|

مداخله بریتانیا و آمریکا برای کنترل غول هوش مصنوعی

این روزها هوش مصنوعی، خدمات و البته ایرادات و اشکالات‌ش مهم‌ترین سوژه قانون‌گذاران و سردمداران این ابزار دست‌ساز بشر برای بهبود زندگی است.

مداخله بریتانیا و آمریکا برای کنترل غول هوش مصنوعی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

حواشی تصمیم اخیر بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره و کنترل تورم موضوع ثابت صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌های آمریکایی است، اما در کنار آن اوکراین و غائله جدید روسیه برای اتهام ترور پوتین به این کشور و همچنین دو تیراندازی مرگ‌بار در صربستان و کشته شدن تعدادی از شهروندان این کشور و مسائلی از این دست مورد توجه است. خبر ممنوعیت استفاده از اجاق‌های گازی در نیویورک هم البته یکی از خبرهای صفحه اول روزنامه‌‌های آمریکاست.

برای روزنامه‌های بریتانیایی، مراسم تاج‌گذاری و حواشی آن مثل سفر همسر زلنسکی به لندن برای شرکت در این مراسم و البته دردسرهای هوش مصنوعی و چالش‌هایی که پیش پای دولت‌های بریتانیا و آمریکا گذاشته مهم است. در کنار همچنان کمپین ممانعت از خروج خلبان افغان و تبعید او به رواندا از بریتانیا هم پیگیری می‌شود. 

از حضور سودان در صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای تا حدی کاسته شده است؛ هرچند که درگیری‌ها ادامه دارد. انتخابات ترکیه، ماجراهای فلسطین و اسرائیل، ورشکستگی بانک‌های لبنان و البته حواشی پیش از مراسم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا موضوعاتی هستند که در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مورد توجه قرار گرفته اند.

 

واشنگتن پست

لغو آیین‌نامه ماسک در بیمارستان‌ها و مطب پزشکان

بهار و تابستان امسال در ایالات متحده آمریکا آخرین روزهای پوشیدن ماسک در مراکز درمانی و بیمارستانی خواهد بود. به عبارت بهتر اینکه اجبار به پوشیدن ماسک در بیمارستان‌ها و مطب پزشکان در ایالات متحده لغو می‌شود.

پوشش اجباری ماسک پس از همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان به یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین پروتکل‌ها در اغلب کشورها تبدیل شد. اما پس از فروکش کردن پاندمی کووید ۱۹ این دستورالعمل هم به فراخور وضعیت به پایان خود نزدیک شد.

ابتدا پوشیدن ماسک در فضاهای آزاد و و سرباز لغو شد و سپس به مکان‌های عمومی سربسته مثل رستوران‌ها و سینماها، کلاب‌ها و حمل و نقل عمومی و … رسید. و حالا این آیین‌نامه در بیمارستان‌ها و مطب پزشکان لغو می‌شود. 

ایالت‌هایی مثل اورگون، کالیفرنیا، واشنگتن و ماساچوست از جمله آخرین ایالت‌هایی هستند که دستورالعمل پوشیدن ماسک در مراکز بهداشتی را لغو می‌کنند. البته هر کدام از ایالت‌ها و همچنین بیمارستان‌ها با مشاهده افزایش موج همه‌گیری می‌توانند این آیین‌نامه را بازگردانند و از مراجعه‌کنندگان بخواهند آن را رعایت کنند. 

 

نشنال

همکاری اتحاد و امارات در صدور پرواز تک بلیت

مسافرانی که در آینده‌ای بسیار نزدیک به امارات سفر می‌کنند و یا قصد خروج از آن را دارند، از گزینه‌های متعدد خدمات سفر هوایی با پروازهای اتحاد و امارات برخوردار خواهند شد. 

با قرارداد همکاری که میان ایرلاین‌های امارات و اتحاد بسته شده است، مسافران می‌توانند با دریافت تک بلیت یکی از این پروازها، از خدمات پروازی دیگری استفاده کنند. مثلا اگر مسافری با بلیت رفت اتحاد وارد کشور امارات شده باشد، اجازه دارد با تهیه بلیت برگشت از هواپیمایی امارات بازگردد؛ بدون ‌آن که کرایه یا هزینه اضافی پرداخت کند.

نشست تجارت جهانی دوبی این فرصت را برای همکاری بیشتر شرکتهای هواپیمایی امارات فراهم کرده است. این دو ایرلاین معتبر در این نشست با هم قرارداد همکاری امضا کرده اند. 

این قرارداد به مسافران فرصت حضور بیشتر در امارات و خیال راحت‌تر می‌دهد که همیشه بلیتی برای بازگشت وجود دارد و همواره خدماتی ارائه خواهد شد بدون آن که جریمه‌ای در کار باشد.

 

گاردین

مداخله بریتانیا و آمریکا برای کنترل غول هوش مصنوعی

این روزها هوش مصنوعی، خدمات و البته ایرادات و اشکالات‌ش مهم‌ترین سوژه قانون‌گذاران و سردمداران این ابزار دست‌ساز بشر برای بهبود زندگی است. کشورهایی مثل بریتانیا و آمریکا که در این زمینه فعال هستند، بیش از دیگران نگران حواشی قدرت گرفتن هوش مصنوعی و سرعت رشد و توسعه آن هستند.

نهادهای نظارتی و قانونی این دولت‌ها امروز سرگرم تهیه قوانین کنترلی برای هوش مصنوعی هستند. آنها معتقدند هوش مصنوعی در کنار خدماتی که ارائه می‌دهد، نقص‌های عمده‌ای دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. از جمله مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های این ابزار، انتشار داده و اطلاعات غلط است. 

چت‌جی‌پی‌تی، از جمله ابزارهایی است که این روزها بیش از دیگر ابزارهای هوش مصنوعی در دسترس کاربران معمولی قرار گرفته است. اما همین ابزار پر از ایراد و اشکال است و به سوالات پاسخ اشتباه می‌دهد. یا در فرآیند خبر‌نویسی و گزارش‌نویسی ابزارهای مشابهی به کار گرفته شده که زنگ خطر را برای تولید محتوای نادرست به صدا در می‌آورد. 

موضوع به قدری مهم است که کاخ سفید در بیانیه‌ای از قدرت‌های هوش مصنوعی خواست مسئولیت آن چیزی که تولید می‌کنند، بپذیرند و البته محصولی تولید کنند که در وهله اول امنیت داشته باشد. نهادهای نظارتی بریتانیا هم با شرکت‌های فعال در این زمینه دیدار داشته و نکات و هشدارهایی را به گوش آنها رسانده است. پدرخوانده هوش مصنوعی هم به تازگی گوگل را ترک کرده تا آزادانه در این زمینه شفاف‌سازی کند و هشدار بدهد. 

 

عرب نیوز

آوارگان سوری؛ مسئله مهم انتخابات ترکیه

تا چند روز دیگر ترکیه یکی از مهم‌ترین رقابت‌های سیاسی خود را تجربه خواهد کرد؛ انتخابات ریاست‌جمهوری. این انتخابات شاید سرنوشت برخی از احزاب ترکیه از جمله عدالت و توسعه و همچنین جمهوریخواهان را روشن کند. 

یکی از پررنگ‌ترین سوژه‌هایی که در تعیین سرنوشت این احزاب نقش بازی می‌کند، مهاجران و‌ آوارگان سوری هستند. ترکیه در همه این چند سال که در سوریه جنگ داخلی برپا بوده، از آوارگان سوری میزبانی کرده است. 

انتخابات روز چهاردهم می برگزار می‌شود، اما بحث درباره آوارگان، ماندن و یا تلاش برای خروج آنها از ترکیه یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای نامزدهای این انتخابات است. کمال قلیچ‌دار اوغلو، نامزد حزب مخالف حاکم یعنی جمهوریخواه ترکیه معتقد است آوارگان سوریه باید ترکیه را ترک کنند. او به شهروندان و هواداران خود وعده می‌دهد در صورت پیروزی در انتخابات، در توافقی با دولت اسد طی دو سال این آوارگان را به کشورشان بازگرداند.

قلیچ‌دار اوغلو معتقد است مسئله آوارگان سوری موضوعی نژادی نیست، بلکه کاملا به منابع اقتصادی ترکیه بستگی دارد. در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آواره سوری در ترکیه به سر می‌برند. 

نکته مهم این که اردوغان دیگر نامزد ریاست‌جمهوری ترکیه هم موافق قلیچ‌دار اوغلو است. هرچند که با زبان ملایم‌تر و محافظه‌کارانه‌تری این جملات را می‌گوید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها