|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| نهم اردیبهشت

جزییاتی از دیدار با نخست‌وزیر سابق روسیه و برخی نمایندگان مجلس دوما

هاشمی رفسنجانی روز نهم اردیبهشت سال ۱۳۸۰ در مورد دیدار برخی سیاستمداران روس نوشت. او همچنین به دیدار و گفت‌و‌گو با رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه و مسائل اقتصادی نیز اشاره کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

جزییاتی از دیدار با نخست‌وزیر سابق روسیه و برخی نمایندگان مجلس دوما

آقایان [مسعود روغنی] زنجانى، [رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه] و دکتر [محمد] طبیبیان، [اقتصاددان] آمدند؛ با ذکر چندین مورد از مشکلات اقتصادى، پیشنهادهایی براى حل مشکلات داشتند. از ضعف مدیریت دولت و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و کمى نقدینگى صنعتگران، به عنوان نمونه‌اى از مشکلات یاد کردند. آقاى زنجانى، از فشار بازرسى‌ها روى مراکز و مدیران انتقاد داشت. به عنوان نمونه، از چندین بازرسى از دفتر رهبرى و بازرسى‌ ویژه رئیس‌جمهور و سازمان بازرسى‌ کل کشور، در مورد حق‌الزحمه‌اى که شرکت مس زنجان به او داده، یاد کرد.

آقاى [مرتضی] فهیم‌کرمانى، [نماینده سابق کرمان] آمد. از وضعش و کارش احوال‌پرسى کردم. او هم مطالبى در خصوص اشکالات مدیریت مدرسه کرمانى‌ها گفت.

آقاى [یوگنى] پریماکف، نخست‌وزیر سابق روسیه و رهبر حزب میهن، با جمعى از نمایندگان مجلس دوما آمدند. دربارۀ ضرورت همکارى بیشتر ایران در مسائل خزر و افغانستان و... مذاکره شد. گفت، مردم روسیه شما را بنیان‌گذار روابط ایران و روسیه مى‌دانند و مشکلات اقتصادى روسیه با بهبود قیمت نفت، رو به بهبود است، ولى مسئله چچن، زخم کهنه و ماندگارى شده و خطر افغانستان، با وجود طالبان و [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، زیاد است و وهابى‌هاى افراطى، براى منطقه و در آسیاى میانه و قفقاز و کوزوو خطرند. دعوت کرد که به روسیه سفر کنم.

ظهر محسن، [مدیرعامل دفتر نشر معارف انقلاب] آمد و پیشنهاد تأسیس دانشکده قرآن، در مجموعه مرکز اسناد، کتابخانه و موزه [رئیس‌جمهور] رفسنجان را داشت که پذیرفتم. گفت، در روز جمعه گذشته، تعداد بازدیدکنندگان از موزه به 2400 نفر رسیده بود.

عصر، آقاى [سعید] خالدالحسن، [دبیر کل اتحادیه‌هاى اسلامى جهانی‌ کار] آمد. دربارۀ مسائل کارگرى جهان گزارشى داد و گفت، درصدد برگزارى کنفرانس جهانى، براى دفاع از حقوق فلسطینى‌هاست و مشورت کرد. فرزند مفتى مرحوم مراکش است.

ستاد برگزارى مراسم سالگرد شهید [مرتضی] مطهرى آمدند. آقاى [محمود] محمدى عراقى، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی] گزارش داد و خواست که براى تبیین معارف اسلامى براى نسل جوان، وقت بگذارم و جاى خالى شهید مطهرى را پر کنم. صحبت کوتاهى براى آنها کردم.

درگیرى‌ها در فلسطین ادامه دارد. در فیلیپین، به خاطر بازداشت [جوزف استرادا]، رئیس‌جمهور معزول، شورش و درگیرى پیش آمده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها