|

تبعید خلبان افغان از بریتانیا وهن عدالت است!

فرمانده سابق نیروهای ائتلاف در افغانستان از هموطنانش دعوت کرده برای جلوگیری از تبعید خلبان افغانستانی پویش راه بیاندازند و مانع انتقال او به رواندا شوند.

تبعید خلبان افغان از بریتانیا وهن عدالت است!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

وقایعی که در سودان در جریان است جای اخبار اوکراین را در صفحه اول اغلب رسانه‌ها در جهان گرفته است. بحران انسانی در نتیجه درگیری‌های خون‌بار نظامیان در سودان نگاه همه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. در کنار این موضوع آمریکایی‌ها گزارش و تحلیل‌هایی درباره مسائل داخلی خود مثل شرایط نیروهای کار جوان و همچنین مراکز آموزشی که روابطی صمیمانه با دیوان عالی دارند و … در صفحات اول خود بازتاب داده اند. 

برای بریتانیایی‌ها موضوعات مختلفی در کنار موضوع سودان مورد توجه است. از کمپین برای جلوگیری از اخراج و تبعید خلبان افغانستانی پناهنده، طراحی ابزار هوش مصنوعی جدید برای تشخیص دقیق‌تر و سریع‌تر سرطان، نقش تغییر اقلیم و گرم شدن زمین در رفتار پرونده‌ها و … 

خاورمیانه‌ای‌ها از نشست اردن برای حل مشکلات سوریه و همچنین تعامل در یمن با حوثی‌‌ها برای آزادی برخی زندانی‌ها می‌گویند. آنها بیش از روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی وقایع سودان را پوشش می‌دهند. در واقع سودان سوژه اصلی این رسانه‌ها به شمار می‌رود.

 

گاردین

تشخیص دقیق‌تر و سریع‌تر سرطان با کمک هوش مصنوعی

پزشکان و دانشمندان موفق شده اند ابزاری جدید از هوش مصنوعی را طراحی و به کار بگیرند که در تشخیص سرطان مفیدتر از مدل‌های گذشته است. 

این ابزار دقیق‌تر و سریع‌تر از نمونه‌های گذشته خود عمل می‌کند و به این ترتیب فرد مبتلا سریع‌تر در روند درمانی قرار می‌گیرد. 

به گزارش سازمان بهداشت جهانی سرطان عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. این عامل سالانه جان ۱۰ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. به عبارت بهتر این که یک ششم مرگ و میر در جهان به دلیل سرطان رخ می‌دهد.

نکته مهم در درمان سرطان، تشخیص به موقع آن است. اگر تشخیص به سرعت رخ دهد، سرطان درمان‌پذیر است و باعث مرگ نخواهد شد. ابزار هوش مصنوعی جدید که در کالج رویال ماردسن لندن طراحی شده است، با مشاهده سی‌تی اسکن فرد تشخیص می‌دهد رشد غیرطبیعی توده‌ها سرطانی هستند یا نه.

 

نشنال

سعودی در سرکوب قاچاق مواد مخدر جدی است

عربستان هرگز به مواد مخدر و دیگر کالاهای قاچاق مجوز ورود نخواهد داد. این جمله‌ای است که وزیر کشور دولت سعودی پس از دستگیری تعدادی قاچاقچی از تریبون‌های رسمی عربستان اعلام کرده است. 

شاهزاده عبدالعزیز بن سعود گفته هرگونه تجارت قاچاق در عربستان با سرکوب شدید مواجه خواهد شد. این اظهارات در واکنش به دستگیری سه قاچاقچی اتیوپیایی صورت گرفته است که با بار حشیش قصد داشته اند به مرزهای جنوب غربی عربستان وارد شوند.

به جز این مورد، نیروهای عربستانی طی یک هفته گذشته چند رشته عملیات در ریاض، تبوک، جزان و استان‌های شرقی خود ترتیب داده اند تا هرگونه تجارت قاچاق را اعم از مواد مخدر و یا اسلحه سرکوب کنند. این نیروها در یکی از گذرگاه‌های مرزی ۴ میلیون قرص از نوع فنتیلین کشف و ضبط کرده اند.

بر اساس قانون در عربستان افراد فعال در زمینه قاچاق مواد مخدر با مجازات طولانی‌مدت و سخت جریمه خواهند شد؛ زندان، پرداخت جریمه و البته نفی بلد. وزیر کشور عربستان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته: قاچاقچیان مواد مخدر که کشور و ملت ما را هدف گرفته اند بدانند ما چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

 

 ایندیپندنت

تبعید خلبان افغان از بریتانیا وهن عدالت است!

فرمانده سابق نیروهای ائتلاف در افغانستان از هموطنانش دعوت کرده برای جلوگیری از تبعید خلبان افغانستانی پویش راه بیاندازند و مانع انتقال او به رواندا شوند. 

ژنرال سر دیوید ریچادردز، بریتانیایی و فرمانده سابق نیروهای ائتلاف در افغانستان است. او می‌گوید دولت بریتانیا باید به خلبان افغانستانی پناهندگی بدهد و نباید او را همچون دیگر مهاجران غیر قانونی به رواندا تبعید کند. او شجاعت این خلبان را ستایش می‌کند و معتقد است تبعید و اخراج او از بریتانیا وهن عدالت است. 

این خلبان افغانستانی همراه با نیروهای بریتانیایی و ائتلاف علیه طالبان عملیات هوایی گسترده‌ای را انجام داده است. به گفته ژنرال ریچاردز او در بیش از ۳۰ عملیات هوایی علیه طالبان شرکت داشته است. اما پس از تسلط این گروه افراطی و تروریست بر افغانستان به صورت پناهنده و سوار بر قایق مهاجران غیر قانونی وارد بریتانیا شده است. حالا دولت بریتانیا می‌خواهد او را به رواندا تبعید کند. سرنوشتی که در انتظار اغلب مهاجران غیر قانونی در بریتانیاست. 

ژنرال ریچاردز خطاب به دولت بریتانیا می‌گوید: «خلبان افغان تنها جانش را نجات داده است. او از دست تروریست‌هایی که بر کشورش مسلط شده گریخته و شایسته تبعید و اخراج نیست».

 

عرب نیوز

نشست اردن برای حل بحران‌های سوریه

وزرای خارجه سعودی، عراق، مصر و سوریه قرار است امروز در اردن دور هم جمع شوند تا راه حلی برای مشکلات و بحران‌های پیش‌ روی سوریه پیدا کنند. این نشست در امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد. 

پیش از نشست امان، وزرای خارجه این کشورها در جده گرد هم آمده بودند تا تشریک مساعی کنند و راه را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باز کنند و همچنین درباره مشکلات این کشور پس از پایان جنگ داخلی طولانی مدت به گفت و گو بنشینند.

آنها در نشست جده بر پیدا کردن راه حلی سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید داشتند و در نشست اخیر همچنان بر همین موضع پافشاری خواهند کرد. برقراری ارتباط میان سوریه و دیگر کشورهای عرب و رفع موانع پیش رو مهم‌ترین هدف برگزاری این نشست‌هاست. آوارگان سوری چه در داخل و چه خارج این کشور چالش بزرگی برای سوریه و کشورهای درگیر آنها به وجود آورده است.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ و با بروز جنگ داخلی در این کشور و سرکوب گروه‌‌های اعتراضی تعلیق شد. اما با پایان این وضعیت سوریه می‌خواهد دوباره به اتحادیه بازگردد. در نشست‌های اخیر جده و اردن این موضوع بررسی می‌شود تا در نشست نهایی ریاض سوریه به جمع دولت‌های عربی دوباره اضافه شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها