|

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از تنش اوکراین؛

هدف بیانیه‌ها کاهش تنش‌ها باشد نه برافروختن آنها

دبیرکل سازمان ملل گفت: اکنون زمان کاهش تنش‌ها و تنش‌زدایی از اقدامات در عرصه میدانی است. جایی برای لفاظی‌های آتش‌زا نیست. بیانیه‌های عمومی باید هدفشان کاهش تنش‌ها باشد نه برافروختن آنها.

هدف بیانیه‌ها کاهش تنش‌ها باشد نه برافروختن آنها

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که به شدت نگران تشدید تنش ها بر سر اوکراین و افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد یک درگیری نظامی است و از سران کشورهای مختلف خواست تا دیپلماسی را برای آرام کردن اوضاع تقویت کنند.

به گزارش فارس، گوترش پس از دیدار با نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم حتی احتمال چنین رویارویی فاجعه‌باری را بپذیریم».

وی در این‌باره توضیح داد: «اکنون زمان کاهش تنش‌ها و تنش‌زدایی از اقدامات در عرصه میدانی است. جایی برای لفاظی‌های آتش‌زا نیست. بیانیه‌های عمومی باید هدفشان کاهش تنش‌ها باشد نه برافروختن آنها».

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که منشور سازمان ملل از همه کشورهای عضو می‌خواهد که «در روابط بین‌المللی خود از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری خودداری کنند».

به نوشته رویترز، گوترش گفت: «ترک دیپلماسی برای رویارویی یک گام از یک خط نیست، شیرجه بر فراز یک صخره است. به طور خلاصه، درخواست من این است، در راه صلح شکست نخورید».

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل نیز روز دوشنبه گفت که این سازمان هیچ برنامه‌ای برای تخلیه یا انتقال هیچ یک از حدود ۱۶۰۰ کارمند خود در اوکراین ندارد.

پیش از این، کاردار اوکراین در استرالیا با انتقاد از تصمیم چند کشور برای خارج کردن دیپلمات‌ها و اتباع خود از کی‌یف، گفت درباره لزوم این اقدامات تردید دارد، زیرا وضعیت تحت کنترل است.

روسیه بیش از یک صد هزار نیروی نظامی خود را از ماه‌ها پیش در مرز اوکراین مستقر کرده است و در حال حاضر مشغول برگزاری یک رزمایش زمینی با نظامیان بلاروس است. کشورهای غربی این اقدام روسیه را تلاش برای حمله نظامی به اوکراین خوانده و علاوه بر تخلیه برخی دیپلماتهای خود از اوکراین به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که فورا اوکراین را ترک کنند.

با این حال مقامات روسیه ادعای غربی‌ها را قویا رد کرده و حضور نظامیان خود را در واکنش به تحرکات نظامی آمریکا و ناتو در شرق اروپا و کشورهای هم مرز با روسیه می‌دانند. روسیه می‌گوید که کشورهای غربی و ناتو نگرانی‌های امنیتی روسیه را نادیده گرفته و به ارسال تجهیزات نظامی به شرق اروپا ادامه می‌دهند که تهدیدی برای روسیه است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها