|

مروری بر رسانه های عربی / 22 اردیبهشت 1401 / 10شوال 1443

اعتراف اسرائیل به کشتن شیرین أبو عاقله

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى البیان امارات، اسپوتنیک عربى، عکاظ عربستان و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

اعتراف اسرائیل به کشتن شیرین أبو عاقله

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى البیان امارات، اسپوتنیک عربى، عکاظ عربستان و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

در این میان اسپوتنیک عربى در گزارشى به اعتراف اسرائیل در مورد  کشته شدن شیرین أبو عاقله  از فاصله 150 متری و با گلوله «ام 16»پرداخته است.

 

اسپوتنیک عربى:

 ارتش اسرائیل: ابو عاقله از فاصله 150 متری و با گلوله «ام 16» کشته شد

اسپوتنیک به نقل از روزنامه هآرتص نوشت تحقیقات اولیه حاکی از آن است که شیرین ابو عاقله، خبرنگار الجزیره که روز گذشته به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید، در فاصله 150 متری نیروهای نظامی اسرائیلی قرار داشت که به او تیراندازی و کشته شد.

این روزنامه نوشت که بنابر تحقیقات اولیه ارتش اسرائیل، هنوز مشخص نیست این روزنامه نگار فلسطینی، به گلوله نیروهای اسرائیلی به شهادت رسیده یا افراد مسلح فلسطینی.

هآرتص آورده است که بنابر تحقیقات ارتش، نیروهای یگان «دودیوان» (یگان نظامی ویژه) ده ها گلوله طی درگیری ها در جنین شلیک کردند اما اینکه این خبرنگار به گلوله اسرائیلی ها یا فلسطینی ها کشته شده هنوز مشخص نیست.

تحقیقات مذکور نشان می دهد گلوله ای به قطر 5.56 میلی متر از سلاح ام 16، شیرین ابو عاقله را به قتل رسانده اما از آنجا که این نوع از سلاح از سوی ارتش اسرائیل و گروه های فلسطینی در کرانه باختری به کار می رود، اطلاعات برای شناسایی طرف عامل قتل این خبرنگار کافی نیست.

 

البیان امارات:

 ثبت 13.6 میلیون مسافر در سه ماهه اول سال 2022 درفرودگاه بین المللی دبی 

فرودگاه بین المللی دبی در سه ماهه اول سال 2022رشد بی سابقه ای را به ثبت رسانده وحدود 13.6 میلیون مسافر را به خود اختصاص داده است.

این یک نشانه قوی از بهبود ترافیک مسافر در شلوغ ترین فرودگاه بین المللی جهان است.

 این  فرودگاه بالاترین نرخ ترافیک مسافر را برای دومین سه ماهه متوالی ثبت می کند. 

فرودگاه بین المللی دبی  از طریق 73 خط هوایی بین المللی به بیش از 193 مقصد جهانی در 92 کشور جهان متصل است.

هند جایگاه خود را به عنوان مقصد شماره یک فرودگاه بین المللی دبی از نظر حجم مسافر حفظ کرد و تعداد 1.6 میلیون مسافر را به خود اختصاص داد، پس از آن عربستان سعودی با حدود 1.1 میلیون مسافر، سپس پاکستان با 997000 مسافر و بریتانیا با 934000 مسافر قرار دارند . در مورد سه مقصد برتر از شهرها، لندن با 617 هزار مسافردر رتبه اول،ریاض با 517 هزار مسافر، جده با 337 هزار مسافر و در نهایت استانبول با 324 هزار مسافر در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع":

تشریح نیاز عراق به گاز ایران و توسعه ارتباط با کشورهای همسایه 

عادل کریم سرپرست وزارت برق عراق ضمن تشریح تدارکات این وزارتخانه برای فصل تابستان، از توافق با ایران برای صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز خبر داد.

سرپرست وزارت برق عراق، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که عراق با ایران درباره صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز به توافق رسیده و افزود که عراق 5 تا 10 سال آینده به گاز ایران نیازمند است.

او گفت که ایران در حال حاضر روزانه 35-38 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کند و افزود که در صورت ثبات در صادرات گاز از ایران به موجب توافقات، تولید برق عراق در فصل تابستان به 25 هزار مگاوات خواهد رسید.

کریم افزود که در صورت تصویب قوانین مربوطه در مجلس، عراق می‌تواند از اول ژوئن برای پرداخت بدهی‌ به ایران بابت خرید گاز اقدام کند.

کریم افزود که با اتصال برق عراق به عربستان، در فاز اول 500 مگاوات و در فاز دوم 1500 مگاوات برق از عربستان به عراق صادر خواهد شد.

 

عکاظ عربستان: 

رقابت 69 فیلم برای دریافت جوایز نخل طلایی 

مدیریت جشنواره فیلم عربستان از نامزدی 69 فیلم برای نمایش در هشتمین دوره این جشنواره که از دوم خرداد ماه آینده آغاز می شود، با 8 فیلم در بخش فیلم بلند، 28 فیلم در بخش فیلم کوتاه و و 33 فیلم برای نمایش موازی خبر داد. 

مدیریت جشنواره برای اولین بار با دعوت از فیلمسازان حوزه خلیج فارس برای نامزدی برای شرکت در «جایزه فیلم خلیج فارس» فرصت رقابت را فراهم کرد. این جشنواره شاهد چندین فعالیت همراه است، از جمله کارگاه ها و سمینارهای تخصصی در صنعت فیلم، چاپ کتاب در زمینه های سینمایی.

این جشنواره که از سال 2008 توسط انجمن فرهنگ و هنر شعبه دمام برگزار می شود، اولین جشنواره در سطح محلی است و هدف آن توجه به فیلم های عربستانی، ایجاد زمینه رقابتی بین سازندگان و توسعه آنها و تشویق آنهاست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها