|

سودان روی نقطه شکست

افزایش جمعیت خواهان خروج از سودان باعث واکنش سازمان ملل شده است. آنها هشدار می‌دهند بحران انسانی در سودان به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند فجایع عظیم به بار بی‌آورد.

سودان روی نقطه شکست
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در وضعیتی که رئیس بانک مرکزی ایالات متحده هشدار می‌دهد پول نقد در آمریکا ممکن است تا ماه ژوئن به پایان برسد، یکی دیگر از بانک‌های این کشور نمی‌تواند پاسخگوی مشتریان خود باشد و به یکی از مهم‌ترین بانک‌های آمریکای یعنی جی‌پی مورگان سپرده می‌شود. این خبرها مهمترین سوژه‌های صفحه اول رسانه‌های آمریکایی هستند. 

برای رسانه‌‌های اروپایی از جمله روزنامه‌‌های چاپ بریتانیا سودان و اوکراین جایگاه ویژه خود را دارند. آنها به صورت لحظه‌ای خبرهای دو کشور و وقایع داخلی آن را در سایت‌ها پوشش می‌دهند و در کنارش به مسائلی مثل قایق مهاجران غیر قانونی، افزایش مرگ و میر زنان باردار که دچار عارضه بارداری خارج از رحم هستند و همچنین اعتصاب و اعتراض جامعه پرستاری نسبت به کمی دستمزد و … می‌پردازند.

سودان سوژه اول و آخر صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای است. طی این سه هفته درگیری در سودان همواره نام این کشور در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای تکرار و گزارشی درباره وضعیت شهروندان و درگیری‌های داخلی منتشر شده است. در کنار آن حواشی روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و همچنین تلاش امارات برای ترمیم و توسعه صنعت گردشگری و البته برگزاری مراسم روز اول می یا روز جهانی کارگر در کشوری ورشکسته مثل لبنان هم در این روزنامه‌ها بازتاب دارد.

 

گاردین

شکست در تشخیص بارداری خارج از رحم و مرگ زنان

پروفسور ماریان نایت معتقد است یکی از دلایل مرگ و میر زنان عدم تشخیص بارداری خارج از رحم در میان آنهاست. این موضوع یا منجر به مرگ فرد باردار می‌شود و یا آسیب‌های بسیار جدی بر او وارد می‌کند. 

خانم پروفسور ماریان نایت از دانشگاه آکسفورد از نتایج تحقیق و مطالعه‌ای سراسری در بریتانیا می‌گوید که مشخص شده است زنان و پزشکان گاه در تشخیص نوع بارداری اشتباه می‌کنند که به قیمت جان تمام می‌شود. این مطالعات می‌گویند طی پنج سال گذشته ده‌ها زن بریتانیایی در اثر این عارضه جان خود را از دست داده اند. 

بارداری خارج از رحم ناخواسته و زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده در جایی خارج از رحم لانه گزینی می‌کند. اگر لانه‌گزینی درون لوله فالوپ باشد، بارداری دوام ندارد، اما عدم تشخیص آن باعث پارگی و خونریزی داخلی و در نهایت منجر به مرگ فرد می‌شود. 

هشدار پروفسور ماریان نایت برای تشخیص این عارضه است. اگر پزشکان بتوانند عارضه بارداری خارج از رحم را زودتر از وقوع حادثه تشخیص بدهند، مانع از مرگ و میر زنان خواهند شد. خونریزی واژینال، دردهای شکمی، درد سرشانه و نارضایتی هنگام تخلیه مثانه از جمله نشانه‌های بارداری خارج از رحم است که به تشخیص زود هنگام آن کمک می‌کند.

 

نشنال

توسعه توریسم امارات؛ جذب ۴۰ میلیون گردشگر!

شیخ محمد بن راشد، حاکم دوبی و معاون رئیس امارات با هدف توسعه گردشگری در دوبی نخستین روز کنفرانس مارکت سفر عربی را افتتاح کرده است. او با هدف جذب ۴۰ میلیون گردشگر از سراسر جهان این کنفرانس را برگزار کرده است.

امارات پس از دوران پاندمی به فکر ترمیم خسارات وارد شده به صنعت توریسم در طول سه سال شیوع کرونا افتاد. توسعه خدمات فرودگاهی و میزبانی و در کنارش برگزاری نشست‌‌ها و کنفرانس‌های مختلف از جمله اقداماتی است که اماراتی‌ها برای پیشرفت صنعت توریسم خود انجام می‌دهند. 

کنفرانس مارکت سفر عربی در دوبی در مرکز تجارت جهانی این شهر برگزار می‌شود. امسال سی‌امین دوره برگزاری این نشست است و اماراتی‌ها امیدوارند بتوانند تا سال ۲۰۳۱ تعداد گردشگران خود را به ۴۰ میلیون نفر برسانند. 

آمارها می‌گوید اماراتی‌ها در رسیدن به اهداف خود به نسبت موفق بوده اند. مثلا در سال ۲۰۱۹ و پیش از پاندمی اماراتی‌ها در سه ماهه اول سال میزبان ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار گردشگر بوده اند. اما امسال و در همین بازه زمانی آنها از ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر توریست میزبانی کرده اند.

 

نیویورک تایمز

شب دیوانه‌وار فرست ریپابلیک بانک؛ فروش به جی‌پی مورگان!

فرست ریپابلیک بانک آمریکا در کالیفرنیا همان موردی را تجربه کرد که دو ماه پیش دو بانک سیگنیچر بانک و سیلیکون ولی بانک در این ایالت از سر گذرانده بودند؛ هجوم مشتری‌ها برای برداشت پول و ورشکستگی!

اگر در دو مورد قبلی بسته‌های کمکی دولت به دادشان رسید و تا حدی مشکل را برطرف کرد، در مورد فرست ریپابلیک بانک دولت برنامه دیگری را در دستور کار خود قرار داد تا مانع از ورشکستگی کامل شود؛ فروش این بانک به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده یعنی جی‌پی مورگان!

کارشناسان و قانون‌گذاران می‌گویند سال‌ها زحمت کشیدیم تا قدرت بانک‌های بزرگ را در ایالات متحده کنترل و محدود کنیم، اما دولت با تصمیم خود برای فروش فرست ریپابلیک بانک به جی‌پی مورگان همه رشته‌هایمان را پنبه کرد. آنها معتقدند دولت تصمیمی دیوانه‌وار گرفته است. 

آمریکا و بانک‌های این کشور یک بار در سال ۲۰۰۸ این وضعیت را تجربه کردند و آن روزها هم  جی‌پی مورگان وارد میدان شد و چند نهاد مالی را تصاحب کرد. بیر استیرنز و واشنگتن میوتوال از جمله نهادهای مالی بودند که به جی‌پی مورگان واگذار شدند.

 

عرب نیوز

سودان روی نقطه شکست

افزایش جمعیت خواهان خروج از سودان باعث واکنش سازمان ملل شده است. آنها هشدار می‌دهند بحران انسانی در سودان به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند فجایع عظیم به بار بی‌آورد. 

اتفاقاتی که در در سه هفته اخیر در سودان رخ داده، بسیاری از شهروندان این کشور واداشته در خانه خود را ببندند و پایتخت را ترک کنند. کشورهای همسایه سودان نخستین ایستگاه‌هایی هستند که با بحران مهاجران سودانی مواجه خواهند شد و پس از آن دیگر کشورها هم در امان نخواهند بود. سازمان ملل تخمین می‌زند جمعیت آواره و مهاجر سودان به ۸۰۰ هزار نفر در مرحله اول برسد.

حملات هوایی در سودان اوج گرفته و پایتخت را به نقطه شکست و فروپاشی نزدیک‌تر کرده است. در حال حاضر کشورهایی مثل چاد و مصر بیش از دیگر کشورها میزبان مهاجران و آواره‌های سودانی هستند. 

تا امروز هر تلاشی برای برقراری آتش‌بس میان گروه‌های درگیر شکست خورده است. میانجی‌گری آمریکا و عربستان و درخواست کشورهای دیگر نتوانسته مانع از ادامه جنگ داخلی در سودان شود. اتباع کشورهای خارجی سودان را به هر شکل ترک کرده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها