|

آشتی میان سوریه و اتحادیه عرب گام اول بود

روزنامه‌های آمریکایی سرگرم حضور ترامپ در برنامه خبری سی‌ان‌ان هستند. او تمام ادعاهایش درباره انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین ایالات متحده و تقلب و … را تکرار کرده است.

آشتی میان سوریه و اتحادیه عرب گام اول بود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ترامپ به تازگی در پرونده آزار جنسی به ستون‌نویس یکی از نشریات مجموم به پرداخت ۵ میلیون دلار شده است. آنها به ماجراهای اسناد تقلبی جورج سانتوس هم پرداخته اند. ماجراهای اوکراین و روسیه هم که موضوع ثابت این رسانه‌هاست. 

برای بریتانیایی‌ها برگزاری جلسه دادگاه پرونده شنود با شکایت جدید شاهزاده هری و سه نفر دیگر اهمیت دارد. همچنین این روزنامه‌ها به اعتراض اسقف اعظم کانتربری به برنامه ضد پناه‌جویان سوئلا بریورمن وزیر کشور بریتانیا پرداخته و از غیر اخلاقی بودن آن گفته اند. روزنامه‌های بریتانیایی هم ماجراهای ترامپ را در همه زمینه‌ها دنبال می‌کنند. 

برای خاورمیانه‌‌ای ها اتفاقاتی که در روستای البیضای یمن رخ داده اهمیت دارد و همچنین حمله جدید اسرائیل در غزه و کشته شدن سه نفر دیگر از غیرنظامیان این منطقه. از آن گذشته روز جمعه نشست اتحادیه عرب در جده برگزار می‌شود و سوریه هم به این جمع دعوت شده است. گام اول بازگشت سوریه به اتحادیه به بلندی برداشته شده و روزنامه‌های خاورمیانه‌ای را سرگرم کرده است.

 

گاردین

سردبیر سابق دیلی میرور از شنود شاهزاده هری خبر داشت

پرونده شنود تلفنی شاهزاده هری و دیگران دوباره به جریان افتاده است. در نخستین روز از بررسی این پرونده در دادگاه وکیل شاهزاده هری و دیگر شاکیان به صراحت ادعا کرده است آقای پیرس مورگان به عنوان سردبیر وقت روزنامه دیلی میرور در جریان شنود تلفنی بوده است. 

این وکیل جزییاتی از شهادت افراد را ضمیمه دفاعیه کرده است که نشان می‌دهد آقای مورگان پس از شنیدن فایل صوتی شنود شاهزاده هری حتی خنده تمسخرآمیزی هم کرده است. از آن گذشته دبیر سرویس سیاسی دیلی میرور هم شهادت داده است که آن‌ سال‌ها در مهمانی شام آقای مورگان از هک تلفنی قربانیان حرف زده و کاملا خبر داشته است. 

این جزییات در حالی اظهار شده است که پیرس مورگان سردبیر وقت روزنامه دیلی میرور بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ هیچ‌گاه زیر بار مطلع بودن از ماجرای شنود تلفنی قربانیان نرفته است. آقای مورگان هم‌اکنون مجری یکی از برنامه‌های تلویزیونی متعلق به بنگاه‌های خبری مورداک است. 

شاهزاده هری و سه نفر دیگر پرونده شکایت از مجموعه رسانه‌های دیلی میرور ( سان، پیپل و میرور ) و خاصه شخص پیرس مورگان را به جریان انداخته اند. شاهزاده هری معتقد است شنود مکالمات او و نامزد سابقش چلسی دیوی باعث شد این دختر فکر کند نمی‌تواند راهی به خانواده سلطنتی داشته باشد و با هری ازدواج کند. شنود تلفنی روابط آنها را خراب کرد. انتشاراتی دیلی میرور از شاهزاده هری عذرخواهی کرده است.

 

نشنال

 آشتی میان سوریه و اتحادیه عرب گام اول بود

دبیر کل اتحادیه عرب می‌گوید گام اول بازگشت سوریه به جمع دولت‌های عربی برداشته شده است. ابتدا باید میان این کشور و اعضای اتحادیه آشتی برقرار می‌شد که خب شد. 

سوریه برای آخرین بار در سال ۲۰۱۰ و در لیبی در نشست اتحادیه شرکت کرد. دولت اسد از آن سال وارد درگیری‌های داخلی طولانی مدت شد. سرکوب معترضان و کشتار شهروندان باعث شد اتحادیه عرب عضویت این کشور را لغو کند. 

اما حالا پس از پایان درگیری‌های داخلی و با موافقت اعضا این کشور به جمع دولت‌های عربی در اتحادیه عرب باز می‌گردد و در نخستین گام در نشست جده شرکت می‌کند. احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب می‌گوید دعوت‌نامه رسمی پادشاهی عربستان به عنوان میزبان به دست بشار اسد رسیده و آنها هم تایید کرده اند. 

نشست جده روز جمعه آغاز می‌شود و علاوه بر ماجراهای سوریه، برخی موضوعات منطقه‌ای هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نشست به عادی‌سازی رابطه سوریه و دیگر کشورهای عربی بسیار کمک خواهد کرد.

 

ایندیپندنت

 اسقف کانتربری به کمپین قایق‌های کوچک پیوست

برنامه ضد پناه‌جویان دولت بریتانیا نه تنها باعث اعتراض شهروندان و فعالان اجتماعی و گروه‌های حقوق بشری این کشور شده است که باعث واکنش اسقف اعظم کانتربری هم شده است. 

اسقف اعظم کانتربری معتقد است این برنامه اخلاق را رعایت نمی‌کند و غیر اخلاقی است. اسقف اعظم کانتربری بالاترین مقام مذهبی کلیسا‌های بریتانیاست. 

برنامه مقابله با پناه‌جویان که به عنوان برنامه قایق‌های کوچک شناخته می‌شود، چندی پیش از سوی دولت سوناک و به منظور جلوگیری از ورود گروه‌های مهاجر و پناه‌جو به آب‌های بریتانیا ارائه شده است. این برنامه اجازه نمی‌دهد گروه‌های انسانی که از شرایط سخت کشورهای اغلب آفریقایی و آسیایی گریخته اند وارد بریتانیا شوند. 

دولت بریتانیا پیش از برنامه قایق‌های کوچک، برنامه انتقال مهاجران و پناه‌جویان به رواندا را پیگیری می‌کرد و هنوز هم می‌کند. این برنامه حتی صدای اعتراض سازمان ملل و زیر مجموعه حقوق بشری این نهاد بین‌المللی را هم بلند کرد. 

 

عرب نیوز

تسویه حساب حوثی‌ها با روستاییان البیضای یمن

پس از آن که روستاییان الخادر در استان البیضا از فرستادن جوانان برای سربازی امتناع کردند، حوثی‌ها ۴۰ نفر از آنها را به زور با خود بردند. سران قبایل الخادر می‌گویند این اتفاق به نوعی تسویه حساب دوران جنگ است. 

روستاییان الخادر دوران اوج جنگ داخلی با حوثی‌‌ها جنگیده اند. البیضا استان مقاومت بوده است. آنها گمان می‌کنند حوثی‌ها به تلافی آن روزها جوانان الخادر را با خود برده اند. از سوی دیگر حوثی‌ها می‌گویند این جوانان باید در اردوگا‌ه‌های تابستانی حاضر شوند و خدمت کنند. 

گزارش‌های منتشر شده از الخادر می‌گوید حوثی‌ها برای بردن جوانان روستا از تانک و خودروهای نظامی استفاده و در واقع به ساکنان این منطق حمله کرده اند. برخی دیگر می‌گویند حوثی‌ها علاوه بر جوانان اموال عمومی را هم ضبط کرده اند.

پس از آشتی میان جمهوری اسلامی و عربستان از اوج درگیری‌ها و تنش‌های داخلی در یمن تا حد زیادی کاسته شده است. اما هنوز هم گزارش‌هایی از برخی خشونت‌ها در روستاها و در تقابل میان حوثی‌ها و سران قبایل منتشر می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها