|

اعلام هشدار بیولوژیکی در سودان

با این که طرفین درگیر در سودان بر سر آتش بسی سه روزه توافق کرده اند، اما دسترسی برخی از گروه‌ها به آزمایشگاه‌ها و زندان‌ها باعث اعلام خطر در این کشور شده است.

اعلام هشدار بیولوژیکی در سودان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

نامزدی رسمی بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تا حدی خبرهای دیگر را به حاشیه رانده است، اما واقعیت این است که وقایع سودان بیش از این حرف‌ها جهان را مشغول به خود کرده است. رسانه‌های آمریکایی و غیر آمریکایی هر دوی این موضوعات را مورد توجه قرار داده اند.

رسانه‌های بریتانیایی علاوه بر نامزدی بایدن و وقایع سودان گزارشی از ماجراهای هری، رسانه‌های وابسته به مرداک و خانواده سلطنتی هم منتشر کرده اند. سال‌ها پیش وقتی پرونده‌ای با نام شنود تلفنی درباره رسانه‌های وابسته به مرداک باز شد، نام شاهزاده هری و شنود تلفنی او هم سر زبانها افتاد. هری پس از سال‌ها افشاگری می‌کند که آن پرونده با دخالت پدرش علی رغم خواست ملکه بسته شده است. 

برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای شکست تلویحی پروژه فرود مریخ‌نورد رشید روی ماه و همچنین اعلام نامزدی بایدن، درگیری‌های سودان و تلاش عربستان برای کمک به خروج شهروندان غیر نظامی از این کشور و خبرهایی از این دست اهمیت دارد.

 

گاردین

هری: پدرم مانع شکایت ملکه از مرداک شد

شاهزاده هری بار دیگر پرونده شنود تلفنی رسانه‌های وابسته به مرداک را باز کرده است. پرونده‌ای که سال‌‌ها پیش و با ابعاد گسترده علیه غول رسانه‌ای جهان باز شد. یکی از ابعاد این پرونده شنود تلفنی خانواده سلطنتی، خاصه شنود تماس‌های تلفنی شاهزاده هری و نامزدش بود. 

اینطور که هری می‌گوید ملکه الیزابت دوم بابت شنود تلفنی، علیه مرداک شکایتی طرح کرده، اما در نهایت به جایی نرسیده و در واقع به جریان نیفتاده است. شاهزاده هری ادعا می‌کند پدرش که این روزها برای مراسم تاج‌گذاری آماده می‌شود زیرآب این شکایت را زده و مانع به جریان افتادن قانونی آن شده است. 

او ماجرا را اینگونه شرح می‌دهد: « به کاخ باکینگهام احضار شدم. پدرم و دستیاران ارشدش از من خواستند پرونده شکایت را دنبال نکنم چون عواقب این ماجرا بر کل خانواده تاثیر خواهد گذاشت!

هری معتقد است پدرش به دلیل نقشی که رسانه‌های وابسته به مرداک از جمله روزنامه سان در حمایت از پادشاهی او و ملکه همسر، کامیلا داشته اند و دارند، مانع این شکایت شده است. 

شاهزاده هری با صحبت از این ماجرا بیش از پیش روابط میان روزنامه‌های تابلوید ( زرد ) بریتانیا و خانواده سلطنتی را عیان کرده است. 

 

نشنال

فرود ناموفق مریخ‌نورد رشید بر ماه؟ 

از ژاپن خبرهای خوبی نمی‌رسد. ارتباط میان فضاپیمای هاکوتو و مرکز فضایی ژاپن قطع شده است. عملیات پرتاب مریخ‌نورد - ماه‌نورد ژاپنی - اماراتی رشید از چند ماه پیش اجرا شده  قرار بود رشید با کمک فضاپیمای هاکوتو روی ماه فرود بیاید. 

ژاپنی‌ها می‌گویند طبق برنامه هاکوتو باید ساعت ۲۰:۴۰ روز سه شنبه بر ماه فرود می‌آمد، اما نیم ساعت پس از آن هیچ ارتباطی میان مرکز فرماندهی فضایی توکیو و فضاپیما برقرار نشد و ارتباط اولیه هم از دست رفت. 

مدیر اجرایی مرکز فضایی ژاپن در واکنش به این اتفاق اعلام کرد: نمی‌توانیم فرود موفق رشید روی ماه را تایید کنیم. هر چند مهندسان ما مشغول بررسی وضعیت هستند و می‌دانیم که تا پایان فرود ارتباط داشته ایم اما پس از آن موفق نشده ایم تماس برقرار کنیم. با همه این حرف‌ها نمی‌توانیم بگوییم فرود موفق و کاملی بر ماه داشته ایم. ماموریت کامل نشد.

امارات و ژاپن مدتها منتظر اجرای عملیات پرتاب و فرود ماه‌نورد رشید بر سطح ماه بودند. عملیاتی که بسیار سخت و پیچیده است. تنها آمریکا، روسیه و چین موفق شده اند عملیات فرود نرم روی سطح ماه را تجربه کنند. 

 

نیویورک تایمز

نامزدی رسمی بایدن برای انتخابات؛ « چهار سال دیگر»

رئیس‌جمهور حال حاضر ایالات متحده به صورت رسمی نامزدی و آغاز فعالیت رسمی خود را برای رقابت‌های انتخاباتی ریاست ‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرده است. شعار او برای این رقابت‌ها « چهار سال دیگر » است. 

شعاری که با خود مفهوم « هنوز کار تمام نشده است » را دارد. بایدن می‌خواهد کارهای نیمه‌تمام را در ۴ سال دیگر انجام دهد. او در نخستین سخنرانی انتخاباتی‌اش به پیشرفت در جاده‌سازی، انرژی پاک، تولید شغل و کاهش بی‌کاری چه در زمینه کارگران با مدرک دانشگاهی و چه نیروی کار بدون مدرک در طول مدت ریاست‌جمهموری‌اش اشاره کرده است و گفته این پروژه‌ها باید کامل شوند و به سرانجام برسند. 

بایدن در حالی اعلام نامزدی کرده که پیش از او ترامپ جمهوریخواه رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده و وارد میدان شده است. ترامپ هرچند درگیر پرونده‌های متعدد است، اما در رجزی که به تازگی برای بایدن و دموکرات‌ها خوانده خود را کابوس آنها معرفی کرده است. وقتی مناظره آغاز شود و من مقابل آنها بایستم، دموکرات‌های رادیکال با بدترین کابوس خود مواجه خواهند شد.

 

عرب نیوز

اعلام هشدار بیولوژیکی در سودان 

با این که طرفین درگیر در سودان بر سر آتش بسی سه روزه توافق کرده اند، اما دسترسی برخی از گروه‌ها به آزمایشگاه‌ها و زندان‌ها باعث اعلام خطر در این کشور شده است.

آزمایشگاه‌های پاتوژنی از جمله مراکزی است که به دست شورشی‌های سودان تصرف شده است. این مرکز بانک ویروس وبا، سرخک و دیگر عوامل بیماری‌زای عفونی است و هرگونه بی‌مبالاتی نسبت به آن فاجعه‌ای مرگ‌بار رقم خواهد زد. گزارش شده کارمندان این مرکزها با حضور نیروهای جنگنده اخراج شده اند. برخی دیگر از جنگجویان سودانی به زندان‌‌ها حمله کرده اند. در برخی گزارش‌ها گفته شده عمر البشیر رئیس‌جمهور سابق و مخلوع سودان هم وضعیتی نامشخص در اثر این حملات دارد. 

سازمان بهداشت جهانی نسبت به این اقدام هشدار داده و اعلام خطر کرده است. این در حالی است که اتباع کشورهای خارجی از دیپلمات‌ها گرفته تا شهروندان عادی همچنان مشغول ترک سودان هستند. خروج دیپلمات‌ها باعث خشم سودانی‌ها شده است. آنها می‌گویند جامعه جهانی با خودخواهی سودان را فراموش کرده است. 

درگیری‌های اخیر سودان، شهروندان و بیمارستانهای این کشور را دچار کمبود مواد غذایی، بهداشت، وسایل و تجهیزات پزشکی، خون و امنیت کرده است. آنها می‌گویند از این می‌ترسند که در این جنگ و درگیری به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار بگیرند و بیش از پیش آسیب ببینند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها