|

مروری بر رسانه های عربی / 29 اردیبهشت 1401 / 17 شوال 1443

حسن نصرالله: هیچ کس نمی تواند مدعی داشتن اکثریت در پارلمان لبنان شود

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى عکاظ عربستان، المیادین، خبرگزاری رسمی عراق "واع" و روسیا الیوم.

حسن نصرالله: هیچ کس نمی تواند مدعی داشتن اکثریت در پارلمان لبنان شود

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى عکاظ عربستان، المیادین، خبرگزاری رسمی عراق "واع" و روسیا الیوم.

در این میان المیادین  در گزارشى به سخنرانى  سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان پرداخته است.

 

روسیا الیوم: 

وزیر خارجه سوریه: واشنگتن تلاش می کند با فشار مانع ارتباط با اکثر کشورهای عربی شود

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه گفت که دمشق با اکثر کشورهای عربی به جز قطر در ارتباط است و امریکا تلاش می‌کند با فشار آوردن بر این کشورها، در این مسیر مانع‌تراشی کند. رابطه ما و ایران تناقضی با روابط‌مان با کشورهای عربی ندارد.

مقداد افزود که حضور غیر قانونی امریکا در سوریه رو به زوال است و مناطق اشغالی به کنترل دولت بازخواهد گشت.

وی تاکید کرد که اولویت‌های سیاست سوریه ثابت است و از این رو زمانی که دشمنان سوریه نتوانستند آن را تضعیف و از مواضع اصولی خود منحرف کنند، متوسل به تروریسم شدند.

وزیر خارجه سوریه در ادامه خاطرنشان کرد که آزادسازی جولان اشغالی از دست اسرائیل از اولویت‌های اصلی سوریه است.

مقداد با بیان اینکه روسیه به طور واضح در کنار سوریه برای آزادسازی تمامی مناطق ایستاده، تاکید کرد که حوادث اوکراین و دخالت غرب در این کشور تلاشی برای پایان دادن به نقش روسیه در دنیای امروز است.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع": 

عراق خواستار برگزاری نشستی با حضور کشورهای قربانی کشتارهای جمعی شد

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در دیدار با الیس ندیریتو معاون دبیرکل سازمان ملل و مشاور ویژه امور کشتار جمعی خواستار برگزاری نشستی با حضور کشورهای قربانی کشتارهای جمعی شد.

وزیر خارجه عراق در این دیداردر خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کرد.

حسین در این دیدار بر حمایت عراق از فعالیت‌های نمایندگی سازمان ملل متحد در این کشور (یونامی) و همچنین حمایت از تلاش‌های تیم تحقیقات سازمان ملل در خصوص بررسی جنایت‌های داعش تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به رنج ملت عراق در پی کشتارهای جمعی از سوی رژیم بعث عراق و گروه‌های تروریستی القاعده و داعش، خواستار برگزاری نشستی مشترک با حضور کشورهای قربانی کشتار جمعی با هدف افزایش آگاهی در خصوص این جنایات و تبادل تجربه برای مقابله با پیامدهای آن شد.

 

المیادین: 

سیدحسن نصرالله: هیچ کس نمی تواند مدعی داشتن اکثریت در پارلمان لبنان شود

سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرد که نتایج انتخابات این کشور نشان می‌دهد که هیچ طرفی نمی‌تواند مدعی در اختیار داشتن اکثریت پارلمان باشد. وتأکید کرد که چه بسا به نفع لبنان باشد که هیچ گروهی اکثریت نداشته باشد.

 دبیرکل حزب الله لبنان،تأکید کرد که مشارکت گسترده مردمی و نتایج انتخابات پیام حمایت از مقاومت و پایبندی به سلاح آن را به همگان رساند و افزود که مردم لبنان در برابر اموال و تبلیغات رسانه‌ای، سلاح مقاومت را در امان نگه داشتند.

نصرالله تأکید کرد که آنچه در انتخابات به خصوص درباره اهل سنت رخ داد نیاز به بررسی دقیق ودر آرامش دارد.

نصرالله از همه گروه‌ها خواست که در اظهارات رسانه‌ای آرامش پیشه کنند و برای آرام کردن اوضاع در لبنان ورفتن سراغ حل مشکلات مردم از راه همکاری و مشارکت و به دور از خصومت تلاش کنند.

وی افزود که مسئله اجرای انتخابات در سایه سلاح و مسئله اشغالگری ایران در لبنان از دروغ‌های انتخاباتی بود که باید پایان یابد و تأکید کرد که دخالت سفارت امریکا و فعالیت سفارت عربستان بیش از همه بود.

 

عکاظ عربستان:

وزیرصنایع عربستان:عربستان سعودی قصد دارد  300هزارخودروتا سال 2030 تولید کند

بندر بن ابراهیم الخریف وزیر صنعت عربستان تاکید کرد پرونده صنعت خودرو در عربستان یکی از پرونده های مهمی است که مورد توجه قرار گرفته است به این دلیل که خودروسازى یکی از صنایع پیچیده ای است که به توسعه زنجیره تامین برای بسیاری از محصولات کمک می کند،هدف ما تولید سالانه بیش از300هزار خودرو درعربستان تا سال 2030است.

الخریف در مراسم کلنگ زنى کارخانه لوسید در شهر اقتصادی ملک عبدالله دررابغ،گفت:عربستان صنعت خودرو را برای پوشش تقاضای داخلی و صادرات جهانی هدف قرار داده است.

وی تاکید کرد:حجم هزینه های خودرو درعربستان در سال 2020حدود40میلیارد ریال بوده،در حالی که حجم بازارعربستان سالانه بیش از نیم میلیون خودرواست که 50درصد بازار خلیج فارس را تشکیل می دهد.

وی گفت:صندوق توسعه صنعتی عربستان برای ساخت کارخانه لوسید بیش از5میلیارد ریال اعتبار تامین کرده است.

الخریف افزود:ایجاد یک مرکز جدید تولیدی برای شرکت لوسید در راستای مقاصد عربستان با هدف تنوع بخشی به پایگاه اقتصادی وبه عنوان بخشی ازچشم انداز2030وبرنامه توسعه صنعتی وخدمات لجستیک،است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها