|

اعمال قانون علیه اعتراضات ضد سلطنتی

گروه‌های نظامی در غزه در واکنش به خبر درگذشت زندانی فلسطینی به نام خدر عدنان در زندان اسرائیل موشک‌هایی به سمت مناطق اسرائیلی‌نشین شلیک کرده اند. شهروندان غزه می‌ترسند این وقایع باعث بی‌ثباتی بیشتر در این باریکه و بدتر شدن اوضاع شود.

اعمال قانون علیه اعتراضات ضد سلطنتی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تا روزی که مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم در بریتانیا برگزار شود، اخبار و حواشی متعددی رسانه‌های این کشور را درگیر خود خواهد کرد. این روزها بحث محدود کردن مخالفان سلطنت در تجمعات و اعتراضات خیابانی است. دولت لایحه نظم عمومی را منتشر کرده و از معترضان خواسته به بند بند این لایحه توجه کنند وگرنه اعمال قانون خواهند شد. 

رسانه‌های بریتانیایی موضوعات دیگری هم برای پرداختن دارند

از جمله سودان و درگیری‌های تازه در غزه و البته انتشار یک فایل ویدئویی درباره اظهارات تاکر کارلسون مجری اخراجی شبکه فاکس نیوز … 

رسانه‌های آمریکایی در کنار ماجراهای تاکر کارلسون و برگزاری مراسم مد و فشن مت گالا، سرگرم بررسی وضعیت اقتصادی ایالات متحده و هشدار رئیس بانک مرکزی درباره پایان پول نقد تا ماه ژوئن و همچنین کاهش روند تولید در کارخانه‌ها هستند. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها در کنار سودان، ‌ماجراهای فلسطین هم در صفحه اول روزنامه‌ها داغ شده است. از آن گذشته نشست سازمان ملل در قطر برای بررسی آینده افغانستان و طالبان هم موضوعی مورد توجه است. 

 

گاردین

اعمال قانون علیه اعتراضات ضد سلطنتی

هر چه به روز تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم در بریتانیا نزدیک‌تر می‌شویم، هم اعتراض گروه‌های مخالف سلطنت پررنگ‌تر می‌شود و هم محدودیت‌های حاکمیتی برای این گروه‌ها.

پس از آن که گروه‌های ضد سلطنت اعلام کردند می‌خواهند در روز تاج‌گذاری تجمعی مسالمت‌آمیز برپا کنند، وزیر کشور بیانیه‌ای سختگیرانه به آنها ابلاغ کرده و به صراحت هشدار داده به صورت قانونی با برخی رفتارها برخورد خواهد شد.

 این در حالی است که تا پیش از مراسم تاج‌گذاری برخی از تجمعات و شعارها و رفتارها غیر قانونی نبوده است. اما حالا و با ابلاغیه جدید محدودیت‌ها بیشتر شده و برخورد با اعتراضات شکل و شمایل قانونی پیدا کرده است.

برخی از موارد موکد در بیانیه وزارت کشور به این ترتیب است: مسدود‌کننده‌های مسیرها، جاده‌ها و راه‌آهن‌ها و فرودگاه‌ها با ۱۲ ماه حبس مواجه خواهند شد. معترضانی که خودشان را به وسایل و ساختمان‌ها متصل کنند، منتظر ۶ ماه حبس و یا جریمه نامحدود باشند. پلیس می‌تواند تجمعات مشکوک به هرج و مرج را متوقف و افراد را بازرسی کند. 

پیش از مراسم تاج‌گذاری و در واکنش به اعتصابات سنگین و فلج‌کننده، دولت بریتانیا درصدد بود «لایحه نظم عمومی» را منتشر کند. مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم فقط باعث شده لایحه زودتر رونمایی شود.

 

عرب نیوز

سازمان ملل: اکنون وقت تعامل با طالبان نیست

گفت و گوهای دو روزه چند ملیتی درباره افغانستان به میزبانی قطر دیروز به پایان رسید بی‌آنکه حضور طالبان و حاکمیت آنها بر افغانستان به رسمیت شناخته شود. این گفت و گوها با حمایت سازمان ملل و حضور نمایندگان ۲۰ کشور برگزار شد. نماینده طالبان به این نشست دعوت نشده بود.

بحران انسانی که در افغانستان جاری است باعث شد گروه‌ها و کشورهای مختلف در قطر دور هم جمع شوند تا برای آینده افغانستان چاره‌ای بیاندیشند. سازمان ملل در پی آن است تا کشورها و مجامع بین‌المللی به موضعی واحد و همسان در مواجهه با طالبان دست یابند. 

گرسنگی و کمبود مواد غذایی، محدودیت‌ها و سختگیری‌های خاص طالبان در زمینه آموزش و تحصیل دختران و فعالیت‌های زنان، عدم دسترسی به بهداشت، رشد و گسترش تروریسم و مواد مخدر … از جمله مشکلاتی است که افغانستان پس از حاکمیت طالبان را به خود مشغول کرده است. 

گوترش دبیر کل سازمان ملل می‌گوید این که مجامع بین المللی و کشورها باید به تعاملی همسان با طالبان دست یابند تا دست کم بتوانند مشکلات شهروندان افغانستانی در حاکمیت طالبان را حل کنند، امری بدیهی است، اما امروز زمان مناسبی برای تعامل با طالبان نیست. آنها در موضوع دختران و زنان هرگز حاضر به تعامل و همکاری نیستند و این قابل پذیرش نیست.

سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه در واکنش به این نشست گفته این صدای یک طرفه است پس برای ما اهمیتی ندارد. ما هم می‌خواهیم جهان صدای ما را بشنود. افغانستان کشوری مستقل است و باید صدایش شنیده شود.

 

نیویورک تایمز

چرا چرخ کارخانه‌‌های کوچک نمی‌چرخد؟ 

پس از پایان و یا درست‌تر عقب‌نشینی همه‌گیری کرونا، موج جدیدی از تولید در کارخانه‌ها به راه افتاد. بسیاری از کارخانه‌های‌ آمریکایی که در طول سه سال پاندمی با رکود مواجه بودند، کار و تولید را آغاز کردند و سرعت به نسبت خوبی هم گرفتند. اما چرا دوباره با مشکل روبه‌رو شده اند؟ چرا چرخ کارخانه‌ها به درستی نمی‌چرخد؟

این اتفاق در کارخانه‌‌های کوچکتر و کسب و کارهای جمع و جورتر بیشتر به چشم می‌آید. کارشناسان و مطالعات آنها می‌گوید تورم ایجاد شده در اثر افزایش ناگهانی تقاضا پس از دوران پاندمی باعث این وضعیت شده است. 

پس از عقب‌نشینی همه‌گیری افزایش تقاضا موج جدیدی از تولید را به راه انداخته و کارخانه‌ها را به سرعت به چرخه تولید بازگردانده، اما تورم ایجاد شده قدرت خرید را یا در نهایت همان تقاضا را کاهش داده است. در نتیجه دوباره مسیر تولید در کارخانه‌ها کاهشی شده است. 

نکته مهم‌تر این که پس از بروز این وضعیت سوال بزرگ‌تری برای کارشناسان ایجاد شده است؛ رکود گسترده‌تری در انتظار اقتصاد آمریکاست؟ 

 

نشنال

خشونت در غزه پس از مرگ زندانی فلسطینی

گروه‌های نظامی در غزه در واکنش به خبر درگذشت زندانی فلسطینی به نام خدر عدنان در زندان اسرائیل موشک‌هایی به سمت مناطق اسرائیلی‌نشین شلیک کرده اند. شهروندان غزه می‌ترسند این وقایع باعث بی‌ثباتی بیشتر در این باریکه و بدتر شدن اوضاع شود.

ارتش اسرائیل می‌گوید ۲۲ موشک را که از سوی غزه شلیک شده شناسایی کرده است. ۴ مورد از این موشک‌ها ردیابی و منهدم شده است؛ ۱۸ مورد دیگر در مناطق باز سقوط کرده و به جایی آسیب نرسانده است.

خدر عدنان زندانی فلسطینی در زندان رامل اسرائیل منتظر محاکمه بود. او برنامه اعتصاب غذای ۸۷ روزه خود را پیش برد تا این که دیروز درگذشت. جسد او در سلولش در حالی پیدا شد که بی‌هوش بود. عدنان را به بیمارستان انتقال دادند و در نهایت موفق نشدند جانش را از مرگ نجات دهند.

 اسرائیلی‌ها می‌گویند عدنان رهبر یک گروه شبه‌نظامی وابسته به جهاد اسلامی بود. اما فلسطینی‌‌ها او را سمبل مقاومت و مبارزه با اشغال‌گری اسرائیلی‌ها معرفی می‌کنند. او هشت سال در حبس بود. 

نخست‌وزیر فلسطین شتیه در واکنش به این اتفاق می‌گوید درگذشت عدنان « قتل عمد » است. عدنان مورد بی‌توجهی پزشکی قرار گرفته در حالی که اوضاعش وخیم بوده است. اما اسرائیلی‌ها می‌گویند او فقط می‌خواسته آزاد شود و از پذیرش پزشک سر باز زده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها