|

مروری بر رسانه های عربی / 20 فرودردین 1401 / 7 رمضان 1443

فاش شدن جزئیات یک معامله قریب الوقوع بین ایران و آمریکا

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید،الخلیج اونلاین،روسیا الیوم و الشرقیة عراق.

فاش شدن جزئیات یک معامله قریب الوقوع بین ایران و آمریکا

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید،الخلیج اونلاین،روسیا الیوم و الشرقیة عراق.

در این میان العربی الجدید در گزارشى به توافق ایران و امریکا درباره آزادی اموال بلوکه شده پرداخته است.

 

العربی الجدید:

 فاش شدن جزئیات یک معامله قریب الوقوع بین ایران و آمریکا

منابع نزدیک به مذاکرات غیر مستقیم ایران و امریکا خبر داد که ایران و امریکا در آستانه رسیدن به توافقی هستند که به موجب آن واشنگتن بخشی از اموال بلوکه‌شده ایران در خارج را آزاد می‌کند و در برابر ایران نیز 3 شهروندی ایرانی ـ امریکایی را از زندان آزاد خواهد کرد.

این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گفته‌اند که اگر مشکل تازه‌ای پیش نیاید، این توافق تا چند روز آینده اجرا خواهد شد.

به گفته این منابع، این توافق در چارچوب تفاهماتی میان ایران و امریکاست که با واسطه کشورهای منطقه و اروپا انجام می‌شود و همچنین شامل خودداری ایران از دست زدن به اقدامات «تنش‌زا» در وضعیت نامشخص بودن رسیدن به توافق هسته‌ای می‌شود.

این منابع تأکید کرده‌اند که به موجب این توافق، ایران برخی اقدامات هسته‌ای خود را به صورت موقت متوقف می‌کند و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی را به صورت محدود افزایش می دهد.

 

روسیا الیوم: 

وزارت دفاع عراق به دنبال شکایت از یک تحلیلگر سیاسی پس از اهانت به ارتش

وزارت دفاع عراق در بیانیه ای اعلام کرد که در پاسخ به نجاح محمد علی، تحلیلگر مسائل سیاسی که اظهارات اخیرش درباره ارتش عراق، توهین آشکار محسوب می شود، مراحل قانونی را طی خواهد کرد.

وزارت دفاع عراق بیان کرد که اظهارات نجاح محمد علی در شبکه “1news” ، اهانت آشکار و صریح به نهاد نظامی و همه اعضای آن محسوب می شود و وزارت دفاع نمی پذیرد که به این نهاد اصیل که تاریخ آن به 101 سال قبل باز می گردد و فداکاری ها و قهرمانی های بسیاری را از سال 1921 تا به امروز انجام داده، توهین شود.

گفتنی است نجاح محمد علی در برنامه کلام معقول از شبکه مذکور اظهاراتی توهین آمیز به ارتش عراق مطرح کرده و اکنون مقیم لندن است.

 

الخلیج اونلاین: 

امارات، بحرین، عملیات مسلحانه در تل آویو را محکوم کردند

امارات متحده عربی، بحرین، هر کدام در بیانیه های جداگانه ای، عملیات مسلحانه در تل آویو را محکوم کردند. 

سفارت امارات در اسرائیل اعلام کرد: سفارت امارات در تل آویو حمله تروریستی در مرکز دزنکوف را به شدت محکوم می کند و این اقدام هولناک را به خانواده قربانیان تسلیت می گوید و برای همه مجروحان، شفای عاجل آرزو می کند.

سفارت بحرین نیز بیانیه وزارت امور خارجه بحرین در این خصوص را منتشر کرد که در آن آمده است: وزارت خارجه بحرین، عملیات تروریستی تیراندازی در تل آویو را به شدت محکوم می کند و به خانواده قربانیان و دولت اسرائیل تسلیت می گوید و برای مجروحان شفای عاجل را آرزو می کند.

بحرین بر موضع ثابت خود در مخالفت با هرگونه تروریسم و خشونت با هر انگیزه و توجیهی که باشد، تاکید کرد.

شمار کشته شدگان حمله مسلحانه جوان فلسطینی در تل آویو، به 3 نفر رسید.

 

الشرقیة عراق:

 الخزعلی: چارچوب هماهنگی اجازه تشکیل «دولت صدری» را نمی دهد

قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق عراق تأکید کرد که چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه اجازه تشکیل «دولت صدری» را نمی دهد.

الخزعلى تأکید کرد که ائتلاف سه‌جانبه صدر و حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده برآمده از اراده خارجی است و همین باعث می‌شود که با تغییر اراده خارجی این ائتلاف نیز از هم بپاشد.

الخزعلی گفت که اعلام موجودیت ائتلاف سه جانبه «انقاذ وطن» برای چارچوب هماهنگی غافلگیرکننده بود چون مذاکرات جریان صدر با چارچوب ادامه داشت.

وی خبر داد که مقتدی صدر خواستار معرفی نخست‌وزیر و در اختیار داشتن 12 وزارتخانه شده است و افزود که چارچوب هماهنگی با تشکیل «دولت صدری» موافقت نمی‌کند و فقط انتخاب نخست‌وزیر توسط صدر را می‌پذیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها