|

خطیب نماز جمعه تهران:

نهی از منکر باید زمینه «وحدت ملی» را فراهم کند، نه«اختلاف ملی» را

خطیب نماز جمعه تهران گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه وحدت ملی را فراهم کند نه اختلاف ملی را.

نهی از منکر باید زمینه «وحدت ملی» را فراهم کند، نه«اختلاف ملی» را

به گزارش شبکه شرق، خطیب نماز جمعه تهران گفت: اگر دغدغه حجاب در جامعه داریم باید به عنوان زنان و مردان امت اسلامی بر اساس آموزه‌های اسلامی و با روش درست در جهت اصلاح این بیماری اجتماعی تلاش کنیم و این راهی است که مسیر اقتدار ملی را فراهم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به سخنانی از امیر المومنین(ع) در باب حکمرانی اسلامی بیان کرد: حاکمان و مدیران باید در تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند توجه داشته باشند که این تصمیمات بر حیات اجتماعی افراد جامعه تاثیر می‌گذارد. وزیر کار در سخنانی پیش از خطبه اشاره داشتند که با ناترازی‌هایی در صندوق‌های بازنشستگی مواجه هستیم. نتیجه این ناترازی تحمیل فشار و تورم بر جامعه است. این ناترازی‌ها نیز نتیجه تصمیماتی است که اتخاذ شده و تکالیفی است که مجلس و دولت بدون رصد دقیق منابع بر عهده نهادها و تشکیلات می‌گذارد.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده در ادواری که در مجلس حضور داشتم همواره تاکیدم بر این بود که نباید به نهادها، موسسات و صندوق‌ها تکلیفی تحمیل شود که توان انجام آن را ندارند و این تکالیف منجر به فساد در عرصه اقتصادی و فرهنگی جامعه می‌شود.

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به ضرورت بررسی و تحلیل تاریخ سیاسی جوامع انسانی بیان کرد: رصد دقیق نقد و تحلیل و قضاوت مردم توسط حکمرانان ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مدیران در همه سطوح و در قوای سه گانه باید جامعه را رصد کنند و تحلیل‌ها و نظرات مردم را نسبت به تصمیمات خود بشنوند. اگر نگاه مردم رصد و تحلیل نشود راه برای شکاف بین دولت و ملت هموار می‌شود. در نگاه امیرالمومنین قضاوت مردم و تحلیل مردم و نقد از نگاه مردم نقش مهمی در تبیین عملکرد حاکمان و مدیران در سطوح مختلف دارد. باید در جهت افزایش رضایتمندی مردم گام برداشت. این افزایش رضایتمندی نیز با تحلیل درست و دقیق مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همراه است که رسانه ملی نقش کلیدی در این حوزه دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم باید در جریان تصمیمات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرند. از این طریق است که راه برای افزایش رضایتمندی عمومی همراه می‌شود. امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید اگر می‌خواهید نظام سیاسی مبتنی بر اراده مردم داشته باشید سرمایه اجتماعی خود را بالا ببر که آن نیز تنها یک راه دارد آن هم آراستگی مدیران به عمل صالح است. عمل صالح در ادبیات قرآن عملی است که مبتنی بر دانش و معرفت است. مدیران، مسئولان، نمایندگان و مردم نباید هیچ تصمیمی در نظام سیاسی دینی و جامعه اسلامی بدون پشتوانه علمی اتخاذ کنند. آیت الله بهجت می‌فرماید اگر می‌خواهید به تمام درجاتی که اولیاء الهی رسیدند برسید یک راه دارد و آن هم این است که به آنچه که علم دارید عمل کنید و آنجا که علم ندارید متوقف شوید.

امام جمعه موقت تهران افزود: با آنکه آرای مردم در شکل گیری نهادهای سیاسی در نظام دینی نقش تعیین کننده‌ای دارد و از همین منظر رهبری نظام برای افزایش اقتدار ملی و سیاسی تاکید کردند که انتخابات سال ۱۴۰۲ باید با ارتقای امنیت، سلامت و افزایش سطح رقابت با هدف افزایش سطح مشارکت مردم برگزار شود اما آنگاه آرای مردم مورد امضای خدا قرار می‌گیرد که شخصیت‌هایی انتخاب شوند که شایسته باشند. مردم باید افراد عالم را انتخاب کنند و افرادی باید انتخاب شوند که درجات بالاتری در دانش، تجربه، تقوا و عمل صالح داشته باشند. اگر این انتخاب صورت گیرد مورد تایید علی ابن ابیطالب است. افراد دارای علم و علما نیز مسئولیت دارند که برای ارتقای سطح عدالت در جامعه در صحنه حضور پیدا کنند.

وی در ادامه بیان کرد: مهمترین پشتوانه عمل صالح دانش و علم است، به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در خطبه‌های متعددی تاکید داشتند که بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته در عرصه علمی کشور، قدرت دفاعی و سیاسی ما و همبستگی ملی ما است. این جایگاهی که امروز محور مقاومت در جهان اسلام به دست آورده دستاورد تحول علمی است که برآمده از عمل صالح در جامعه اسلامی است. همه باید برای ارتقای سطح دانش تلاش کنند. وزرا اگر می‌خواهند به ملت ایران خدمت کنند باید تلاش کنند که تصمیمات آنها از بالاترین سطح علمی برخوردار باشد. این راه موفقیت بر چالش‌ها و تنگناها است.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین ضمن گرامیداشت یاد شهید «جانی بت اوشانا» از پیروان ادیان الهی بیان کرد: این شهید بزرگوار از جامعه آشوری کشور بود که ۳۸ سال قبل در عملیات بدر به ملکوت اعلا پیوست و پدر و مادر این بزرگوار نیز به سوی حق شتافتند. امروز این شهید نماد وحدت ادیان الهی و نماد وحدت ملی و انسجام توحیدی است که امروز با دستان شما تشییع می‌گردد. برای روح بلند این شهید علو درجات را خواستاریم و برای پیروان ادیان الهی در سراسر عالم موفقیت و توفیقات را در سایه توحید مسئلت داریم.

وی در ادامه اظهار کرد: شهادت عالم بزرگوار و نماینده رهبر معظم انقلاب و امام جمعه زاهدان در طول ۱۸ سال را تسلیت می‌گویم. این عالم بزرگوار گام‌های بلندی در مسیر وحدت امت اسلام برداشت و افتخار خدمت به برادران و خواهران اهل سنت را در استان سیستان و بلوچستان داشت و در نهایت با شهادت به سمت خداوند شتافت. از خداوند متعال علو درجات را برای این عالم بزرگوار خواستاریم.

ابوترابی فرد با اشاره به فرا رسیدن هفته کارگر بیان کرد: باید توجه داشت که ستون فقرات اقتصاد ملی و اقتدار جامعه، کارگران هستند. باید در پرتو دانش و علم برای کاهش هزینه‌ها و افزایش ثروت ملی در مسیر ارتقاء رفاه زندگی و معیشت جامعه کارگری گام برداشت. امیدواریم جامعه اقتدار آفرین کارگران که همیشه در روزهای ابتدای انقلاب در دوران دفاع مقدس و سپس بعد از آن برای رشد اقتصاد کشور تلاش کردند در پرتو عنایت الهی از توفیقات بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در آغاز سال ۱۴۰۲ و در جوار حرم رضوی و همچنین بیانات معظم له در نماز عید فطر بیان کرد: رهبری تاکید داشتند یک جاهایی اغماض و گذشت لازم است اما گذشت نمی‌کنیم. این سخن با ما است. سر یک اختلاف نظر کوچک یقه یکدیگر را می‌گیریم. ممکن است دو نفر در یک مسئله سیاسی یا اقتصادی اختلاف نظر داشته باشند، چرا باید با هم دعوا کنند، مگر اختلاف نظر سیاسی یا اقتصادی باید به دعوا بینجامد. چرا باید دو قطبی در جامعه ایجاد شود. باید یک جاهایی چشم پوشی کرد.

ابوترابی فرد ادامه داد: در نماز روز عید فطر نیز رهبری تاکید داشتند در یک جامعه سلایق مختلف و نگاه‌های مختلف نسبت به مسائل وجود دارد اما همه در کنار هم باید زندگی کنند، با هم کار کنند، با هم مهربان باشند، دشمن با اتحاد ملت ایران مخالف است. دشمن یکپارچگی ایران را نمی‌خواهد و مایل است مردم بخاطر عقاید و سلایق مختلف با هم دعوا کنند. ما باید به بیانات رهبری گوش جان بسپاریم. این سخنان دقیقا از آموزه‌های وحیانی الهام می‌گیرد. در ده‌ها آیه و روایت و سیره انبیاء و اولیاء الهی این نظریه اقتدار آفرین رهبر معظم انقلاب تاکید شده است، پیامبر اسلام باید اسوه ما باشد. تجسم عمل صالح پیامبر اعظم است، این راه رسیدن به سعادت است. جامعه اسلامی باید به پیامبر خود اقتدا کند. اهل محبت و رحمت به یکدیگر باشد. از هر گونه بدگویی و درشت گویی پرهیز کند. باید با زبان نرم و آراسته به فضائل با یکدیگر سخن بگویند. باید با احترام از یکدیگر نام ببرند. یکی از علمای بزرگ به بنده فرمود در آغاز حرکت انقلاب بنده به عنوان شاگرد در محضر امام نام یکی از شخصیت‌های علمی تهران را که با امام همراهی نداشت بدون تجلیل آوردم. امام دست خود را جلو آورد و گوش بنده را گرفت و نزدیک آمد و گفت: نام افراد را که می‌برید با احترام بگویید. گذشت و اغماض از یکدیگر باید وجود داشته باشد، باید از تمام ظرفیت‌های علمی اخلاقی، عاطفی و رفتاری برای تحکیم وحدت ملی و افزایش اقتدار جامعه استفاده شود. باید در تصمیم سازی‌ها نظرات افراد را شنید، حتی باید نظرات افرادی که خطا و اشتباه کردند نیز شنیده شود. چرا که آنها جزئی از جامعه اسلامی هستند. این نور قرآن کریم است. مدیران در نظام اسلامی باید همانطوری که رهبری تاکید کردند به وحدت بین قوا توجه داشته باشد. چرا که این وحدت راه وحدت بین ملت با قوای سه گانه را فراهم می‌کند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: باید گفتار خود را اصلاح کنیم، به کمک یکدیگر بشتابیم، باید با گفت‌وگوی مبتنی بر برهان و دانش دست یکدیگر را بگیریم. باید به داد یکدیگر برسیم. امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه وحدت ملی را فراهم کند نه اختلاف ملی را، این نوع رسیدن به افزایش و ارتقای قدرت ملی است. اگر دغدغه حجاب دارید به عنوان زنان و مردان امت مسلمان باید بر اساس آموزه‌های اسلامی و با روش درست در جهت اصلاح این بیماری اجتماعی تلاش کنیم و این راه اقتدار ملی را فراهم می‌کند.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها