|

تیم ملی برای سیزدهمین بار قهرمان آسیا شد

درخشش ایران، ماندگاری صادق بوقی

تیم ملی فوتسال ایران برای سیزدهمین بار در طول تاریخ موفق به کسب عنوان قهرمانی آسیا شد. این تیم که عصر روز گذشته در بانکوک به مصاف تیم تایلند رفته بود، موفق شد با نتیجه درخور 4 بر یک به برتری برسد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

درخشش ایران، ماندگاری صادق بوقی

تیم ملی فوتسال ایران برای سیزدهمین بار در طول تاریخ موفق به کسب عنوان قهرمانی آسیا شد. این تیم که عصر روز گذشته در بانکوک به مصاف تیم تایلند رفته بود، موفق شد با نتیجه درخور 4 بر یک به برتری برسد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. ایران که در این دوره از رقابت‌ها نتوانسته بود غیر از یک بازی، برتری‌های یک‌طرفه‌اش در فوتسال آسیا را به رخ بکشد، نهایتا به هدفی که از پیش ترسیم کرده بود، رسید و قهرمان شد. البته که در دیدار فینال هم شاگردان وحید شمسایی کار مهمی را رقم زده و در غیاب ژاپن، جدی‌ترین رقیب فوتسال ایران در آسیا، از سد تیم تایلند میزبان عبور کردند. تایلندی‌ها که پیش ‌از ‌این دو عنوان نایب‌قهرمانی در آسیا در کارنامه داشتند، امیدوار بودند این ‌بار در خانه به این طلسم پایان داده و با بردن ایران به جام قهرمانی برسند، ولی تاکتیک اتخاذ‌شده مناسب از سوی وحید شمسایی، مانع از محقق‌شدن چنین امری شد. به‌این‌ترتیب، تیم ملی در دهمین تقابلی که با تایلندی‌ها داشت، برای هشتمین بار برنده از زمین مسابقه خارج شد. تفاوت بزرگ این دفعه، کسب جام قهرمانی در انتهای این برتری ارزشمند بود. ایران که پیش از این توانسته بود در 16 دوره، 12 عنوان قهرمانی را به دست بیاورد، با کسب یک عنوان ارزشمند دیگر، تاج و تخت از‌دست‌رفته‌اش در فوتبال آسیا را پس گرفت و بار دیگر ثابت کرد بهترین تیم فوتسال قاره کهن است. در دوره قبلی، ایران در بازی نهایی در میان یک غافلگیری بزرگ، قافیه را به ژاپن واگذار کرد و به نایب‌قهرمانی بسنده کرد. این ‌بار ولی شمسایی قبل از بازی فینال وعده داده بود که اجازه غافلگیری مجدد را نخواهد داد و با هشیاری کامل، تیمش را به میدان می‌فرستد. نتیجه هم نهایتا همان شد که او می‌خواست؛ ایران برنده شد تا یک عنوان قهرمانی دیگر در کارنامه وحید شمسایی، این‌بار به‌عنوان سرمربی

 در آسیا ثبت شود.

ازبکستان برنز را از آن خود کرد

پیش از اینکه ایران و تایلند در دیدار نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف یکدیگر بروند، ازبکستان و تاجیکستان در دیدار رده‌بندی برای رسیدن به مدال برنز این رقابت‌ها به مصاف یکدیگر رفتند که ازبک‌ها، رقیب تیم ملی فوتسال ایران در مرحله نیمه‌نهایی، خوش درخشیده و موفق شدند در ضربات پنالتی به برتری برسند. دو تیم در وقت‌های معمول به کار با نتیجه 5 بر 5 پایان داده بودند. هر دو تیم هم در نیمه‌نهایی قافیه را در ضربات پنالتی به رقبا واگذار کرده بودند تا دو بازی پرفشار و متوالی را تجربه کرده باشند. ازبک‌ها بعد از ثبت نتیجه 3 – 3 برابر ایران در وقت‌های معمول، در ضربات پنالتی باخت و از صعود به فینال بازماند. تاجیکستان هم در سناریویی مشابه، در نیمه‌نهایی در وقت‌های معمول مقابل تایلند 3-3 کرد ولی در ضربات پنالتی باخت و به دیدار رده‌بندی رسید.

تاریخ‌سازی افغانستان با طعم آهنگ صادق بوقی

فارغ از درخششی که تیم ملی فوتسال ایران در این دوره از رقابت‌ها با کسب عنوان قهرمانی داشت، افغانستان هم دست به کار بزرگی زد و موفق شد برای اولین بار به رقابت‌های جام جهانی ازبکستان صعود کند. پیش ‌از ‌‌این مقرر شده بود که هر چهار تیمی که به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا می‌رسند، مسافر جام جهانی شوند، ولی از آنجا که ازبکستان به‌عنوان میزبان جام جهانی یکی از چهار تیم پایانی لقب گرفت، به دو تیم صعود کرده دیگر یعنی قرقیزستان و افغانستان فرصتی داده شد تا برای آخرین سهمیه آسیا در رقابت‌های جام جهانی مبارزه کنند. افغانستان که در این دوره برای اولین بار به جام ملت‌های آسیا رسیده بود، دست به کار بزرگی زد و در این دیدار با نتیجه 5 بر 3 برنده شد تا برای اولین بار به جام جهانی برود. البته که این اتفاق مهم به لطف یک مربی ایرانی رقم خورد؛ مجید مرتضایی. او که پیش‌تر سابقه مربیگری در تیم فرش‌آرای مشهد را در کارنامه دارد، از افغانستان یک قدرت جدید در فوتسال ساخت. مرتضایی پیش‌تر گفته بود که آسیا باید باور کند افغانستان قدرت جدیدی در فوتسال منطقه است. پیش‌بینی او درست از آب درآمد و افغانستان نه‌تنها اولین صعودش به جام ملت‌های آسیا را جشن گرفت، بلکه موفق شد برای اولین‌بار مسافر جام جهانی هم شود. البته که به غیر از مجید مرتضایی، این تیم از یک ایرانی دیگر هم بارها در این تورنمنت یاد کرد: صادق بوقی! این یکی شاید عجیب باشد ولی ویدئوهای منتشر‌شده از رختکن افغان‌ها نشان می‌دهد که آنها پس از هر بازی که به برتری می‌رسیدند، آهنگ صادق بوقی را گذاشته و همگی به رقص و پایکوبی می‌پرداختند. این اتفاق پس از کسب سهمیه جام جهانی هم رخ داد تا اثر صادق بوقی این ‌بار در تایلند و از رختکن افغانستان در فضای مجازی وایرال شود.

3 تیم هم‌زبان در جام جهانی

پرونده بازی‌های جام ملت‌های آسیا در شرایطی با قهرمانی ایران به پایان رسید که در یک اتفاق جذاب، سه تیم هم‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان مسافر جام جهانی شده‌اند. صعود ایران که پیش ‌از ‌این قطعی به نظر می‌رسید، ولی غافلگیری بزرگ را افغانستان و تاجیکستان رقم زدند که توانستند با ارائه بازی‌های منسجم به هدف بزرگ‌شان که صعود به جام جهانی است برسند.

سعید احمدعباسی آقای گل فوتسال آسیا شد

سعید احمدعباسی، مهاجم اصلی و نام‌آشنای تیم ملی فوتسال ایران، به‌عنوان آقای گلی جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ رسید. احمدعباسی در دیدار فینال برابر تایلند که با پیروزی 4 بر یک تیم ملی ایران همراه شد، گل دوم تیم وحید شمسایی را به ثمر رساند. احمدعباسی که در تیم فوتبال واین‌آلبالی اسپانیا بازی می‌کند، هفت گل قبلی‌اش در این رقابت‌ها را در دیدار با افغانستان (دو گل)، بحرین (دو گل)، کویت (دو گل) و قرقیزستان به ثمر رساند و در این مسابقات فقط موفق به گشودن دروازه ازبکستان در بازی نیمه‌نهایی نشد.

عنوان بهترین بازیکن و بهترین دروازه‌بان هم به ایران رسید

اتفاقات خوب برای سعید احمدعباسی در جام ملت‌های آسیا یکی پس از دیگری افتاد. او پس از کسب عنوان قهرمانی موفق شد عنوان برترین گل‌زن این جام را هم از آن خود کند و سرانجام به عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ هم انتخاب شد. البته این پایان کار نبود؛ چراکه یک عنوان فردی و مهم دیگر هم به یکی از بازیکنان تیم ملی فوتسال ایران رسید و باقر محمدی، به‌عنوان بهترین دروازه‌بان جام انتخاب شد. محمدی در دیدار فینال و زمانی که بازیکنان تایلند برای جبران عقب‌ماندگی پاورپلی کرده بودند، یکی از گل‌های ایران را به ثمر رساند. همچنین تیم فوتبال تایلند جایزه بازی جوانمردانه را دریافت کرد.

۲۴ تیم حاضر در جام‌جهانی فوتسال مشخص شدند

با اتمام بازی‌های جام ملت‌های آسیا، سرنوشت 24 تیمی که توانسته‌اند از قاره‌های مختلف به جام جهانی صعود کنند، مشخص شد. جامی که قرار است به میزبانی ازبکستان برگزار شود و ایران به‌عنوان قهرمان آسیا در آن حضور خواهد داشت. موفقیت ایران در این جام و البته با توجه به جایگاهی که پیش ‌از این داشت، تیم ملی را در سید یک قرار داده و حداقل در مرحله گروهی، دشواری خاصی را تحمل نخواهد کرد. اسامی ۲۴ تیم صعودکننده به جام جهانی از قاره‌های مختلف به شرح زیر است:

اروپا (۷ سهمیه): کرواسی‌/ فرانسه‌/ قزاقستان / هلند‌/ پرتغال/ اسپانیا‌/ اوکراین

کونکاکاف (۴ سهمیه): کاستاریکا‌/ کوبا‌/ گوآتمالا‌/ پاناما

کونومبول (۴ سهمیه): آرژانتین‌/ برزیل‌/ پاراگوئه‌/ ونزوئلا

اقیانوسیه (یک سهمیه): نیوزیلند

آفریقا (۳ سهمیه): لیبی‌/ آنگولا‌/ مراکش

آسیا (۵ سهمیه): ازبکستان (میزبان)‌/ تاجیکستان‌/ ایران‌/ تایلند / افغانستان

سیدبندی قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان نیز به شرح زیر است:

سید یک: ازبکستان- برزیل- اسپانیا - آرژانتین - پرتغال و ایران

سید دو: قزاقستان - پاراگوئه - اوکراین - مراکش - تایلند و پاناما

سید سه: کاستاریکا - گواتمالا - ونزوئلا - نیوزیلند - کوبا و لیبی

سید چهار: افغانستان - آنگولا - کرواسی - فرانسه - هلند و تاجیکستان

قرعه‌کشی جام جهانی شش خرداد‌ در شهر سمرقند ازبکستان برگزار خواهد شد و آغاز مسابقات نیز از شهریور 

خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها