|

دور دنیا در یک دقیقه

پیگیری پرونده قتل در کانادا؛ کار کار دیپلمات‌های هندی است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

پیگیری  پرونده قتل در کانادا؛ کار کار دیپلمات‌های هندی است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به خانه‌ای در چارلستون می‌رویم که در حیاط‌شان خلبانی جنگی را پیدا می‌کنند! سپس سری به مناطق حفاظت شده در آفریقا می‌‌زنیم که حالا جمعیت بیشتری از کرگدن‌ها را به خود می‌بینند. در آخر هم راهی اتاق عملی در بیمارستانی در بریتانیا می‌شویم.

 

حواشی سقوط F-35؛ فرود خلبان در حیاط‌ خلوت خانه

چند روز پیش یک فروند جت جنگنده F-35 آمریکا بر فراز کارولینای جنوبی دچار سانحه شد و خلبان آن اجکت کرد. این خلبان وسط حیاط خلوت خانه یکی از اهالی چارلستون فرود آمده است.

او با 911 تماس گرفته و سعی کرده به اوپراتور امداد شرح دهد یک خلبان جنگی است و با چتر نجات وسط حیاط خانه‌ مردم فرود آمده و نیازمند کمک است.

این خلبان تا حدی گیج به نظر می‌رسید. او به ساکنان خانه گفته است: مطمئن نیستم جت کجا افتاده است.

 

ماجراجویی‌های کودک ۲ ساله در جنگل

پلیس میشیگان می‌گوید پس از دریافت گزارش گم شدن دختربچه ۲ ساله، با استفاده از سگ ردیاب و پهپاد او را در منطقه جنگلی ۵ کیلومتری اطراف خانه دختر پیدا کرده است.

این کودک نوپا همراه دو سگ خانگی‌شان در حالی پیدا شده است که از یکی از سگ‌ها به عنوان بالش استفاده کرده و رویش خوابیده است. سگ دیگر کنار آنها نگهبانی می‌داده است!

شرایط سلامتی و پزشکی این کودک عادی است و پس از معاینات مرسوم تحویل خانواده‌اش شده است.

 

پرونده قتل در کانادا؛ کار کار دیپلمات‌های هندی است

به نظر می‌رسد روابط هند و کانادا بیش از پیش شکر آب شود. کانادا اسناد و مدارکی از رد پای دیپلمات‌های هندی در قتل یکی از فعالان سیک در خاک این کشور رو کرده است.

این فعال سیک هندی در ماه ژوئن در پارکینگی در بریتیش کلمبیا به قتل رسیده است. ماجرا باعث شده مقامات امنیتی و اطلاعاتی کانادا راهی هند شوند تا موضوع را پیگیری کنند.

به نظر می‌رسد کانادایی‌ها این اسناد و مدارک را در دیدار با هندی‌ها رو کرده و آنها هم انکار نکرده اند. کانادا هند را به ترور فراسرزمینی متهم کرده است.

 

خبر خوب برای کرگدن‌ها؛ خبری از انقراض نیست

در سرشماری جدید حیات وحش اعلام شده است تعداد کرگدن‌‌ها در سراسر جهان به ۲۷ هزار راس رسیده است. این موفقیت در نتیجه اجرای برنامه حفاظت به دست آمده است.

در قرن بیستم تعداد کرگدن‌ها در آفریقا و آسیا حدود نیم میلیون راس بود. شکار غیر قانونی برای رسیدن به شاخ و از دست رفتن زیستگاه دو عامل اصلی در کاهش جمعیت کرگدن‌ها است.

اجرای برنامه حفاظت در آفریقا و آسیا و همچنین تلاش برای بقای زیستگاه این گونه جانوری باعث شد تا تعداد آنها از ۱۶ هزار راس به ۲۷ هزار راس برسد.

 

پیوند کلیه؛ بدون نیاز به داروهای مادام العمر

دختری ۸ ساله در بریتانیا در عملی پیشگامانه در پیوند کلیه از رنج دریافت داروهای مادام العمر رها شد. این اتفاق نخستین بار در بریتانیا رخ می‌دهد.

سلول‌های بنیادی پیش از عمل پیوند به کمک این دختر ۸ ساله آمد تا سیستم ایمنی بدنش کلیه جدید را پس نزند.

نکته مهم این که این دختر کلیه و مغز استخوان را از مادرش دریافت کرده است. او تنها یک ماه پس از پیوند، دارو مصرف کرده و پس از آن از دریافت داروهای مادام العمر خلاص شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها