|

چرا ثروت سلطنتی را زیر ذره‌بین می‌گذاریم؟

ساده‌ترین پاسخ این است که ما « باید بدانیم »! از ساختمان شماره ۱۰ که نخست‌وزیر درون آن نشسته تا شوراهای محلی و منطقه‌ای و کارمندان و شهروندان که مالیات پرداخت می‌کنند باید بدانند چه اتفاقی می‌افتد.

چرا ثروت سلطنتی را زیر ذره‌بین می‌گذاریم؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با این که ماجراهای اوکراین و روسیه اوج و فرودهای خودش را دارد و سودانی‌ها هم برای مذاکره راهی عربستان شده اند و حتی اقتصاد آمریکا هم گرفتار بالا و پایین‌های معمول است، اما اغلب رسانه‌های جهان به ماجرای تاج‌گذاری پادشاه جدید بریتانیا توجه نشان می‌دهند. این موضوع در اغلب روزنامه‌‌ها و رسانه‌ها در صفحه اول جایی برای خود دارد و در صدر است. 

روزنامه‌های بریتانیایی بیش از دیگر روزنامه‌‌ها حواشی و اخبار سلطنتی را در این روزها پوشش داده اند. برخی از آنها که سویه‌های ضد سلطنتی دارند از زاویه هزینه‌های گزاف این مراسم را پوشش داده اند و گزارش‌هایی درباره چرایی این نگاه نوشته اند. این روزنامه‌ها در کنار گزارش‌های تاج‌گذاری، به شکست محسوس محافظه‌کاران و توری‌ها در انتخابات محلی اخیر هم توجه نشان داده اند. 

برای روزنامه‌‌های آمریکایی تنش اخیر میان روسیه و اوکراین که با شلیک به انبار نفتی کریمه و سپس دریای سیاه و همچنین نمایش انهدام پهپادی بر فراز کرملین مورد توجه است و همچنین بازگشت نیروی کار و تولید کار در آمریکا. آنها هم جدی و مفصل مراسم تاج‌گذاری در بریتانیا را پوشش داده اند. 

برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای می‌توانست مذاکرات جده برای رفع تنش در سودان خبر اول باشد، اما آنها هم تیترها و عکس یک خود را به تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم در بریتانیا اختصاص داده اند و سودان و یمن و دیگر موضوعات خاورمیانه‌ای و غیره را به حاشیه فرستاده اند.

 

گاردین

چرا ثروت سلطنتی را زیر ذره‌بین می‌گذاریم؟

ساده‌ترین پاسخ این است که ما « باید بدانیم »! از ساختمان شماره ۱۰ که نخست‌وزیر درون آن نشسته تا شوراهای محلی و منطقه‌ای و کارمندان و شهروندان که مالیات پرداخت می‌کنند باید بدانند چه اتفاقی می‌افتد. وقتی زندگی پادشاه و خانواده سلطنتی از جیب مالیات‌دهندگان تامین می‌شود، پس لازم است زیر و بم این ثروت روشن شود. 

پاسخ دوم این است که خانواده سلطنتی طوری رفتار می‌کنند که گویی چیزی برای پنهان کردن دارند. البته دارند. برای مثال این خانواده به مدت چند دهه صاحب شرکتی بودند که از قانون شفافیت مالی مصون بود و دستمزد سالیانه و دریافتی آنها از درآمدها فقط افزایش می‌یافت و هرگز کم نشد.

کارشناسان و محققان موضوع سلطنت و خانواده سلطنتی بریتانیا تخمین می‌زنند ارزش دارایی پادشاه چارلز سوم دست کم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون پوند است. بله آنها ثروتمند هستند. خیلی خیلی ثروتمند. برخی از دارایی‌های آنها را به چشم می‌بینیم مثل جواهرات، خودروهای درجه یک، اسب، زمین‌های روستایی و قلعه‌ها و کاخ‌ها و …

 اما برخی از این ثروت را به چشم نمی‌بینیم؛ مثل شرکت‌های متعدد و معاف از مالیات! سبدهای سهام، آثار هنری و مجموعه‌های خاص و خصوصی مگر این که در نمایشگاه‌های عمومی عرضه شوند و … 

با همه این حرف‌ها مهم‌ترین ابهام و چالش در مواجهه با ثروت خانواده سلطنتی این است که کسی نمی‌داند آنها چقدر ثروتمند هستند. ابهامات درباره دارایی آنها بسیار زیاد است.

 

گلف نیوز

مذاکرات گروه‌های سودانی در عربستان

بالاخره گروه‌های درگیر در سودان به این نتیجه رسیدند سر یک میز بنشینند و با هم مذاکره کنند. اتفاقی که از روز آغاز درگیر‌ی‌ها تا امروز هر کدام از طرفین دعوا سعی می‌کرد از پذیرفتن آن سر باز بزند و بار آن را روی دوش دیگری بی‌اندازد. 

عربستان که از روز اول سعی کرد نقش میانجی را میان ارتش و شبه‌نظامیان پشتیبان سریع را باز کند، میزبانی آنها را به عهده گرفت. دولت سعودی به همراه ایالات متحده و دیگر کشورها بارها تلاش کردند دو گروه درگیر در سودان را برای آتش‌بس و گفت و گو راضی کنند. 

نخستین هدف از مذاکرات نمایندگان ارتش و نیروهای پشتیبان سریع سودان در جده عربستان این است که آتش‌بسی هرچند متزلزل در خارطوم برقرار و مانع گسترش بحران انسانی شود. از روز ۱۵ آوریل که درگیری‌های داخلی سودان شروع شد تا کنون صدها نفر جان خود را از دست داده اند و صدها هزار نفر هم آواره این شهر و آن کشور شده اند. 

سازمان ملل بارها درباره عواقب ادامه درگیری‌ها در سودان و گسترش بحران انسانی هشدار داده و از کشورها درخواست کرده پادرمیانی و این غائله را جمع کنند. عربستان و آمریکا نقش بسیار مهمی در راضی کردن طرفین دعوا در سودان و نشاندن آنها پای میز مذاکرات دارند. 

تنش میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبان سریع سودان باعث ویرانی بسیاری از تاسیسات شهری خارطوم و آسیب به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده است. از آن گذشته کمبود مواد غذایی و عدم دسترسی به تسهیلات بهداشتی هم مزید بر علت شده تا بحران انسانی سودان زنگ خطر را برای کشورهای دیگر خاصه کشورهای همسایه به صدا در بیاورد.

 

واشنگتن پست

بازگشت نیروی کار از دست رفته به کار

آمار می‌گوید بیش از ۸۳ درصد نیروی کار آمریکا که بین ۲۵ سال تا ۵۴ سال سن دارند به کار بازگشته اند. آنها مشغول کار، تقویت اقتصاد و البته رفع نگرانی‌ها هستند. با در نظر گرفتن کارگران و کارمندانی که طی دوران کرونا از دست رفته اند، بازنشسته شده اند و یا به هر دلیلی دیگر به کار بازنگشته اند،‌ می‌توان گفت اقتصاد آمریکا توانسته ۷۵درصد از نیروهای کار خود را بازیابی کند.

اداره آمار کار آمریکا در گزارشی ادعا می‌کند ایالات متحده تنها در ماه آوریل موفق شده است ۲۵۳ هزار شغل تولید کند؛ به این ترتیب نرخ بیکاری پس از پاندمی به ۳/۴ درصد رسیده است. این عدد پایین‌ترین نرخ بیکاری در آمریکا پس از سه سال پاندمی است. 

آمار تولید شغل و حضور نیروی کار در محیط‌های کاری نشان می‌دهد اقتصاد امروز ایالات متحده موفق شده است گپ ایجاد شده در اثر نیروی کار از دست رفته را پر کند. چیزی حدود ۴ میلیون نفر از نیروی کار از ماه مارس ۲۰۲۱ در آمریکا متاثر از کرونا و عواقب آن به کار بازنگشتند و از دست رفتند. 

نکته مهم در گزارش اداره آمار آمریکا این است که زنان و کارگران سیاه‌پوست بخش عمده نیروی کار جدید آمریکا را پس از پایان دوران پاندمی تشکیل می‌دهند. نه تنها زنان و سیاه‌پوستان آمریکایی که نیروی کار آسیایی و لاتین‌تبار هم نقش عمده‌ای در جمعیت نیروی کار جدید آمریکا دارد.

 

عرب نیوز

برگزاری جشن تاج‌گذاری پس از ۷۰ سال 

سلطنت ۷۰ ساله ملکه الیزابت دوم با درگذشت او در سال گذشته به پایان رسید تا بار دیگر مراسم تاج‌گذاری در بریتانیا برگزار شود. این بار پسر ملکه،‌ چارلز سوم تاج سلطنت را پس از هفت دهه انتظار روی سر خود گذاشت. 

مراسم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا در مفهوم یکی از سنتی‌ترین مراسم برگزار شده در دنیای مدرن به حساب می‌آید. در دنیای روسای جمهور، نخست‌وزیران و پارلمان‌ها و دیگر سمت‌های دنیای مردن، بریتانیا غرق در برگزاری مراسم تاج‌گذاری و سلطنت است. 

 پادشاه چارلز سوم چهلمین حاکم بریتانیا در مسیر پادشاهی پس از فرمانروایی ویلیام در سال ۱۰۶۶ است. او ۷۴ ساله و مسن‌ترین پادشاه تاریخ بریتانیاست. 

کارشناسان و محققان موضوع سلطنت می‌گویند مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم که دیروز در بریتانیا برگزار شد، به نسبت مراسمی که در سال ۱۹۵۳ برای ملکه الیزابت بر پاشد، جمع و جورتر و کوتاه‌تر و کم ‌خرج‌تر بوده است. آنها معتقدند پادشاه چارلز سوم هوشمندانه تصمیم گرفته رعایت اقتصاد پرچالش بریتانیا را بکند و مراسمی جمع و جور برگزار کند.

پادشاه جدید بریتانیا همچنین تلاش کرده است مراسم تاج‌گذاری خود را متناسب با بریتانیای قرن ۲۱ برگزار کند. ترکیبی از نشانه‌های مدرن و سنتی. او حتی نمایندگانی از همه مذاهب و ادیان و گروه‌های حاضر در بریتانیا را برای این مراسم دعوت کرد؛ مسلمانان، یهودیان، بودایی‌ها، سیک‌ها و …

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها