|

دور دنیا در یک دقیقه

خرابکاری معترضان در انتخابات روسیه؛ روح ناوالنی بر فراز کرملین پرواز می‌کند

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

خرابکاری معترضان در انتخابات روسیه؛ روح ناوالنی بر فراز کرملین پرواز می‌کند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا همراه ملوانان هندی در عملیات پس رفتن کشتی بلغاری شرکت می‌کنیم. سپس سری به روز آخر انتخابات روسیه می‌زنیم و در آخر حواشی عکس جنجالی کیت میدلتون را پی می‌گیریم.

 

ملوانان زبل هندی VS دزدان دریایی سومالی 

سرانجام نیروی دریایی هند موفق شد کشتی دزدیده شده را پس بگیرد، خدمه را آزاد کند و به غائله پایان دهد. کشتی بلغاری روئن در ماه دسامبر دزدیده شد.

دزدان دریایی سومالی سه ماه پیش این کشتی را تصرف کردند. از سال ۲۰۱۷ تا کنون، برای نخستین‌بار دزدان دریایی سومالی به کشتی‌ باری حمله کردند و موفق شدند.

هندی‌ها برای نجات روئن ناو جنگی کلکته را به کار گرفتند. در این عملیات ۳۵ دزد دریایی سومالی تسلیم شدند و همه ۱۷ خدمه روئن نجات یافتند.

 

هوش مصنوعی؛ هوشمندتر و نژادپرستتر!

کارشناسان هوش مصنوعی به این نتیجه رسیده اند ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت GPT و یا جمینی گوگل هر چقدر پیشرفته‌تر می‌شوند، نژادپرستانه‌تر برخورد می‌کنند!

آنها پیشتر می‌دانستند هوش مصنوعی از تعصبات نژادی برخوردار است، اما روش کار آن را نمی‌دانستند. اکنون کارشناسان پی برده اند این ابزار برای نمونه با گویش و لهجه انگلیسی آفریقایی- آمریکایی‌ها و به طور کل سیاه‌پوستان مشکل دارد.

کارشناسان نگران هستند هوش مصنوعی در مصاحبه‌های کاری وظایفی را به عهده بگیرد و بر اساس شاخص‌های نژادپرستانه بخواهد در استخدام افراد تاثیر بگذارد.

 

ایلان ماسک و ساخت ماهواره جاسوسی

بر اساس قراردادی طبقه‌بندی‌ شده میان آژانس اطلاعات آمریکا و ایلان ماسک، اسپیس ایکس موظف شده است صدها ماهواره جاسوسی تولید کند.

ارزش این قرارداد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است که نخستین‌بار در سال ۲۰۲۱ میان طرفین امضا شده است. 

این طرح میزان مشارکت بالای اسپیس ایکس را در برنامه‌های دفاعی و اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد. این شرکت پیشتر در زمینه ماهوار‌ه‌های استارلینک بر برقراری شبکه اینترنتی در اوکراین همکاری خود را با آمریکا نشان داده بود. 

 

روسیه و خرابکاری مخالفان پوتین در انتخابات

انتخابات سه روزه ریاست‌جمهوری در روسیه رو به پایان است، اما مخالفان پوتین کوتاه نمی‌آیند و برای نشان دادن اعتراض خود همه کار می‌کنند. روح ناوالنی همچنان جاری است.

آنها به جای برگه رای، جوهر را درون صندوق خالی کرده، برخی شعبات اخذ رای را به آتش کشیده و در روز آخر تظاهرات برپا کرده اند. مخالفان می‌دانند این انتخابات یک نتیجه بیشتر ندارد؛ پوتین رئیس‌جمهور است.

ناوالنی رهبر مخالفان پوتین پیش از مرگ خود در زندان سیبری، از هواداران خواسته بود روز آخر انتخابات (یکشنبه) اعتراض خود را به رخ دست‌اندرکاران انتخابات بکشند.

عکس‌ پرنسس کیت و شوخی با تاکر کارلسون

دو نفر با نام‌های جاش پیترز و آرچی منرز خود را کارمند کاخ کنزینگتون معرفی کرده و سعی کرده اند تاکر کارلسون مجری مشهور و سابق فاکس نیوز آمریکا را سر کار بگذارند.

تاکر کارلسون برای یکی از برنامه‌‌های خود دنبال ادیتور عکس جنجالی کیت میدلتون و فرزندانش بوده که این دو نفر خود را کارمند کاخ کنزینگتون بریتانیا معرفی می‌کنند.

این دو در مطلبی در صفحه شخصی خود در ایکس از سر کار گذاشتن کارلسون پرده برداشته اند. مصاحبه اخیر کارلسون با پوتین در مسکو هم سر و صدای اهالی رسانه را درآورده و اعتبار او را مخدوش کرده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها