|

بایدن در بلفاست؛ سلفی و قول سه برابری سرمایه‌گذاری

رئیس‌جمهور آمریکا که در بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه خوب راهی ایرلند شمالی شده بود، برای شهروندان این کشور سخنرانی کرد و به آنها قول‌هایی برای بهبود اوضاع اقتصادی و کمک به توسعه داد.

بایدن در بلفاست؛ سلفی و قول سه برابری سرمایه‌گذاری
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

موضوع سفر بایدن به ایرلند شمالی و همچنین اسناد محرمانه پنتاگون که به تازگی فاش شده حضور پررنگی در روزنامه‌‌های آمریکایی و غیر آمریکایی دارد. حتی بریتانیایی هم به بخش درز اطلاعاتی پنتاگون واکنش نشان داده اند. آنها در روزهای متوالی مشغول بررسی این موضوع هستند و هر بار سوژه جدیدی از میان این محرمانه‌ها بیرون می‌کشند. 

بریتانیایی‌ها علاوه بر بایدن و پنتاگون به افزایش میزان بیماران مبتلا به دیابت نیز پرداخته اند. در آخرین آمارها حدود ۵ میلیون بیمار مبتلا به مرض قند در بریتانیا شناسایی شده و نگرانی جامعه پزشکی و سازمان بهداشت را در پی داشته است. این روزنامه‌ها همچنین خبر می‌دهند هری در مراسم تاج‌گذاری پدرش پادشاه چارلز سوم شرکت خواهد کرد، اما نام همسرش مگان در دعوت‌نامه ارسالی دیده نمی‌شود. با این حساب مگان همراه فرزندانش در کالیفرنیای آمریکا می‌ماند و دوک ساسکس در این مراسم شرکت خواهد کرد.

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای با موضوعات متعددی در صفحه اول خود دست و پنجه نرم می‌کنند. برقراری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان و بازگشایی سفارت‌ها از جمله موضوعات این روزنامه‌ها هستند. همچنین سفر وزیر خارجه سوریه به عربستان پس از ۱۲ سال و تلاش برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موضوع داغ دیگر در این روزنامه‌هاست. کاهش تعداد مهمانان مراسم عید پاک متعلق به کلیسای ارتدوکس در سرزمین‌های مقدس از سوی اسرائیل هم واکنش‌های زیادی در پی داشته و از سوی روزنامه‌های خاورمیانه‌ای پیگیری شده است. این روزنامه‌ها به اظهارات بایدن در بلفاست و همچنین سفر رئیس امارات به مصر هم توجه کرده اند.

 

گاردین

بایدن در بلفاست؛ سلفی و قول سه برابری سرمایه‌گذاری

رئیس‌جمهور آمریکا که در بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه خوب راهی ایرلند شمالی شده بود، برای شهروندان این کشور سخنرانی کرد و به آنها قول‌هایی برای بهبود اوضاع اقتصادی و کمک به توسعه داد. 

بایدن در سخنرانی بلفاست خود به یک‌دستی حاکمیت در ایرلند شمالی اشاره کرده و گفته اگر قدرت در این کشور میان احزاب سیاسی تقسیم شود و همه گروه‌ها سهمی در حاکمیت داشته باشند، آمریکا تضمین می‌دهد سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری خود را سه برابر کند. اشاره غیر مستقیم بایدن به حزب متحد دموکرات ایرلند شمالی بوده است که بیشتر از یک سال است که در حاکمیت نقشی ندارد و در واقع عرصه رقابت را بایکوت کرده است. 

بایدن همچنین به صراحت گفته صلح و امنیت اقتصادی و فرصت با هم و در کنار هم به ‌دست می‌آیند. به نظر می‌رسد اشاره بایدن به برخی تحرکات گروه‌های جمهوریخواه در ایرلند شمالی بوده است که در آستانه سفر او به این کشور اقداماتی اعتراضی و شورشی انجام داده اند. 

جو بایدن همچنین در سفر خود به بلفاست با جمعی از دانشجویان دانشگاه اولستر عکسی سلفی انداخته است. 

 

نشنال نیوز

سوریه - عربستان؛ تمرین در جده، مسابقه در ریاض

پس از ۱۲ سال که از آغاز جنگ داخلی سوریه می‌گذرد، وزیر خارجه این کشور راهی عربستان سعودی شده است. این سفر اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. مهمترین این اهداف یکی برقراری مجدد روابط دیپلماتیک دو کشور و همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و در نهایت تلاش برای حل مشکلات انسانی در سوریه و بازگرداندن آوارگان این کشور به خانه است. 

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در فرودگاه جده مورد استقبال معاون وزیر خارجه سعودی قرار گرفته و مقدمات تحقق این اهداف را فراهم کرده است. او در این سفر با وزیر خارجه سعودی دیدار و گفت و گو خواهد کرد تا راه‌حلی سیاسی برای رفع بحران‌های انسانی و همچنین برقراری صلح و ثبات در کشورش پیدا کند. 

جده همچنین در روز جمعه میزان نمایندگان و وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و نمایندگانی از مصر و عراق و اردن خواهد بود تا گام‌های ابتدایی بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب را بردارند. نشست نهایی و سرنوشت‌ساز در ماه می و در شهر ریاض برگزار خواهد شد. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در نشست ریاض شرکت خواهد کرد.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب از سال ۲۰۱۱ و از آغاز جنگ‌های داخلی لغو شده است. حالا این کشور با برقراری دوباره روابط خود را با دولت سعودی امیدوار است به اتحادیه بازگردد. بشار اسد در نخستین‌ ماه‌های سال ۲۰۲۳ و برای تحقق این هدف به عمان و امارات سفر کرده است.

 

نیویورک تایمز

اسناد پنتاگون؛ بروز اختلافات عمیق میان مقامات روسی

بررسی‌های جدیدتر در اسناد و مدارک فاش شده پنتاگون نشان می‌دهد میان مقامات نظامی و غیر نظامی روسیه در زمینه‌های مختلف جنگ اوکراین اختلاف و درگیری‌های گسترده‌‌تری وجود دارد. 

یکی از این درگیری‌ها بر سر تعداد تلفات سربازان روس و از دست رفتن تجهیزات در جنگ اوکراین است. و دیگری به طور کل اختلاف بر سر پنهان ماندن خبر تلفات انسانی و غیر انسانی است. در واقع مقامات روسیه چندان تمایلی به پیگیری خبرهای شکست و از دست رفتن سربازان خود ندارند.

به طور کل اسناد محرمانه فاش شده درباره جنگ اوکراین تایید می‌کند که چرا جمعی از تحلیلگران و کارشناسان جنگ معتقدند پوتین و روسیه در یک سال و یک ماه که از جنگ می‌گذرد، هنوز نتوانسته اند دستاوردی قابل ملاحظه در اوکراین داشته باشند و در حقیقت شکست خورده اند. 

داده‌‌های این اسناد و مدارک که به تازگی در پلتفرم متعلق به گیمرها و بازی ماین کرافت فاش شده است، با نفوذ عمقی جاسوسان آمریکایی به لایه‌های زیرین کرملین و نهادهای اطلاعاتی روسیه به دست‌ آمده است. اسناد فوق محرمانه فاش شده متعلق به وزارت دفاع ایالات متحده است. وزیر دفاع آمریکا در واکنش به این اتفاق گفته اسناد حاوی برخی اطلاعات بسیار حساس و مهم است.

 

عرب نیوز

دخل و تصرف دولت اسرائیل در مهمانی عید پاک 

تصمیم اسرائیل مبنی بر کاهش تعداد مدعوین در جشن عید پاک ارتدوکس‌ها در سرزمین‌های مقدس خشم و واکنش جامعه مسیحیان را در پی داشته است. دولت اسرائیل ابتدا اعلام کرده بود حدود ۱۰ هزار مهمان را برای شرکت در جشن پذیرایی خواهد کرد، سپس این عدد را به کمتر از دو هزار نفر کاهش داد.

دولت اسرائیل همچنین به منظور جلوگیری از درگیری میان مسلمانان و یهودیان برنامه ممنوعیت حضور غیر مسلمانان را در محوطه مسجد الاقصی تا پایان ماه رمضان اجرایی کرده است. آنها همچنین از تعداد مسلمانان مجاز به ورود به این مکان مقدس را هم کاسته اند.

جامعه مسیحیان ارتدوکس سرزمین‌های مقدس در اورشلیم در برگزاری این جشن همکاری نکرده اند و به صراحت گفته اند در آن شرکت نمی‌کنند. مسیحیان باریکه غزه هم از این رفتار خشمگین شده اند. بیش از ۷۰۰ دعوتنامه برای مسیحیان غزه پس گرفته شده است. 

کلیسای ارتدوکس یونان که حضانت مسیحیان سرزمین‌های مقدس را به عهده دارد، همراه با اسقف ارمنستان بیانیه‌ای داده اند و اعلام کرده اند مراسم جشن عید پاک آنها به صورت عمومی برگزار خواهد شد و پیروان می‌توانند در آن شرکت کنند. این مراسم قدمتی دو هزار ساله دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها