|

پناه‌جویان روهینگیا در ساحل اندونزی

حدود دویست روهینگیایی چند ماه پیش سوار قایقی چوبی و زه‌وار دررفته شدند تا خودشان را به مالزی برسانند. اما فقط تعدادی از آنها تا ساحل اندونزی زنده مانده اند.

پناه‌جویان روهینگیا در ساحل اندونزی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سرگردانی مسافران برخی خطوط هوایی آمریکا در فرودگاه‌ها و ادامه شرایط بد جوی در مناطق غربی نیویورک همچنان رسانه‌های ایالات متحده را به خود مشغول کرده است. برای این رسانه‌‌ها درگیری‌های اوکراین و تبعات آن همچنان موضوعی قابل توجه است.

برای روزنامه‌های انگلیس، عدم تحقق وعده‌های برگزیت در سومین سال اجرایی آن، قصور دولت در پرونده تامین وسایل محافظتی برای کادر پزشکی و قراردادهای مشکوک و پرماجرای مربوط به آن و همچنین از دست رفتن بخشی از حیات وحش بریتانیا متاثر افزایش دمای هوا در سالی که گذشت بیش از دیگر موضوعات اهمیت دارد. آنها همچنین عکس‌هایی از مهمترین وقایع سال ۲۰۲۲ را هم در ویژه‌نامه‌های پایان سال جمع‌آوری و در اختیار مخاطبان گذاشته اند.

ماجرای مسلمانان روهینگیا که این روزها در ساحل اندونزی پناه گرفته اند، در صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. از آن گذشته فرا رسیدن تعطیلات آخر سال و رونق صنعت توریسم در امارات و همچنین ادامه بارندگی‌های سیل‌آسا در این کشور و درگیری در کرانه باختری هم جایگاه خود را در این رسانه‌‌ها دارد.

 

گاردین

برگزیت برگزیت که می‌گفتید این بود؟

سه سال از روزی که بوریس جانسون برگزیت را عملی و راه بریتانیا را از اروپا جدا کرد می‌گذرد، اما صاحبان مشاغل و خیریه‌‌ها می‌نالند و می‌گویند این بود برگزیت؟ 

دولت بریتانیا نتوانسته بودجه مورد نیاز صاحبان مشاغل داوطلبانه و مراکز خیریه را پس از خروج از اروپا تامین کند. آنها حتی با مشکل نیروی کار هم مواجه شده اند. تعدادی از کارمندان و کارگران مهاجر اروپایی که در بریتانیا مشغول به کار بوده اند، پس از برگزیت از این منطقه بیرون رفته اند. 

دولت بریتانیا موفق نشده بودجه‌ای که پیش از برگزیت و در ارتباط با اتحادیه برای بخش کشاورزی و توسعه مشاغل کوچک و خیریه‌ها در اختیار داشت، پس از برگزیت در این بخش هزینه کند.

این تاخیرها و ناتوانی‌ها در تامین بودجه، باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل کوچک و در برخی مشاغل باعث کمبود نیروی کار متخصص شده است. از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند بودجه‌ای که دولت برای رفع مشکلات این بخش در نظر گرفته اختلافی چند میلیون پوندی با بودجه قبل از برگزیت دارد. 

 

نشنال

آمادگی فرودگاه دوبی برای تعطیلات آخر سال

مسئولان فرودگاه دوبی انتظار دارند در تعطیلات آخر سال و با اوج گرفتن مسافرت‌ها، روزانه بیش از ۲۴۰هزار مسافر داشته باشند. آنها برای خدمات‌رسانی به ۲ میلیون مسافر آماده شده اند. 

با پایان پاندمی و عادی شدن اوضاع، به نظر می‌رسد مسافرت‌های تعطیلات آخر سال دوباره به راه باشد. مسئولان فرودگاه دوبی می‌گویند انتظار دارند در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ آمار پذیرش مسافر در این فرودگاه به روزهای قبل از کرونا نزدیک شود. 

فرودگاه دوبی در سه ماهه سوم سال، بیش از ۱۸ میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است. این عدد دو برابر تعداد مسافر سال گذشته فرودگاه دوبی است که جهان تازه از بگیر و ببندهای پاندمی خلاص شده بود.

با اوج گرفتن مسافرتهای آخر سال و فرا رسیدن تعطیلات، مسئولان شهر دوبی هم انتظار دارند تعداد گردشگران این شهر هم به نسبت قبل از کرونا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. 

 

عرب نیوز

پناه‌جویان روهینگیا در ساحل اندونزی

حدود دویست روهینگیایی چند ماه پیش سوار قایقی چوبی و زه‌وار دررفته شدند تا خودشان را به مالزی برسانند. اما فقط تعدادی از آنها تا ساحل اندونزی زنده مانده اند. تعدادی گرفتار مخاطرات دریایی شده اند و جان باخته اند.

از ۱۷۴ سرنشین این قایق که به ساحل رسیده اند، ۱۰۷ نفر کودک هستند. به گفته مقامات محلی اندونزی آنها گرسنه و تشنه و وحشت‌زده هستند. این سرنشینان شاهد مرگ ۲۶ نفر از همراهان خود بوده اند. 

خشونت دولت میانمار با مسلمانان روهینگیا آنها را آواره بنگلادش، اندونزی، مالزی، استرالیا و … کرده است. اغلب این افراد سوار بر قایق‌های چوبی، بدون همراهی حداقل امکانات به آب می‌زنند تا به سواحل امن‌تر برسند. 

منابع خبری می‌گویند در اواخر سال گذشته حداقل ۵ قایق چوبی حامل صدها آواره روهینگیایی از مرز میانمار و بنگلادش حرکت کرده اند.

 

نیویورک تایمز

سرگردانی مسافران ایرلاین ساوت وست 

شرایط جوی نامساعد این چند روز در آمریکا بسیاری از سفرها را لغو و پروازها را زمین‌گیر کرده است، اما این میان برخی شرکت‌های هواپیمایی به نسبت دیگر خطوط هوایی نتوانسته اند پرواز جایگزین برای مسافران پیدا کنند و آنها را از سرگردانی نجات دهند. 

شرکت هواپیمایی ساوت وست یکی از این ایرلاین‌هاست که مسافرانش را کلافه و سرگردان وسط فرودگاه‌ها رها کرده است. منابع خبری می‌‌گویند خیلی از شرکت‌های هواپیمایی سفرهای خود را لغو کرده اند، اما در نهایت مسافران را سر و سامان داده اند و به هر شکلی به مقصد رسانده اند. 

اما ساوت وست بیش از آن که درگیر شرایط بد جوی باشد، دچار کمبود سیستم‌های کامپیوتری بوده است! در واقع صف طولانی مسافران مقابل کانترهای این خط هوایی در فرودگاه‌ها نشان می‌دهد آنها نمی‌توانند در مدت زمان استاندارد خدما‌ت‌رسانی کنند و از کمبود سیستم برای پیدا کردن پرواز جایگزین رنج می‌برند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها