|

خاکسپاری ملکه الیزابت دوم؛ پرده آخر

امروز آخرین مرحله از خاکسپاری و تدفین ملکه الیزابت دوم در لندن به پایان می‌رسد.

خاکسپاری ملکه الیزابت دوم؛ پرده آخر
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

امروز آخرین مرحله از خاکسپاری و تدفین ملکه الیزابت دوم در لندن به پایان می‌رسد و یکی از موضوعات مشترک در اغلب صفحه اول روزنامه‌های انگلیسی زبان در غرب به سرانجام می‌رسد. 

موضوع دیگر در صفحه اول این روزنامه‌‌ها، ماجراهای اوکراین است. موضوعی که با داغ شدن سوژه‌های دیگر تا حدی به حاشیه می‌رود و دوباره جایگاه خود را پیدا می‌کند. اوکراین مشغول جنگی ۷ ماهه با روسیه در خاک خود است و این برای غربی‌های حامی اوکراین بسیار اهمیت دارد. 

خاورمیانه‌ای‌ها سرگرم مسائل ایران، افغانستان، زلزله تایوان، خاکسپاری ملکه و یمن هستند.

 

گاردین

خاکسپاری ملکه الیزابت دوم؛ پرده آخر

امروز آخرین پرده از مراسم تدفین ملکه انجام می‌شود. تعدادی از سران کشورها از جمله جو بایدن برای وداع با او و شرکت در آیین خاکسپاری‌اش خود را به لندن رسانده اند. بالاترین وضعیت امنیتی در لندن برقرار شده است تا این رویداد به درستی انجام پذیرد. 

پلیس لندن بیش از ۱۰هزار نیروی خود را به کار گرفته است تا بزرگترین رویداد تاریخ معاصر بریتانیا را به سرانجام برساند؛ خاکسپاری بی‌دردسر و بی‌چالش ملکه‌ الیزابت دوم. 

در این مراسم و در انتقال تابوت از وست‌مینستر تا وست مینستر ابی و در نهایت قلعه ویندزور خانواده سلطنتی، تابوت را پیاده همراهی می‌کنند. دو فرزند بزرگ ولیعهد بریتانیا، شاهزاده جورج ۹ ساله و شاهزاده شارلوت ۷ ساله هم پشت تابوت راه خواهند رفت.

 

نشنال

به ممنوعیت تحصیلی دختران دبیرستانی افغان پایان دهید!

سازمان ملل از طالبان افغانستان خواسته به ممنوعیت تحصیلی برای دختران در مقطع دبیرستان پایان دهند و در مدارس را باز کنند. 

از زمانی که طالبان در افغانستان مستقر شده است، دختران سن ۱۲ تا ۱۸ سال افغان دچاره محدودیت‌های آموزشی و تحصیلی شده اند. آنها در واقع فقط در کلاس‌های درس دبستان را به روی دختران گشوده اند. 

در گزارش سازمان ملل آمده این محدودیت‌ها در کنار فقر و ناامنی اوضاع افغانستان را بحرانی‌تر کرده است. در این یک سال که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفته اند چیزی جز غم و اندوه و شرم برپا نکرده اند. 

آنها در مدت کوتاهی در مدارس متوسطه پسرانه را باز کردند، اما مانع تحصیل دختران در این مقطع شدند. این رفتار هیچ توجیهی ندارد و در آینده به ضرر این کشور خواهد بود.

 

عرب نیوز

خشم عمومی ایرانی‌ها از جان باختن به بهانه حجاب

کاربران ایرانی پلتفرم‌ اجتماعی توییتر موفق شده اند نام مهسا امینی را به ترند فارسی‌زبان این شبکه تبدیل کنند. آنها به این شکل به موضوع فوت مهسا امینی واکنش نشان داده اند.

نه تنها در فضای مجازی که در فضای حقیقی هم اغلب روزنامه‌های ایرانی در صفحه اول خود به موضوع پرداخته اند. حتی در صفحه اول روزنامه فوق اصولگرای جمهوری اسلامی ایران، یعنی روزنامه «جوان» هم از ابراز تاسف عمومی نسبت به درگذشت مهسا امینی گفته شده است. 

از آن گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران هم در محوطه این دانشگاه تجمعی اعتراضی برپا کرده اند؛ همانطور که در کردستان ایران مردم اعتراض کرده اند. 

مهسا امینی دختری ۲۲ ساله است که به بهانه نقض قانون حجاب دستگیر شده، اما پلیس گشت ارشاد جنازه‌اش را تحویل خانواده اش داده است.

 

نیویورک تایمز

حمله اوکراین به مواضع روسیه در جنوب

پیشروی اوکراینی‌ها در جبهه جنوب به کندی پیش می‌رود. مقاومت روسیه در این ناحیه بیشتر از نواحی شمال و شمال شرقی اوکراین است. جایی که اوکراینی‌ها موفق شدند دو شهر مهم ایزیوم و خارکیف را پس بگیرند.

با پس گرفتن این شهرها، اوکراینی‌ها برای فشار بر نظامیان روسیه در جبهه جنوب تدارک می‌بینند. آنها خوب می‌دانند به این راحتی نمی‌توانند روسها را در خرسون و در کناره رود دنیپرو شکست دهند. آثار استفاده روسها از پهپادهای ایرانی در این نواحی دیده می‌شود. 

رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید شاید فکر کنید حالا که دستاوردهای بزرگی داشته‌ ایم، خیالمان راحت است، اما نه، ما باید برای سکانس بعدی این جنگ آماده شویم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها