|

نخست‌وزیر در انتصابات BBC دخالت نکند

احزاب مخالفت دولت در بریتانیا فشار را بر نخست‌وزیر بیشتر کرده اند تا مانع دخالت او در انتصابات شبکه خبری بی‌بی‌سی شوند. انتصاب رفقا و محافظه‌کاران نزدیک به نخست‌وزیران باعث بروز انتقادات شدید شده است.

نخست‌وزیر در انتصابات BBC دخالت نکند

رسانه‌های آمریکایی همچنان مشغول تحلیل و ارزیابی نامزدی رسمی بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ هستند و در کنارش به مسائل اوکراین، سودان و البته ورشکستگی یک بانک دیگر هم می‌پردازند. 

استعفای مدیر عامل بی‌بی‌سی زیر فشار پرونده نحوه پیوستن او به این شبکه خبری بزرگ و دولتی در بریتانیا حواشی به بار آورده که در نهایت باعث فشار بر نخست‌وزیر شده است. این موضوع سوژه اصلی رسانه‌های بریتانیایی است. احزاب مخالف و بسیاری از چهره‌های برجسته از نخست‌وزیر خواسته اند در مسائل مربوط به انتخاب و انتصاب مدیر بی‌بی‌سی دخالت نکند و این موضوع را با عینک سیاسی ننگرد. از آن گذشته ماجرای سودان و اوکراین و البته پیامدهای برگزیت در بریتانیا پس از کامل شدن روند خروج از اتحادیه موضوعاتی هستند که رسانه‌های بریتانیایی به طور مفصل به آن پرداخته اند.

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای همچنان درگیر سودان هستند. عبور تعداد جان‌باختگان فاجعه سودان از مرز ۵۰۰ نفر و همچنین حملات سنگین هوایی در خارطوم باعث افزایش نگرانی در میا چهره‌های مسئول بین المللی مثل دبیر کل سازمان ملل شده است. این چهر‌ها پیش‌بینی می‌کنند سودان در حال فروپاشی است و جهان با فاجعه ای بزرگتر مثل سیل آوارگان و دیگر پیامدهای آن مواجه خواهد بود. فاجعه سودان آنقدر بزرگ است که خبرهای درگیری میان اسرائیل و فلسطین را به حاشیه رانده است. 

 

گاردین

نخست‌وزیر در انتصابات BBC دخالت نکند

احزاب مخالفت دولت در بریتانیا فشار را بر نخست‌وزیر بیشتر کرده اند تا مانع دخالت او در انتصابات شبکه خبری بی‌بی‌سی شوند. انتصاب رفقا و محافظه‌کاران نزدیک به نخست‌وزیران باعث بروز انتقادات شدید شده است. پرونده ریچارد شارپ و نحوه رسیدن او به کرسی ریاست BBC که در نهایت باعث استعفایش در روز جمعه شد، در افزایش فشار علیه سوناک بی‌تاثیر نیست. 

ریچارد شاپ رئیس مستعفی بی‌بی‌سی، منصوب نخست‌وزیر سابق بریتانیا یعنی جانسون بود. فرآیند نشستن او روی کرسی بی‌بی‌سی از مدت‌ها قبل مورد تحقیق و بازرسی کمیته‌های ناظر در بریتانیا قرار گرفت و دست آخر مشخص شد شارپ در سال ۲۰۲۱ از جانسون تقاضای کار می‌کند و در ازایش ۸۰۰ هزار پوند تسهیلات و وام بانکی در اختیار نخست‌وزیر وقت می‌گذارد. آقای شارپ در پنل استخدام بی‌بی‌سی به این روابط اشاره نمی‌کند و همین موضوع دستمایه استعفایش می‌شود. 

حالا بسیاری از چهره‌های احزاب مخالف و همچنین مجریان بی‌بی‌سی درخواست کرده اند سیاست‌ورزی و نزدیکی پایگاه حزبی و مسائلی از این دست در انتخاب و انتصاب سمت‌های کلیدی در‌ بی‌بی‌سی مطرح نباشد و نخست‌وزیر کاری به این موارد نداشته باشد. 

 

عرب نیوز

دبیر کل سازمان ملل: سودان در حال فروپاشی است

با این که طرفین دعوا در سودان از آتش‌بس حرف می‌زنند و فرصت‌های موقتی و سه روزه هم برای خروج غیر نظامیان و اتباع دیگر کشورها در نظر می‌‌گیرند، اما آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل معتقد است این کشور در حال فروپاشی است و کسی حق نزاع بر سر قدرت ندارد.

پیش از آقای دبیر کل، بسیاری از کارشناسان در همان روزهای آغازین درگیری‌ها تحلیل کردند این بار سودان به سمت فروپاشی حرکت می‌کند. درگیری‌های اخیر سودان از سه هفته پیش و با بروز اختلاف میان فرمانده نیروهای پشتیبان سریع و فرمانده نیروهای مسلح سودان آغاز شد. 

این تنش تا کنون جان بیش از ۵۰۰ نفر نظامی‌ و غیر نظامی را گرفته و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر را زخمی و مجروح کرده است. خارطوم پایتخت سودان شهری ۵ میلیون نفری است که این روزها چه از سوی بومیان و چه از طرف اتباع خارجی و کارمندان سفارت‌‌های مختلف تخلیه شده است. 

عربستانی‌ها و نیروی دریایی آنها نقش پررنگی در خروج اتباع کشورهای خارجی دارند. آنها نزدیک به ۲ هزار اتباع خارجی حاضر در سودان را به بندر جده منتقل کرده اند که میان‌شان ۶۵ شهروند ایرانی حضور دارد. عربستان تا کنون به شهروندان ۹۶ کشور برای خروج از سودان کمک کرده است.

حملات هوایی در خارطوم ادامه دارد. آتش این حملات به قدری سنگین است که یکی از هواپیماهای نیروی هوایی بریتانیا موفق نشده است مسافرانش را به مقصد برساند و همچنان در خارطوم نشسته است. گفته شده ارتش سودان مانع این پرواز شده است.

 

ایندیپندنت

حمله به انبار نفت کریمه پاسخ حمله به اومان بود

حمله پهپادی اوکراین به انبار نفت شبه‌جزیره کریمه، حمله‌ای سنگین و قابل ملاحظه ارزیابی شده است. فرماندار روس این شبه‌جزیره اوکراینی که از سال ۲۰۱۸ تا به امروز در تصرف روسهاست می‌گوید اوکراینی‌ها این حملات را انجام داده اند و باید منتظر پاسخ آن باشند. 

پیش از حمله پهپادی اوکراینی‌ها به انبار نفت کریمه، روس‌ها با حملات موشکی خود در شهری در جنوب کیف به نام اومان جان دست کم ۲۳ نفر از غیرنظامیان را گرفته بودند. در میان کشته‌ها سه کودک شناسایی شده است. این حملات باعث شد تا اوکراینی‌ها انبار نفت کریمه را هدف بگیرند. 

دو پهپاد اوکراینی این عملیات را انجام دادند و روسها را برای مهار آتش گسترده این انبار به دردسر انداخته اند. فرماندار کریمه می‌گوید بالاترین اخطار آتش‌سوزی پس از انفجار صادر شده و نیروها با سختی توانسته اند حریق را مهار کنند. 

به نظر می‌رسد روسیه در روزهای آتی حمله‌ای سنگین برای پاسخ به واقعه انبار نفت طراحی کرده باشد. بیش از یک سال از حمله روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، اما کرملین بر خلاف ادعایش هنوز نتوانسته به اهدافش در اوکراین برسد. 

 

گلف نیوز

خارطوم زیر فشار حملات هوایی و بمب‌باران

آتش‌بس سه روزه اخیر در سودان تمام نشده، نقض شده است. حملات هوایی و بمب‌باران و آتش ضدهوایی‌ها اجازه نمی‌دهد آتش‌بس ادامه پیدا کند و شهروندان سودانی در آرامش تصمیم بگیرند بمانند یا بروند، کجا بروند، از کدام مرز بروند و … 

حملات سنگین هوایی در خارطوم باعث شده است تعداد قربانیان درگیری‌های اخیر در سودان به بیش از ۵۰۰ نفر برسد. سودان در مرز فروپاشی کامل قرار دارد و هیچ کدام از طرفین دعوا حاضر به عقب‌نشینی و مذاکره نیست. 

دبیر کل سازمان ملل در واکنش به وقایع سودان گفته زمانی که کشوری در حال فروپاشی است دعوا بر سر قدرت معنا ندارد. آقای گوترش از هرگونه طرح برای میانجی‌گری میان نیروهای پشتیبان سریع و ارتش حمایت کرده و گفته من درخواست می‌کنم طرحی آفریقایی برای صلح در سودان در انداخته شود. 

درگیری‌های سودان علاوه بر این که جان بسیاری از شهروندان غیر نظامی و نظامی را گرفته، بیش از ۷۵هزار نفر را آواره کرده است. برخی از آوارگان به کشورها و استان‌های مجاور مثل چاد و نیل آبی و کردوفان شمالی پناه برده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها