|

مروری بر رسانه های عربی / 19 اردیبهشت 1401 / 7 شوال 1443

عراق: ایران به درخواست مذاکره پاسخ نمی دهد

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الامارات الیوم، الخلیج اونلاین، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

عراق: ایران به درخواست مذاکره پاسخ نمی دهد

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الامارات الیوم، الخلیج اونلاین، روسیا الیوم و خبرگزاری رسمی عراق "واع".

در این میان خبرگزاری رسمی عراق در گزارشى به  انتشار ویدئویی جنجالی در شبکه‌های اجتماعی که در آن یک نوجوان در حال قدم زدن در عرض رودخانه دجله نشان داده می‌شود (به معنای کم بودن عمق رودخانه)، پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع" : 

وزارت منابع آبی عراق: ایران به درخواست مذاکره پاسخ نمی دهد

در پی انتشار ویدئویی جنجالی در شبکه‌های اجتماعی که در آن یک نوجوان در حال قدم زدن در عرض رودخانه دجله نشان داده می‌شود (به معنای کم بودن عمق رودخانه)، «عون ذیاب»، مشاور ارشد وزارت منابع آبی عراق تأکید کرد که این ویدئو دستکاری شده است.

او گفت که دبی آب در رود دجله در بغداد به 400 متر مکعب در ثانیه می‌رسد و وزارت منابع آبی از حجم آب ورودی به بغداد می‌کاهد. 

وی درباره تأمین حق‌آبه عراق از کشورهای همسایه گفت که تفاهمات با ترکیه ادامه دارد و به زودی هیئتی از ترکیه برای بررسی این موضوع تعیین حق‌آبه دجله و فرات به عراق سفر خواهد کرد.

مشاور ارشد وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که در مورد ایران باید گفت که این کشور مسیر 6 رودخانه را تغییر داده و هیچ آبی از ایران وارد عراق نمی‌شود.

او گفت که وزارت منابع آبی عراق پرونده‌ای در این باره تدوین و به دبیرخانه هیئت دولت عراق داده تا در محافل بین‌المللی پیگیری شود چون به این نتیجه رسیده‌ایم که ایران به درخواست‌های عراق درباره گفت‌وگوهای فنی در این موضوع پاسخ نخواهد داد.

 

روسیا الیوم: 

میقاتی: امیدواریم انتخابات نقطه آغاز بهبود اوضاع لبنان باشد

«نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان ابراز امیدواری کرد که انتخابات پارلمانی در این کشور نقطه آغاز بهبود اوضاع لبنان باشد.

نخست‌وزیر لبنان، در اظهاراتی تأکید کرد که به یاری خداوند و با تغییری که ملت لبنان در صندوق‌های رأی رقم خواهند زد، روند بهبود اقتصادی در کشور آغاز خواهد شد.

او گفت که تغییر به معنای افزایش توان مجلس جدید در تسریع در انتخاب رئیس جدید پارلمان و نخست‌وزیر جدیدی است که به مسائل سیاسی پایان دهد و روند اصلاحات مطلوب را آغاز کند.

روز یکشنبه دومین مرحله انتخابات شهروندان لبنانی ساکن خارج از کشور در 48 کشور جهان اجرا شد. روز جمعه نیز مرحله اول این انتخابات در 10 کشور برگزار شد.

انتخابات داخل لبنان روز 15 مه برگزار می‌شود. در این انتخابات 1044 نامزد در 103 لیست انتخاباتی برای دستیابی به 128 کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

 

الخلیج اونلاین:

 امیر قطر این هفته به ایران و اروپا سفر می‌کند

الخلیج اونلاین به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: سفر تمیم بن حمد آل ثانی با هدف بررسی تلاش ها برای احیای توافق هسته ای ایران و امنیت انرژی در اروپا انجام خواهد شد.

خبرگزاری رویترز خبر داد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر این هفته به ایران، آلمان، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی سفر خواهد کرد.

یک منبع مطلع به رویترز گفت که انتظار می رود امیر قطر در این سفرها، تلاش ها برای احیای توافق هسته ای ایران و امنیت انرژی در اروپا را بررسی کند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت امیر قطر ابتدا به ایران سفر خواهد کرد و سپس سفر مفصلی به اروپا و بریتانیا خواهد داشت.

وی اشاره کرد که محور اصلی گفت وگوها، چگونگی رفع شکاف در مذاکرات هسته ای و گاز مایع طبیعی و امنیت انرژی در اروپا خواهد بود.

منبع مذکور همچنین بیان کرد که سفر امیر قطر با هدف ایجاد زمینه مشترک جدید بین طرف های توافق هسته ای انجام می شود.

 

الامارات الیوم: 

دبی رتبه اول را در جذب پروژه های سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان دارد

حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم ولیعهد دبى گفت: دبی در جذب پروژه های سرمایه گذاری مستقیم خارجی رتبه اول جهان و در جذب دفاتر مرکزی شرکت ها در سال 2021 رتبه دوم را دارد وى افزود: ما به تحکیم موقعیت جهانی دبی و تقویت مشارکت آن با جامعه سرمایه گذاری جهانی از طریق اقتصاد منعطف، متنوع و آینده ادامه خواهیم داد. 

دبی به یک دستاورد اقتصادی مهم دست یافته است و در صدر فهرست شهرهای جذاب برای پروژه های جدید سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای سال 2021 قرار گرفته است. همچنین موفقیت امارات را در جذب 418 پروژه سرمایه گذاری جدید نشان می دهد.

ولیعهد دبى گفت: این و سایر دستاوردهایی که دبی همچنان در زمینه های مختلف به ویژه در سطح اقتصادی به دست می آورد، ثمره یک سیستم کاری یکپارچه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها