|

اگر از آزادی بیان دفاع نکنیم در استبداد زندگی می‌کنیم

روزنامه‌های غربی در کنار پرداختن به اظهار نظر نویسنده‌ها درباره آزادی بیان و ماجراهای سلمان رشدی و محکومیت ترور او، به اعتراضات زنان افغان در یکسالگی حضور طالبان در افغانستان و پرونده ترامپ و جزییات حکم قضایی او پرداخته اند.

اگر از آزادی بیان دفاع نکنیم در استبداد زندگی می‌کنیم

موضوع سلمان رشدی همچنان یکی از مهمترین سوژه‌های روزنامه‌ها و رسانه‌های جهان است؛ از غرب تا خاورمیانه. 

روزنامه‌های غربی در کنار پرداختن به اظهار نظر نویسنده‌ها درباره آزادی بیان و ماجراهای سلمان رشدی و محکومیت ترور او، به اعتراضات زنان افغان در یکسالگی حضور طالبان در افغانستان و پرونده ترامپ و جزییات حکم قضایی او پرداخته اند. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای خبر از فاجعه آتش‌سوزی در کلیسای قبطیان گیزای مصر و کشته شدن شهروندان می‌دهند. حواشی اقدام به ترور سلمان رشدی و اظهار نظر خانواده‌ ضارب و واکنش حزب الله لبنان در این زمینه هم موضوع دیگر در صفحه اول این روزنامه‌هاست.

 

ایندیپندنت

حضور پررنگ زنان در اعتراضات کابل

یک سال از حضور دوباره طالبان بر مسند قدرت در افغانستان می‌گذرد. در این یک سال این زنان بوده اند که بیش از پیش زیر فشار و محدودیت‌های ناشی از قوانین طالبان قرار گرفته اند. 

فرصت مدرسه رفتن و تحصیل و کار بیرون از خانه و آزادی‌های اجتماعی زنان افغان با حضور طالبان از دست رفته است. این محدودیت‌ها باعث شده زنان بارها به خیابان بیایند، خواسته‌هایشان را فریاد بزنند و حضورشان را به رخ جهانیان بکشند. 

طالبان در یک‌سالگی تسلط بر افغانستان برای متفرق کردن زنان معترض متوسل به تیراندازی هوایی هم شده اند.

 

گاردین

اگر از آزادی بیان دفاع نکنیم در استبداد زندگی می‌کنیم

پس از تلاش برای کشتن سلمان رشدی روی صحنه همایشی ادبی در نیویورک، نویسندگان بسیاری در سراسر جهان به حمایت از او و آزادی بیان بلند شده اند؛ از جمله خانم مارگارت آتوود، نویسنده شهیر کانادایی. او می‌گوید اگر از آزادی بیان دفاع نکنیم، ناچار در استبداد زندگی می‌کنیم!

جز آتوود، جی کی رولینگ، نویسنده انگلیسی کتاب‌های هری‌ پاتر هم از سلمان رشدی حمایت و تلاش برای خاموش کردن صداهای مخالف را تقبیح کرده و البته که از سوی اسلام‌گرایان افراطی پیام تهدیدآمیز گرفته است. پلیس انگلیس این پرونده را دنبال می‌کند. 

سلمان رشدی نویسنده بریتانیایی - هندی این روزها پس از ترور از سوی هادی مطر وابسته و علاقمند به حزب‌ الله لبنان، مسیر ریکاوری و بهبود را روی تخت بیمارستانی در نیویورک طی می‌کند. مسیری که بسیار طولانی است و خطرناک.

 

نشنال

آتش‌سوزی در کلیسای قبطیان مصر جان ۴۱ را گرفت 

نام کلیسای قبطیان مصر در گیزا دوباره سر زبان‌ها افتاده است. این بار به دلیل آتش‌سوزی و از دست رفتن جان دست کم ۴۱ نفر از شهروندان مصری. 

نام حداقل ۱۰ کودک حاضر در کلیسا هم در میان قربانیان دیده می‌شود. شهروندان مشغول انجام مراسم مذهبی در کلیسا بوده اند که ناگهان آتش‌سوزی رخ می‌دهد. 

گفته شده اتصال سیم‌ها در واحدهای تهویه هوا باعث وقوع این حادثه مرگ‌بار شده است. پرونده باز است و پلیس همچنان مشغول بررسی صحنه. 

چند سال پیش هم نام مسیحیان قبطی مصر با حمله تعدادی افراد مسلح به دو کلیسای متعلق به آنها سر زبان‌ها افتاد.

 

عرب نیوز

پدر ضارب رشدی درباره پسرش حرف نمی‌زند

پس از آن که هویت ضارب سلمان رشدی مشخص شد، خبرنگاران رفته اند سراغ خانواده او تا نظر آنها را درباره این اتفاق بدانند. 

پدر هادی مطر سالهاست آمریکا و خانواده‌اش را ترک کرده و راهی شهر یارون در لبنان شده و مشغول دامداری و کشاورزی است. پدر و مادر هادی از هم جدا شده اند. او یک کلمه هم درباره پسرش حرف نمی‌زند. 

شهردار این منطقه می‌گوید از زمانی که هادی برای ترور سلمان رشدی اقدام کرده، هیچ کس به خانه پدرش نرفته و با او حرف نزده است. مردم منطقه هرگز از این کار حمایت نکرده اند. 

حزب الله لبنان هم از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری می‌کند؛ نه تنها درباره سلمان رشدی که درباره تعلقات هادی مطر به این گروه سیاسی.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها