|

برگزاری همه‌پرسی برای ضمیمه کردن شرق اوکراین!

شکست‌های اخیر روسیه در خاک اوکراین کرملین را واداشته تا به شکلی دیگر وارد عمل شود و ورق جنگ را به سود خود برگرداند؛ برگزاری همه‌پرسی در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین برای ضمیمه شدن!

برگزاری همه‌پرسی برای ضمیمه کردن شرق اوکراین!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

اوکراین، طرح اقتصادی لیز تراس در انگلیس برای رفع بحران رفاه زندگی و حواشی توفان فیونا سوژه‌هایی هستند که در صفحه اول روزنامه‌های آمریکا و انگلیس به چشم می‌خورند. آنها منتظرند سخنرانی بایدن و لیز تراس هم شروع شود تا به این موضوع هم واکنش نشان دهند. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم به سخنرانی هشدارآمیز دبیر کل سازمان ملل در مجمع عمومی سالانه پرداخته اند و به وقایع اخیر خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران.

 

نیویورک تایمز

برگزاری همه‌پرسی برای ضمیمه کردن شرق اوکراین!

شکست‌های اخیر روسیه در خاک اوکراین کرملین را واداشته تا به شکلی دیگر وارد عمل شود و ورق جنگ را به سود خود برگرداند؛ برگزاری همه‌پرسی در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین برای ضمیمه شدن! 

روسیه یک بار در سال ۲۰۱۴ و در شبه جزیره کریمه این کار را انجام داد و با وجود مخالفت اوکراینی‌ها و البته حمایت هواداران روسها در این منطقه، کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد. هواداران کرملین و روسیه اغلب در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین ساکن هستند.

حالا که روسها در تقابل با مقاومت ارتش اوکراین، مجبور به عقب‌نشینی شده اند با حمایت هواداران خود در مناطق شرقی و جنوبی تصمیم گرفته اند رفراندوم ضمیمه برگزار کنند تا این مناطق را خاک خود بدانند و حضور اوکراینی‌ها را تجاوز به این خاک اعلام کنند!

 

گاردین

عدم استقبال بایدن از طرح «ریگانی» خانم تراس

خانم لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی سازمان ملل خود که امروز ایراد خواهد کرد رهبران جهان را ترغیب می‌کند به کاهش گسترده مالیات؛ همانی طرحی که خود قصد دارد در انگلیس اجرا کند. 

او در گفت و گو با بی‌بی‌سی درباره محور سخنرانی‌اش گفته رهبران کشورها در جهان آزاد باید رشد اقتصادی را در اولویت قرار دهند تا رهبر مستبدی چون پوتین نتواند بر نظام اقتصادی جهان تاثیر بگذارد. او همچنین پیش از این تمایل خود را به سیاست‌های «ریگانی، رئیس‌جمهور دهه ۸۰ آمریکا »، در اقتصاد نشان داده است. 

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده پیش از ایراد این سخنرانی در توییتی به این طرح واکنش نشان داده و آن را مسخره و ناکارآمد توصیف کرده است. او نوشته شنیدن از این طرح‌ها برای احیای رشد اقتصادی آدم را خسته و بیمار می‌کند.

 

نشنال

هشدار آقای دبیرکل خطاب به رهبران کشورها

آنتونیو گوترش در سخنرانی افتتاحیه خود در مجمع عمومی سازمان ملل به موضوعی بسیار مهم اشاره کرده و از رهبران کشورها خواسته نسبت به آن هوشیار باشند؛ اختلال عظیم عملکرد جهان!

پای تغییرات اقلیمی و بی‌توجهی کشورها به مسائل محیط زیستی جهان و فقر و ناامنی در میان است. دبیر کل سازمان ملل در همان افتتاحیه از رهبران کشورها خواسته پیش از آن که نشود کاری کرد، دست به کار شوند و به چالش‌ها واکنش نشان دهند. 

او گفته جهان امروز ما درگیر تنش‌های نظامی، بحران آب و هوا و اقلیم و ناامنی و فقر و بی‌عدالتی است. با این حساب برای مقابله با این وضعیت نیازمند ائتلاف و اتحاد بیشتر هستیم. هیچ گروه و کشوری نمی‌تواند به تنهایی برای ریشه‌کنی این مشکلات قدم بردارد.

 

واشنگتن پست

توفان فیونا؛ شبکه برق پورتوریکو شکننده است

تمام آخر هفته اخیر،‌ جزیره پورتوریکو درگیر توفانی سهمگین و ویران‌گر بوده است. توفانی به نام فیونا که باز هم به شبکه برق‌رسانی این منطقه آسیب رسانده و آن را مختل کرده است.

توفان فیونا با قطع شبکه برق پورتوریکو، بر زندگی بیش از سه میلیون نفر در این جزیره تاثیر گذاشته است. دولت هنوز موفق نشده برق را به خانه‌های شهروندان بازگرداند.

اما شکنندگی و آسیب‌پذیری شبکه انتقال انرژی در پورتوریکو اتفاقی است که پنج سال پیش هم تجربه شده و برای آن چاره‌ای اندیشیده نشده است. زمانی که توفان ماریا پورتوریکو را در سال ۲۰۱۷ زیر و رو کرد و خسارات بسیار به جا گذاشت. 

شرکت دولتی تولید و توزیع‌کننده برق پورتوریکو ورشکسته است و توان بازیابی این شبکه و تعمیر آن را ندارد. اما ایالات متحده هم طرحی برای توسعه این شبکه ارائه کرده است که هنوز به تمامی اجرا نشده و روند آن بسیار کند است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها