|

مروری بر رسانه های عربی / 20 اردیبهشت 1401 / 8 شوال 1443

آیا رئیس جمهوری ایران به عمان و امارات می‌رود؟

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، الخلیج اونلاین، العربی الجدید و الصباح عراق.

آیا رئیس جمهوری ایران به عمان و امارات می‌رود؟

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، الخلیج اونلاین، العربی الجدید و الصباح عراق.

در این میان العربی الجدید در گزارشى به سفر رئیس جمهوری ایران به عمان و امارات پرداخته است.

 

الخلیج آنلاین: 

عراق وجود هرگونه تهدید امنیتی در ارتباط با کویت را رد کرد

سفارت عراق در کویت ضمن تکذیب هرگونه تهدید امنیتی بین دو کشور، خواستار توجه به اهمیت روابط برادرانه مستحکم بین دو کشور و منافع مشترک آنها شد.

سفارت عراق در کویت مطالب مطرح شده در رسانه ها درباره تهدید امنیتی بین دو کشور را نادرست خواند و رسانه ها را به مطرح کردن روایت های در تضاد با حقیقت متهم کرد.

سفارت عراق در کویت تاکید کرد که آنچه درباره وجود تهدید امنیتی بین کویت و عراق گفته می شود نادرست است و خواستار احتیاط در اظهارنظر در این رابطه و کسب اطلاعات از طریق مجاری رسمی شد.

سفارت در بیانیه ای که در حساب توئیتر خود منتشر کرد، خواستار عدم برهم زدن اوضاع و توجه به اهمیت روابط برادرانه مستحکم بین دو کشور و منافع مشترک آنها شد.

دو کشور طی هفته های اخیر شاهد جنجال بین نمایندگان پارلمان به دلیل دستگیری صیادان عراقی در منطقه خور عبدالله توسط کویت بودند.

برخی از نمایندگان کویت خواستار احضار سفیر عراق و تسلیم یادداشت اعتراضی به او در پی اظهارات جنجال آمیز یک نماینده پارلمان عراق شدند.

 

العربی الجدید:

 آیا رئیس جمهوری ایران به عمان و امارات می رود؟

منابع مطلع خبر دادند که پس از سفر امیر قطر به تهران، ابراهیم رئیسی به عمان و امارات متحده عربی سفر خواهد کرد. 

تحولات دیپلماتیک در روابط بین ایران با کشورهای همجوارش به خصوص کشورهای عضو شورای همکاری رخ داده؛ از یک سو مذاکرات ایران و عربستان وارد مرحله جدیدی شده و احتمال دیدار وزرای امور خارجه دو کشور وجود دارد؛ از سوی دیگر سفرهای متقابلی بین مقامات ایران و کشورهای عضو شورای همکاری در سطوح مختلف انجام شده که تقریبا پس از تنش های بین دو طرف طی دهه اخیر بی سابقه بوده است.

همه این تحولات در حالیست که برخی کشورهای عضو شورای همکاری و در راس آن عمان، میانجیگر بین امریکا و ایران برای کاهش تنش ها و احیای توافق هسته ای ایران (برجام) هستند.

منابعی فاش کردند که احتمال دارد رئیسی به عمان و امارات سفر کند.

منابع مذکور افزودند که سفر رئیسی به عمان به زودی در پاسخ به دعوت سلطان عمان انجام خواهد شد.

درباره سفر به امارات نیز، این منابع اشاره کردند که رئیسی به سفر به ابوظبی دعوت شده است اما این سفر درحال حاضر مطرح نیست.

 

الصباح عراق : 

تصادفات عامل 10 درصد مرگ و میرها در عراق

آمارهای پزشکی قانونی عراق نشان می‌دهد که 10 درصد موارد فوت در سه ماهه نخست در این کشور به علت تصادفات بوده است. 

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی عراق در ماه ژانویه گذشته 635 مورد فوت در عراق ثبت شده که 65 درصد آنها مرد و 35 درصد زن بوده‌اند و 69 مورد آنها به تصادفات مربوط می‌شده است.

در ماه فوریه نیز 719 مورد فوت ثبت شده که 70 مورد آنها بر اثر تصادفات بوده است.

در روزهای اخیر موارد فوت بر اثر تصادفات جاده‌ای در عراق افزایش داشته که تازه‌ترین موارد 11 تن در جاده بغداد به بابل و نیز 5 تن در جاده استان انبار و نیز درگذشت قائم‌مقام سازمان بدر در میسان بوده است.

اداره راه‌های عراق اخیرا از رانندگان خواست که به تابلوهای رانندگی توجه کنند و در مسیرهای پرخطر از سرعت خود بکاهند.

 

الرایة: 

کلنگ زنى بنای جدید سفارت آمریکا در دوحه

تعدادی از مقامات قطری و آمریکایی صبح دیروز کلنگ ساختمان جدید سفارت آمریکا در نزدیکی منطقه الخیسه را زدند. در بیانیه ای که دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرد، این وزارتخانه کلنگ زنى بنای ساختمان جدید سفارت آمریکا را تایید کرد و اشاره کرد که ساخت آن قرار است در سال 2026 به پایان برسد.

وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که بناى این ساختمان دوستی عمیق بین ایالات متحده و قطر را افزایش می‌دهد. 

و با بیان اینکه سفارت جدید در زمینی به مساحت 12.3 هکتار در منطقه دیپلماتیک جدید در محله وادی البنات در دوحه واقع شده است، تاکید کرد که از گسترش مستمر روابط دیپلماتیک، امنیتی و تجاری بین ایالات متحده و قطر حمایت خواهد کرد. 

وزارت امور خارجه گفت که تخمین زده می شود 110 میلیون دلار در اقتصاد محلی سرمایه گذاری شود و نزدیک به 1200 نفر در طول ساخت و ساز مشغول به کار خواهند شد. وتأیید کرد که سفارت جدید ایالات متحده قرار است در سال 2026 تکمیل شود، که یک پلت فرم انعطاف پذیر برای دیپلماسی ایالات متحده در دوحه خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها