|

دور دنیا در یک دقیقه

برزیل علیه ایلان ماسک و ایکس

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

برزیل علیه ایلان ماسک و ایکس
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به سوئیس می‌رویم که درگیر افزایش جمعیت گرگها شده است. سپس در بروکسل آلودگی هوا را بررسی می‌کنیم و در آخر سری به برزیل و داستان‌های ایکس می‌زنیم.

 

سوئیس؛ تجمع لاشه گوسفند مقابل ساختمان دولتی!

دامداران و کشاورزان سوئیسی لاشه گوسفندهای از دست رفته خود را مقابل ساختمان دولتی در شهر لوزان به نشانه اعتراض رها کرده اند.

افزایش تعداد گرگها در مناطق کشاورزی و دامداری باعث کشتار گوسفندها شده است. کشاورزان از دولت می‌خواهند برای این مشکل چاره‌ای بیاندیشد.

برخی قوانین محیط‌زیستی مانع از کشتار گرگها و کنترل جمعیت آنها شده است. سالها پیش جمعیت گرگهای سوئیس کاهش پیدا کرده بود، اما برنامه‌های حفاظتی باعث بازگشت جمعیتی آنها شد.

 

بلژیک؛ هوای آلوده بروکسل را چاره کنید

کیفیت هوای پایتخت بلژیک باعث شده پزشکان و کارشناسان محیط زیست درباره سلامت انسان‌ها هشدار بدهند. سالانه ۹۰۰ نفر فقط به دلیل آلودگی هوا جان خود را در بروکسل از دست می‌دهند.

ترافیک سنگین بروکسل و تعداد زیاد خودروهای دولتی دو عامل مهم آلودگی هوای پایتخت بلژیک و اتحادیه اروپا است. کارشناسان می‌گویند مقامات بروکسل باید به برنامه‌های لندن و پاریس رجوع کنند.

ایجاد منطقه سبز کمتر آلوده در لندن که از گازهای خروجی خودروها در امان است و رایگان شدن حمل و نقل عمومی در پاریس از جمله برنامه‌هایی است که شهرداران این شهرها برای بهبود کیفیت هوا به کار گرفته اند.

 

آمریکا؛ خورشیدگرفتگی و بره‌کشان هتل‌ها

فردا برخی از ایالت‌های آمریکا یکی از پدیده‌های آسمانی را تجربه می‌کنند؛ خورشیدگرفتگی کامل. این موضوع باعث شده بازار هتل‌ها در این ایالت‌ها داغ شود.

افزایش قیمت اقامت و افزایش قیمت تورها البته باعث نشده ۱۵ ایالتی که خورشید‌گرفتگی کامل را تجربه می‌کنند، بدون گردشگر بمانند. هر چند تعدادی سفرهای خود را لغو کرده اند. اما همان سفرها و اتاق‌ها به ۱۰ برابر قیمت فروخته شده اند.

میلیون‌ها آمریکایی از سراسر ایالات متحده خود را به نیویورک، ایلی‌نوی و دیگر ایالت‌ها رسانده اند تا یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های آسمانی را رصد کنند. 

 

اسکاتلند؛ محک قانون جدید در خیابان

موافقان و مخالفان قانون جدید در اسکاتلند به خیابان‌های ادینبورگ آمده اند تا آن را محک بزنند. ابتدا مخالفان شعارهایی که فکر می‌کردند باعث برخورد پلیس شود، در خیابان مطرح کردند. 

پلیس ادینبورگ کسی را بازداشت نکرد. سپس موافقان هم در خیابان خواستار احترام و برابری همه گروه‌ها شدند. در نهایت پلیس گزارش داد تجمع‌ها مسالمت‌آمیز بوده است.

قانون جدید دولت اسکاتلند با هدف حمایت از اقلیت‌های جنسیتی، مذهبی و نژادی است. اما مخالفان معتقدند این قانون به افراد تراجنسیتی متعرض فرصت سوء استفاده می‌دهد. همچنین اشاره به جنسیت بیولوژیکی را جرم‌‌انگاری می‌کند. 

 

برزیل؛ حذف حساب‌ برخی کاربران در ایکس!

شرکت ایکس/توییتر در بیانیه‌ای اعلام می‌کند برخی حساب‌های کاربری در برزیل به اجبار مسدود شده است. ایلان ماسک می‌گوید این اتفاق می‌تواند به تعطیلی دفتر ایکس در برزیل و شکایت منجر شود.

دادگاهی در برزیل بدون آن که از دلیل مشخصی حرف بزند، دستور داده برخی حساب‌‌های کاربران در شبکه اجتماعی ایکس بسته شود. ایکس اجازه ندارد جزییاتی از این حساب‌ها منتشر کند.

ماسک مدیر ایکس می‌گوید در حکم دادگاه آمده در صورتی که دستور اعمال نشود، جریمه سنگینی در نظر گرفته خواهد شد. به نظر می‌رسد پای انتشار مطالب نادرست در میان باشد. برزیل شبکه‌های اجتماعی را مسئول صحت محتوا می‌داند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها