|

کریسمسی تاریخی در عربستان!

برای خاورمیانه‌ای‌ها مثل روزنامه‌های عربستان، برگزاری جشن کریسمس عمومی اهمیت ویژه دارد. واقعیت این است که مسئولان سعودی مدتی است تصمیم گرفته اند لایه محافظه‌کار و سنتی خود را بشکنند و عربستانی دیگر را به جهان معرفی کنند.

کریسمسی تاریخی در عربستان!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سرما و برف عجیب و غریب باعث شده روزنامه‌های آمریکایی صفحه اول خود را متناسب با این وضعیت تدارک ببینند؛ کریسمسی و یخ‌زده! آنها نیم‌نگاهی به اوکراین و روسیه هم دارند.

روزنامه‌های انگلیسی بیشتر از هر چیزی مشغول بی‌نظمی سفرهای آخر سال و اعتصابات سنگین کارگری هستند. آنها به تیراندازی در مرکز کردنشین پاریس هم پرداخته و از دستگیری مردی ۶۹ ساله در ارتباط با این موضوع خبر داده اند. تیراندازی پاریس جان سه نفر را گرفته است. سخنرانی پادشاه چارلز سوم و بحران خدمات اضطراری در اعتصابات راننده‌های آمبولانس هم موضوعات دیگری هستند که در صفحه اول این روزنامه مورد توجه واقع شده است.

برای خاورمیانه‌ای‌ها مثل روزنامه‌های عربستان، برگزاری جشن کریسمس عمومی اهمیت ویژه دارد. واقعیت این است که مسئولان سعودی مدتی است تصمیم گرفته اند لایه محافظه‌کار و سنتی خود را بشکنند و عربستانی دیگر را به جهان معرفی کنند؛ عربستانی که به زنان گواهینامه رانندگی می‌دهد، آنها را به استادیوم راه می‌دهد و حالا هم جشن کریسمس عمومی برگزار می‌کند.

 

گاردین

اتحادیه: کابینه مسئول بی‌نظمی سفرهای کریسمسی است

وزرای کابینه به جای این که بنشینند پای میز مذاکره و مشکل کارگران را حل کنند، گم و گور شده اند! اتحادیه کارگران در شرکت راه آهن و فرودگاه‌‌های بریتانیا با گفتن این جمله دولت را متهم ردیف اول بی‌نظمی‌ و هرج و مرج سفرهای کریسمسی و آخر سال معرفی می‌کند. 

از عصر روز شنبه نوبت دوم اعتصابات کارگران خطوط ریلی و هوایی بریتانیا آغاز شده است. به این وضعیت بارش سیلابی را هم اضافه کنیم تا دستمان بیاید چه بلبشویی در ترمینال‌های این کشور حاکم شده است. 

کارگران پیش از فرارسیدن جشن کریسمس و تعطیلات آخر سال هشدار داده و از دولت خواسته بودند به مطالبات‌شان توجه کند. کارگران خواستار افزایش حقوق مطابق تورم و همچنین امنیت شغلی هستند. 

دولت در واکنش به هشدار اتحادیه‌های کارگری از مردم خواسته بود سفرهای خود را تا آنجا که می‌شود به تاخیر بیاندازند!

 

ایندیپندنت

نخستین پیام کریسمسی پادشاه و ادای دین به ملکه

امروز پیام کریسمسی پادشاه بریتانیا، چارلز سوم از تلویزیون منتشر خواهد شد. این نخستین سخنرانی کریسمسی پادشاه چارلز در نبود مادرش، ملکه الیزابت دوم است. 

 این پیام هفته گذشته در کلیسای قلعه ویندسور، همان‌‌جایی که ملکه الیزابت دوم و همسرش شاهزاده فیلیپ به خاک دفن شده اند، ضبط شده است. منابع خبری می‌گویند پادشاه چارلز در این پیام بیش از هر موضوعی از مادرش و احترام به او سخن گفته است. پادشاه چارلز ملکه را «مادر محبوب» خطاب کرده و گفته به خاطر همه چیز، از عشق تا توصیه‌هایش در زندگی مدیون اوست. 

او بر خلاف ملکه که این سال‌ها همواره نشسته پشت میز خود پیام کریسمسی را می‌خواند، ایستاده سخنرانی کرده است. درخت تزئینی کریسمس هم در پس‌زمینه تصویر حضور داشته که پس از پایان سخنرانی به کلیسای «دین» منتقل شده است تا عموم مردم آن را از نزدیک ببینند. 

 

نیویورک تایمز

طوفان زمستانی و کریسمس یخ‌زده نیویورک

اهالی ایری و بوفالو در ایالت نیویورک شاید سردترین شب کریسمس چند دهه اخیر را پشت سر گذاشته اند. توفان و برف زمستانی و موج سرمایی که از هفته گذشته در آمریکا شروع شده بود، شب کریسمس به نیویورک رسید و غرب این ایالت را در نوردید.

ارتفاع بارش برف در بوفالو نزدیک به ۲ متر اندازه‌گیری شده است. انباشت بیش از حد برف مانع حرکت سریع برف‌روب‌ها و در نتیجه گیر افتادن بسیاری از مردم درون خانه‌ها شده است. یکی از پزشکان منطقه به صورت تلفنی زنی را که در وضعیت زایمان بوده، راهنمایی کرده است و از خواهرش خواسته به او کمک کند. 

حداقل سه نفر جان خود را در ایری از دست داده اند. دو نفر به دلیل مسدود بودن مسیرها و تاخیر نیروهای امداد قربانی شده اند. برق برخی ساکنان غرب نیویورک قطع شده است، اما کارگران تعمیراتی و خدماتی و اورژانس شبانه‌‌روز تلاش می‌کنند مسیرها را باز و  قطعی خطوط را برطرف و به آسیب‌دیدگان رسیدگی کنند.

مدیران شهری بوفالو می‌گویند این وضعیت یادآور سال ۱۹۷۷ است؛ کولاکی که وحشیانه بوفالو و ایری را در بر گرفت و خسارات فراوانی به جا گذاشت.

 

عرب نیوز

کریسمسی تاریخی در عربستان!

جشن کریسمس سال ۲۰۲۲ به ‌گونه‌ای دیگر در سراسر عربستان برگزار می‌شود. جشنی که سال‌های پیش بیشتر پنهانی برگزار می‌شد و فراگیر نبود و دست کم این که جنبه عمومی نداشت؛ گویی تخلفی بزرگ در سرزمین اسلام بود …  

اما حالا هتل‌ها و رستوران‌ها و کافه‌های سراسر عربستان برنامه‌های خاص خود را دارند، سر و کله درخت‌های کاج تزئینی در خیابان‌ها پیدا شده، فروشگاه‌ها تخفیف کریسمسی قائل شده اند، بوقلمون‌ها مشتری پیدا کرده اند، شیرینی‌‌فروشی‌ها سفارش‌های ویژه کریسمس پخته اند، صدای موسیقی در خیابان‌ها و کوچه‌ها پیچیده است و … و روزنامه‌ای مثل عرب نیوز نسخه‌ای ویژه کریسمس منتشر کرده است!

نه فکر کنید برگزاری جشن کریسمس کار خانواده‌های مهاجر است،‌ نه! مردم محلی هم مدتی است تصمیم گرفته اند تولید عیسی مسیح را جشن بگیرند. از زمانی که اصلاحات اجتماعی بن سلمان شروع شده و برنامه توسعه ۲۰۳۰ مورد توجه قرار گرفته، عربستان بیش از پیش به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شود. 

جدایی از نفت و اتکا به صنعت توریسم، دیدی همه‌جانبه‌نگر می‌خواهد و فاصله گرفتن از محافظه‌کاری و قوانین دست و پا گیر. عربستان برای تحقق این هدف بیش از پیش تلاش می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها