهای دشمن در نزدیکی خرسون حمله کردند و پل را پس گرفتند و مواضع دفاعی را در ساحل چپ رودخانه دنیپر ایجاد کردند.

پنتاگون: نیروهای روسیه به کی‌یف نزدیک شدند

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دستور استقرار ۷۰۰۰ نظامی بیشتر در آلمان برای اطمینان بخشیدن به متحدان، جلوگیری از تجاوز و انجام وظایف مختلف صادر شده است.

یک مقام ارشد پنتاگون در بیانیه‌ای مدعی شد: «تهاجم روسیه به اوکراین بزرگترین جنگ متعارف اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است».

او که نامش فاش نشد، گفت: «جنگ روسیه علیه اوکراین می‌تواند برای مدت طولانی بر امنیت اروپا تأثیر بگذارد. نیروهای روسیه از آغاز تهاجم، به کی‌یف نزدیک‌تر شده‌اند».

بانک مرکزی روسیه: برای تحریم‌ها آماده شده‌ایم

بانک مرکزی روسیه در واکنش به تصمیم آمریکا و اروپا برای تحریم بانک‌های این کشور، گفت: «بانک‌های روسی که تحت تحریم قرار گرفتند، خود را به خوبی و از قبل برای این موقعیت آماده کردند».

در این بیانیه آمده است: «بانک‌های تحریم‌شده آمادگی دارند در صورت درخواست مشتریان، سپرده‌ها را به آنها بازگردانند. ما آماده استفاده از ابزارهای اضافی برای حفظ ثبات بانک‌ها و حمایت از مشتریان هستیم».

توکیو: روسیه را تحریم می‌کنیم

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن بامداد جمعه گفت کشورش به جمع دولت‌های تحریم‌کننده روسیه، در پی عملیات نظامی این کشور علیه اوکراین، می‌پیوندد.

کیشیدا با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است، اظهار داشت: «ما بلافاصله روسیه را در ۳ حوزه شامل بخش مالی، تجهیزات نظامی و صادرات تحریم خواهیم کرد».

«شونیچی سوزوکی» وزیر دارایی ژاپن نیز اعلام کرد: «ما دارایی‌های برخی بانک‌های روسیه را در چارچوب تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو مسدود خواهیم کرد».

پاریس: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعزام نیروی نظامی ناتو به اوکراین، مدعی شد خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها