|

معاون امور زنان و خانواده:

در مسئله بازداشت سپیده رشنو وارد نمی‌شویم

شرق: روز گذشته نشست خبری انسیه خزعلی، معاونت امور زنان و خانواده، در سالن کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. در این نشست که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، او درباره مسائلی مانند حضور زنان در ورزشگاه، متوسط سن ازدواج و سپیده رشنو صحبت و البته حضور گشت ارشاد را هم تکذیب کرد و گفت چیزی به نام گشت ارشاد نداریم

شرق: روز گذشته نشست خبری انسیه خزعلی، معاونت امور زنان و خانواده، در سالن کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. در این نشست که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، او درباره مسائلی مانند حضور زنان در ورزشگاه، متوسط سن ازدواج و سپیده رشنو صحبت و البته حضور گشت ارشاد را هم تکذیب کرد و گفت چیزی به نام گشت ارشاد نداریم! او در پاسخ به این سؤال که حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی استقلال و مس کرمان، تا چه اندازه تحت فشار فیفا بوده است؟ اظهار کرد: حضور زنان در ورزشگاه تصمیم وزارت ورزش بود. فشار فیفا در این تصمیم اثر‌گذار نبود و اینکه این امر تداوم می‌یابد یا خیر را باید از وزارت ورزش پرسید: برعهده ما‌ست که جوانب مختلف محل حضور زنان در ورزشگاه را بسنجیم. از‌این‌رو حضور یافتم و جوانب را بررسی کردم، شرایط بسیار عادی بود و حتی از برخی محیط‌هایی مانند بازار و سینما سالم‌تر به نظر می‌آمد. معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» توضیح داد: این لایحه به مجلس رفته است، در این راستا با نمایندگان مجلس جلساتی داشتیم و ظاهرا این لایحه با دو ‌فوریت در دستور مجلس قرار گرفته است. بله، روند بررسی آن طولانی شده است؛ چراکه ۱۰ سال از دستور رهبری برای تدوین آن گذشته است. خزعلی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر رفتار گشت ارشاد با زنان، تصریح کرد: بسیاری از برخوردها ناپسند است. چیزی به نام گشت ارشاد نداریم؛ چراکه ممکن است درصدی از فعالیت پلیس امنیت اجتماعی به این موضوع به‌عنوان یک جرم مربوط باشد؛ چراکه رعایت حجاب و عفاف در قانون درج شده است؛ اختصاص یابد. اینکه شیوه کار چگونه است و به چه شکلی اجرا می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد و نظرات کارشناسی در آن اعمال شود. معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با اشاره به جلسه خود با سردار اشتری در رابطه با موضوع «گشت ارشاد» و استقبال سردار اشتری نسبت به استفاده از پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی در این موضوع، ادامه داد: امیدواریم قانون به بهترین نحوی که کرامت زنان حفظ شود و نیز محیط جامعه از امنیت کامل برخوردار باشد، اجرا شود. امنیت خانواده‌ها برایمان مهم است. ۲۷ دستگاه متولی حجاب و عفاف هستند و اجرای این حوزه منوط به معاونت زنان نیست. معاونت امور زنان می‌تواند نهایتا در بحث سیاست‌گذاری حجاب و عفاف که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود، مشارکت داشته باشد. اسم «ارشاد» نشان‌دهنده «به رشد رساندن» است. وقتی درگیری در این زمینه پیش می‌آید، طبیعتا بخش‌های اجرائی مانند نیروی انتظامی در این راستا وظیفه دارند و نباید با برخی دخالت‌ها اقتدار نیروی انتظامی از بین برود. نیروی انتظامی نیز تلاش می‌کند قانون را با کمترین هزینه و به بهترین وجه انجام دهد.

معاونت امور زنان و خانواده همچنین درباره دستگیری سپیده رشنو با تأکید بر اینکه معاونت امور زنان و خانواده در این زمینه دخالتی نمی‌کند و این مسئله به عهده نیروی انتظامی است و قرار است با کمترین هزینه فیصله پیدا کند.

خزعلی همچنین درباره محدودشدن غربالگری در قانون جوانی جمعیت، گفت: در قانون جوانی جمعیت زور و اجبار مطرح نیست. غربالگری حذف نشده بلکه نظام‌مند شده است. مثل کشور انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپایی در شرایطی که ریسک باشد، غربالگری توسط پزشک توصیه می‌شود. برای مثال اگر سن خانم بالای ۳۵ سال باشد‌ یا در بین بستگانش سابقه بیماری خاص وجود داشته باشد، وظیفه پزشک است که توصیه به غربالگری کند. غربالگری منع نشده است و اگر خانم خودش درخواست کند، پزشک می‌تواند غربالگری را بنویسد. معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری درباره آمار مربوط به کودک‌همسری در کشور، توضیح داد: در ‌حال انجام تحقیقات در برخی از مناطق محروم که با این موضوع درگیرند، هستیم. برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال برگه رشد و مجوز لازم است و درمورد ازدواج دختران زیر ۱۳ سال باید مراحل بازبینی شود که آیا برگه رشد داشته‌اند یا خیر. این امر اختصاص به ایران ندارد و حتی در کشورهایی مانند ایالات متحده نیز سن ازدواج متفاوت است. باید از ازدواج «قبل از بلوغ» جلوگیری کرد. «بالغ همسری» در جنبه‌های مختلف فکری و اقتصادی و... لازمه ورود به زندگی است و این امر باید در نظر گرفته شود. باید جلوی ازدواج «غیربالغ» بایستیم. بسیاری از دختران ۱۶ و ۱۷ ساله به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما بالغیم و چرا به ما می‌گویند کودک؟ ما با اختیار خود ازدواج کردیم. از‌این‌رو باید بر «بالغ‌ همسری» تأکید کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها