|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| سی‌ام فروردین

بازتاب رسانه‌ای حمله موشکی ایران به پایگاه مجاهدین خلق/ اعتراض چای‌کاران گیلان

هاشمی رفسنجانی روز سی‌ام فروردین سال ۱۳۸۰ روایتی از برخی اخبار رسانه‌ها از جمله حمله به پایگاه مجاهدین خلق و اعتراضات چای‌کاران گیلان نوشته‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

بازتاب رسانه‌ای حمله موشکی ایران به پایگاه مجاهدین خلق/ اعتراض چای‌کاران گیلان

در خانه و دفتر کوشک کار کردم. کار اصلاح نمایه‌هاى جلد دوازدهم تفسیر راهنما را تکمیل نمودم و بخشی از کتاب فهرست مطالب چاپ‌شده در روزنامه تایمز لندن دربارۀ ایران را خواندم؛ بنیاد تاریخ تنظیم کرده است. در رسانه‌هاى خارجى، حمله موشکى وسیع ایران به شش پایگاه منافقان [=سازمان مجاهدین خلق] در عراق، به تلافى خمپاره‌اندازى آنها، انعکاس وسیعى دارد.

درگیرى‌هاى مرزى بین بنگلادش و هند، بعد از چند روز متوقف شده است. آمریکا براى ارعاب چینى‌ها، یک ناو جنگى به عنوان پشتیبانى از هواپیماهاى جاسوسى اعزام کرده است. برنامه دارند در نزدیک مرزهاى چین پرواز کنند. چین گفته است، هواپیماى توقیف‌شده آمریکا را در صورتی تحویل مى‌دهد که آمریکا آماده متوقف‌کردن این پروازها باشد.

بعد از عقب‌نشینى اسرائیل از اراضى اشغالى غزه، فلسطینى‌ها چند خمپاره به یکى از شهرک‌هاى داخل اسرائیل پرتاب کردند و [یاسر] عرفات، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین]، اعلام کرد که نباید خمپاره‌اندازى شود. جراید آمریکا، در انتقاد از حکومت عربستان سعودی، مطالب زیادى نوشته‌اند. گفته مى‌شود، عکس‌العمل سفر [امیر] نایف [بن‌عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان] به ایران و امضاى قرارداد امنیتى ایران و عربستان و محکومیت حملات فلسطینى‌ها از سوى اسرائیل است.

سدهاى کرخه و مسجدسلیمان، امروز با حضور آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور] افتتاح شد و در گیلان، چای‌کاران در اعتراض به نابسامانى دریافت برگ سبز چاى، تظاهرات و راه‌بندى داشتند؛ دیروز به آقاى خاتمى تذکر داده بودم که ممکن است چنین وضعى پیش بیاید. با وعده اصلاح، متفرق شده‌اند و مهلت سه روزه داده‌اند.

در ترکیه، اعتصاب غذاى وسیع زندانیان سیاسى در اعتراض به تغییر وضع زندانى‌ها ادامه دارد و تاکنون 13 نفر از آنها مُرده‌اند و تظاهرات علیه مشکلات اقتصادى و به سیاست دولت ادامه دارد. در شهر سین‌سیناتى آمریکا، سیاهان تهدید کرده‌اند شورش را از سر مى‌گیرند؛ گویا تاکنون 19 قربانى داده‌اند.

متأسفانه آقاى [سلطانعلی] سهیلى، محافظ خانه بچه‌ها، امروز با سکته قلبى فوت کرد؛ پدر شهید بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها