|

دور دنیا در یک دقیقه

شکست دیپلماتیک بریتانیا در اروپا

فالکلند نه،‌ مالویناس آری!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده، با هم مرور می‌کنیم. امروز سری به بریتانیا می‌زنیم و شکست دیپلماتیک این کشور را بررسی می‌کنیم. بعد می‌رویم امارات و از سوپرمارکت‌های گران‌فروش خبر می‌گیریم. سپس راهی نیوزیلند می‌شویم و حال مجروحان حادثه تیراندازی را می‌پرسیم.

شکست دیپلماتیک بریتانیا در اروپا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

فالکلند نَه، مالویناس آری؛‌ شکست دیپلماتیک بریتانیا در اروپا

حالا دیگر اروپایی‌ها هم حاضر نیستند نامی از فالکلند ببرند و این مجمع‌ الجزایر را با نام مورد تایید آرژانتینی‌ها می‌خوانند: مالویناس! چهل و یک سال پس از جنگ فالکند، بریتانیا شکستی دیپلماتیک را در مجمع‌الجزایر پر ماجرا تجربه می‌‌کند. 

نشست روز سه‌شنبه سران اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین و کارائیب تکلیف را روشن کرد. اروپایی‌ها پشت آرژانتینی‌ها درآمدند و «مالویناس» را تایید کردند. ترکش‌های برگزیت پابرجاست.

 

ایتالیا: هوا گرم است کار نمی‌کنیم

دمای هوا در جنوب ایتالیا به بیش از ۴۸ درجه سانتیگراد رسیده و رمق کارگران و کارمندان را برده است. اوضاع در اسپانیا و یونان هم به همین منوال است. یونانی‌ها که با آتش‌سوزی جنگل‌ها هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

این وضعیت باعث شده کارگران ایتالیایی تصمیم بگیرند کارفرماها را به اعتصاب تهدید کنند و کار در این شرایط دمایی را متوقف کنند. افزایش دمای هوا در اروپا بی‌سابقه است و جان بسیاری را به خاطر انداخته است. 

 

جریمه‌ برای سوپرمارکت‌های گران‌‌فروش امارات 

بیش از ۱۰۰ سوپرمارکت در سراسر امارات بابت افزایش قیمت کالاهای ضروری جریمه شده اند. رقم جریمه از ۱۰ هزار درهم برای فروشنده بدون سابقه تا ۲۰۰ هزار درهم برای فروشندگان متخلف سابقه‌دار متغیر است. 

ناظران می‌گویند ۱۲۵ فروشگاه مواد غذایی، در ماه آوریل تا ۵ ژوئیه قیمت اجناسی مثل تخم‌ مرغ و مرغ را افزایش داده اند.

دولت امارات برای حمایت از مصرف‌کننده دستور داده است قیمت کالاهایی مثل لبنیات، نان، روغن، شکر، مرغ، برنج، حبوبات و گندم از حد مجاز بیشتر نشود.

 

اوکلند، جام جهانی فوتبال زنان و شلیک مرگ‌بار

چند ساعت پیش از این که مسابقات جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی شهر اوکلند در نیوزیلند آغاز شود، شلیکی مرگ‌بار همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد. ضارب دو نفر را به ضرب گلوله کشت، شش نفر را زخمی کرد و سرانجام در درگیری با پلیس کشته شد. 

نخست‌وزیر نیوزیلند می‌گوید این شلیک در رده تروریستی به حساب نمی‌آید و هیچ دلیلی وجود ندارد مسابقات جام جهانی فوتبال زنان افتتاح نشود. ضارب سابقه خشونت خانوادگی داشته است.

 

بلیت هواپیما ارزان‌تر از قطار؛ کره زمین را گرم‌تر ‌کنیم!

گروه جهانی حامی محیط زیست صلح سبز معتقد است ارزا‌ن‌تر بودن سفر با هواپیما در اروپا به نسبت قطار باعث تشویق مردم به افزایش دمای کره زمین می‌شود.

آنها می‌گویند گاهی سفر با هواپیما ۳۰ برابر ارزان‌تر از سفر با قطار برای همان مسیر است. این گروه ۱۱۲ مسیر را در ۹ روز مختلف ارزیابی کرده و به طور میانگین به این عدد رسیده است. سوخت هواپیما آلاینده است و باعث گرم‌تر شدن کره زمین می‌شود، اما قطار آسیب محیط زیستی ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها