|

بندیکت؛ میراث ماندگار برای برای کلیسای مدرن

بندیکت شانزدهم، رهبر سابق کاتولیک‌های جهان در ۹۵ سالگی درگذشت و البته میراثی تاریخی و ارزشمند برای واتیکان به جا گذاشت. کناره‌گیری خودخواسته کم‌ اتفاقی نیست که به دست بندیکت شانزدهم رقم خورد.

بندیکت؛ میراث ماندگار برای برای کلیسای مدرن
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

درگذشت پاپ سابق رسانه‌های جهان را متاثر کرده است. از آمریکا تا اروپا و خاورمیانه همه روزنامه‌ها در صفحه اول خود مطلبی درباره این شخصیت ماندگار تاریخ واتیکان دارند. این در حالی است که رسانه‌ها برای تعطیلات و مطالب خاص این روزها آماده می‌شدند. 

 رسانه‌های آمریکایی به جز درگذشت بندیکت شانزدهم به ماجراهای اوکراین و چین هم واکنش نشان داده اند. بروز شیوع جدید کووید ۱۹ در چین و ادامه حملات سنگین روسیه در اوکراین این رسانه‌ها را به خود مشغول کرده است. 

برای روزنامه‌های انگلیسی هم ماجراهای چین و کووید ۱۹ و لغو ایده محدودیت فرودگاهی برای مسافران از مبداء چین مورد توجه است. آنها به سخنرانی رئیس‌جمهور این کشور درباره شیوع جدید هم پرداخته اند. 

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای تصاویر رونالدو و بندیکت شانزدهم بیش از هر موضوعی دیده می‌شود. در کنار آن شیوع گسترده کووید ۱۹ در چین و جشن‌های آغاز سال نو در کشورهای خاورمیانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

 

نیویورک تایمز

بندیکت؛ میراث ماندگار برای برای کلیسای مدرن

بندیکت شانزدهم، رهبر سابق کاتولیک‌های جهان در ۹۵ سالگی درگذشت و البته میراثی تاریخی و ارزشمند برای واتیکان به جا گذاشت. کناره‌گیری خودخواسته کم‌ اتفاقی نیست که به دست بندیکت شانزدهم رقم خورد.

در تاریخ ۶۰۰ ساله کلیسای کاتولیک استعفای پاپ و رهبر واتیکان معنا نداشت تا این که بندیکت شانزدهم همه را انگشت به دهان کرد. او با همه اصول‌گرایی‌اش کاری کرد ماندگار و یکه در تاریخ واتیکان؛ در سال ۲۰۱۳ به هوای بیماری و ناتوانی اداره امور خودخواسته کناره‌گیری کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که پاپ بندیکت تنها ۸ سال رهبری کرده و پس از درگذشت پاپ ژان پل دوم امور مسیحیان کاتولیک را به دست گرفته بود. 

بندیکت از جنبه‌ای دیگر هم اتفاقی تاریخی برای واتیکان به حساب می‌آید. تا به حال هیچ پاپ مشغول به کاری مراسم درگذشت و تشییع و خاکسپاری پاپ پیش از خود را برگزار نکرده است. آنها همواره پس از درگذشت پاپ قبلی و با بیرون آمدن دود سفید فعالیت‌شان را شروع کرده اند. اما بندیکت جلوی چشمان پاپ فرانسیس که رهبر فعلی واتیکان است، درگذشته است.

 

گاردین

محدودیت‌های فرودگاهی بریتانیا مانور سیاسی است!

افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان پس از همه‌گیری جدید در چین، باعث واکنش مسئولان و رهبران کشورها شده است. مثلا در ژاپن و هند و آمریکا و برخی کشورهای دیگر محدودیت‌های فرودگاهی برای مسافرانی که از چین می‌آیند در نظر گرفته شده است. این مسافران باید تست منفی کوید نشان بدهند. 

دولت سوناک نیز پس از این کشورها تصمیم گرفته است مسافران از مبداء چین را به مقصد بریتانیا با این دست محدودیت‌ها و قوانین کنترلی مواجه کند که با توصیه مشاوران و افسران ارشد پزشکی و بهداشتی به مرحله اجرا در نیامد. 

کارشناسان می‌گویند ایده برقراری محدودیت برای مسافران با مبداء چین موثر نخواهد بود. موارد ابتلا به کووید ۱۹ پیش از رفت و آمد مسافران و فرا رسیدن تعطیلات سال نو در بریتانیا افزایش داشته است. با این حساب وضع محدودیت بیشتر مانور سیاسی و همراهی با دیگر کشورها علیه چین است تا واکنشی عملی و موثر.

کارشناسان به یک موضوع دیگر هم اشاره می‌کنند. آنها معتقدند تست‌هایی که مسافران نشان می‌دهند قابل اعتماد نیستند و نمی‌شود بر این اساس مسافران را غربا‌ل‌گری کرد.

 

عرب نیوز

هواداران کریس به فرودگاه می‌آیند

از وقتی خبر انعقاد قرارداد کریستیانو رونالدو و باشگاه النصر عربستان منتشر شده، شور و غوغای بینظیری در رسانه‌ها و جامعه ورزشی این کشور برپا شده است. 

آنها از این که یکی از ستاره‌های بی‌چون و چرای دنیای فوتبال لیگ فوتبال عربستان را برای بازنشستگی خود انتخاب کرده سر از پا نمی‌شناسند و برای استقبال او سنگ تمام می‌گذارند. 

تازه‌ترین خبر درباره سفر کریس به عربستان این که هواداران این ستاره پرتغالی و تیم فوتبال النصر قرار است خودشان را فرودگاه برسانند و استقبالی به‌یادماندنی برایش تدارک ببینند. هواداران النصر می‌گویند کریس قرار است سفیر ورزش عربستان شود.

هدف مسئولان ورزش عربستان از بستن قرارداد با رونالدو، جلب نگاه جهان به این کشور است. آنها می‌‌خواهند لیگ فوتبال عربستان را به هوای رونالدو بیش از پیش سوژه دوربین‌ها و بنگاه‌های رسانه‌ای کنند.

 

گلف نیوز

شی: فاز جدید چین علیه کووید آغاز شده است

رئیس‌جمهور چین می‌گوید این کشور وارد فاز جدیدی از مبارزه علیه همه‌گیری ویروس کرونا شده است. مدتی است موارد ابتلا به کووید ۱۹ در چین افزایش یافته است. این اتفاق باعث شده بالاخره رئیس‌جمهور این کشور نسبت به همه‌گیری جدید واکنش نشان دهد.

شی جینپینگ در نخستین اظهار نظر درباره همه‌گیری جدید کووید ۱۹ در چین گفته فاز جدیدی از مبارزه آغاز شده و نور امید در راه است! او به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۳ برای شهروندان چینی سخنرانی کرده است. شی در این سخنرانی از مقاومت کادر درمان و شهروندان چینی در مبارزه با کرونا تشکر کرده و از سختی‌هایی که آنها در این مسیر متحمل شده اند گفته است. او خواستار اتحاد و انسجام جامعه چینی برای ادامه مسیر مبارزه شده است. 

چندی پیش وقتی شی تصمیم گرفت محدودیت‌های سختگیرانه و قرنطینه کووید ۱۹ را دوباره در دستور کار قرار دهد، با واکنش خشمگینانه و اعتراضی چینی‌ها مواجه شد. کار به خیابان و سرکوب هم کشید. با همه این حرفها شی از سیاست کووید صفر عقب‌نشینی کرد. در سخنرانی اخیر هم به طور واضح نگفته این برنامه دوباره به دستور کار دولت باز می‌گردد یا منظور از فاز جدید برنامه دیگری است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها