|

دور دنیا در یک دقیقه

خط و نشان بوتسوانا برای آلمان ؛ درهای برلین را به روی فیل‌ها باز کنید!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

خط و نشان بوتسوانا برای آلمان ؛ درهای برلین را به روی فیل‌ها باز کنید!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 از آفریقا و دعوای بوتسوانا و آلمان بر سر فیلها و شکار تروفه شروع می‌کنیم. سپس به ناسا می‌رویم که برای تعیین ساعت ماه تلاش می‌کند. در آخر هم پرونده‌ای دیگر از ترامپ را در نیویورک ورق می‌زنیم.

 

بوتسوانا با فیل‌هایش آلمان را تهدید کرد!

رئیس‌جمهور بوتسوانا تهدید کرده است اگر آلمان بر سر واردات غنائم شکار ( شکار تروفه ) دبه درآورد و مخالفت کند، ۲۰ هزار فیل بوتسوانایی راهی این کشور خواهد شد تا آنها هم طعم زندگی با این موجودات را بچشند.

دولت آلمان به منظور جلوگیری از شکار غیر قانونی واردات شکار تروفه خاصه فیلهای بوتسوانا را محدود کرده است. این ماجرا خشم بوتسوانایی‌ها را در پی داشته است. بوتسوانا خانه بزرگترین جمعیت فیل در جهان است.

فیلها به زمین‌های کشاورزی آسیب می‌زنند، محصولات را می‌خورند. در حال حاضر ۱۳۰ هزار فیل در بوتسوانا زندگی می‌کنند. طبق قرار سالانه جمعیت مشخصی از فیلهای پیر راهی دیگر کشورها می‌شوند به منظور شکار قانونی.

 

پلیس اسکاتلند نویسنده هری پاتر را دستگیر نمی‌کند

پلیس می‌گوید خانم جی کی رولینگ با نوشتن مطلبی منتقدانه درباره قانون جدید آن را نقض نکرده و مستوجب بازداشت نیست. در قانون جدید پلیس نقش مهمی در تشخیص وقوع جرم نفرت‌پراکنی دارد.

به تازگی قانونی در اسکاتلند به اجرا درآمده که هدف آن مبارزه با نفرت‌پراکنی علیه اقلیت‌های جنسیتی، مذاهب و نژادهاست. جی کی رولینگ و همراهانش معتقدند این قانون آزادی بیان را نقض می‌کند.

علاوه بر این آنها معتقدند قانون جدید به برخی افراد ترنس اجازه می‌دهد از بی‌هویتی جنسیتی خود سوء استفاده کنند. در واقع خانم رولینگ می‌گوید مشکل قانون جدید این است که در آن توصیف جنسیت بیولوژیکی می‌تواند جرم تلقی شود. 

 

ناسا زمان مرجع و استاندارد برای ماه تعیین می‌کند

کاخ سفید از آژانس فضایی ایالات متحده، ناسا خواسته تا زمانی استاندارد به وقت ماه تعیین کند. این زمان به انجام ماموریت‌های فضایی در ماه کمک خواهد کرد.

به این ترتیب ناسا تا پایان سال ۲۰۲۶ وقت دارد تا با همکاری با دیگر پایگاه‌های فضایی بین‌المللی به زمان مرجع و استاندارد به وقت ماه یا همان زمان قمری دست یابد.

دانشمندان علوم فضایی می‌گویند با توجه به این که در کره ماه گرانش کمتری وجود دارد، سرعت گذر زمان بیشتر از زمین است. 

 

گویش باستانی یونانی رومیکا در خطر انقراض

محققان زبان‌ها، خطوط و گویش‌های باستانی هشدار می‌دهند رومیکا گویش یونان باستان در حال انقراض است. این گویش پل زنده به سوی یونان باستان است؛ زبان هومر!

تنها تعداد کمی از مردم در سواحل دریای سیاه در ترابزون همچون هومر حرف می‌زنند که بسیار پیر هستند. اگر آنها بمیرند این گویش هم تمام می‌شود. گویش رومیکا تنها بیان است و هیچ شکل نوشتاری ندارد.

محققان دانشگاه کمبریج به تکاپو افتاده اند با همین افراد پیر و سالمند آخرین شانس خود را برای نگهداری از این گویش امتحان کنند.

 

تلاش ترامپ برای برکناری قاضی پرونده حق السکوت

برای دومین بار ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده تلاش می‌کند تا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های بزرگسال را برکنار کند.

علت اقدام ترامپ و وکلایش این است که دختر قاضی پرونده در جبهه دموکرات‌ها فعال است. آنها می‌گویند این موضوع می‌تواند به پرونده رنگ و بوی سیاسی بدهد و حکم قاضی را از اعتبار بیاندازد.

نخستین محاکمه کیفری ترامپ از روز پانزدهم آوریل سال جاری آغاز می‌شود. ترامپ در این پرونده متهم به پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های بزرگسال با هدف پنهان کردن رابطه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها