|

از گلایه‌ رئیسی به دلیل فشار مجلس برای انتصابات تا خبر افزایش ۲۰‌درصدی دستمزدها در ۱۴۰۲

غیرعلنی‌های بهارستان و پاستور

بهارستان و پاستور برخلاف روزهای نخستین تشکیل دولت سیزدهم دیگر یار گرمابه و گلستان هم نیستند و نارضایتی از عملکرد کابینه به‌خصوص بخش اقتصادی که عامل مهم نارضایتی عمومی از وضعیت فعلی کشور شده، صدای نمایندگان مجلس را درآورده است.

غیرعلنی‌های بهارستان  و پاستور

بهارستان و پاستور برخلاف روزهای نخستین تشکیل دولت سیزدهم دیگر یار گرمابه و گلستان هم نیستند و نارضایتی از عملکرد کابینه به‌خصوص بخش اقتصادی که عامل مهم نارضایتی عمومی از وضعیت فعلی کشور شده، صدای نمایندگان مجلس را درآورده است.

بهارستان‌نشینان مدت‌هاست خواستار ترمیم کابینه، حذف وزرای ضعیف، تلاش برای تحقق وعده‌های دولت از‌جمله ساخت یک میلیون مسکن و کنترل تورم و... هستند، اما در عمل گذران زندگی هر روز سخت‌تر از قبل شده است؛ ارزش پول ملی همچنان روند کاهشی دارد و قیمت طلا، سکه، مسکن، خودرو و کلیه کالاهای اساسی روند صعودی خود را ادامه داده‌اند.

از طرفی نزدیک به سه ماه است کشور درگیر اعتراضات است و حداقل خواسته مردم برای شنیده‌شدن صدای اعتراضات برای اصلاح ساختارهای معیوب مدیریتی و قانونی به ورطه عمل نرسیده است.

از‌این‌رو جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که میزبان رئیس‌جمهور و بخشی از کابینه سیزدهم بود، اهمیت بسزایی داشت. جزئیاتی از جلسه منتشر نشده، اما از میان سخنان پراکنده برخی از نمایندگان مجلس، دلخوری رئیسی از نمایندگان مجلس و بررسی وضعیت اقتصادی و مسئله اعتراضات جزء سرفصل صحبت‌ها بوده است و مانند همیشه که جلسات این‌چنینی به ‌دور از حاشیه نبوده‌اند، در نهایت سروصدای مجلس و حواشی دیروز، قالیباف را مجبور به تذکر و دعوت به آرامش نمایندگان مجلس کرد.

محمدتقی نقدعلی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس، درباره جلسه غیرعلنی مجلس و دولت گفت: آقای رئیسی معتقد بود برخی تصمیمات غلط در کمیسیون‌ها یا صحن علنی مجلس در کوتاه‌مدت یا بلندمدت امکان دارد برای نظام هزینه‌های غیرقابل تحمل داشته باشد. عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور از نمایندگان در جلسه غیرعلنی دیروز تقاضا کرد بعد از معرفی گزینه‌ها و مدیران، اصرار بر انتصاب نداشته باشند و اتخاذ تصمیم نهایی را بر عهده مسئول مربوطه بگذارند.

محمدتقی نقدعلی درباره جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور و هیئت وزیران به انتخاب گفت: آیت‌الله رئیسی کاندیدای جریان ارزشی و اصولگرا بود و نمایندگان مجلس در جریان انتخابات از ایشان حمایت کردند. جلسه یکشنبه نیز جلسه‌ای برای همراهی و همکاری نمایندگان و وزرا برای حل مشکلات مردم بود.

وی در تشریح اظهارات رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی به ایرنا گفت: بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص شخصیت آیت‌الله مدرس با تأکید بر ویژگی‌های بارز ایشان مبنی بر حق‌طلبی، آزادی‌خواهی و مردم‌محوری بود.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی افزود: اظهارات رئیس‌جمهور حول محور توجه ویژه به فرهنگ، دین، آموزش در برنامه‌های هفتم توسعه، عدالت در پرداخت‌ها، رفع تبعیض، تحقق عدالت به عنوان سند بالادستی در برنامه هفتم بود.

‌گلایه رئیسی از مجلس

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور بر لزوم تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت تأکید داشت. تشکیل این صندوق در بودجه ۱۴۰۱ در مجلس به تصویب نرسید. رئیس‌جمهور معتقد بود تشکیل این صندوق موجب ایجاد گشایش‌هایی در استان‌ها می‌شود.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی معتقد بود نیروهایی که در دولت به ‌کار گرفته می‌شوند باید افرادی پاکدست باشند. اگر به هر دلیلی با گزارش‌های مردم و نمایندگان مجلس به این نتیجه برسیم که نیرویی ناکارآمد یا فاسد است، به‌هیچ‌وجه تحمل نمی‌کنیم و افراد خاطی برکنار می‌شوند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رئیس‌جمهور خواستار انصاف نمایندگان در قضاوت‌ها نسبت به عملکرد وزرا و مدیران استان شد و در عین حال تذکر و مشورت نمایندگان را فرصتی مغتنم دانست.

رئیس‌جمهور معتقد بودند مشورت با نمایندگان برای انتصابات و معرفی گزینه‌ها راه و کانالی برای شناسایی استعدادهای خوب است، اما بعد از انتخاب مسئولان باید دست آنها برای انتخاب و انتصاب مدیران پایین‌دستی باز باشد که روالی منطقی و قانونی است.

‌رئیسی: بعد از معرفی گزینه‌ها و مدیران، اصرار بر انتصاب نداشته باشید

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در این جلسه وزرای بهداشت، اطلاعات و صمت گزارشی از عملکرد خود ارائه دادند. شش نفر از نمایندگان نیز نظرات خود را درباره عملکرد دولت اعلام کردند.

وی اظهار کرد: محور اظهارات نمایندگان این بود که دولت سیزدهم، دولتی خدمتگزار و غیرقابل مقایسه با دولت قبل است. البته برخی ضعف‌ها در زمینه فرهنگی، تبعیض در پرداخت‌ها و لزوم حذف بانیان وضع موجود مورد تأکید نمایندگان بود.

وی اظهار کرد: محور بحث رئیس مجلس شورای اسلامی نیز همراهی و تعامل با دولت برای حل مشکلات مردم و تدوین و تصویب قانون بودجه و قانون برنامه هفتم توسعه بود. قالیباف معتقد بود دولت باید برنامه ویژه‌ای برای کنترل تورم داشته باشد.

‌حواشی جلسه دیروز

عضو فراکسیون روحانیون مجلس درباره حواشی این جلسه گفت: در چنین جلساتی وقتی نمایندگان، وزرا را می‌بینند مشکلات حوزه‌های انتخابیه را در قالب مکاتبات مطرح می‌کنند تا دستور وزیر را برای حل مشکلات اخذ کنند. برخی نمایندگان در حال گفت‌وگو و رایزنی با وزرا بودند که موجب شد فضای مجلس شلوغ شود و آرامش لازم برای شنیدن اظهارات وزرا وجود نداشت؛ بنابراین رئیس مجلس دقایقی پشت تریبون حاضر شدند و از نمایندگان تقاضا کردند آرامش جلسه را حفظ کنند تا جلسه جداگانه‌ای برای بررسی مشکلات حوزه‌های انتخابیه برگزار شود.

‌افزایش ۲۰ درصدی دستمزدها

سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز از افزایش ۲۰‌درصدی دستمزدها در سال آینده خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور در این جلسه بر عدالت و پرداخت در حقوق و دستمزد تأکید داشت و دولت به‌صورت جدی به دنبال تحقق این موضوع است و به‌زودی لایحه‌ای در این رابطه به مجلس ارسال خواهد کرد. عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: آقای میرکاظمی اعلام کرد سال آینده ۲۰ درصد به حقوق‌ها اضافه خواهد شد. همچنین در این جلسه اعلام شد ۸۰ درصد از درآمدهای دولت در سال جاری تحقق پیدا کرده است.

‌ تأکید بر ضرورت تمرکززدایی، عدالت‌محوری و توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب

سید‌نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در پایان جلسه دولت و مجلس، در نشست خبری درباره جلسه غیرعلنی مجلس و دولت گفت: در ادامه جلسه مشترک بین مسئولان قوای کشور، در مجلس شورای اسلامی میزبان اعضای هیئت دولت و مسئولان عالی قوه مجریه بودیم. از ابتدای شکل‌گیری مجلس یازدهم با مسئولان قوه مجریه به‌ویژه در دولت جدید اهتمام بیشتری برای برگزاری جلسات شکل گرفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر جلسات متعدد مشترک میان رؤسای قوا و همچنین کمیسیون‌های مجلس که تشکیل می‌شود، این احتمال وجود دارد که در صحن مجلس نیز این جلسات برگزار شود؛ در همین راستا امروز میزبان رئیس‌جمهور و اعضای کابینه بودیم.

موسوی خاطرنشان کرد: در این جلسه مباحث مختلفی درباره موضوعات مهم کشور به‌ویژه مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی افزود: در این جلسه علاوه بر رؤسای قوای مجریه و مقننه که مباحث مبسوطی را مطرح کردند، وزرای اطلاعات، صمت، بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه مطالبی را مطرح کرده و گزارش‌هایی را درباره حوزه‌های تخصصی خود به‌ویژه در حوزه اقتصاد و کمبودهایی که در حوزه دارو وجود داشت، ارائه کردند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه از طرف مجلس نیز علاوه بر رئیس مجلس، رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و برنامه و بودجه و شش نفر از نمایندگان به نمایندگی از طرف سایر وکلای ملت به تشریح دیدگاه‌هایشان پرداختند، افزود: نمایندگان مجلس به واسطه حضور مستقیمی که با مردم دارند، موضوعات مختلفی را برای طرح در این جلسه داشتند که بخش عمده‌ای از آنها به مسائل اقتصادی و معیشتی برمی‌گشت. همچنین پیگیری مصوبات استانی دولت، تأکید بر تنش‌های جاری از‌جمله تنش آبی که در کشور وجود دارد و ضرورت پرداخت بودجه‌های عمرانی و استانی، مبارزه با فساد در بخش‌هایی که ممکن است مفسده‌ای وجود داشته باشد و ضرورت به‌کارگیری مدیران کاردان متعهد از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانشان علاوه بر تأکید بر ضرورت تعامل و همکاری بیشتر بین مجلس و دولت برای حل مشکلات مردم تحلیلی از شرایط داخلی و خارجی ارائه کرده و شرایط موجود را تبیین کردند. همچنین نقاط ضعف و قوت آن را برشمردند و تأکید کردند که باید برای حل این مسائل تدبیری بیندیشیم و بخش عمده‌ای از این مسائل از طریق ارتقای کارآمدی و بالابردن سطح همکاری بین مجلس و دولت قابل حل خواهد بود.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مجموع یکی از نکات محوری در این جلسه اعم از تحلیل مسائل روز بود؛ کما‌اینکه در مورد اعتراضات و اغتشاشاتی که در این مدت شاهد بودیم، نمایندگان هم دولت و هم مجلس بر ضرورت به‌کارگیری بهترین راه مقابله با این مسئله و رسیدن به ثبات در کشور و توجه به مطالبات واقعی و اساسی مردم به‌ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد تأکید داشتند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این نشست تأکید بر این بود که مردم همراه با انقلاب هستند و توجه جدی به توطئه‌های دشمن ندارند. دشمن در جنگ نرم، ترکیبی، همه‌جانبه و گسترده‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم به راه انداخته است، تا حدود زیادی شکست خورده و با بی‌توجهی قاطبه مردم مواجه شده است، اما به این معنا نیست که در کشور اعتراض نسبت به عملکردها وجود ندارد و ضمن اینکه مردم همراه با انقلاب و معتقد به نظام و رهبری بوده و به چارچوب‌های کلی و ساختارهای جمهوری اسلامی نیز متعهد هستند، اما گلایه‌ها، شکایات و اعتراضات درستی هم وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود که بخش عمده‌ای از آنها در حوزه اقتصادی و معیشتی است.

وی افزود: تأکید مجلس و دولت در این جلسه مشترک بر اساس گزارش‌هایی که ارائه شد، بیانگر این است به‌رغم تحریم‌ها و مشکلات و سنگ‌اندازی‌های متعددی که دشمنان به‌ویژه در یک سال گذشته علیه مردم و ملت ایران داشتند، روندها و شاخص‌ها رو به ‌رشد است و برآورد این است که شاخص کلی اقتصاد رو به بهبود خواهد رفت و فائق‌آمدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها با برنامه‌ها، روش‌ها و راهکارهای خوبی در پیش گرفته شده و در سال آینده بهتر نیز خواهد بود. از سوی دیگر تصمیم و تأکید مجلس و دولت بر این است که لایحه بودجه ۱۴۰۲ به نحوی تنظیم و تصویب شود که به نوعی تمرکززدایی شده و استان‌ها راحت و بهتر بتوانند در زمینه تحقق عدالت کار کنند و در این راستا عدالت در پرداخت‌ها دغدغه مشترک مجلس و دولت به‌ویژه رئیس‌جمهور بود که تأکید داشت حتما در لایحه بودجه باید این موضوع مدنظر قرار گیرد.

موسوی گفت: برای برنامه هفتم که محصول مشترک این دولت و مجلس خواهد بود، طبق آنچه رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد، بعد از تدوین و تنظیم لایحه بودجه بلافاصله برنامه هفتم تدوین شده و به مجلس تقدیم خواهد شد و این برنامه همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مسئله‌محور خواهد بود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: ما بر اساس نگاه مسئله‌محور مشترک بین دولت و مجلس برای تدوین برنامه هفتم توسعه به نحوی اقدام می‌کنیم که نگاه صددرصدی به اجرا و تحقق آن وجود داشته باشد؛ کمااینکه بر اساس گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه، در بدبینانه‌ترین حالت ۷۰ تا ۸۰ درصد این برنامه تا پایان دوره پنج‌ساله تحقق پیدا کند.

وی در پاسخ به زمان تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی دولت و مجلس گفت: بر اساس قانون ۱۵ آذر‌ماه باید این لایحه به مجلس تقدیم شود که احتمالا در همین حدود نیز ارائه خواهد شد.

موسوی در پاسخ به اینکه آیا در مورد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز به مواردی در این نشست اشاره شده است، بیان کرد: در این نشست صحبتی مطرح نشد اما روز گذشته سخنگوی هیئت دولت اعلام کرد آقای بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس معرفی می‌شود؛ بنابراین به محض دریافت نامه معرفی وی توسط دولت به مجلس آن را اعلام وصول خواهیم کرد.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چه زمانی برگزار می‌شود، تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه ۱۰ روز بعد این جلسه برگزار می‌شود؛ بنابراین احتمالا هفته آینده جلسه رأی اعتماد آقای بذرپاش را برگزار کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که بر اساس آنچه رئیس مجلس اعلام کرده بود ابتدا باید برنامه هفتم توسعه بررسی و تصویب می‌شد، سپس بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار قرار می‌گرفت، گفت: بر اساس قانون باید ابتدا برنامه هفتم بررسی و تصویب شود سپس بر اساس آن لایحه بودجه تدوین شود، اما بر اساس شرایط موجود در دولت ممکن است مجوزهایی کسب شود که برنامه هفتم با تأخیر تدوین شود.

وی در پاسخ به اینکه نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره زمان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه چه بوده است، خاطرنشان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۲ در حال تدوین است و بعد از اتمام آن برنامه هفتم توسعه تدوین می‌شود؛ بنابراین طبق قانون ابتدا باید برنامه هفتم و سپس لایحه بودجه بررسی می‌شد، اما اگر دولت مجوز عالی کسب کند، مجلس نیز طبق آن عمل خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها