|

اخراج ناگهانی مجری فاکس نیوز به دستور مرداک

اعلام خبر خروج آقای تاکر کارلسون، مجری راستگرای شبکه خبری فاکس نیوز جامعه خبری آمریکا را غافلگیر کرده است.

اخراج ناگهانی مجری فاکس نیوز به دستور مرداک
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

وسط بحران‌های سودان و تلاش آمریکایی‌ها برای پایان غائله یا دست کم برقراری آتش‌بس میان طرفین درگیر، کسی منتظر شنیدن خبر اخراج مجری شبکه خبری فاکس‌نیوز نبود. اما همه رسانه‌ها و روزنامه‌های آمریکایی ناگهان شوکه و غافلگیر شدند وقتی این خبر را از تریبون فاکس نیوز شنیدند. به نظر می‌رسد اختلاف دیدگاه میان تاکر کارلسون و روسای فاکس نیوز در پرونده افترا به شرکت دومینیون از جمله مواردی است که باعث اخراج این مجری شده است. روزنامه‌های آمریکایی بحران سودان و اوکراین و همچنین اظهارات حاشیه‌ساز مجری CNN درباره زنان و پیری را که منجر به اخراج او از این شبکه خبری شده، پیگیری می‌کنند. 

برای روزنامه‌‌های چاپ بریتانیا موضوعات مختلفی از جمله اخراج تاکر کارلسون از فاکس نیوز، اعتراف سخت CBI به شکست، برقراری آتش بس در سودان با پادرمیانی آمریکا، اجرای عملیات نظامی برای خروج دیپلماتهای بریتانیایی از سودان در صفحات اول بازتاب داشته است.

از سودان و بحران انسانی که گرفتار شهروندانش شده است، بگذریم، روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای سرگرم ماجرای گروگان‌گیری و آدم‌ربایی در لبنان، اظهار نظر رئیس امارات درباره پروژه مریخ و کاوش در این سیاره و پیشرفت دانش بشر در علوم فضایی و نقش آن در آینده انسان و همچنین ادامه کشتار در سرزمین‌های مقدس هستند. واقعیت این که بحران سودان چنان برای مجامع بین‌المللی مهم است که دست کم یک گزارش مفصل هر روز در صفحه اول همه روزنامه‌های جهان از این موضوع دیده می‌شود.

 

گاردین

اعتراف CBI: در اخراج افراد سمی شکست خوردیم 

حواشی ایجاد شده پیرامون یکی از مهمترین شرکت‌های لابی‌کننده صنایع و تجارت در بریتانیا باعث اعتراف سخت آنها به شکست شده است. رئیس کنفدراسیون صنایع بریتانیا در نامه‌ای به اعضای خود نوشته: « ما نتوانستیم به اندازه کافی از افرادمان در تقابل با فرهنگ سمی و مردم سمی محافظت کنیم ».

آقای مک براید در این نامه اعتراف می‌کند که در اخراج افراد با فرهنگ سمی از حلقه کار در کنفدراسیون صنایع بریتانیا شکست خورده و اشتباهاتی مرتکب شده که ناامیدی کارکنان را در پی داشته است. به همین دلیل آینده‌ای مبهم و پر تردید در انتظار این گروه لابی‌کننده بسیار مهم در بریتانیا است. 

نامه اعترافی رئیس CBI در واکنش به گزار‌ش‌های متعدد کارمندان زن درباره رفتارهای توهین‌آمیز و خشونت و تجاوز جنسی اتفاق افتاده در کنفدراسیون صنایع بریتانیا است. این گزارش‌ها باعث شد برخی از کمپانی‌های بزرگ عضو CBI از ادامه همکاری انصراف دهند و به این ترتیب اعتبار و سابقه کنفدراسیون مخدوش شود. 

 

نشنال

هشدار گوترش: بحران سودان منطقه را درگیر می‌کند

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از کشورهای جهان و رهبران منطقه درخواست کرده است که هر چه در توان دارند بگذارند تا تنش در سودان متوقف شود. در واکنش به این درخواست وزیر خارجه آمریکا خبر می‌دهد دو گروه درگیر با پادرمیانی ایالات متحده آتش‌بس را پذیرفته و قبول کرده اند کمیته مذاکراتی تشکیل شود و دو گروه درگیر در آن کمیته مشکلاتشان را حل کنند.

آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار می‌دهد وقایع سودان می‌تواند بر منطقه و حتی فراتر از آن تاثیر بگذارد و جهان را درگیر خشونت‌ فراگیر کند. در بیانیه‌ آقای دبیر کل خطاب به شورای امنیت سازمان ملل آمده این سازمان هرگز سودان را ترک نخواهد کرد، اما فضا را برای خروج برخی کارمندان و خانواده آنها مهیا کرده است. 

درگیری میان دو گروه نظامی و شبه‌نظامی در سودان باعث شده سیل بزرگی از جمعیت راه خروج از این کشور را پیش بگیرد و به سمت کشورهای همسایه حرکت کند. ادامه درگیری‌ها طی دو هفته اخیر حتی باعث شده است بسیاری از دیپلمات‌ها سودان را ترک و سفارت‌ها را تخلیه کنند.

دعوا در سودان بر سر پیشنهاد ادغام گروه‌های شبه نظامی پشتیبان سریع در ارتش میان دو فرمانده این گروه‌ها صورت گرفته است. جنگ داخلی اخیر سودان جان بیش از ۴۰۰ نفر را گرفته است.

 

نیویورک تایمز

اخراج ناگهانی مجری فاکس نیوز به دستور مرداک 

اعلام خبر خروج آقای تاکر کارلسون، مجری راستگرای شبکه خبری فاکس نیوز جامعه خبری آمریکا را غافلگیر کرده است. این اتفاق چند روز پس از ختم غائله افترا به شرکت رای‌شماری الکترونیک دومینیون و پرداخت بیش از ۷۰۰ میلیون دلار از سوی فاکس نیوز به این شرکت می‌افتد.

برخی منابع خبری آمریکا می‌گویند علت اخراج کارلسون نگاه انتقاد آمیز او به ادعای افترا به شرکت دومینیون و و پیش‌تر از آن عدم موافقت با ایده‌های شبکه خبری برای انتشار اتهام تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ بوده است. 

برخی منابع نزدیک به روپرت مرداک رئیس فاکس نیوز معتقدند این مجری به دلیل نارضایتی و گزارش ابی گراسبرگ، تهیه کننده ارشد سابق فاکس نیوز علیه کارلسون از حلقه فاکس نیوز اخراج شده است. گراسبرگ ادعا کرده است کارلسون در محیط کار تبعیض جنسیتی ایجاد کرده است. 

با همه این حرف‌ها اعلام شده است که آقای تاکر کارلسون و فاکس نیوز با توافق دو جانبه قطع همکاری می‌کنند. اما در برخی گزارش‌ها آمده است که مجری اخراجی تنها ۱۰ دقیقه پیش از اعلام خبر اخراج روی آنتن زنده، از این موضوع خبردار شده است. ترامپ در واکنش به این خبر نوشته که غافلگیر و شوکه شده است!

 

عرب نیوز

شمار کشته‌های فلسطینی در سال جدید به ۹۹ نفر رسید

خشونت‌ها در کرانه باختری میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ادامه دارد. این درگیری‌ها به تازگی جان جوانی ۲۰ ساله به نام سلیمان عواد را گرفته است. گفته می‌شود عواد عضو جنبش فتح بوده و به ضرب گلوله کشته شده و جسد او هم‌‌اکنون در اختیار و گروی اسرائیلی‌هاست.

با کشته شدن عواد شمار قربانیان خشونت‌های اسرائیلی در سال ۲۰۲۳ در کرانه باختری ۹۹ نفر  می‌شود. فلسطینی‌ها می‌گویند خشونت مداوم اسرائیلی‌ها در مناطق فلسطینی نشین اغلب برای خروج از زیر فشار انتقادات و چالش‌های داخلی کابینه نتانیاهو است. اسرائیلی‌ها توپ را به زمین فلسطینی‌ها می‌اندازند تا با کشتن آنها از دعواهای داخلی خود فرار کنند.

از وقتی دولت افراطی و راست‌گرای نتانیاهو به قدرت بازگشته تنش در سرزمین‌های مقدس بالا گرفته است؛ چه میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و چه بین گروه‌های مختلف اسرائیلی. برنامه اصلاحات قضایی نتانیاهو مقابله با قوه قضاییه مستقل یکی از چالش‌های داخلی اسرائیلی‌هاست.

 

 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها