|

دور دنیا در یک دقیقه

اعتراض گروه‌های حقوق بشری به عربستان؛ سابقه افتضاح و ریاست کمیسیون حقوق زنان؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

اعتراض گروه‌های حقوق بشری به عربستان؛ سابقه افتضاح و ریاست کمیسیون حقوق زنان؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در نیوجرسی از شهروندی که برنده یکی از سنگین‌ترین جایزه لاتاری‌‌ شده، خبر می‌گیریم. به اسپانیا می‌رویم و پرونده بوسه اجباری را بررسی می‌کنیم. در آخر به انتخاب عربستان به ریاست کمیسیون زنان سازمان ملل می‌پردازیم.

 

برنده لاتاری جک‌پات از نیوجرسی می‌آید

قرعه‌کشی بلیت بازی جک‌پات مگا میلیون در آمریکا به نفع شهروندی از نیوجرسی تمام شد. این شهروند بیش از یک میلیارد دلار در این قرعه‌کشی به دست آورد.

برنده شدن در قرعه‌کشی جک‌پات مگا میلیون یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است؛ همه چیز به شانس بستگی دارد و این شانس یک در ۳۰۲ میلیون است!

از ماه دسامبر تا کنون کسی موفق نشده بود یا به عبارت دقیق‌تر این که شانس با کسی یار نبوده تا این که سرانجام شهروندی از نیوجرسی توانست برنده هشتمین جایزه بزرگ در تاریخ لاتاری ایالات متحده شود.

 

حذف رستوران از سبد خانواده‌های کم‌ درآمد

قیمت‌های ناپایدار و متغیر باعث شده تا تفریح رستوران‌روی و خاصه فست‌فودها از سبد غذایی شهروندان در آمریکا حذف شود و یا کاهش یابد.

در این گزارش منظور از خانواده کم درآمد خانواده‌ای است که سالانه کمتر از ۵۰ هزار دلار درآمد دارد. این اتفاق بر کمپانی‌های بزرگ رستوران‌‌داری هم تاثیر گذاشته است.

در واقع حذف رستوران از سبد خانواده‌‌‌ها به معنی تعطیلی رستوران‌ها و افزایش بی‌کاری است. قیمت مواد غذایی چه برای مصرف خانگی و چه رستوران تا ژانویه ۲۰۲۴، حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. 

 

داروهای هورمونی و تشکیل تومورهای مغزی

مطالعاتی در فرانسه به این نتیجه رسیده است که داروهای هورمونی می‌توانند ریسک ابتلا به تومورهای مغزی را در انسان افزایش دهند. 

به عبارت دقیق‌تر بیمارانی که به هر دلیل مجبور به استفاده از قرص‌های پروژستورن‌های مورد استفاده در ضدبارداری و یا موارد دیگر هستند، بیش از دیگران در معرض تومورهای مغزی قرار می‌گیرند.

میلیون‌ها زن در سراسر جهان از قرص‌های پروژسترونی برای جلوگیری از بارداری و یا تسکین دردهای آندومتریوز استفاده می‌کنند. دانشمندان می‌گویند تومورهای مغزی ناشی از این قرص‌ها اغلب خوش‌خیم هستند.

 

۳۰ ماه حبس برای بوسه اجباری

سرانجام دادستان اسپانیا در پرونده بوسه رئیس فدراسیون فوتبال سابق این کشور دو اتهام برای لوئیس روبیالس در نظر گرفت. او در جشن قهرمانی به شکلی نامتعارف هرموسو بازیکن تیم ملی زنان را بوسیده بود. 

یکی از اتهام‌ها اجبار به بوسیدن و دیگری تعرض جنسی است. این اتهامات ۳۰ ماه یا دو سال و نیم حبس دارد. البته هر دوی این اتهامات باید در دادگاه اثبات شود. 

در این پرونده پای مربی تیم ملی زنان، مدیر بازاریابی فدراسیون و مدیر ورزشی فدراسیون هم در میان است. آنها از هرموسو خواسته بودند بگوید این بوسیدن توافقی بوده است، نه اجباری.  

 

عربستان، رهبری مجمع حقوق زنان و سابقه افتضاح!

عربستان به عنوان رئیس دوره‌ای کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل انتخاب شده است و این اتفاق سر و صدای گروه‌های حقوق بشری را در آورده است. 

آنها به سابقه افتضاح عربستان در زمینه حقوق زنان اشاره می‌کنند و از سکوت و رضایت اعضای رای دهنده سازمان به ریاست عربستان متعجب شده اند.

گروه‌های حقوق بشری از تبعیض جنسیتی آشکار در عربستان می‌گویند و معتقدند نماینده سعودی در سازمان ملل با هدف کسب وجهه برای پادشاهی این کشور لابی و بنگلادشی‌ها را از دور رقابت حذف کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها