|

مروری بر رسانه های عربی / 16 اردیبهشت 1401 / 4 شوال 1443

آغاز رأى گیرى مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى بغداد الیوم، الخلیج اونلاین، الإمارات الیوم و العهد لبنان.

آغاز رأى گیرى مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى بغداد الیوم، الخلیج اونلاین، الإمارات الیوم و العهد لبنان.

در این میان العهد لبنان در گزارشى به  آغاز رأى گیرى مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان براى لبنانی های خارج از کشور ، پرداخته است.

 

العهد:

 آغاز رأى گیرى مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان براى لبنانی های خارج از کشور 

لبنان از نیمه‌شب چهارشنبه وارد دوره سکوت تبلیغاتی شده است.

انتخابات برای شهروندان لبنانی ساکن کشورهایی که تعطیلی رسمی آنها روز جمعه است، امروز برگزار خواهد شد. بیشترین رأی‌دهندگانی که در خارج کشور برای شرکت در انتخابات روز جمعه ثبت نام کرده‌اند در عربستان (13.095رأی‌دهنده) هستند. این انتخابات همچنین در قطر، کویت، سوریه، عمان، مصر، ایران (640 رأی‌دهنده) بحرین، اردن، عراق برگزار می‌شود. انتخابات شهروندان لبنانی ساکن امارات در روز یکشنبه برگزار خواهد شد

روز یکشنبه، شهروندان لبنانی ساکن کشورهای دیگر از جمله فرانسه، امریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، انگلستان، برزیل، ترکیه برگزار خواهد شد.

این دوره از انتخابات شاهد افزایش بی‌سابقه ثبت‌نام رأی‌دهندگان ساکن خارج از کشور بوده است. 225هزار و 114شهروند لبنانی خارج از کشور برای رأی دادن در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که 30 درصد آنها ساکن اروپا هستند. بیشترین ثبت‌نام مربوط به فرانسه (28 هزارو 83نفر) و امریکا (27 هزار و 925نفر) و کانادا (27هزار و 413 نفر) و امارات (25 هزار و 52 نفر) بوده است.

 

بغداد الیوم: 

زمان آغاز مذاکرات سرنوشت ساز براى حل بحران سیاسى عراق 

عائد الهلالی،  عضو چارچوب هماهنگی اعلام کرد که هفته آینده شاهد مذاکرات سرنوشت‌ساز برای حل بحران سیاسی در عراق و تشکیل دولت خواهد بود. 

وی افزود که همه نیروهای سیاسی در کنار نمایندگان و گروه‌های مستقل در این مذاکرات شرکت خواهند داشت.

الهلالی خاطرنشان کرد که همگان به خوبی می‌دانند که تنها راه‌حل پایان دادن به بن‌بست سیاسی، گفت‌وگو و مذاکره میان همه طرف‌های سیاسی است و از این رو مذاکرات پیش رو برای حل اختلافات با هدف سرعت دادن به تشکیل دولت جدید در عراق، تعیین کننده خواهد بود.

 

الإمارات الیوم: 

جابجایى 25 میلیون مسافر از طریق "فرودگاه بین المللی دبى" ظرف 6 ماه

داده‌های سازمان هواپیمایی دبی نشان مى دهد که تعداد کل مسافران فرودگاه بین‌المللی دبی در بازه زمانی 1 اکتبر 2021 تا 31 مارس 2022 همزمان با میزبانی از فعالیت‌های  نمایشگاه "اکسپو 2020 دبی" به 24 میلیون و 921 هزار و 837 مسافر رسیده است. 

فرودگاه بین‌المللی دبی درماه مارس گذشته بیش از 5.28 میلیون مسافر را ثبت کرد که بالاترین رقم از زمان همه‌گیری کووید-19 بود و پس از آن در ماه دسامبر با حدود 4.5 میلیون مسافر ودر ماه فوریه حدود چهار میلیون مسافر را ثبت کردند.

تعداد کل مسافران فرودگاه بین المللی دبی در ماه نوامبر به بیش از 3.8 میلیون مسافر و در ماه ژانویه به 3.7 میلیون مسافر رسید، در حالی که با آغاز میزبانی نمایشگاه بین المللى 3.6 میلیون مسافر در ماه اکتبر بود.

آخرین داده‌های وب‌سایت فرودگاه‌های دبی نشان می‌دهد که تعداد کل مقاصدی که توسط شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه بین‌المللی دبی ارائه می‌شوند، در حال حاضر به ۱۹۴ مقصد رسیده است که ۷۳ شرکت هواپیمایی داخلی و بین‌المللی به ۹۱ کشور پرواز دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها