|

جای پای روسیه در لوهانسک متزلزل شد

خبر می‌رسد که نیروهای اوکراینی در شرق این کشور موفق شده اند روستایی کوچک را در حومه شهر لیسیچانسک از کنترل روس‌ها خارج کنند.

جای پای روسیه در لوهانسک متزلزل شد

رسانه‌ها در سراسر جهان به مراسم تدفین ملکه الیزابت دوم توجه نشان داده اند و در صفحه اول خود مفصل به آن پرداخته اند. اما در کنار آن اظهار نظر بایدن درباره پایان پاندمی کرونا در آمریکا هم واکنش کارشناسان را برانگیخته است. 

روزنامه‌های انگلیسی در کنار موضوع تدفین ملکه به تحرکات اوکراینی‌ها در جبهه شرق و دستاوردهای آنها اشاره کرده اند. 

در خاورمیانه روزنامه‌‌ها از یک سو درگیر مراسم خاکسپاری ملکه هستند و از سوی دیگر به ماموریت‌های فضایی و نشست مجمع عمومی سازمان ملل و … توجه می‌کنند.

 

گاردین

جای پای روسیه در لوهانسک متزلزل شد

خبر می‌رسد که نیروهای اوکراینی در شرق این کشور موفق شده اند روستایی کوچک را در حومه شهر لیسیچانسک از کنترل روس‌ها خارج کنند.

بازپس‌گیری این روستا به معنی پیروزی نمادین اوکراینی‌ها و گامی در جهت متزلزل کردن جای پای روسها در لوهانسک است. در واقع دیگر نمی‌شود گفت روسها به تمامی بر شرق اوکراین مسلط هستند. 

فرماندار لوهانسک می‌گوید نیروهای اوکراینی‌ سانتی‌متری می‌جنگند و مقاومت می‌کنند تا همه شرق اوکراین را از دست روسهای مهاجم رها کنند.

 

نیویورک تایمز

همه‌گیری کرونا در آمریکا به پایان رسیده است؟ 

رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرده پاندمی کووید ۱۹ در این کشور به پایان رسیده است. اما این اظهار نظر باعث واکنش‌های پیاپی و انتقادی در میان جامعه پزشکی و علمی ایالات متحده شده است. 

آنها می‌گویند وقتی روزانه ۴۰۰ و گاهی ۵۰۰ نفر در سراسر ایالات متحده در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست می‌دهند، چطور می‌شود گفت پاندمی تمام شده است؟ 

کارشناسان بهداشت می‌گویند شنیدن ادعای رئیس‌جمهور درباره پایان کرونا، برای خانواده‌هایی که همچنان درگیر این ویروس هستند و عواقبش را تحمل می‌کنند، خوشایند نیست. این اظهارات بر خلاف رای و نظر علم است.

 

نشنال 

امارات برای ماموریت ماه‌نوردی آماده می‌شود

مدیر پروژه ماه‌نوردی امارات می‌گوید تاریخ دقیق پرتاب کاوشگر امارات به ماه یک ماه قبل از انجام پروژه اعلام خواهد شد، اما به نظر می‌رسد این اتفاق بین روزهای نهم تا پانزدهم نوامبر امسال باشد.

اماراتی‌ها برای پیشبرد اهداف فضایی خود و انجام پروژه مریخ، پرتاب کاوشگر ماه‌نورد به کره ماه را در دستور کار خود دارند. در واقع آنها ماه‌نورد را به صورت ترکیبی با مریخ‌نورد خود به ماه ارسال خواهند کرد تا پیش از انجام ماموریت مریخ ارزیابی بهتری از آن داشته باشند.

این کاوشگر با موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس پرتاب خواهد شد و در ماه نوامبر بر ماه فرود خواهد آمد.

 

واشنگتن پست

کودکان زیر ۵ سال واکسینه نشده اند

با این که سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه ژوئن مجوز واکسیناسیون کووید ۱۹ برای کودکان زیر ۵ سال را صادر کرد، اما آمارها و داده‌ها نشان می‌دهد خانواده‌های آمریکایی از این طرح استقبال نکرده اند. 

این در حالی است تا پیش از صدور مجوز، خانواده‌ها با این استدلال که کودکانشان به مهدکودک می‌روند و امکان ابتلا و آلودگی و انتقال ویروس در آنها بالا می‌رود، از دولت خواسته بودند امکان واکسیناسیون این کودکان را ایجاد کند. 

این کارشناسان می‌گویند کمتر از ۳۲۵هزار کودک زیر ۵ سال در سراسر ایالات متحده واکسینه شده اند. آنها زنگ خطر را در آستانه فصل سرد پاییز و زمستان و شیوع انواع ویروس‌های سرماخوردگی به صدا درآورده اند. کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل امتناع از واکسیناسیون وجود گروه‌های ضد واکسن و تبلیغات آنهاست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها