|

گفتگوی وزیر خارجه عراق با همتایان اردنی و عربستانی درباره نتایج سفر الکاظمی به ریاض و تهران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی الجدید، الخلیج اونلاین، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمى عراق " واع".

گفتگوی وزیر خارجه عراق با همتایان اردنی و عربستانی درباره نتایج سفر الکاظمی به ریاض و تهران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی الجدید، الخلیج اونلاین، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمى عراق " واع".

در این میان خبرگزاری رسمى عراق " واع"در گزارشى به  گفتگوی وزیر خارجه عراق با همتایان اردنی و عربستانی درباره نتایج سفر الکاظمی به ریاض و تهران  پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع": 

وزیر امور خارجه عراق با همتایان اردنی و عربستانی خود درباره نتایج سفر الکاظمی به ریاض و تهران گفتگو کرد

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در مکالمه ای تلفنی با وزرای خارجه اردن و عربستان درباره سفر نخست وزیر عراق به عربستان و ایران گفت وگو کرد.

فؤاد حسین در تماس های تلفنی جداگانه با ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن و فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان درباره توسعه روابط دوجانبه بین سه کشور در راستای تحقق شراکت بیشتر و مقابله با چالش ها گفت وگو کرد.

وی در این مکالمه تلفنی، تحولات منطقه و نقش عراق در تکمیل تلاش های سازنده اش برای تقویت گفت وگو و تداوم هماهنگی و همکاری را بررسی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق به مهم ترین نتایج سفر مصطفی الکاظمی و هیئت همراه به عربستان و جمهوری اسلامی ایران اشاره و بر روند گفت وگوی باز بین دو طرف و اهمیت آن در سطح منطقه با توجه به تحکیم ثبات و تعادل بیشتر در منطقه تاکید کرد.

 

الخلیج اونلاین:

 مجمع النقب خواستار حل قضیه فلسطین شد 

نخستین نشست اسرائیل، امریکا و 4 کشور عربی (امارات، بحرین، مراکش و مصر) در چارچوب کمیته هماهنگی مجمع النقب، خواستار پیشرفت ملموس در حل قضیه فلسطین شد.

در بیانیه پایانی این نشست که در منامه برگزار شد، آمده است که حاضران تصمیم گرفتند نشست کشورهای عضو مجمع، سالانه در سطح وزرا برگزار شود.

بنابر تصمیم حاضران این نشست، دور بعدی نشست این کمیته، اواخر سال جاری به میزبانی اسرائیل که رئیس دوره کنونی است، برگزار خواهد شد.

بیانیه پایانی این نشست بر اهمیت استفاده از روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی در تحقق پیشرفت ملموس در روابط بین اسرائیل و فلسطین تاکید کرد.

بیانیه مذکور همچنین بر حل منازعه کنونی از طریق مذاکرات به عنوان بخشی جدانشدنی از تلاش ها در جهت تحقق صلح عادلانه، پایدار و جامع در منطقه تاکید کرد.

اسرائیل، امریکا و 4 کشور عربی حاضر در این نشست تصمیم گرفتند 6 کارگروه در زمینه های انرژی پاک، آموزش و همزیستی مسالمت آمیز، امنیت غذایی و آبی، بهداشت، امنیت منطقه ای و گردشگری تشکیل دهند.

 

روسیا الیوم: 

ازسرگیری فعالیت بندر عقبه پس از حادثه نشت گاز

 مازن الفرایه وزیر کشور اردن از آغاز مجدد فعالیت همه بخش های بندر عقبه به جز یک اسکله خبر داد.

 مازن الفرایه،اعلام کرد که فعالیت همه بخش های بندر عقبه به جز اسکله شماره 4 از صبح امروز ازسرگرفته شد.

نخست وزیر اردن پیشتر تاکید کرده بود که با وجود تحت کنترل بودن اوضاع، تصمیم گرفته شد تا محل حادثه تا فاصله 4 کیلومتری برای ساعات بیشتری قرنطینه باشد.

روز گذشته حادثه ای در بندر عقبه در حین حمل و نقل یک تانکر حامل گاز سمی رخ داد که منجر به نشت گاز شد.

در پی این حادثه 13 نفر جان باختند و 251 نفر مجروح شدند.

 

العربی الجدید:

پیام های اطمینان بخشی مصر به ایران: امتناع از هرگونه رویارویی مستقیم

منابع مطلع مصری تأکید کردند که چند فرمانده بلندپایه ارتش مصر در جلسه ستاد نیروهای مسلح این کشور بر مخالفت قاطع خود با هرگونه مواجهه نظامی با ایران تأکید کرده‌اند، موضوعی که در جلسه سازمان امنیت ملی مصر هم تکرار شده است.

این منابع گفته‌اند که این گفت‌وگوها پس از مطرح‌شدن موضوع تشکیل ناتوی خاورمیانه در برابر ایران و انضمام مصر به آن انجام شده است.

به گفته این منابع، یکی از اهداف اصلی سفر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، به عمان، ارسال پیام اطمینان به ایران از طریق مسقط درباره خودداری مصر از مشارکت در هرگونه رویارویی نظامی با ایران است.

این پیام در آستانه نشست پیش روی سران کشورهای عربی با جو بایدن در ریاض ارسال می‌شود.

منابع مصری تأکید کرده‌اند که مخالفت با هرگونه مواجهه نظامی با ایران هم نظر شخصی السیسی و هم نظر جریان بزرگی در نهادهای نظامی و امنیتی این کشور و برآمده از این تصور است که هیچ دلیلی برای هرگونه درگیری با ایران وجود ندارد، چون ایران هیچ مسئله‌ای برای مصر ایجاد نکرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها