|

تماس‌های امنیتی مصر با ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی الجدید، الجزیره، روسیا الیوم و المنار لبنان.

تماس‌های امنیتی مصر با ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی الجدید، الجزیره، روسیا الیوم و المنار لبنان.

در این میان العربی الجدید به مذاکرات تازه ایران و مصر پرداخته است.

 

المنار:

تقدیم کابینه جدید لبنان توسط میقاتی به میشل عون 

نجیب میقاتی، رئیس دولت پیشبرد امور لبنان و مامور تشکیل دولت جدید این کشور، کابینه پیشنهادی خود را به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان معرفی کرد.

میقاتی در سخنانی در قصر بعبدا، گفت: من کابینه‌ای را که مناسب می‌دیدم به رئیس جمهوری، تقدیم کردم.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان پنجشنبه گذشته، نجیب میقاتی را مامور تشکیل دولت جدید این کشور کرد. میقاتی با 54 رای از سوی نمایندگان پارلمان توانست بر رقیبش «صالح نواف سلام»، سفیر سابق لبنان در سازمان ملل که 25 رای را از آن خود کرد، پیروز شود. 46 نماینده هم برای انتخاب نخست وزیر جدید، رای ممتنع دادند.

 

الجزیره: 

اردن هرگونه قصد برای ایجاد یک اتحاد نظامی عربی شامل اسرائیل را رد می کند

«ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن تأکید کرد که هیچ‌گونه گفت‌وگویی درباره تشکیل پیمان نظامی در منطقه با حضور اسرائیل انجام نشده و چنین چیزی در دستور کار سفر رئیس جمهوری امریکا به منطقه نیست.

الصفدی، تأکید کرد که هیچ‌گونه گفت‌وگویی درباره تشکیل پیمانی عربی با حضور اسرائیل انجام نشده و چنین طرحی در میان نیست.

وی افزود که آنچه در گفت‌وگوی نشریه امریکایی با ملک عبدالله پادشاه اردن مطرح شد این بود که وی بر حمایت از تشکیل پیمان دفاعی عربی تأکید کرد و افزود که طبیعی است که اردن «از هر اقدام نهادینه عربی مشترک چه به امنیت مربوط باشد چه دفاع و چه اقتصاد حمایت می‌کند».

وزیر خارجه اردن گزارش‌های غربی و اسرائیلی درباره تلاش تل‌آویو برای ایجاد یک پیمان نظامی با همکاری چند کشور عربی علیه ایران با کمک ایالات متحده را بی اساس دانسته است.

الصفدی مسئله فلسطین را مسئله محوری و بحران سوریه و امنیت کشورهای شورای همکاری را مسائل بسیار مهم دانست و گفت که «همه ما خواستار سازوکارهایی هستیم که امنیت ما را با گفت‌وگو و حل مسائل تضمین کند».

 

العربی الجدید: 

تماس های امنیتی مصر با ایران

منابع مصری خبر دادند که مقامات امنیتی ایران و مصر اخیرا در تماسی وضعیت امنیتی منطقه و روابط دوجانبه و پرونده اخوان المسلمین را بررسی کرده اند. 

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع بلندپایه مصری خبر داد که اخیرا تماس‌هایی در سطح امنیتی میان مقامات مصر و ایران برقرار شده است.

به گفته این منابع، در این تماس‌ها طرف مصری با اشاره به خطر هرگونه اقدام از جانب ایران برای حمله به گردشگران اسرائیلی در مصر در چارچوب نزاع امنیتی میان ایران و اسرائیل، تأکید شده که اقداماتی از این دست به توافق دو کشور درباره خودداری از تعرض به امنیت یکدیگر پایان می‌دهد.

این منابع افزوده‌اند که مقامات مصری به همتایان ایرانی خود گفته‌اند که مصر حاضر نیست امنیت خود را درگیر نزاع ایران و اسرائیل کند و در همین راستا تاکنون حاضر به پیوستن به هرگونه برنامه نظامی علیه ایران نشده است.

این گزارش افزوده در مذاکرات اخیر ایران و مصر که در سطح امنیتی بوده بر موضع ثابت مصر درباره خودداری از هرگونه تنش علیه ایران تأکید شده است.

 

روسیا الیوم:

 سازمان ملل: در 18 ماه گذشته بیش از 100 نفر در اردوگاه الهول در سوریه کشته شدند

سازمان ملل اعلام کرد که بیش از صد نفر که بیشتر آنها زن بودند طی 18 ماه در اردوگاه الهول واقع در شمال شرق سوریه کشته شدند.

عمران رضا، هماهنگ کننده سازمان ملل در سوریه گفت که اردوگاه الهول از ناامنی فزاینده رنج می برد و کودکانی که در آن هستند را به زندگی بدون آینده محکوم می کند.

وی اشاره کرد که 94 درصد از افرادی که در اردوگاه الهول بسر می برند، زنان و کودکان هستند.

رضا توضیح داد که الهول مکان بسیار خشن و به صورت فزاینده ای ناامن است، 106 قتل از ژانویه سال گذشته در این اردوگاه رخ داده که بیشتر قربانیان آن زنان بودند.

وی گفت که در این اردوگاه، حدود 27 هزار عراقی، 18 الی 19 هزار سوری و حدود 12 هزار نفر از کشورهای دیگر حضور دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها