|

پایان همبستگی میان کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا؟

روزنامه‌های انگلیسی در هیاهوی مراسم تشییع ملکه و بحران‌های نخست‌وزیر تازه‌کار این کشور به وداع راجر فدرر سوئیسی از دنیای تنیس واکنش نشان داده اند.

پایان همبستگی میان کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با درگذشت ملکه الیزابت دوم، تحلیل درباره سرنوشت بریتانیای پس از او بیش از پیش در صفحه اول روزنامه‌‌ها رونق گرفته است. یکی از مهمترین موضوعاتی که به آن پرداخته می‌شود سرنوشت کشورهای مشترک‌المنافع تحت زعامت پادشاه بریتانیا است؛ آیا این همبستگی حفظ می‌شود؟ آیا چیزی به عنوان مشترک‌المنافع باقی می‌ماند یا انشعاباتی با شعار استقلال و جدایی رخ می‌دهد؟

روزنامه‌های انگلیسی در هیاهوی مراسم تشییع ملکه و بحران‌های نخست‌وزیر تازه‌کار این کشور به وداع راجر فدرر سوئیسی از دنیای تنیس واکنش نشان داده اند. 

خاورمیانه‌ای‌ها سرگرم مسائل یمن، ایران و وقایع داخلی خود هستند.

 

واشنگتن پست

پایان همبستگی میان کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا؟

به نظر می‌رسد با درگذشت ملکه الیزابت دوم اتحاد و همبستگی کشورهای مشترک‌المنافع از دست برود. او چهره‌ای محبوب و محور همبستگی این کشورها بود. 

 نه این که این اتفاق به تمامی به دلیل مرگ ملکه باشد، پیش از این رویداد، سران برخی از این کشورها اعلام کرده بودند آرزویشان استقلال و جدایی از بریتانیا است. اما حالا که دوران ۷ دهه سلطنت ملکه به سر آمده احتمالا کنار آمدن با فرزندش پادشاه چارلز سوم راحت‌تر باشد. او از محبوبیت مادرش و نقش محوری او برخوردار نیست.

یکی از این دولت‌‌ها، دولت آنتیگوا و باربودا است. در ماه آوریل و هنگام سفر شاهزاده ادوارد، کوچکترین پسر ملکه الیزابت دوم به این کشور، نخست‌وزیر آنتیگوا و باربودا اعلام کرده بود آرزوی شهروندانش جدایی از جمع ۱۵ کشور مشترک‌المنافع و تشکیل جمهوری مستقل است.

نه تنها آنتیگوا و باربودا که استرالیا و اسکاتلند هم در صف آن کشورهایی هستند که ترجیح می‌دهد مستقل شود و از دایره زعامت بریتانیا بیرون بیایند.

 

نیویورک تایمز 

بایدن مانع اعتصاب کارمندان را‌ه‌آهن می‌شود؟ 

امروز آخرین ضرب‌الاجل کارگران و کارمندان خطوط ریلی ملی و سراسری آمریکا برای اعتصاب است. اتفاقی که اگر رخ بدهد آسیب‌های اقتصادی فراوانی به آمریکا وارد خواهد کرد و تورم را بیش از پیش افزایش خواهد داد. 

دولت بایدن با انتخابات میان‌دوره‌ای مواجه است. اعتصاب سراسری راه‌آهن می‌تواند شکست بزرگی برای حزب دموکرات حاکم بر ایالات متحده محسوب شود. به همین دلیل دولت بایدن دست به کار شده و برای جلوگیری از این اتفاق با نماینده‌‌های کارگران و کارمندان وارد مذاکره شده تا شاید قبل از اعتصاب به توافق برسند. 

از سوی دیگر بایدن دنبال راهی است تا مشکلات پیش روی کارمندان و کارگران را مرتفع کند و شرایط کاری و زندگی آنها را بهبود ببخشد. یکی از خواسته‌های این کارگران استفاده از مرخصی بدون حقوق هنگام ملاقات با پزشک است. خواسته‌ای که کارفرماها با آن موافقت نکرده اند.

 

گاردین

ساکنان ایزیوم از وحشت روزهای بمب‌باران می‌گویند

« تا اینجا زندگی نکرده باشید، متوجه نمی‌شوید چه می‌گوییم. وقتی تانک‌های روسی با آن نشان Z حک‌‌شده رویشان وارد شهر شدند، وقتی هواپیماهایشان برای بمب‌باران آماده می‌شدند، نمی‌دانید بر ما چه می‌گذشت». اینها حرفهای ساکنان شهر ایزیوم اوکراین است. شهری که به تازگی از کنترل روسها خارج شده و دوباره به اوکراین بازگشته است. 

شهروندان ایزیومی می‌گویند آنقدر شاهد بمب‌باران روسها بوده اند که برای خودشان یک‌پا متخصص نوع هواپیمای جنگی و بمب‌افکن‌ها شده اند. یکی از این شهروندان می‌گوید مثلا اگر صدای هواپیمای بمب‌افکن روسی چندان بلند نباشد می‌دانیم حداکثر دو بمب می‌اندازد و می‌رود. اما اگر با سر و صدای زیاد وارد شود منتظر فرود آمدن شش بمب هستیم. 

حالا دیگر روسها رفته اند و تنها لاشه تانک‌های Z نشان در شهر مانده و خانه‌ها و دیگر سازه‌های ویران شده و البته اجسادی که از گورهای دسته‌جمعی یافت می‌شوند. مردم کم‌کم از زیرزمین‌ها پدیدار می‌شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها