|

شهادت پنس در پرونده حمله به کنگره پشت درهای بسته

معاون اول سابق رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده بالاخره برای شهادت در دادگاه آماده شد.

شهادت پنس در پرونده حمله به کنگره پشت درهای بسته
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

حضور پنس در دادگاه موج خبری جدیدی در رسانه‌های آمریکایی ایجاد کرده است. معاون اول سابق ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده با وجود عدم تمایل به حضور در دادگاه، مقابل هیات منصفه دادگاه فدرال حاضر شده و در پرونده حمله به کنگره شهادت داده است. پرونده حمله هواداران ترامپ به کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ همچنان باز است و شهادت آقای پنس می‌تواند پیامدهای مخاطره‌آمیزی برای ترامپ داشته باشد. رسانه‌های آمریکایی علاوه بر این ماجراهای اوکراین را هم پیگیری می‌کنند. 

برای روزنامه‌‌های چاپ بریتانیا گزارش گروه‌های ناظر بر عملکرد پلیس اهمیت دارد. آنها پیش‌بینی می‌کنند با این وضعیت پلیس بریتانیا بیش از پیش در فرآیند شناسایی قاتلان زنجیره‌ای شکست بخورد. دیگر این که برخی مطالعات نشان می‌دهد در نسب پادشاه چارلز ارتباطاتی با برده‌داری وجود دارد. به تازگی کمپین مبارزه با برده‌داری سیستماتیک و تلاش برای عذرخواهی حاکمیت بریتانیا از این سابقه تاریخی برپا شده است. سودان و ماجراهای مرگ‌بار و همچنین اوکراین و البته حضور پنس در دادگاه هم موضوعاتی دیگر در صفحه اول این رسانه‌هاست.

نشست مخالفان طالبان در وین پایتخت اتریش، پیاده‌روی فضایی فضانورد اماراتی به عنوان نخستین شهروند عرب که به این موفقیت دست پیدا می‌کند، تهیه قرصی برقی برای بیماران دیابتی و همچنین اقدامات پلیس فلسطین برای مقابله با سرقت از بانک در کرانه باختری در کنار موضوع اصلی که سودان و درگیری‌های مرگ‌بار آن است، موضوعات مورد توجه روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هستند.

 

گاردین

پلیس صحنه قتل را با دقت بررسی نمی‌کند

گروه‌های ناظر بر عملکرد پلیس بریتانیا در گزارشی مفصل ادعا می‌کند پلیس متروپولیتن ممکن است در شناسایی قاتلان زنجیره‌ای شکست بخورد. 

گروه‌‌های ناظر در این پرونده می‌گویند علت اصلی این اتفاق عدم بررسی دقیق موضوع از سوی نیروهاست. در واقع نیروهای حاضر در صحنه جرم مدارک و اسناد و نشانه‌های موجود را به درستی بررسی نمی‌کنند و نمی‌توانند مانع از وقوع قتل‌های بعدی شوند. 

در این گزارش به پرونده قاتل زنجیره‌ای به نام استیون پورت اشاره شده است. این مرد ۴۸ ساله از ژوئن ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ مرتکب چهار قتل مشابه شده است. مقتولین از گروه جوانان بوده اند. سرپرست گروه‌های ناظر می‌گوید نکته مهم در پرونده پورت این است که پس از وقوع نخستین قتل، سه قتل دیگر قابل پیشگیری بوده است. اما نیروی حاضر در صحنه‌ دقت کافی نداشته و به درستی نشانه‌ها را بررسی نکرده است.

به استناد این پرونده و پرونده‌های مشابه، گروه‌‌های ناظر بر عملکرد پلیس بریتانیا هشدار می‌دهند اهمال‌کاری‌ها و بی‌دقتی نیروهای مسئول باعث تکرار فجایع و شکست در شناسایی قاتلان زنجیره‌ای می‌شود. 

 

نشنال

ائتلاف و اتحاد مخالفان طالبان در کنفرانس وین

سیاستمداران، فعالان جبهه مقاومت و مبارزان اجتماعی و رهبران مذهبی افغان نظیر احمد مسعود، نشکو کابلی، عالیه ییلماز و … در کنفرانسی سه روزه در وین دور هم جمع شده اند تا با چشم‌اندازه آینده این کشور علیه طالبان متحد شوند.

آنها می‌خواهند دیدگاه سیاسی جدیدی برای این کشور طراحی و در آینده‌ای نچندان دور علیه حکومت طالبان اقدام کنند. آنها می‌دانند اوضاع افغانستان در دوران حکومت طالبان عادی نیست. قحطی و مسائل و مشکلات اقتصادی و انواع محدودیت‌ها علیه زنان و دختران افغان از جمله مشکلات دامن‌گیر افغانستان پس از بازگشت طالبان است. 

حتی نهادی مثل سازمان ملل به دلیل محدودیت‌هایی که برای کارکنان زن ایجاد شده گزینه خروج از افغانستان را هم پیش روی خود دارد. این مسائل باعث شده تا بسیاری از گروه‌های مخالف طالبان در وین دور هم جمع شوند و برای آینده افغانستان چاره‌ای بجویند.

یکی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس وین می‌گوید گردهمایی ما پیام روشنی دارد. همه قومیت‌ها برای آینده افغانستان در کنار هم قرار می‌گیرند و برای مقابله با رنجی که افغانستان پس از ۲۰ ماه حضور دوباره طالبان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تلاش خواهند کرد.

 

نیویورک تایمز

شهادت پنس در پرونده حمله به کنگره پشت درهای بسته

مایک پنس، معاون اول سابق رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده بالاخره برای شهادت در دادگاه آماده شد. پرونده حمله به کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ همچنان باز است و مایک پنس نزدیک‌ترین فرد به دونالد ترامپ برای بررسی این پرونده است. کارشناسان می‌گویند او یکی از کلیدی‌ترین آدم‌هایی است که در این پرونده می‌تواند نقش بازی کند.  

گزارش‌های منتشر شده از حضور پنس در دادگاه می‌گویند او پشت درهای بسته درباره این پرونده صحبت کرده است. فرآیند شهادت او در این جلسه ۷ ساعت طول کشیده است. هنوز جزییاتی درباره این که آقای پنس در دادگاه چه گفته و چه چیزهایی را تایید و یا تکذیب کرده است، مشخص نیست. 

حضور پنس در دادگاه و شهادت او می‌تواند برای رئیس‌جمهور سابق یعنی ترامپ پیامدهای قانونی نچندان خوشایندی داشته باشد. پنس صاحب موقعیتی کلیدی برای تاثیر در این پرونده است. ترامپ در جریان انتخابات ۲۰۲۰ و پس از شمارش آراء از او خواسته بود تعداد آرای الکترال بایدن را تکذیب کند.

مایک پنس پیش از حضور در دادگاه فدرال واشنگتن، درخواست تجدید نظر داده بود بلکه به شکلی بتواند از زیر بار شهادت در این پرونده در برود، اما دادگاه درخواست او را رد کرد.

 

عرب نیوز

زاخارووا: مشکلات سودان باید بدون دخالت خارجی حل شود!

سخنگوی وزارت خارجه روسیه معتقد است طرفین درگیر در سودان باید برای آتش‌بس دائمی مذاکره کنند. خانم ماریا زاخارووا در گفت و گو با عرب نیوز می‌گوید ملت سودان باید مشکلاتش را بدون دخالت خارجی‌ها حل کند. 

او در این گفت و گو از نگرانی‌هایش درباره فجایعی که در سودان رخ داده است و رخ می‌دهد گفته و از طرفین درگیر خواسته خویشتن‌داری کنند و گام‌های فوری برای آتش‌بس بردارند.

زاخارووا می‌گوید دولت روسیه برای کمک فوری به شهروندان و اتباعش در سودان اقداماتی را انجام داده است. همچنین این که روسیه با کشورهای دیگر مثل عربستان که در ماموریت خروج شهروندان خارجی از سودان فعال هستند، همواره در تماس است و همکاری می‌کند.

اظهارات روسیه درباره عدم دخالت خارجی در سودان در حالی است که لاوروف وزیر خارجه روسیه پیش از این در سازمان ملل گفته بود سودان اگر بخواهد می‌تواند از گروه نظامی ائتلافی واگنر هم سود ببرد! زاخارووا در واکنش به این اظهار نظر گفته البته روسیه قصدی برای دخالت در امور سودان ندارد!

بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم به اظهارات لاوروف واکنش نشان داده و گفته اگر پای واگنر به سودان باز شود، چیزی جز ویرانی و مرگ در انتظار نیست. گروه نظامی ائتلافی واگنر گروهی متشکل از جنگجویان خارجی است که برای روسیه در اوکراین می‌جنگند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها