|

بحرین میزبان نشست کشورهای عادی کننده روابط با اسرائیل

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی، میدل ایست نیوز، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمى عراق " واع".

بحرین میزبان نشست کشورهای عادی کننده روابط با اسرائیل

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی، میدل ایست نیوز، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمى عراق " واع".

در این میان روسیا الیوم در گزارشى به  میزبانی بحرین جهت  نشست کشورهای عادی کننده روابط با اسرائیل پرداخته است.

 

العربی: عبدالله دوم: 

هیچ چیز برای اردن مهمتر از مسئله فلسطین نیست

عبدالله دوم، پادشاه اردن روز یکشنبه در امان از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین استقبال و در گفت‌وگو با وی بر ایستادگی کشورش در کنار ملت و آرمان فلسطین تاکید کرد و گفت که هیچ چیزی مهم‌تر از آرمان فلسطین برای اردن وجود ندارد.

عبدالله دوم خاطرنشان کرد که تنها راه برای پایان دادن به مساله فلسطین راه حل تشکیل دو کشور مستقل است که تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی را تضمین کند.

وی بر ضرورت حفظ وضعیت تاریخی و حقوقی مسجد الاقصی هم تاکید کرد و یادآور شد که پادشاهی اردن از آنجا تولیت اماکن مقدس قدس را بر عهده دارد به تلاش‌‌ها برای حفاظت از این اماکن ادامه می‌دهد.

پادشاه اردن همچنین گفت که کشورش با طرف امریکایی در تماس مستمر است و تلاش می‌کند تا موضوع فلسطین در صدر جدول برنامه‌های سفر جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا به خاورمیانه قرار بگیرد.

محمود عباس هم در این دیدار از مواضع اردن در حمایت از آرمان و ملت فلسطین قدردانی کرد و گفت که هر کجا که اردن حاضر باشد، آرمان فلسطین هم حضور دارد.

 

میدل ایست نیوز: 

برگزار ی دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران در قطر 

یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر خبر داد که دور تازه مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای در قطر برگزار خواهد شد. 

روز شنبه، «جوزپ بورل» در سفر خود به تهران ضمن اعلام ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت که دور تازه مذاکرات نه در وین که در یک کشور منطقه و به طور خاص در یک کشور شورای همکاری برگزار خواهد شد.

او گفت که این تصمیم برای آن گرفته شده که این مذاکرات در فرمت ایران و 4+1 و امریکا نیست.

در پی اعلام این خبر، گمانه‌زنی‌هایی درباره محل این مذاکرات مطرح شد، اما یک مقام در وزارت خارجه قطر به «میدل ایست نیوز» گفت که این مذاکرات در دوحه برگزار خواهد شد.

در این راستا، شب گذشته نیز سفیر ایران در قطر با ابراهیم فخرو، مدیر کل تشریفات وزارت خارجه قطر، دیدار کرد.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع" :

بارزانی: بررسی موضوع حملات راکتی به تأسیسات گازی و نفتی را با امریکا و شورای امنیت 

مسرور بارزانی رئیس دولت ایالتی کردستان عراق از تلاش دیپلماتیک در صحنه بین المللی و شورای امنیت برای توقف حملات راکتی به زیرساخت ها و تأسیسات نفتی و گازی خبر داد. 

بارزانی»، بامداد امروز(27 ژوئن)با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که مانند همه شهروندان اقلیم کردستان نسبت به حملات تروریستی مکرر در ماه‌های اخیر به مردم و زیرساخت‌های کردستان بسیار نگران است.

او افزود که این حملات مجرمانه نتیجه آن است که «بزدلان» در دیگر نقاط کشور همراهی افکار عمومی را از دست داده‌اند و به جای تمرکز بر آینده و بر هم‌افزایی اقتصادی با جهان برای ایجاد فرصت‌های شغلی، روستاها و غیر نظامیان را هدف حملات خود قرار می‌دهند.

بارزانی تأکید کرد که با شرکای سیاسی اصلی در اربیل و بغداد و نیز در خارج عراق این مسئله را پیگیری کرده واز جمله در گفت‌وگو با «مصطفی الکاظمی»،بر نیاز به تشکیل نیروهای مشترک از پیشمرگه و نیروهای عراقی برای پر کردن هرگونه خلأ در مناطق مورد مناقشه که ممکن است از جانب قانون‌شکنان مورد سوءاستفاده قرار گیرد تأکید کرده است.

 

روسیا الیوم: 

بحرین میزبان نشست کشورهای عادی کننده روابط با اسرائیل

مسئولانی از وزارت خارجه امریکا، اسرائیل و 4 کشور عربی که با اسرائیل عادی سازی روابط کرده اند، در بحرین دیدار خواهند کرد.

این نشست سه ماه پس از نشست اخیر در اسرائیل که همه طرف ها به تقویت همکاری ها متعهد شدند، برگزار خواهد شد.

در این نشست مسئولانی از وزارت خارجه امارات، بحرین، مراکش که در سال 2020 با اسرائیل عادی سازی روابط کردند و از مصر که در سال 1979 توافق صلح با اسرائیل امضا کرد، حضور خواهند داشت.

وزرای خارجه این کشورها برای نخستین بار در ماه مارس در صحرای النقب با حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا دیدار کردند.

امارات و بحرین به موجب توافقنامه آبراهام، با میانجیگری دونالد ترامپ، روابط خود را با اسرائیل آغاز کردند و مراکش نیز به واسطه یک توافقنامه دیگر، روابط خود با اسرائیل را از سرگرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها