|

اسدالله سلیمانی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان محصولات حجاب کشور:

چیزی به نام حجاب اجباری وجود ندارد

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان محصولات حجاب کشور گفت: گشت ارشاد باید به عنوان یک نهاد سلبی، قانون را اجرا کند؛ چرا ما از گشت ارشاد به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که انگار مجموعه‌ای آمده است تا به مردم زور بگوید و یا اجبار کند.

چیزی به نام حجاب اجباری وجود ندارد

به گزارش مهر، اسدالله سلیمانی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان محصولات حجاب کشور گفت: ما تولیدکنندگان محصولات حجاب دغدغه فرهنگی داریم، یعنی اولویت اول ما فرهنگی و اولویت دوم مان مسائل اقتصادی است و همین موضوع انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب را با دیگر همکاران مان در اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و کارگروه ساماندهی مد و لباس متمایز می‌کند. البته این مسأله بدان معنا نیست که بتوانیم در مسائل ترویج فرهنگ حجاب، نظر کارشناسی بدهیم.

وی ادامه داد: مسأله حجاب، دلایل زیادی دارد که می‌توان به دلایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی اشاره کرد و از آنجا که ۳۲ نهاد و سازمان بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا بود تا در ترویج فرهنگ حیا و عفاف کار کنند اما متأسفانه امروز شاهد هستیم که پس از آن مصوبه (سال ۸۵) و با گذشت ۱۶ سال هنوز اتفاقی نیفتاده است؛ یعنی کسانی که بودجه دریافت کرده‌اند و امکانات در اختیار دارند از جمله صدا و سیما، وزارت صمت، سازمان گردشگری و وزارت آموزش و پرورش تا برای ترویج فرهنگ عفاف اقداماتی انجام دهند، خروجی آنها برگزاری یک نمایشگاه آن هم در هفته عفاف و حجاب شده است. نمایشگاهی که در یک اتاقک واقع در اداره و نهادشان برگزار کرده‌اند. زمانی که یک فروشگاه و نمایشگاهی در مقطعی چهار تا پنج روز برگزار شود، قطعاً آن دیزاین و تنوعی که باید داشته باشد را ندارد و به نظرم این رویداد سبب ضد حجاب و یا ضد تبلیغ حجاب می‌شود و حتی می‌تواند بازخوردهای منفی داشته باشد.

 

مسئولان خطر را احساس نمی‌کنند

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: زمانی که ما با چنین فضایی سر و کار داریم و زمانی که مسئولان و متولیان این امر در خواب هستند و سال‌ها تا خطر بغل گوششان نیاید و نبیند که خیابان‌های ما به چه صورت است و خانواده‌های ما به چه صورت تبدیل شده‌اند و فضای جامعه به چه صورت شده است، متأسفانه بیدار نمی‌شوند و هنوز هم خواب هستند.

وی افزود: در چنین شرایطی مثل همیشه در طول این ۴۳ سال شاهد هستیم که حتی امامین انقلاب بارها در ارتباط با حضور مردم و نقش مردم در پیشبرد اهداف نظام بارها صحبت کرده‌اند و در این شرایط مجبور هستند مردم وارد گود شوند و خود مردم وارد عمل شوند. این موکب هایی که دختران انقلاب ایجاد کرده‌اند، شاید گره همه مشکلات را باز نکند و همه بی حجابی‌ها را درست نکند، اما بالاخره از یک جایی شروع شده است و دست مریزاد باید گفت که این کار را شروع کرده‌اند و امیدواریم که این امر گسترش یابد.

سلیمانی گفت: اتفاقاً یکی از کارهایی که در حوزه ترویج حجاب باید زده شود این است که باید توسط خود خانم‌ها باشد؛ زیرا معتقدم بیشترین آسیب را از بدحجابی و بی حجابی را خود خانم‌ها متحمل می‌شوند. متلاشی شدن خانواده و طلاق‌ها از این همین مسأله نشأت می‌گیرد. زمانی که یک مرد از خانه‌اش بیرون می‌زند، ده‌ها خانم را مشاهده می‌کند که خود را به انواع و اقسام آرایش‌ها و پوشش‌های نامناسب، در جلوی این آدم‌ها رژه می‌روند، انسان‌ها چقدر می‌توانند چشمشان را ببندند و زمین را نگاه کنند، طبعاً به زندگی اینها آسیب می‌رساند.

وی ادامه داد: بنظر می‌رسد در کنار کارهای ترویجی که همین موکب ها انجام می‌دهند، گشت ارشاد باید به عنوان یک نهاد سلبی، قانون را اجرا کند؛ چرا ما از گشت ارشاد به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که انگار مجموعه‌ای آمده است تا به مردم زور بگوید و یا اجبار کند. بلکه او قصد اجرای قانون را دارد. برای مثال اگر شاهد بی قانونی در سرچهارراه، جاده و بزرگراه باشیم، جز این است که مأمور راهنمایی و رانندگی جلوی تخلف را بگیرد یا باید بگوییم که چشمانش را ببندد و معترض تخلفات رانندگی نباشد. در بحث حجاب هم چنین موردی را شاهد هستیم. نمی‌توانیم فضای جامعه را رها کنیم و امنیت کشور، حیا و عفاف کشور و کیان خانواده را نادیده بگیریم و چون گشت ارشاد به خانمی تذکر می‌دهد، او شروع به سر و صدا کردن کند. اجتماع و محل عمومی جای مانور دادن با لباس خواب و لباس نامناسب و یا محل شخصی یا حیاط خلوت کسی نیست. همه باید رعایت کنند همانطور که در دنیا نسبت به قوانین شأن احترام می‌گذارند و آن را رعایت می‌کنند. حتی در کشور آمریکا که خود را مهد تمدن می‌داند که بنظرم مهد توحش است، در همان کشور اگر کسی بخواهد مشروب بخرد، نمی‌تواند مشروبش را به راحتی در دست بگیرد و در خیابان راه بیفتد بلکه باید مشروب را در پاکت بگذارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان محصولات حجاب کشور گفت: کشورها حتی برای دانشگاه‌های شأن لباس مخصوص دارند و برای ادارات شأن لباس مخصوص اختصاص می‌دهند. نمایندگانی که از کشورهای مترقی یا اروپا و آمریکا و یا از هر جای دیگر در سازمان ملل هستند و در هیئت‌هایی به کشورها سفر می‌کنند، کدامین یک از آنها با شلوار زاپ دار در عموم ظاهر می‌شوند. اینها ترویج بی بند و باری و ترویج بی حیایی و ترویج به خود مشغولی است که سعی دارند در کشورمان گسترش دهند و ما هم متأسفانه در خواب غفلت هستیم و به جای مقابله به عزیزانی همچون نیروی انتظامی و گشت ارشاد بتازیم که وظیفه شأن را انجام می‌دهد و در مقابل حقوقی که به قول معروف زندگی را به سختی می‌گذراند و ما به راحتی به آنها تعرض می‌کنیم و حمله ور می‌شویم و حتی آنها را زیر ماشین می‌گیریم. مردم باید نسبت به این مسأله واکنش نشان دهند چراکه آنها فرزندان ما هستند و برای امنیت جامعه و امنیت اخلاقی جامعه تلاش می‌کنند. به نظرم مردم باید کمک کنند نه آنکه در مقابل گشت ارشاد بایستند.

 

خطر بی حجابی به خانه‌های رسیده و خبر نداریم

وی افزود: گشت ارشاد همین فرزندان ما هستند که اعمال قانون می‌کنند؛ قانون شرعی جمهوری اسلامی ایران. همچنین ما چیزی به نام حجاب اجباری نداریم، بلکه حجاب قانونی است؛ قانون جمهوری اسلامی ایران است که بانوان و آقایان باید با حجاب باشند. زمانی که کسی قانون را زیر پا بگذارد، گشت ارشاد یا نیروی انتظامی یا هر نیروی دیگری موظف است که جلویش را بگیرد، اما متأسفانه آن‌قدر قصور و سهل‌انگاری کرده‌ایم که این موارد تا خانه‌های مان آمده است. به فرمایش حضرت علی (ع)، اگر شما در مرزها نجنگید مجبور می‌شوید که در خانه‌ها با آن بجنگید. زمانی که آرام آرام این اتفاق افتاد و نتوانستیم جلویش را بگیریم و تعارف کردیم و حتی حقوق گرفتیم و نسبت به حقوق مان متعهد نبودیم و مسئولیت گرفتیم تا این کارها را انجام دهیم، اما متأسفانه انجام وظیفه نکردیم؛ امروز این ناهنجاری‌ها به خانه‌ها و کوچه‌های مان رسیده است.

سلیمانی گفت: امروز باید به این موضوع بیندیشیم که خط پایان بی حجابی‌ها و بی بند و باری کجاست و تا کجا می‌خواهند حرکت کنند. اگر اینها را رها کنیم معلوم نیست که شاهد چه اتفاقاتی باشیم. این‌ها به دنبال آندلس‌سازی جمهوری اسلامی هستند آن چیزی که در اسپانیا رخ داد، باید از تاریخ عبرت گرفت.

وی ادامه داد: امروز شاهد مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری هستیم و البته همه دنیا با چنین مشکلاتی روبرو هستند اما قرار نیست چون با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنیم، با قوانین بجنگیم. برای مثال از چراغ قرمز رد شویم یا چاقو کشی کنیم و حتی پول آب و برق را ندهیم. هر چیزی در جایگاه خودش قانون است و ما نباید هر چیزی را به هم ربط دهیم که متأسفانه ربط دادن همه چیز به اقتصاد و حجاب چندان خوشایند نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان محصولات حجاب کشور گفت: بسیاری عنوان می‌کنند که الان همه مشکلات کشور حل شده است که روی حجاب تمرکز کرده‌ایم؛ باید پاسخ داد که حجاب یک مسأله عیان است. اگر در کشور اختلاس می‌شود و عنوان می‌کنند که به جای حجاب سراغ اختلاس گران بروید باید گفت که یک اختلاس گر در خیابان فریاد نمی‌زند که من اختلاس گر هستم. اما مسأله حجاب به گونه‌ای است که در خیابان و ملأ عام خودش را عرضه می‌کند.

وی افزود: اساساً از حرکت مردمی دختران انقلاب تشکر می‌کنم، چراکه مردم به صحنه آمده‌اند و برای مقابله با بی‌حجابی تلاش می‌کنند. امیدوارم بیش از پیش مردم به صحنه بیایند و این مسئله‌ای را که بنیان خانواده‌های ما را از هم می‌باشد، با کمک همدیگر به سرانجام برسانیم؛ البته بحث دختران انقلاب را با کمپین «من محجبه هستم اما با گشت ارشاد مخالفم» مقایسه نمی‌کنم چراکه ماهیت آن کمپین کاملاً مشخص بود که از خارج کشور خط گرفته بودند و مشخص بود که پیرو امسال مسیح علی نژاد بودند، زیرا هیچ محجبه ای نمی‌آید بگوید که من محجبه هستم اما کاری به بی حجابی ندارم چون چون طبعاً و فطرتا زمانی که خانمی حجابی را رعایت می‌کند، دوست ندارد خود را برای کسی عرضه کند بلکه دوست دارد همه حجاب داشته باشند.

 

همان طور که راننده متخلف مجرم است، بی‌حجابان هم متخلف‌اند

سلیمانی ادامه داد: برای مثال رانندگانی که قائل به رعایت قوانین رانندگی هستند، بگویند ما رانندگان خوبی هستیم اما با جریمه‌های رانندگان مخالفیم. مگر می‌شود رانندگان قانونمند در مسیری رانندگی کنند که یک سری از رانندگان غیرقانونمند در کنارشان رانندگی می‌کنند؟ قطعاً همین رانندگان از تخلفات آن دسته از رانندگان متخلف هم ضرر خواهند کرد؛ بنابراین مشخص بود کمپین «من محجبه هستم اما با گشت ارشاد مخالفم»، مشخص بود که از بیرون هدایت می‌شود و حتی دوام نیاورد و تعدادی از خانم‌های ما هم در این کمپین بازی خورده بودند.

وی ادامه داد: بحث دختران انقلاب، از جنس کارهای مردمی است و انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب این آمادگی را دارد تا در صورت نیاز و به ویژه در صورت توزیع محصولات حجاب با این موکب همکاری ویژه ای داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان محصولات حجاب کشور گفت: بنظر می‌رسد کار دختران انقلاب، کار درستی است اما کافی نیست. کار این دختران به مانند اقدامات ما در اوایل زمان جنگ مشابه است. دورانی که دشمن حمله کرده و بسیاری از مناطق اشغال شده بود و ما به صورت گروه‌های نامنظم به دفاع می‌پرداختیم. در آن مقطع دشمن فهمید که این سرزمین مدافع دارد و به مرور الباقی مردم به گروه‌ها پیوستند که مطرح ترین گروه‌ها، گروه شهید چمران بود. در آن دوران نزدیک به ۴۰ کشور به جمهوری اسلامی ایران حمله کردند و ما یک وجب از خاک کشورمان را از دست ندادیم؛ امیدواریم که این اتفاق در حوزه فرهنگی ما بیفتد و انشالله مردم وارد میدان شوند و کمک کنند. این اوضاع به ضرر همه ما هست و تنها خانواده‌های متدین و محجبه آسیب نمی‌بینند بلکه ما ایرانی‌ها مردمان عفیف و با غیرتی هستیم و بحث اسلام یک بحث عمومی و ملیت است که در ملیت ما هم بی‌بندوباری نداریم.

 

دنیا از برهنگی خسته شده ما به دنبال چه هستیم؟

وی افزود: اغلب مردم ما دنبال پوشیدگی، دنبال حفظ نوامیس، دنبال خانواده و دنبال حفظ بنیان خانواده هستند. باید این مسئله درست هدایت و رهبری شود؛ انشالله بتوانیم با این مسئله‌ای از بیرون هدایت می‌شود، مقابله کنیم. اگر نگاه اجمالی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که دنیا از برهنگی و بی بند و باری خسته شده اند و سعی دارند به آن فطرت انسانی برگردند.

سلیمانی گفت: برای مثال آنها هر روز فرهنگ فرزندآوری را ترویج می‌دهند و حتی سلبریتی‌های شأن همچون مسی و رونالدو چند فرزند دارند درحالی که در کشورمان شاهد هستیم که برخی‌ها «توله سگ» را جایگزین فرزندآوری کرده اند و به جای فرزندآوری، توله سگ‌هایی می‌خرند و آن را پرورش می‌دهند و زمانی که از آنها پرسش می‌کنیم که چرا فرزند نمی‌آورید، می‌گویند امیدی به شرایط اقتصادی کشور ندارند. همه اینها نکاتی است که باید به آن فکر کنیم و دغدغه‌مندان فرهنگی و دانشگاهیان و نخبگان باید به این مسئله دقت داشته باشند و مردم را روشن کنند که دچار این اضمحلال فرهنگی، جمعیتی و پاشیدگی حیا و عفت در خانواده‌های مان نباشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها