|

شیوع کووید ۱۹ در چین چقدر خطرناک است؟

برای روزنامه‌های چاپ انگلیس هم چین و کووید ۱۹ و شیوع گسترده آن اهمیت دارد. علاوه بر آن درگذشت مادر پانک و طراح مد مشهور خانم ویوین وست‌وود و پله و حمله موشکی روسیه به کیف موضوعات داغ صفحه اولی است.

شیوع کووید ۱۹ در چین چقدر خطرناک است؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

درگذشت پله اسطوره برزیلی فوتبال همه رسانه‌ها و روزنامه‌ها را متاثر کرده است. صفحه اول و عکس و تیتر اغلب رسانه‌ها در سراسر جهان معطوف به این موضوع است. اما در کنار آن آمریکایی‌ها هم به اوکراین و حمله دیشب موشکی روسیه به این کشور پرداخته اند و هم به شیوع گسترده کووید ۱۹ در چین واکنش نشان داده اند. 

برای روزنامه‌های چاپ انگلیس هم چین و کووید ۱۹ و شیوع گسترده آن اهمیت دارد. علاوه بر آن درگذشت مادر پانک و طراح مد مشهور خانم ویوین وست‌وود و پله و حمله موشکی روسیه به کیف موضوعات داغ صفحه اولی است. 

در رسانه‌های خاورمیانه‌ای‌ آمادگی برای برگزاری جشن سال نو، تشکیل کابینه نتانیاهو برای ششمین بار در اسرائیل و آغاز تندوری‌های دولت او و همچنین نگرانی‌های اوکراینی‌‌ها از حمله شب گذشته روسیه و درگذشت پله موضوعاتی مهم و شایسته توجه است. 

 

نیویورک تایمز

شیوع کووید ۱۹ در چین چقدر خطرناک است؟ 

دانشمندان علوم پزشکی و زیستی این روزها یک دغدغه ذهنی بیشتر ندارند؛ شیوع دوباره کووید ۱۹ در چین چقدر خطرناک است؟ پای ابتلای صدها میلیون چینی و سپس گرفتاری برای دیگر مردم جهان و البته مسائل اقتصادی در میان است. 

چین اطلاعات موثق و شفافی منتشر نمی‌کند. حتی نمی‌گوید در ابتلای جدید به‌طور دقیق چقدر مرده اند! در پاندمی قبلی هم مسئولان این کشور داده‌های درست و واقعی منتشر نکردند و اجازه ندادند دانشمندان در سراسر جهان از منشا بروز پاندمی و جزییات مهم و موثر آن سر در بیاورند. 

اما دانشمندان این روزها برای کوچک‌ترین سرنخی که از شیوع کووید ۱۹ در چین به‌دست بیاورند، به هر داده‌ای چنگ می‌اندازند؛ یک تیم تحقیق هنگ‌کنگی رفته سراغ اطلاعات مسافران پنج خط متروی پکن! تیمی در بریتانیا میزان اثر‌گذاری واکسن‌های چینی را دوباره بررسی می‌کند. در آمریکا و در سیاتل، دانشمندان به مهندسی معکوس رو آورده اند. آنها می‌خواهند به استناد داده‌هایی که به تازگی از مراکز دولتی چین نشت کرده، شکل ابتلای جدید چینی‌ها را مدل‌سازی کنند.

حتی نوشته‌های روزمره چینی‌ها در شبکه‌‌های اجتماعی درباره تجربیاتشان از کووید ۱۹ هم برای دانشمندان مهم شده است. چین کلافی سردرگم برای دانشمندان به نظر می‌رسد. اما آنها در غیاب اطلاعات صحیح دنبال سرنخ‌هایی هستند تا جهان را از یک گرفتاری بزرگ نجات دهند. 

 

گاردین

سال نوی اهالی کیف در پناهگاه تحویل می‌شود؟

اهالی کیف دیشب را در پناهگاه‌ها و ایستگاه‌های متروی شهر سرکردند تا از شر موشک‌های روسیه در امان باشند. موشک‌هایی که یک بار دیگر تاسیسات شهری را هدف گرفتند. موشک‌باران دیشب کیف یکی از سنگین‌ترین حملات روسیه بوده است. 

افزایش حملات موشکی و پهپادی روسیه در کیف در روزهای اخیر، به ساکنان پایتخت هشدار می‌دهد خبری از جشن سال نو نیست؛ مگر این که روس‌ها به مناسبت تحویل سال نو دست از حمله بردارند و …

سال پیش وقتی اوکراینی‌ها سال ۲۰۲۲ را آغاز کردند، فکر نمی‌کردند حمله روسها در انتظارشان باشد، اما در پایان ماه دوم لشکرکشی روسیه به این کشور آغاز و رسما جنگ شروع شد. با توجه به ادامه مقاومت اوکراینی‌‌ها و شدت گرفتن حملات روسیه، بعید است سال ۲۰۲۳ برای این مردم با صلح آغاز شود. 

 

نشنال

امارات برای برگزاری جشن سال نو آماده می‌شود

مسئولان شهر‌های ابوظبی، دوبی و … امارات تصمیم گرفته اند با نظم و ترتیب و تمهیدات بیشتری مراسم جشن سال نوی ۲۰۲۳ را برگزار کنند. آنها مناطقی که محل برگزاری جشن خواهد بود، مشخص کرده اند. مسیرهای ورودی و خروجی و همچنین ساعت عبور و مرور خودروهای سنگین را تعیین کرده اند تا با کمترین دردسر جشن سال نو برگزار شود. 

قرار است در ساعات کاری متروی دوبی تغییراتی داده شود تا در جابه‌جایی شهروندان مشکلی پیش نیاید. برخی مسیرهای ماشین‌روی منتهی برج الخلیفه به عنوان مهم‌ترین مرکز برگزاری جشن در دوبی بسته خواهد شد تا امنیت شرکت‌کنندگان تامین شود. حرکت خودروهای سنگین در ساعات برگزاری جشن ممنوع است.

هتل‌ها و رستوران‌هایی که برگزار کننده جشن‌های شب سال نو هستند، مشخص شده و بلیت‌‌هایشان را فروخته اند. قرار است امسال به نسبت سال‌های گذشته آتش‌بازی‌های متنوع‌تر و طولانی‌تری در امارات برای جشن سال نو برگزار شود.

 

عرب نیوز

وزیر خارجه اوکراین: بربریت روسیه بی‌معنی است

حمله سنگین موشکی دیشب روسیه به اوکراین واکنش وزیر خارجه این کشور را در پی داشته است. دیمیترو کولبا می‌گوید حمله روسیه به شهرهایی که در جنگ نیستند، چیزی جز بربریت بی‌معنی نیست. جز این کلمه دیگری نمی‌توانم بگویم. 

روسیه شب گذشته ۶۹ موشک کروز به سمت شهرهای کیف، لویو، اودسا شلیک کرده است. به گفته مقامات نظامی اوکراین ۵۴ موشک ردیابی و خنثی شده است. اما بقیه آنها زیرساخت‌های شهری را هدف گرفته و ویرانی به بار آورده است. 

اصابت این موشک‌‌ها باعث تخریب برخی خانه‌های مسکونی در کیف و قطعی برق در این شهر شده است. برخی پناهگاه‌ها در لویو و اودسا هم در اثر اصابت موشک آسیب دیده اند. 

حمله موشکی شب گذشته روسیه به اوکراین آژیرهای خطر را در کیف و دیگر شهرها به صدا درآورده و باعث شده شهروندان به پناهگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو پناه ببرند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها