|

دور دنیا در یک دقیقه

اشک تمساح پوتین برای ناوالنی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

اشک تمساح پوتین برای ناوالنی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. ابتدا سری به دانشگاه ناتینگهام بریتانیا می‌زنیم که تلاش می‌کنند سرطان پستان را بهتر از گذشته رصد کنند. سپس به سخنرانی پوتین پس از پیروزی در انتخابات گوش می‌دهیم و در آخر ماجرای اوبر در استرالیا را بررسی می‌کنیم.

 

سرطان پستان و رصد بهتر تومورها

دانشمندان بریتانیایی در حال ساخت دستگاهی هستند تا بتوانند سرطان پستان را در زنان بهتر و سریع‌تر رصد کنند. سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها میان زنان در سراسر جهان است.

این دانشمندان دستگاهی می‌سازند که درون سوتین جا بگیرد و رشد تومورهای سرطانی پستان را رصد کند. این دستگاه در واقع روشی غیر تهاجمی برای تشخیص سرطان پستان است.

دانشگاه ناتینگهام بریتانیا سعی دارد از جریان برق برای اسکن و تشخیص تغییرات مایع درون و بیرون سلول‌‌های پستان استفاده کند. 

 

 

المپیک پاریس و ۴۰ ورزشکار روس و بلاروس

معاون کمیته جهانی المپیک می‌گوید تعداد ورزشکاران روس و بلاروسی که مجوز حضور در المپیک پاریس ۲۰۲۴ را دارند، بسیار محدود است؛ ۴۰ ورزشکار و نه بیشتر. 

آقای جان کوتس تاکید می‌کند این تعداد ورزشکار روسی و بلاروسی مجوز استفاده از نام و پرچم کشور خود را نخواهند داشت و باید بی‌طرف رقابت کنند.

پس از حمله روسیه به اوکراین و حمایت بلاروس، محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی برای کاروان ورزشی این دو کشور در نظر گرفته شده است. هرگونه سابقه همکاری ورزشکار با بخش نظامی روسیه و بلاروس باعث محرومیت او از رقابت‌های المپیک می‌شود.

 

 

بازگشت آثار باستانی غارت شده به ژاپن

پلیس فدرال آمریکا ۲۲ اثر باستانی و هنری متعلق به ژاپن را به این کشور باز می‌گرداند. این آثار پس از جستجو درون یک خانه در ماساچوست آمریکا کشف شده است.

فرزندان یک شهروند آمریکایی با جستجو درون اتاق زیر شیروانی پدر خود پس از درگذشت او به آثاری دست پیدا می‌کنند که تا حدی عجیب و غریب است. آنها با پلیس فدرال تماس می‌گیرند.

بررسی‌های فراوان FBI تایید می‌کند این آثار هنری باستانی در دوران جنگ جهانی دوم و از ژاپن به غارت رفته و به آمریکا وارد شده است. اما پدر این خانواده با این که یک کهنه‌سرباز بوده، اما در ژاپن خدمت نکرده است. تحقیقات ادامه دارد.

 

 

پوتین درباره ناوالنی: می‌خواستم او را مبادله کنم

سرانجام ولادیمیر پوتین پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه درباره ناوالنی حرف زد. این نخستین بار است پوتین درباره رهبر مخالفان پس از مرگ او اظهار نظر می‌کند.

پوتین مدعی است پیش از مرگ ناوالنی قرار بوده او را با تعدادی زندانی دیگر و با غرب مبادله کند. اما نمی‌گوید این زندانیان چه هویتی دارند و چه کسانی پیشنهاد مبادله داده اند.

رئیس‌جمهور روسیه مرگ ناوالنی را غم‌انگیز توصیف می‌کند. ناوالنی رهبر مخالفان پوتین ماه پیش در زندانی در سیبری جان باخت. هواداران ناوالنی پوتین را عامل مرگ او می‌دانند.

 

 

غرامت ۲۷۲ میلیون دلاری اوبر به استرالیایی‌ها

شرکت خدمات رانندگی و خودروی مشهور اوبر در استرالیا به رانندگان تاکسی این کشور ۲۷۲ میلیون دلار غرامت می‌پردازد. 

حضور اوبر در بازار خدمات خودرو و رانندگی استرالیا تهاجمی و ناعادلانه ارزیابی و باعث شده رانندگان تاکسی در استرالیا ضرر کنند. آنها شکایتی علیه اوبر تنظیم کرده بودند.

با موافقت اوبر برای پرداخت غرامت قاضی دادگاه شکایت را رد کرد. با آمدن اوبر به استرالیا بسیاری از رانندگان و مرکز‌های خدمات خودرو درآمد خود را از دست داده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها